Nekromanti Staden – ett halvfärdigt regelutkast

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Här kommer ett halvfärdigt regelutkast till Staden. Jag hade tänkt bli färdig med reglerna för tre veckor sedan, men så blev det inte. Som nödlösning hade jag tänkt bli färdig med reglerna idag, men det gick inte heller. Så därför slänger jag upp ett halvfärdigt utkast i stället. Det är inte riktigt spelbart, och de bitar jag är mest nöjd med har jag inte skrivit än, men ändå.

Det här är inte den form jag hade tänkt skriva reglerna i (jag hade tänkt mig något mera in-game-aktigt, men det bev inte så lyckat), men jag tar gärna emot kommentarer i alla fall. Resten av utkastet kommer förhoppningsvis i morgon (lördag, alltså. Visserligen är det redan lördag, tekniskt sett, men jag har inte gått och lagt mig än, altså är det fortfarande fredag).

JPS – trött
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Talanger å falanger

Nu skall ni få höra en liten historia:

Vid ett tidigt tillfälle i min yrkeskarriär fick jag uppdraget att formge en liten manual som skulle tryckas i en bibba olika språk. Jag tog den engelska versionen och layoutade manualen efter den, och tänkte att det sedan bara skulle vara att byta text mellan de olika översättningarna. Stort misstag. Föga anade jag i min okunskap att engelskan är ett väldigt kompakt språk i jämförelse med språk som tyska, franska, italienska, spanska, svenska... Det resulterade i att hela manualen blev jätteknödd och trång på alla andra språk än just engelska. Hade varit bättre om engelskan fått lite luft istället.

Varför säger jag det här? Jo, hmm, jag började osökt tänka på hur mycket en text skriven på Quan'taliska skulle krympa om man skrev den på vanlig, blajfri svenska... :^)

Nä, det var rolig läsning, men lite roligare hade det förstås varit om man hade fått hela paketet (regelpaketet, åtminstone) på en gång... Nå, "den som väntar på något gott..." right?

-^-^^--^-^---^--- -- -

Tja, det finns inte tillräckligt för mig att ge respons kring, så jag avslutar med ett litet internetskämt som jag kommit på själv:

Johans roliga Internetskämt: (sprid gärna till era vänner)
Om man i Yahoo söker efter <font face="courier">"korkade stavfel"</font> så svarar den:

[color:\\"#009999\\"]We couldn't find any results for "korkade stavfel". We have corrected it automatically to "karkade staffel".[/color]

-Ja, sååå stavades det, ja!

/Rising
som kanske är medveten om att det inte direkt vär världens roligaste skämt, men hemlagade skämt smakar ju alltid bäst i egen mun, så jag tycker det är skitskoj.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Augh! Regelanarki!

Du... suveränt. Anarkin var söt först, men efter att tag satt man och tänkte "å när han kommer till handlingsslagen kör han 'men man kan slå med TVÅ tärningar också, när spelledaren inte tittar på, eller om man inte vill ha en 'rättvis' eller 'balanserad' spelomgång...'"

Fast det slapp man ju. Jag vill ha regler för motsatta slag, förresten, varför fick jag inte regler för motsatta slag?

/Mog The Mog, [color:\\"blue\\"]ska ta tag i Fagins Hand nu, med heeelt nya tag.[/color]
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Augh! Regelanarki!

efter att tag satt man och tänkte "å när han kommer till handlingsslagen kör han 'men man kan slå med TVÅ tärningar också, när spelledaren inte tittar på, eller om man inte vill ha en 'rättvis' eller 'balanserad' spelomgång...'"

Fast det slapp man ju.
Meh... det tänkte jag ju inte på... :gremtongue:


Jag vill ha regler för motsatta slag, förresten, varför fick jag inte regler för motsatta slag?
För att jag somnade.


JPS – sätter igång med dagens omgång av regelskrivande så fort jag klarat av diverse sociala plikter och sånt. Stay tuned
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Talanger å falanger

Varför säger jag det här? Jo, hmm, jag började osökt tänka på hur mycket en text skriven på Quan'taliska skulle krympa om man skrev den på vanlig, blajfri svenska... :^)
Hah! Du kommer ingenstans med smicker...

Nä, det var rolig läsning, men lite roligare hade det förstås varit om man hade fått hela paketet (regelpaketet, åtminstone) på en gång... Nå, "den som väntar på något gott..." right?
Jo, jag var faktiskt lite tveksam till att lägga upp halvfärdiga regler, men jag bestämde mig för att det var ett sätt att bjuda in andra i tankeprocessen i stället för att bara slänga fram färdiga regler och säga "så här är det". Det verkade vettigt i natt, OK?

Tja, det finns inte tillräckligt för mig att ge respons kring, så jag avslutar med ett litet internetskämt som jag kommit på själv:
Inte tillräckligt? Det finns ju alla rgeler man behöver för att skapa en rollperson. Man måste bara skriva ut reglerna, klippa ut den första meningen i varje stycke, kasta om bokstäverna, klistra upp dem på ett ark kartong och... och...

Och internetskämtet var ju rätt lustigt.

JPS
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
The usual praiseful blather

Nå, för min del var det ju inte särskilt nytt, men det var roligt :gremlaugh:

Och så är jag glad över att du bevarat anarkin i reglerna, och uppmaningarna att fuska.

Det ser bra ut, om än lite skumt strukturerat (men tro inte att jag kan göra det bättre). Fortsättningen inväntas med förv. hårt sp.



/Feliath - ber om ursäkt för sin ohyfsade sömn
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Elegans

Jag kom just att tänka på något: varför är det så viktigt att poängtera att Elegans är ett fysiskt attribut? kan det inte handla om alla sorters elegans, helt enkelt? Nog för att det kan överlappa Världsvana en del, men de är ju ändå långtifrån samma sak, och man ska ju kunna byta Egenskap att slå mot om man kan motivera det, så överlappningen är väl nästan bra? Alltså, för att välja rätt kravatt att bära på balen kan man antingen slå för Elegans (Inneboende känsla för estetik) eller för Världsvana (Kunskap om senaste kravattmodet), etc.


/Feliath - utövar alexandri på gordiskheter :gremgrin:
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag får säga detsamma...

motorik (äsch, nu blev det otydligt i alla fall. Elegans behöver ju inte vara en fysisk egenskap, så därför tänkte jag göra klart att så var fallet.
(Emfas min)

Med andra ord, ordet 'Elegans' i sig behöver inte beteckna en fysisk egenskap, därför vill han klargöra att i Staden betecknar det det, så att ingen tänker fel p.g.a. ordet. Hade du hängt med i tidigare diskussioner bättre hade du vetat att det här kommit upp tidigare; det brukade heta Vighet, sedan bytte vi namn men behöll själva innebörden.

Alltså, som du själv sade: Läs om, läs bättre!


/Feliath - bräker tillbaks
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Pedagogiskt olämpligt

Ordet "elegans" ger, i alla fall i mina öron, fel associationer. Jag tänker inte på ballansförmåga, motorik, snabbhet när jag hör det ordet. Snarare på saker som hållning, förmåga att buga snyggt, kyssa på hand etc. Grejer som passar mycket bätte in under världsvana.

PS: Får man bonus på världvana beroende på ålder?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Pedagigaktivitet

Får man bonus på världvana beroende på ålder?
Nej, men man kan få bonus på ålder beroende på Världsvana, om man vill :gremwink:

Nä, skämt åsido försöker vi undvika att reglifiera sådant. Närmast ska väl spelledaren och spelaren själva se till att en åttaåring inte har översiggivet mycket i Världsvana.


/Feliath - berättinerar
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Sweet. Jag gillar tanken på att "sitta och glo" är något man kan ha ett värde i! :)

Men kunde du inte laddat utt det som vanlig textfil= Word är läskigt! Virusläskigt!
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Sweet. Jag gillar tanken på att "sitta och glo" är något man kan ha ett värde i! :)
Tja, varför inte?

Men kunde du inte laddat utt det som vanlig textfil= Word är läskigt! Virusläskigt!
Inte nog med att Word är virusläskigt, det är dessutom plattformsberoendeläskigt. Därför är det inte en Wordfil, utan en .rtf.

JPS
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jaha, okej, jag ska väl inte säga någonting...

...utan snarare stå här och skämmas, men...

motorik (äsch, nu blev det otydligt i alla fall. Elegans behöver ju inte vara en fysisk egenskap, så därför tänkte jag göra klart att så var fallet.
skulle också kunna åsyfta att sådant var fallet att elegans inte behöver vara en fysisk aktivitet.

Så rådet du rimligtvis borde ha gett skulle då vara "Läs om, predika mindre!".

Så Elegans är en helt fysisk sak? Med vilken grundegenskap är man socialt elegant?

/Mogge, [color:\\"green\\"]som förknippar sitt eget progressiva artonhundratals "grundegenskap" "Harmoni" med både harmoni och stryktålighet... dubbla mynt är alltid intressantast.[/color]
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Tja, det var ju just det...

Så Elegans är en helt fysisk sak? Med vilken grundegenskap är man socialt elegant?
Traditionellt har det varit Världsvana som standard, även om t.o.m. Vigör går bra om man kan motivera det, men det är just det jag ifrågasätter; jag tror det är roligare att ha Elegans som ett mått på just detta i alla former, snarare än ett snyggare ord för Vighet.

Så rådet du rimligtvis borde ha gett skulle då vara "Läs om, predika mindre!".
Tja, jo... :gremblush: ...eh. Jag skyller på att jag var för trött för att komma på bra formuleringar. Och på Kvantes luddighet :gremgrin:


/Feliath - hämtar te
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Tja, det var ju just det...

Bråka inte, gott folk. Ni tycks ju tycka samma sak, även om ni kursiverar olika delar av mina meningar :gremwink:

I det nya utkastet som kommer strax har jag för övrigt raderat mina självkritiska parenteser.

JPS
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
1800-talsproggare emellan...

I det nya utkastet som kommer strax har jag för övrigt raderat mina självkritiska parenteser.

Det ser jag fram emot, faktiskt. 1800-talsproggen förtjänar en plats jämte... psykologiska gosedjursrollspel och fonzy fantasies.

Mer Fagins Hand att komma snart också. Det blir en duell värdig två gentlemän såsom vi.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Här kommer det färdiga utkastet

Färdigt, alltså. Men det är fortfarande bara ett utkast, så det finns möjlighet (och antagligen anledning) att ändra vad som helst. God natt.

JPS
 
Top