Nekromanti Stämningstexter, post-apokalys

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Rollspelet Twilight 2000 och dess efterföljare. Mycket mer jordnära än Mad Max versionerna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Jag ska passa på att nämna två serier som inte tagits upp i tråden:

Freakangels av Warren Ellis och Paul Duffield
En serie om telepatiska tonåringar i ett postapokalyptiskt London. Finns att läsa på internet, närmare bestämt här:
http://www.freakangels.com/?p=23

Sweet Tooth av Jeff Lemire
En serie om en liten pojke med hjorthorn, som slår följe med en tuff jägare genom ett postapokalyptiskt USA.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Gurgeh;n141869 said:
Jag ska passa på att nämna två serier som inte tagits upp i tråden:

Freakangels av Warren Ellis och Paul Duffield
En serie om telepatiska tonåringar i ett postapokalyptiskt London. Finns att läsa på internet, närmare bestämt här:
http://www.freakangels.com/?p=23

Sweet Tooth av Jeff Lemire
En serie om en liten pojke med hjorthorn, som slår följe med en tuff jägare genom ett postapokalyptiskt USA.

+1 för Sweet Tooth! Väldigt fin och välskriven berättelse!
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Två böcker jag är väldigt förtjust i:
- 'Station Eleven' av Emily St John Mandel, där vi följer en näve människor på olika sidor om en virusapokalyps, hopknutna genom en berömd skådespelare;
- 'Dhalgren' av Samuel R Delany, där en person utan namn kliver in i en stad där "någonting har hänt" och som numera ständigt brinner, domineras av gäng och där tid och rum, åtminstone för huvudpersonen, inte längre sitter ihop som de brukade.

Ingen av dem är kanske egentligen så Mutantiga, men båda är på olika sätt fantastiska post-apokalyptiska berättelser.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
I am Legend av Richard Matheson, om du inte redan plöjt den. Boken alltså, inte Will Smith-filmen. Även om den visserligen kanske har en och annan förlåtande egenskap den också. Hur som helst är det en fantastisk liten skildring av krypande vansinne och fanatism som följd av den isolering det innebär att vara den sista människan på jorden. Omgiven av vampyrer.

Le Dernier Combat, om du står ut med en fransk långfilm av Luc Besson, i stort sett utan dialog. Samhället har gått under, folk har glömt hur man pratar. Misär uppstår.

Fan vad ångestladdat det blev... Här, ta lite leksaksreklam från 80-talet. Inte fullt ut post-apokalyps, men den är full av skitig sci fi-estetik åtminstone:
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Postapoc! Många najsa rullar där. De flesta har ju folk sett förstås. Ev kan man ta en kik på den iofs ingalunda lysande Cherry 2000. En bitvis dum men rolig rulle om en snubbe på jakt efter en reservdel till sin kärleksandroid. Ihop med stentuff tjej med ofantligt mkt vapen, som han hyrt in.

Ja inte något filosofiskt storverk, men sköna vinklar på postapoc..
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
zonk;n144098 said:
Postapoc! Många najsa rullar där. A boy and his dog är riktigt skön. Lite udda stil på den. Don Jonsson i farten med en telepatisk hund, på jakt efter the mother lode: konservburkar.
Låt oss vara ärliga. Han är på jakt efter en tjej att våldta. jag har valt att tro att filmen gör det medvetet som politisk kommentar, men jag har faktiskt rätt svårt att se den nu för tiden.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Rymdhamster;n144101 said:
Låt oss vara ärliga. Han är på jakt efter en tjej att våldta. jag har valt att tro att filmen gör det medvetet som politisk kommentar, men jag har faktiskt rätt svårt att se den nu för tiden.
Fan, jag måste ha förträngt den biten. Nu när du säger det kommer jag ihåg det vagt. Fan vad kass. Jag stryker den från rekommendationerna.. det är inte precis nåt sånt man vill komma dragande med.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Om man är inne på lite Fallout-vibes, kan man ta en kik på Atomic Cafe, en film med en massa bitar från kärnvapen-varnings-kortisar från 50-talet och guvetallt. Jävligt mkt stämning i det, ger lite tidsanda från när kärnvapnen verkligen hängde som Damokles-svärd..
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Voldstagg13;n141834 said:
Kanske inte ett klockrent förslag, men: Judge Dredd-storyn "the Cursed Earth Saga". Mutanter, robotar, dödliga väderfenomen, dinosaurier...
Har inte läst klart den (fastnade) men den är såvitt jag läst en total ripoff av den inte alltför lysande postapoc-romanen Damnation Alley av Roger Zelazny. D.A. är inte en bra bok på alla sätt precis, men den har många kul infall och idéer. Bland annat att världen omsluts av en livsfarlig skrotstorm som omöjliggör all luft- och rymdfart, blockerar radio etc, och kan börja regna ner plåtskrot etc på valfri plats när som helst. Låter som klippt och skuret för att bara knyckas till en postapoc-miljö. Det har gjorts en film på D.A. med, men den är verkligen inget att hänga i julgranen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
zonk;n144560 said:
Har inte läst klart den (fastnade) men den är såvitt jag läst en total ripoff av den inte alltför lysande postapoc-romanen Damnation Alley av Roger Zelazny.
Total ripoff tycker jag är lite väl hårda ord =) Ja, upplägget är helt klart inspirerat av/snott från D.A, men Cursed Earth Saga tar med vääääääääldigt mycket eget (och väldigt mycket snott från helt andra ställen) till festen.

Så vitt jag minnas är det typ bara själva premissen till resan, samt första "encountern" som känns "lånat" från DA. Jag kan verkligen rekomendera att du läser vidare ett tag till!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Rymdhamster;n144569 said:
Total ripoff tycker jag är lite väl hårda ord =) Ja, upplägget är helt klart inspirerat av/snott från D.A, men Cursed Earth Saga tar med vääääääääldigt mycket eget (och väldigt mycket snott från helt andra ställen) till festen.

Så vitt jag minnas är det typ bara själva premissen till resan, samt första "encountern" som känns "lånat" från DA. Jag kan verkligen rekomendera att du läser vidare ett tag till!
All right! Ja jag ska ta mig den an nån dag. Nu snart. När som helst.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Krille;n141372 said:
Soundtracket till filmen Hardware/Mark 13 (beroende på utgivningsland) är också sådär skönt postapokalyptiskt. Filmen i sig är mer "under apokalypsen" än efter den, men den är skön likförbannat.
Public Image Limited - The Order of Death... fan det är så SJUKT mkt post-apoc i den låten, iaf sen man sett hardware.. jag bara ser öknen framför mig, torr o jävlig, full av livsfarligt pre-apoc-skrot, mutanter i skuggorna, under en mörkröd himmel, disig o rälig..
https://www.youtube.com/watch?v=hMaVIAlJlnw
(Ok, minus mutanterna är det ju början på videon rakt av nästan.... men ändå..;) )
 
Top