Nekromanti Stämningstexter, post-apokalys

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Hello!

Jag gillar att skriva stämningstexter och bakgrundstexter till mina karaktärer, om inte för att dela med mig så iallafall för att läsa lite för mig själv innan jag börjar spela för att komma i rätt stämning. Jag tänkte ge mig på lite till mutant här snart, och undrar därför, bra inspiration gällande post-apokalyps? Bilder, musik, film osv.? Kasta hitåt! :)

(Hoppas denna tråd ligger på rätt plats!).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag tänkte rekommendera de vanliga böckerna jag rekommenderar när ämnet kommer upp. Postapokalyps är ju tyvärr ingen stor genre, speciellt inte postapokalyps som påminner om Mutant. Men jag kan föreslå följande:

Margaret Atwood: Oryx and Crake, The Year of the Flood, MaddAddam. (MaddAddam rekommenderar jag utan att själv ha läst den, ännu.)
Cormac McCarthy: The Road
Walter M Miller Jr: A Canticle for Leibowitz

Tillägg:
PC Jersild: Efter floden
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Filmen Salute of the Jugger/Blood of Heroes (beroende på klippning) med Rutger Hauer och Joan Chen är ett asskönt postapokalyptiskt mästerverk, och förvånansvärt rollspeligt.

Soundtracket till filmen Hardware/Mark 13 (beroende på utgivningsland) är också sådär skönt postapokalyptiskt. Filmen i sig är mer "under apokalypsen" än efter den, men den är skön likförbannat.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag flyttade tråden till Kulturforumet, eftersom den (förhoppningsvis) kommer att fyllas med förslag på kultur med postapokalyptiskt tema.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag rekommenderar Asta Kask, från Aldrig en LP/CD: Välfärdens pris, Ringhals brinner, Ångest del 1 o 2. Förutom att det är skitbra hör man så tydligt skräcken och det absurda i att det är VI som gör det här.

Sen gillar jag filmen Take Shelter. Det utspelar sig före katastrofen och jobbar med samma känsla av fasa inför ett kommande hot.

Jag antar att du inte missat Interstellar, Fury Road eller The Road. Om du har det avundas jag dig - de är som en provkarta av olika smaker på undergång. Undergång med rymdfart, undergång med explosioner och airbrush-make up och undergång med tomhet.

Om man kan stå ut med Halleluja-stämningen har Book of Eli en del bra scener också.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Nuclear-snail.com mycket snygga "lajv"-bilder!

Böcker: METRO 2033 böckerna (framförallt "Resan till ljuset" som inte är skriven av samma författare)

Serietidning: Winterworld (nyupplagan i färg)

Återkommer med mer!
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
"Ebenholts country" av Pilzeman, kanske? Om någon kan länka till tråden vore en välgärning, jag är värdelös på sånt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Men gud vad fint av dig, Voldstagg! Jag känner verkligen att jag har fått ett fan!
Ja, eftersom jag inte var först så kan jag med att länka till mig själv.
Här finns själva boken, som laddas upp ett kapitel i taget, i genomsnitt ett om dagen ungefär.
Här finns tråden Voldstagg pratar om, men den har bara en pitch och en länk.

Jag vet inte att mitt skrivande är mästerlig inspiration till stämningstexter. Om det förmedlar någon stämning så är det väl att allt är trasigt och ingen bryr sig. Jag beskriver (i min egen uppfattning) personer och saker med en eller ett par ord vardera, och sedan fräser jag på med handlingen. Det är väldigt likt hur jag spelleder. Sällan har mina SLP, utöver sina namn, mer än fem beskrivande ord, och det inkluderar kön och ålder.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Zoth-Ya: År noll, men jag tänkte skriva till U:A också. Because reasons... Och vi blev just klara med jättekampanjen där efter fem års slit :3
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Serietidningen Wasteland av Johnston och Mitten.
Boken Dinner at Deviant's Palace av Tim Powers

Inte post-apokalyps i sig men jag vill ändå säga serien Mouse Guard. Världen är farlig, vädret ensamt är nog att orsaka stora skador, och bara att besöka grannbyn kan vara livsfarligt. Och man kan alltid se dem som muterade djur.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Introtexten till Zonen:
---------------------------------------------------------------------
Zonens mörka hjärta


Dag 6
Den blodröda solen hänger sjuk och tung ovanför den vidsträckta zonens spruckna jord. De svaga solstrålarna kämpar för att tränga igenom smogg och damm och målar allt i smutsgult. Jag tror att solen är döende. Luften är het och vass, jag har svårt att andas och vinden för med sig små stenskärvor som skär in i pälsen. Utan mina goggels hade jag varit blind nu, som ett nyfött kolkyngel lämnad att dö. Vid horisonten sträcker sig forntida ruiner upp ur smoggen, väldiga skelett av stål och smält glas. Det är dit vi är på väg. Vi har färdats i flera dagar, kämpat mot ekoxe, flytt från en alldeles ohemul svärm med gassländor och gömt oss i uråldriga kloakgångar, som visade sig vara matkällare för en bunt stygga levergökar. Men vi klarade biffen!
Utanför Tranmora, den sista skrothålan innan zonen tar vid på allvar, bytte vi till oss en dunk med vatten från en flock med zonmutanter - några illrar, en gnisslande automat och en skock änder. Vilda typer, beväpnade till gaddarna och med en skottkärra full av fornskrot (not: jag tyckte mig se en slaktad robot bland bråtet).

Dag 8
Maddock dog igår. Vattnet vi bytte till oss måste ha kryllat av torskyngel. Maddock skrek i smärta i timmar innan magtorsken gjorde slut på honom. En riktig baddare. Säkert 25 kilo. Utgångshålet var stort som en sockerboll. Vi drack alla av vattnet. Latifa och Findus vrider sig i plågor. Deras bukar är uppsvällda. De har inte långt kvar, snart kommer torsken. Jag tror inte att de överlever natten. Men mig får de inte. Jag tryckte i mig min sista forntida läkeampull och sket ut alla torskyngel i morse.

Dag 10
Lolly hörde gnisslet idag igen. Från automaten. Zonmutanterna förförföljer oss. De förmökade munksmekarna! De är värre än magtorsken! Parasiter som lever av parasiter!

Dag 11
Bara vi hinner fram i tid. Där borta, bland ruinerna, ligger zonens hjärta. Bara vi tar oss fram dit så är vår lycka gjord. Jag har 12 patroner kvar, en halv termos med vatten och fyra konserver (en med det där gojset som smakar som åhlaspäcka!). Det måste räcka. I zonens mittpunkt finns oupptäcka lager med konserver, underjordiska arsenaler och orört fornskrot som bara väntar på att bärgas. Bara vi hinner fram i tid...


http://revolverspel.blogspot.se/2015/03/zonen.html
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341


Massa människor instängda i enorm bunkersilo, indelade i olika "skrån" med olikfärgade overaller. Det värsta brottet är att vilja gå ut i den förstörda och dödliga världen utanför, straffet är att få passera ut genom luftslussen för att rengöra sensorerna genom vilka invånarna ser världen. Varför rengör de dömda alltid censorerna, fast att de vet att de snart kommer dö?

En spännande bok om hur det skulle kunna vara att bo i en enklav, bra karaktärer och mycket detaljer som går att använda rakt av till Mutantspel - speciellt till år noll.

Roligt att du letar stämningsgrejer. Gjorde det till vår Dark Herresy kampanj när jag spelade arbitrator. Hade ingen koll på världen och det hjälpte verkligen upplevelsen att läsa Calpurnia-sviten parallellt med spelandet.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Kanske inte ett klockrent förslag, men: Judge Dredd-storyn "the Cursed Earth Saga". Mutanter, robotar, dödliga väderfenomen, dinosaurier...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Voldstagg13;n141834 said:
Kanske inte ett klockrent förslag, men: Judge Dredd-storyn "the Cursed Earth Saga". Mutanter, robotar, dödliga väderfenomen, dinosaurier...
Mmmm.... Cursed Earth Saga är en av de allra bästa post-apok-källorna. Man kan hitta på zonhändelser väldigt lång tid efter att man läst den =)
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Med risk att några nämnts, går på minnet för jag orkar inte gå igenom tråden och göra en lista :)

Böcker:
Gråskägg - Brian Aldiss (Jag har läst ungefär halva boken, men slutade inte för att den var dålig! Lite seg var den dock ska jag erkänna..)
Enklaven - Mattias Engström (Står i hyllan men inte hunnit läsa)
Efter floden - PC Jersild (Står i hyllan men inte hunnit läsa)
Syndaflodens år - Margaret Atwood (Står i hyllan men inte hunnit läsa)

En del av böckerna i "Det mörka tornet" av Stephen King når en rätt skön Post-apokalyptisk känsla. Men tyvärr inte alla sju böckerna..
 
Top