Nekromanti Stämningsmusik - en spelledarfälla?

Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Dazumal;n77337 said:
Jag har en personlig rollspelupplevelse där jag faktiskt tyckte att musiken gjorde något positivt för äventyret: Jag var spelare, och SL hade förberett en dramatisk slutscen för scenariot. Ingen musik användes under spelets gång, men när SL precis hade redogjort för äventyrets slut så startade han ett musikstycke som fick gå till ända på ganska hög volym. Det satte en ton och ett naturligt slut för äventyret, och vi spelare fick sitta och kontemplera under några minuter innan eftersnacket tog vid.
Funderade ett ögonblick om du var en av mina gamla spelare under hemligt nick. Verkar inte så, dock, men jag har använt just det tricket. Jag gillade att inte vara bunden till instrumentala stycken, utan kunde välja en låt med passande text.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Tomatalven;n77745 said:
Vore kul om du och alla andra som har la upp några spellistor här :) själv använder jag youtubelänkar. En i gruppen har en spellista jag kanske kan få tag i.
Ja, varför inte?
Här kommer mina spellistor från när jag kör Rise of the Runelords (så om du spelar eller ska spela det kan det vara läge att hoppa över den här posten). Kanske något kan komma till nytta.

Themesong. Den här drar jag igång medan vi förbereder oss så att alla ska komma i rätt mood.

Del 1, Burnt Offerings
Swallowtail Festival. Kampanjen börjar med att spelarna besöker en festival, då körde jag den här listan.
Strid. Stridsplaylisten för kampanjens första del.
Sandpoint. Bakgrundsmusik till staden Sandpoint.
Tickwood. Två låtar först och främst till när RP vandrar genom skogen Tickwood, men den funkar också för t.ex. dungeons.
Catacombs of Wrath. Dungeonlista. Smyga genom mörka tunnlar och undersöka gamla statyer.
Malfeshnikor. Slutstriden för första delen, typ.

Del 2, The Skinsaw Murders
Murder most foul. Kampanjens andra del har skräcktema och den här listan var min huvudsakliga ambientlista för den delen.
Farmlands. Natt, mordgåta, majsfält, vandrande fågelskrämmor.
Misgivings. The Haunted House. För en del av äventyret där alla spökhus-troper användes. Hur kul som helst.
Magnimar. Ett besök till en metropol för vidare undersökningar i mordgåtan.
The Sawmill. Utdragen, hektisk strid mot kultister i ett sågverk.
The Skinsaw Man. Episk fajt mot en slem skurk.
Strid, Skinsaw murders. Fajtmusiken för andra delen, med mer orgel och ös.

Del 3, Hook Mountain Massacre
Del 3, ambient. Utspelar sig ute i obygden där ogres och jättar lurar runt hörnen så det är den känslan jag går efter här.
The Grauls. Hillbilly horror, ett besök hos halvogre-familjen Graul som sysslar med kannibalism, inavel och kidnappning.
Fajtmusik, del 3. Stridsplaylisten för del tre.
Dammfajt. Musik till en supermaffig strid uppe på en sönderfallande uråldrig damm.
Shimmer. Det läskiga, hemsökta träsket där något har fått naturen att förvridas och börja dö.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag har använt både musik och effekter i många år och det är en viktig del för mig både som spelare och spelledare.

Det började med att redan min andra spelledare använde musik i DoD6E. Sedan dess har det varit en lika viktig del som karaktärsblad för mig.

Men, det finns många sätt det kan gå fel på. Det är ju ändå en konst. Man får spendera mycket tid innan med att hitta passande musik. Jag har stött på spelledare som bara tar en random spellista/album och kör igång musik, vilket kan störa om det mitt i en smygande skräckscen i Deadlands kommer W.A.S.Ps "I wanna be somebody". Jag hade även en spelledare som förvisso var bra på att välja ut mycket passande musik till sina scener, men å andra sidan var lika bra på att improvisera som en fastgjuten sten, så om någon spelare gjorde den minsta grej som han inte planerat så kom han av sig och kunde få sitta i en kvart för att hitta nåt som passade just den improviserade scenen. Visst, jag har råkat starta fel spellista nån gång jag också, alla är vi människor. Men man bör ha någon form av vana att vara beredd på att spelarna alltid hittar på andra saker än vad man själv trodde skulle hända.

Jag tycker det är ett väldigt bra verktyg men det kräver att man lägger ner lite tid innan för att det ska fungera. Jag har flera hundra spellistor på Spotify med olika scener. Jag började för ett år sedan att lägga de i mappar utifrån vilket spel jag spelleder just då.

Jag har även använt effekter vilket jag tycker är väldigt stämningsfullt. Syrinscape och Tabletop Audio är de jag använder just nu. Samma där, man måste lägga ner lite tid på att lyssna igenom allt så det blir färre störande moment, tex om nåt slumpljud är högre än de andra. (en scen som finns gratis till Syrinscape har ett flöjtljud som är typ 200% högre än allt annat, så man får vara noga att bocka ur det ljudet om man ska använda den scenen, det fick jag lära mig den "hårda" vägen :p).

Jag tror det är att vi alla är olika, jag vill ärligt inte varken spelleda eller spela utan musik. Men då tycker jag det är kul att pyssla med musik och bygga scener utifrån musik i vissa fall. Under de 10+ år jag hållit på med rollspel har det varit max 2 spelare som jag stött på som inte uppskattat musik/effekter. Sen har jag full förståelse om det finns spelgrupper som inte använder musik, det är inget fel alls i det. Vi är alla olika. :)





Oooch lite selfpromotion:
http://www.icarusdream.se/avsnitt-4-musik-och-stamning/

Mitt podavsnitt när jag och krank pratar om musik.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Tycker det är betydligt bättre att använda ambience än att använda musik. Musik är ofta distraherande, och har man otur så har spelare redan associerat flertalet musikstycken med helt andra situationer. Jag använder således aldrig musik när jag spelleder. Däremot använder jag ambience ungefär som Rymdhamster beskriver det: som en motorsåg. Dvs, när spelarna tar sig ned i en krypta under jord, där de kommer utsättas för allt möjligt hemskt, så sätter jag igång ambience som passar för just en underjordskrypta. Om spelarna befinner sig högt uppe i ett bergspass, så sätter jag på ambience för just bergspass. Jag har två bra sajter som jag alternerar mellan, den ena har jag dessutom som app till mobilen för att inte behöva flänga med laptops eller spring till datorer. Kopplar bara samman två små datorhögtalare med mobilen och en laddare, så kör jag appen.

Vill kanske lägga tyngdpunkt på just den biten: använd bara ambience när miljön byts helt. Det funkar inte (lärde jag mig av erfarenhet) att försöka sitta och hänga på playknappen för ambience som passar med ritt nedför landsväg, och försöka avväga att spela den just när spelarna sätter sig på sina pållar. Fullständiga miljöombyten som spelarna kommer spendera avsevärd tid i är det enda som är värt att spela ambience för.

Med det sagt så har ambience förhöjt känslan av diverse miljöer flera gånger under våra spelmöten. Rekommenderar det starkt:

http://rpg.ambient-mixer.com/
http://tabletopaudio.com/
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Stämningsmusik - en spelledarfälla?
Jag tänkte på det här med stämningsmusik mm "tekniska hjälpmedel" för ett tag sedan och kom då att tänka på ett råd som jag fick en gång i tiden av en person som arbetar som föreläsare. Personens råd till den som vill bli en duktig föreläsare var att undvika att använda tekniska hjälpmedel. Anledningen till att man "ska" undvika tekniska hjälpmedel när man håller föreläsningar är att föreläsningen blir bättre om du bygger upp föreläsningen med de viktigaste verktygen dvs med saker som ord, kroppspråk och publikkontakt. En duktig föreläsare behöver "bara" dessa verktyg för att skapa en riktigt intressant föreläsning. Om verktygen inte räcker så är föreläsningen enkelt uttryckt för dålig. Personen tipsade om att enbart lägga till hjälpmedel som bildspel, musik, belysning mm till en redan "perfekt" föreläsning. Strunta med andra ord i de tekniska hjälpmedlen och skapa föreläsningen med föreläsarens viktigaste verktyg dvs berättandet.

Jag kan känna att det är likadant med rollspel. En spelledare är en lekledare (och tillsammans med spelarna historieberättare). Ett bra rollspel byggs upp av spelledare/spelare, penna/papper, tärningar och en "sagohörna". Mer än så ska inte behövas för att skapa rätt stämning. Tar man till fler hjälpmedel än så så gör man någonting fel. Risken med hjälpmedel som tex stämningsmusik är att spelledaren får för sig att det är stämningsmusiken som gör stämningen.

Min tanke är att man gör bäst i att undvika andra hjälpmedel än papper/penna och tärningar i så stor utsträckning som möjligt för att inte stjäla uppmärksamhet från det som verkligen räknas dvs själva "berättandet" inom spelgruppen. Jag funderar därför på att strunta i musiken och istället försöka skapa motsvarande "effekt" genom berättandet. Jag tror det gäller att fråga sig själv hur man bäst skapar stämningen med ord, tonfall, gester mm istället för musik.

Istället för tex skräckmusik så kanske man bör fråga sig hur man bäst beskriver hur de mörka molnen hopar sig på den nyss så molnfria himlen och hur den stilla sommarkvällen är som bortblåst och ersatt av en pinande höstvind eller något. Det går säkert att hitta många stämningshöjande beskrivningar i filmer och böcker om man ser/läser dem uppmärksamt. Jag menar att det är att "fuska" att använda stämningsmusik och att den enda som blir lurad i slutändan det är spelledaren själv.

Det finns de som säger att pizzeriorna saltar pizzorna så hårt för att dölja att ingredienserna i pizzorna är dåliga. Det kanske inte är sant men jag funderar på att undvika att salta rollspelsstämningen för jag tror att det i själva verket döljer ett otillräckligt berättande.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Som perfekt spelledare har jag alltså fritt fram att lägga till lite musik? ;)

Nä men det är som du säger, det är ju viktigare att kunna beskriva saker för att sätta stämning, men det känner jag väl ändå att även de gånger jag använder musik så är det ju ändå viktigt beskriva saker, och om man har min spelledarstil (som i stort sett är att jag förbereder ca 5%) så har man alternativet att lägga till ingen musik, lägga till musik som inte passar men är på i bakgrunden ELLER förbereda tokmycket för allt möjligt som kan inträffa med passande musik till de områdena.

Sen tror jag att det för många är så att när man träffas och umgås så kan det bli ganska mycket snack vid sidan av, som man lättare kommer bort ifrån genom att sätta igång musik som en sorts "nu spelar vi" signal. Det är lättare för spelarna att fokusera på spelet, speciellt om man gjort så en längre tid, när man har en tydlig signal som visar att nu är det slut med offtopic. Men det går ju också, beroende på spelare och spelledare att helt enkelt säga "nu kör vi" och sen är det helt enkelt slut med annat då också, men som sagt, det är nog enklare i många fall att slå igång lite musik.

Sen om det är bra eller mindre bra är väl upp till var och en :p

Sen är det väl så också att en föreläsare är någon som enbart pratar själv, för ett flertal lyssnare som i de flesta fall har noll att göra med vad som händer utan bara ska lyssna, det blir lite skillnad jämfört med en rollspelsgrupp där spelarna faktiskt ska vara med själva och styra olika mycket beroende på vad som händer. Man är mer som påverkar det som händer, det blir inte möjligt med samma trix man använder i en föreläsning så även om det ligger något i det så stämmer det ändå inte helt.

Att t.ex. lägga in olika konstpauser fungerar ju när du själv berättar, att beskriva vad olika saker gör och vad som händer runt i kring med ett levande språk och klassiska berättar tekniker är ju en sak, men vad gör man när en spelare ska berätta vad den gör då? Självklart kör man på som vanligt men poängen var att om 5st skulle stå och hålla i en föreläsning (inte varsin del där de i 15 minuter var berättar utan där de interaktivt fyller i varandras berättelser osv) så är det helt plötsligt något helt annat man sysslar med.. Då liknar det mer teater eller film, där de använder både extra ljudeffekter och ofta musik vid tillfälle. Å andra sidan kanske man kan säga att när man lägger till dessa effekter är det redan "perfekt".

Tänk er själva att ni spelar någon som är ute och simmar och någon slår igång hajenmusiken, åtminstone jag skulle automatiskt bli mer påverkad än något någon skulle kunna beskriva eftersom inget faktiskt händer "du känner dig nervös som att något simmar under dig" är svårare att få fram med ord, utan att ordbajsa sönder det hela, eller avslöja vad som händer, än att slå igång hajen-temat.

Kort sagt, musik är helt ok när det används "rätt". Är du en sådan som spenderar en timme eller två att välja ut musik, eller redan har ordnat musik i olika genrer för att kunna välja och vraka för att få till rätt stämning så tror jag nog att du gör något rätt ändå. Är du en sådan som behöver det, eller bara vill ha det av någon annan anledning är det ju helt ok också, men man kanske kan tänka till en gång till om Varför använder jag musik just nu? Varför inte? :)
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
.113;n78404 said:
Att t.ex. lägga in olika konstpauser fungerar ju när du själv berättar, att beskriva vad olika saker gör och vad som händer runt i kring med ett levande språk och klassiska berättar tekniker är ju en sak, men vad gör man när en spelare ska berätta vad den gör då? Självklart kör man på som vanligt men poängen var att om 5st skulle stå och hålla i en föreläsning (inte varsin del där de i 15 minuter var berättar utan där de interaktivt fyller i varandras berättelser osv) så är det helt plötsligt något helt annat man sysslar med.. Då liknar det mer teater eller film, där de använder både extra ljudeffekter och ofta musik vid tillfälle. Å andra sidan kanske man kan säga att när man lägger till dessa effekter är det redan "perfekt".
Min liknelse mellan en spelledare och en föreläsare haltar säkert men vad jag egentligen försöker säga är att jag tror att rollspelet vinner på att grundinställningen till stämningsmusik är att den bara ska läggas ovanpå en redan "perfekt" stämning där spelledarens och spelgruppens dialoger är viktigast.

Kanske uppnår ni mer stämning genom att reglera "skitsnacket" bättre än genom stämningsmusik? Du får göra som lärarna gjorde förr ringa i en bjällra när rasten är slut och det är dags för lektion igen.

EDIT:

Jag leker med tanken att spelleda ett rollspel som utspelar sig i vår värld på 80-talet med BRP som spelsystem. I det spelet har jag tänkt att använda klassisk 80-talsmusik som en viktig ingridiens. Men som någon annan var inne på så vet man aldrig vad en spelare associerar låtarna med. Musiklåtar är lite som dofter på den punkten. De väcker minnen och det kan vara extremt avledande om stämningen ska handla om andra saker än just de minnena. Vilka minnen olika spelare associerar olika låtar till ligger utanför spelledarens kontroll.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jo, jag tror jag höll med, hade iaf tänkt hålla med om att det nog är ganska smart att börja med själva tänket om hur man byggen en stämning via talet, ordval och beskrivningar osv, men att när man väl gjort det så är det helt ok att lägga in musik sen.

Du kanske kan, istället för att ha igång låtarna i bakgrunden istället beskriva hur spelarna hör låtarna spelas ingame så att säga, kanske från radion i taxin, eller när de går förbi ett cafe med öppna dörrar osv.. Då får man kanske till samma känsla någorlunda utan att dras iväg för att man faktiskt hör låten. Bara en tanke iaf, blir säkert bra tillslut :)
 
Top