Nekromanti Stämningsmusik - en spelledarfälla?

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Allrajt, det här är kanske lite väl högtravande, men jag har ägnat det lite tid och åtanke, och tänkte att det kanske kunde skapa lite intressanta diskussioner om rollspelande på WRNU. Framför allt får ni gärna redogöra för spelupplevelser där musik (eller effekter) gjort sig bra under ett spelpass. :)

Stämningsmusik - en spelledarfälla?

I vissa sammanhang pratas det om stämningsmusik till rollspel - särskilt när skräckrollspel kommer på tal (eller så är det jag som uppfattar det så, eftersom jag främst är intresserad av den genren). Jag har läst på många ställen hur folk rekommenderar att man har på musik svagt i bakgrunden, och att man kan chocka spelarna genom att kräma på med något passande stycke vid nyckelpunkter i spelet. Jag har använt musik (och andra effekter) under spel, men jag tycker ärligt talat att det är mer besvär än vad det är värt, och att det snarare känns som en billig gimmick som man lika gärna kan vara utan. Jag skulle personligen snarare avråda från att använda musik och ljudeffekter - i synnerhet om man spelar ett stämningskänsligt spel.

Bakgrundsmusiken passar ofta illa med vad som häder i spelet.
Jag är säker på att många som försökt spelleda till bakgrundsmusik har haft detta problem. Även om man omsorgsfullt komponerat en optimal spellista, så kan man aldrig förutse precis vad som kommer att hända, eller när. Tvärtom så borgar det faktum att man har ett gäng kreativa spelare kring bordet att det hela tiden kommer att hända saker som man inte förutsett, eller att förplanerade saker händer vid “fel tidpunkt”. Helt plötsligt sitter man där och försöker tolka ett känslosamt ögonblick till hetsig jaktmusik - eller så sker det motsatta; att man tragglar stridsrundor till tonerna av “Air on the G string”. ...okej, det sistnämnda funkar visserligen briljant, men när det inte gör det ställs man mellan valet att genomlida det, eller att börja fippla för att pausa musiken eller byta stycke. Möjligen skulle det fungera bättre med ambienta s.k. "soundscapes", om man kan hitta något som passar ens äventyr.

Som spelledare har man redan tillräckligt att göra.
Har man tid att fippla med en musikspelare samtidigt som man ska försöka leverera trovärdiga händelser och SLP:s för sina spelare? Mmm. Det finns säkert de som klarar av det, men själv vill jag fokusera till fullo på det jag håller på med för stunden. Jag har inte tid att byta låt när en ny SLP kommer in i rummet, eller när en strid bryter ut. Jag tror att jag gör mina spelare en större tjänst om jag lägger ned hela min energi i en rolltolkning än om jag gör flera saker samtidigt.

Effekter förstör inlevelsen.
Jag vet att man kan falla för frestelsen att börja krydda med effekter. Tyvärr så verkar effekter som inte produceras av spelledaren eller spelarna själva sällan kännas naturliga i rollspel (och det är nog t.o.m. ännu värre i lajv). Visst kan man få nervösa spelare att hoppa högt om man spelar upp ett blodisande skrik på full volym, men effekten blir likväl en sorts metahändelse som tenderar att bryta ned stämningen. Spelarna kommer att uppleva det som ett “trick”, och sannolikt dalar inlevelsenivån omedelbart. Har man byggt upp stämning genom spelande så är effekter bra på att rasera den. Däremot så tycker jag det fungerar mer än bra när spelledaren själv skriker eller slår i bordet.

Men när kan musik passa då?
Jag har en personlig rollspelupplevelse där jag faktiskt tyckte att musiken gjorde något positivt för äventyret: Jag var spelare, och SL hade förberett en dramatisk slutscen för scenariot. Ingen musik användes under spelets gång, men när SL precis hade redogjort för äventyrets slut så startade han ett musikstycke som fick gå till ända på ganska hög volym. Det satte en ton och ett naturligt slut för äventyret, och vi spelare fick sitta och kontemplera under några minuter innan eftersnacket tog vid. Så skulle nog jag också kunna tänka mig att använda musik - som en "vinjett" för att sätta en ton innan spelet börjar, eller efter att det är slut. Det blir dock en avvägning om det är värt att preppa ljudutrustning för så kort användande

Discuss.
:wink:
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Tidigare försökte jag mig på det här med spellistor anpassade för olika situationer och min erfarenhet är, precis som du beskriver, att spelarna är för påhittiga och att man som SL inte har tid att agera DJ. Jag hade till och med ett program på datorn för ljudeffekter.. Villet iofs funkade till viss del - för exempelvis vädereffekter som kunde loopa en längre tid.

På senare tid har jag istället satt samman spellistor med en mer övergripande känsla. Exempelvis en Western-spellista med några hundra låtar som kan flyta på i bakgrunden (OBS! Ingen kämd filmmusik i denna lista! En annan vanlig fälla!) och några mindre listor som ändå kan flyta på i några timmar eller vid hela spelmöten (Saloon piano, Mexikanskt influerad musik, Indiansk-musik, kinesiskt för China town, osv..). Motsvarande för Mutant År Noll har jag en lista för Zonen, en för Arken, och en för Enklaver/grottor/spännande mörka ruiner.

Jag byter aldrig spellista för korta sekvenser såsom strid (däremot kanske jag kan sparka fram listan en låt om det verkligen landat olägligt i låtval för situationen)

Jag tror alltså att ett vinnande koncept är att tänka stämmning i längre perioder, en lång scen, kanske upp till ett helt spelmöte!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ibland kör jag grejer som Brian Eno eller Tangerine Dream i bakgrunden... lite diskret, inte påträngande.
 
G

Guest

Guest
...och som av en händelse skänker jag gärna bort ett ex av Tangerine Dreames "jag-har-förträngt-namnet-men-det-är-nån-slags-best-of-platta", eller så byter jag gärna mot vad som helst av Brian Eno!
Jo, det är fredagsölen som talar, därav punkterna...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Jag tänker att det nog handlar om förväntningar och om spelstil. När jag körde CoC till exempel fanns ingen egentlig risk att det bara "råkade bli strid" liksom. Strid var sjukt dödligt och rollpersonerna var journalister och akademiker.

Det är möjligt att det är en billig gimmick. Jag tycker att det tillför stämning, när det hanteras rätt -- och jag tycker inte att det behöver vara så supermycket jobb givet smartphones etc. Det var en annan grej när jag krånglade med dator och ljuduppspelning den vägen, eller ännu värre cd-skivor.

Men som sagt, det bygger på en spelstil som inte har speciellt mycket tvära kast.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En anmärkningsvärt stor andel av mina mäktigaste, mest immersiva rollspelsupplevelser någonsin har varit spelledda av en spelledare som mycket noggrannt bygger playlists och minutiöst kontrollerar vilken musik som spelas när. Detta har gett mig extremt starka känslomässiga kopplingar till specifika låtar, och rollspelsminnen för livet. I synnerhet känner jag att den här spelledarens musikanvändning kommit till sin rätt i skräckscener och ödesmättade ångestfyllda scener, men rent allmänt har den gjort mig övertygad om att skickligt musikanvändande har otroligt mycket att ge till rollspel.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ingen här verkar ha förstått storheten i att höra warriors of the world - manowar eller another holy war - blind guardian samtidigt som man spelar episk, svulstig brötfantasy. Det märks lång väg att ni saknar denna mäktiga erfarenhet.

Tank er själva en mäktig slutstrid på toppen av ett torn till textraderna.

Crack the earth gods of thunder
Man and beast will be torn asunder
Into the fight
I own the right
To be the king of kings!

Akompanjerat av mullrande och överdrivet bombastisk metal.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Läste den här tråden sen spelledde jag och testade för första gången att låta spelarna vara DJ:s. Så skönt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Tomatalven;n77423 said:
Läste den här tråden sen spelledde jag och testade för första gången att låta spelarna vara DJ:s. Så skönt.

Åh, cool idé! Järnringen har ju i Symbaroum lagt ut tärningsrullandet på spelarna, och självklart bör det funka att lägga även detta på dem, förutsatt att det är seriösa typer som inte håller på och lattjar med det så mycket.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Jag använder ofta musik till mitt spelledande och tycker inte att det innebär så himla mycket merjobb. En spotifylista per scen eller plats (spellistorna "skogen", "staden", "bergen", "takjakten", "slutstriden", "det läskiga träsket" osv) är allt som behövs och att alt-tabba till spotify och byta spellista går på en sekund. I mina ögon skänker det enormt mycket stämning med rätt typ av musik och det vore synd att inte utnyttja den kanalen. Notera dock att 100% av musiken jag spelar är instrumentell, subtil och ofta film- eller spelmusik. Utöver det tycker jag att det finns en effekt i att ha en themesong för kampanjen eller äventyret. När jag spelleder Pathfinderkampanjen Rise of the Runelords kör jag Titelspåret till Gears of war innan vi kör igång, vilket sätter alla i rätt stämning och kickar igång hjärnan att tänka episk, bombastiskt och over the top på gränsen till lökigt - precis som vi vill ha det. På samma sätt hade jag en playlist med massa death- och black metal när vi körde Death Frost Doom till lotfp och det gjorde också att spelarna hamnade i rätt sinnesstämning och gav äventyret en särskild känsla/smak, även om det klart blev med glimten i ögat.
 
G

Guest

Guest
Arfert;n77364 said:
Ja tack.
Eno har jag på Spotify.
Ja, vafan, PM:a en adress så skickar jag cd:n.
Den tar ändå bara plats här hemma.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Stämningsmusik - en spelledarfälla?
Inte så mycket av en fälla som felanvänd. I min mening, då. I filmer kan musiken användas som allt från en ångvält till en skalpell eftersom filmskaparen har full kontroll över tajming och kan passa ihop musik med handling. Men i rollspelssammanhang är bakgrundsmusik en motorsåg: Väldigt bra att fälla träd med, men inte så bra för att klippa naglarna.

Bakgrundsmusiken passar ofta illa med vad som händer i spelet.
Det här är så klart ett vanligt förekommande problem med bakgrundsmusik i forum där regissören inte har hundra procent kontroll över händelseutvecklingen. Det kan vara väldigt störande att försöka rollspela ens seriös och viktig övertalningsscen medan låten från Conan the Destroyer basuneras ut ur högtalaren, svärdsklingande och allt. Det kan också vara ganska humoristiskt, men det blir sällan humoristiskt om man planerat det så låt oss ignorera dessa små underbara infall av slumpen.

Problemet i det här fallet är inte att du spelar musik, utan att du spelar för mycket musik. Skit i spellistor! Ha aldrig mer på gång en låten du spelar just nu. När den är slut kan du dra på en ny låt som passar med stämningen då om du vill.

Om du nu ska ha spellistor som ligger och spelar hela tiden måste du lägga ner lite jobb på dem. Ta aldrig bara ett album rakt av utan lyssna igenom varje låt och bygg ihop spellistor med passande tema (Fantasy, sci-fi, gangsterjazz...) som är väldigt lugna (passar till det mesta vanliga rollspelandet). Lite lätt upptempo (när saker är spännande, men fortfarande lugna och sansade) och slutligen hetsiga för strider (men tänk på att inte alla strider är hetsiga). Se till att pausa och starta spellistorna allt eftersom situationen ändras. Men...

...som spelledare har man redan tillräckligt att göra.
Vilket är anledningen till att jag återigen rekommenderar: skit i spellistorna och kör bara enstaka låtar. Vad mer är, glöm det här med att sitta och byta låtar under scenerna. Att sitta och fumla med spellistan för att starta upp rätt låt mitt i en scen förtar mer av stämningen än vad låten kommer tillföra. Att använda musik för att förstärka plottwists och plötsliga ändringar funkar bra i filmer när musiken kan användas som skalpell i precis rätt ögonblick, men rollspelsmusikens motorsåg gör mer skada än nytta här.

Men när kan musik passa då?
Medan du sätter scenen, inte under den. I fall du behöver sätta scenen snabbt för att något hände plötsligt, skit i musiken. Kör bara på. Men om du har tid att förbereda scenen lite; rollpersonerna går runt på stan och snackar skit med varandra "in character" när det är dags för det där planerade mötet med gangsterbossen så kan du plocka fram vad det än är du spelar musik på och leta fram rätt låt i lugn och ro. Sen när du är helt förbered trycker du på play, och medan tonerna från Nina Rotas Gudfadern sprider sig i rummet börjar du måla upp scenen för spelarna.

Hur man tajmar det är lite upp till var och en. Vill man påkalla spelarnas uppmärksamhet först och sen dra på musiken eller om man vill använda musiken för att påkalla deras uppmärksamhet. Jag varierar lite beroende på omständigheterna. Om jag lyckats etablera ett musikstycke till en viss spelledarkaraktär, eller en viss typ av händelse, drar jag gärna igång musiken bara och låter spelarna själva inse att något är på gång. Detta kan vara väldigt stämningsfullt.

Men än en gång: använd musiken för att sätta scenen. Kör inte en spellista utan låt låten spela färdigt och nöjd dig där.

Effekter förstör inlevelsen.
Det här är tyvärr oftast väldigt sant. En starkt bidragande orsak är så klart oftast dåliga högtalare på laptopen eller telefonen. Det får ljudet att kännas dassigt. Men även fantastiska högtalare med högkvalitativa ljudfiler kommer att sabba stämningen. Om ljudet är dåligt är det kanske inte så svårt att förstå att det förstör mer än det bidrar, men med fantastiskt ljud är min teori att om man stoppar in något som är för realistiskt så påminner det bara om att allt annat är påhittat. Jag kan tycka att alt för realistiska hand outs kan ha samma effekt. Det förtar liksom resten.

Men det finns en del saker som jag märkt funkar rätt bra ändå, och det är när man använder effekten som bakgrundsmusik. Att spela upp ljudet av regn exempelvis, på en kontinuerlig slinga för att påminna om ovädret som rasar utanför. Eller ljudet av en sprakande brasa runt lägerelden. Det blir liksom bara en del av bakgrunden. Men jag tror i och för sig att det kan vara lite individuellt om det funkar eller inte.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Håller med Dazumal. Bakgrundsmusik är mest i vägen och stör koncentrationen för spelarna. Om man ska använda musik så ska man nog hålla sig till korta snuttar som startar just i början av en scen och som snabbt tar slut. Men frågan är om det någonsin är värt besväret. Det finns så mycket annat att lägga krut på som sl.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det är både för och nackdelar med det och jag kan nog tycka att det tar lite för lång tid att planera ihop bra musik egentligen, beroende på vad man spelar. Vi brukar ofta köra med något i bakgrunden bara av gammal vana men det är långt ifrån noga vad det är nu mera.. Och man löper risken med spelare som säger "det där är ju från det där" när man tar något, det stör bara spelet då.. Sen är det väl snarare problem med spelarna som fokuserar på fel saker än på musiken kanske...

Å andra sidan har vi kört en sjukt bra grej när jag spelledde något fantasy aktigt och körde igång Apocalyptica - Path i bakgrunden, i en spellista som jag gått igenom ordentligt så allt stämde ihop med hur det ökar på hastigheten och plötsligt smäller till och händer något. Då gick de tillslut omkring i en mörk labyrint och kände sig förföljda för att sedan bli jagade när spänningen i låten slog till. Det blev sjukt stressigt och dramatiskt för spelarna. Det var också första gången de hörde låten vilket var enda anledningen att det fungerade så klart.. Använder man samma igen så funkar det ju inte riktigt, vilket är anledningen till att det krävs så mycket planerande och bara passar vid vissa tillfällen tycker jag.. Men ändå, kan inte förkasta det helt enbart pga den händelsen :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hoppas det här inte blir för mycket "reklam" då får en admin ta bort inlägget men i kommande avsnittet av podcon pratar vi om skräck, och en stor del av avsnittet ägnas åt musik. Tror avsnittet kommer idag eller imorgon. Är själv inte en hejare på musik, i så fall hade jag skrivit något mer här, i avsnittet är det mest de andra två som pratar så jag överlåter åt den som är intresserad att lyssna. / Nils
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Enda gången på senare år som jag använt musik i spelet var när vi spelade Prime Time Adventures. Vi spelade en amerikansk TV-serie om några japansk-amerikanska ungdomar som är medlemmar i en ninjaklan och utför farliga uppdrag på natten samtidigt som de försöker klara av livet som amerikansk tonåring på dagen. En TV-serie måste ju ha en vinjett, så efter "Detta har hänt" och den första scenen så spelade vi den här låten:


Funkade skitbra som "portal" för att sätta alla i rätt stämning inför spelmötet.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
pappa;n77425 said:
Jag använder ofta musik till mitt spelledande och tycker inte att det innebär så himla mycket merjobb. En spotifylista per scen eller plats (spellistorna "skogen", "staden", "bergen", "takjakten", "slutstriden", "det läskiga träsket" osv) är allt som behövs och att alt-tabba till spotify och byta spellista går på en sekund. I mina ögon skänker det enormt mycket stämning med rätt typ av musik och det vore synd att inte utnyttja den kanalen. Notera dock att 100% av musiken jag spelar är instrumentell, subtil och ofta film- eller spelmusik. Utöver det tycker jag att det finns en effekt i att ha en themesong för kampanjen eller äventyret. När jag spelleder Pathfinderkampanjen Rise of the Runelords kör jag Titelspåret till Gears of war innan vi kör igång, vilket sätter alla i rätt stämning och kickar igång hjärnan att tänka episk, bombastiskt och over the top på gränsen till lökigt - precis som vi vill ha det. På samma sätt hade jag en playlist med massa death- och black metal när vi körde Death Frost Doom till lotfp och det gjorde också att spelarna hamnade i rätt sinnesstämning och gav äventyret en särskild känsla/smak, även om det klart blev med glimten i ögat.
Vore kul om du och alla andra som har la upp några spellistor här :) själv använder jag youtubelänkar. En i gruppen har en spellista jag kanske kan få tag i.
 
Top