Nekromanti Stämmning.

Gôran

Veteran
Joined
21 Nov 2004
Messages
52
Location
Karlstad
När jag och mitt nördgäng rollspelar brukar vi spela i ett ganska mörkt rum och ha lite levande ljus på bordet, vilket höjer stämmningen något enormt.

Vad gör ni för att höja stämmnigen när ni rollspelar, och om ni har stämmnings musik vart får ni tag på den?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Stämning.

Vad gör ni för att höja stämmnigen när ni rollspelar
Allra helst; skippar distraktioner. Jag personligen tycker det är helt kontraproduktivt med "stämningsmusik" (jag känner mig bara som en bifigur i Nemi när sån skit drar igång) och "stämningsfull belysning" - när jag ser sånt känner jag mig som en tolvårig sängvätare från Eskilstuna vars högsta dröm är att krama en svart slängkappa av sammet och ynka med när Trent Reznor sjunger "i hurt myself today..." samtidigt som man rispar sig i ansiktet med en fiskkrok av mässing, från toppen av en gotisk katedral som av någon anledning står på en saltstänkt irländsk klippkant alltmedan det regnar, åskar och någon med mask för ansiktet lirar mollackord på en orgel och gråter.

Fuck sånt. Fuck fjortisatmosfär.

För min del ska det bara vara hardcore, för jag är tuff.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Stämning.

Well, :gremwink: Jag tror dock att många anser att såväl stämningsmusik som levande ljus etc. är fin parfenalia som mycket väl kan höja stämningen ett par snäpp. Personligen är jag dock med dig - jag har svårt för mycket sådant. Lite musik av generisk fantasy-hiss-typ, typ Delirium, brukar dock rulla i bakgrunden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Re: Stämning.

Vet man vad man håller på med är stämningsmusik bra. Är man villig att spendera tid med att hitta ett uppspelningsprogram till sin bärbara dator eller på annat sätt kan vara diskret, och om man är villig att spendera några timmar med att välja musik innan varje spelmöte, då kan musik funka. Annars inte.

Jag letar musik på internet och i skivaffärer. Ambientmusik från spel och film, främst - skulle aldrig drömma om att använda vare sig något spelarna känner igen från ett spel eller en film eller som har text som sjungs. Musik måste vara perfekt avvägd, annars är det lika bra att skita i den. Ingen musik är bättre än dålig musik...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Stämning.

Vet man vad man håller på med är stämningsmusik bra.
Tvärtom. Är man dåliga rollgestaltare så behöver man musik för att känna sann inlevelse. Stämningsmusik är som stödhjul. När man blir tillräckligt superior - som jag (för jag är bäst) - så är dylikt bara i vägen.

Jag letar musik på internet och i skivaffärer
Åh, lolz, du e bäst! Själv har jag letat förgäves på London Zoo, i mina badbyxor och i min grannes trädgård. Där fanns inga skivor!!!

Självklart letar man musik i skivaffärer och på internet. Skillnaden är att jag är så heterosexuell och manlig och sexig och häftig och bra att jag enbart använder musik som stöd och hjälp till sånt som jag är dålig på, såsom på att vara ödmjuk och lökig. På sånt som jag är bäst i hela universum (såsom att spela rollspel) så behöver jag ingen musik, för jag är cool.

Ingen musik är bättre än dålig musik
Det är kanske vad de säger åt er fjollor med mascara runt ögonen som börjar rinna så fort någon säger "Bela Lugosi... is dead" men jag - som är cool och manlig och häftig och tufff - jag går efter lite mer upphöjda principer än de barnskole-riktlinjer som du och ditt anhang av simpla plebejer känner till. För de av min klass gäller enbart: (såsom man skrev på gammelsvenska:)

Behövero man musiko, så äro man ein stupido. Med ein kleine pillevirro. Vilket jag tror att alla kan skriva under.

Kort sagt; varför svarar ni på mitt inlägg för, dumskallar? har ni tips på stämningsförhöjare för fjortisar; rekommendera dem för trådstartaren. Är ni inte fjortisar så har jag redan fört er talan. Alla vet ju att det bara är fjortisar som inte kan rollgestalta till fullo om det inte plinkas och plonkas i bakgrunden, eftersom fjortisar är homoghey.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Stämning.

Kort sagt; varför svarar ni på mitt inlägg för, dumskallar?

Han använder platt visning, ditt fyllo! Eftersom jag inte orkar dissa dig igen så nöjer jag mig med att berätta att jag skrev det här bara för att jävlas med dig. Ha! HAH!

Men inlägget var kul. :gremsmile:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Stämning.

Dämpad belysning tycker jag funkar bra som stämningshöjare.
Levande ljus är mindre bra om det visar sig att över 50% av spelgruppen är pyromaner, vilket jag tror att jag råkat ut för... men vår impulskontroll har blivit bättre på senare år.

Tidigare ville jag ha lämplig musik konstant i bakgrunden, men nu tycker jag att det funkar både med och utan musik. Ska det vara musik så funkar det bäst under actionsekvenser, som tex strid, och då helst något pampigt som filmmusik eller symfonisk pretto-metal som Nightwish.

Gordeg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Kan förresten tipsa om musiken från Silent Hill-spelen. Lär amn sig musiken och använder den rätt och med låg volym, kan den göra underverk...
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Men fy Rising

Här kommer nån som inte brukar posta och frågar efter råd och du sågar personen med fotknölarna för att vara tuff. Blä för det. :gremtongue:

Mer diplomatiskt kan jag annars instämma, stämingsmusik har fallit bort, någon skiva går oftast, men mer temamusik än stämmningmusik.

Samma sak med levande ljus, kan se coolt ut med stearinljus, men skönt att kunna läsa karaktärerna (känner mig som en gubbe).

Men knepen finns för stämning och för mig handlar det om att vi träffas och käkar innan, så vi är mätta och avpratade när vi börjar spela. Vi har övergett soffan för matbordet, mest för att få mer plats och enklare kunna komma upp och stå och spela. Vi meta pratar efter lite grann (men aldrig under spel).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Men fy Rising

Men knepen finns för stämning och för mig handlar det om att vi träffas och käkar innan, så vi är mätta och avpratade när vi börjar spela. Vi har övergett soffan för matbordet, mest för att få mer plats och enklare kunna komma upp och stå och spela.
Det här tycker jag är bra tips. Jag själv är väldigt mycket för att vara i upprätt läge när jag spelar. Har funderat på att spela på typ barstolar vid en köksö; vilket jag tror är en optimal arbetsyta.

Någon kille på skräckforumet skrev att han tyckte det var ett bra knep att sänka temperaturen något; vilket jag avfärdade vid tillfället men som jag börjat tycka är intressant på senare tid. Det vanliga är ju att det blir dåsigt och kvavt när man spelar, och en allt varmare temperatur kan vara en bov i dramat.

Jag tycker också att handouts är en höjdare.

Och som spelledare tycker jag det brukar vara bra att klä mig någorlunda neutralt när jag ska lira.

Se där; några knep som jag tycker funkar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,930
Location
Nordnordost
Re: Men fy Rising

Just vikten av att sitta bra har jag insett efter att ha sovit mig igenom oräkneliga Eon och SR-strider i en mjuk soffa. Så när jag inredde spelrummet hemma så såg jag till att få in rejäla trästolar och ett ordentligt bord. Risings plan med barstolar tror jag inte på, det blir gärna att vi spelar 4-6 timmar när vi väl kommer till skott, och jag skulle nog bli rätt trött i ryggen av att sitta utan vettigt stöd.

Vad gäller musik vid bordet så gillar jag det som spelledare, för att jag inte känner mig så stressad att fortsätta prata om jag behöver ta en funderare musiken, får fylla tystnaden. Som bäst har dock musiken varit när jag slog mig ner och plockade ihop en specifik uppsättning med låtar för en viss kampanj. En specifik låt för varje plats, viktig SLP och rollperson.

Så när tjuven var ute och smög, så spelades tjuvens låt. När trollisen kastade eldklot omkring sig så spelades hans musik.

Det tog några timmar att sitta i musiksamlingen och lyssna och känna efter, tills jag hade fått ihop ett gäng låtar, som dessutom passade bra ihop, trots att de var från så många olika källor. Men när jag märkte de andras reaktioner så var det väl värt besväret.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Stämning.

Jag kanske inte skulle formulera mig som Rising eftersom jag är nykter, men i princip håller jag med.

Musik stör mer än vad det tillför. Det är ännu värre för mig med lite kass hörsel, eftersom den gör att jag inte hör vad som sägs.

Levande ljus blir ofelbart pyromanleksaker, det blir svårt att läsa och de stjäl syre.

Däremot så gillar jag att dekorera rummet med lite fantasieggande prylar. Mjukdjursdrake, skrotaliens, flygplansmodeller, voodoodocka och sånt. Tankarna kommer att vandra förr eller senare, och då kan de lika gärna vandra åt något produktivt håll.

Dessutom skulle jag vilja ha en skiva med industriljud till RoboRally. Pneumatik, ångpys, surrande maskiner, vinande servomotorer, rasslande band, mullrande kompressorer, rytmiskt bultande maskiner, subtilt excentriska kugghjul och så vidare. Det hade varit så läckert! Ingen här med talang för sådant som kan fixa en sådan skiva?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Barstolar och propps

Jag har nog en tendes att som spelledare använda en av barstolarna mer än den stol jag har vid spelbordet, så barstolar kan jag köpa som bra koncept (LinCon hade en bunt sånna på förra skolan och jag tyckte det var kanon).

Handouts är guld och jag är för usel på att fixa sånna tyvärr, samma sak med propps. En hatt i rätt läge, eller en kanna turksikt te hos matthandlaren, eller t o m ett litet gosdjur kan skapa magi för stämningen med enkla medel. Dock bör man använda det sparsamt och med mycket förnuft.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ingen mer uppmärksamhet för Rising!

Marsch i skamvrån med dig Rising och var snälla att inte fortsätta detta sidospår ni andra heller.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Stämning

Jag kanske är korkad, men jag använder berättartekniker, engagerande historier och medryckande rollpersoner för att få till stämning. I övrigt brukar mycket komma automatiskt. Vi brukar öppna dörren för att släppa in syre när det blir för varmt i rummet. Vi brukar ta pauser för att käka (pizza), så att man kan både rensa skallen och få lite energi i kroppen. Skitsnack och sådant förekommer under timmen efter vi träffats, eftersom vi alltid börjar med att spela något brädspel. Diskussioner kring rollspel och sådant förekommer efter spelmötet, antingen genom att vi diskuterar scenariot, berättarteknikerna, rollpersonernas mål och diverse rollspel. I regel brukar det förekomma, då spelarna är exalterade efter speltillfället av de nya häftiga saker som de upplevt. Allt annat ska, enligt mig, endast användas när det tillhör scenariot. Jag använde ljus en gång, men det var när ljuset kännetecknade rollpersonens livslåga.

Att ständigt överraska spelarna brukar få de i stämning, vare sig det är genom en schysst handout, en vändning i scenariot eller genom en cool berättarteknik. Fast vad menar jag med berättartekniker? Jo, hur man klipper mellan de olika scenerna och hur man visar upp olika innehåll i scenerna. Antingen berättar jag om något ur en stadsvakts synvinkel eller ur ett monsters ögon, jag gör reflektioner där jag jämställer äventyrarna med något, jag gör kvicka klipp när rollpersonerna delat upp sig i mindre grupper; ett misslyckat slag i bilkörning med långtradaren som är full av bensin och som ena gruppen sitter i beskrivs som en stor explosion för de andra. Lappar, krypande beskrivningar där allting avslöjas allt eftersom, skala löken, in media res, tillbakablickar, plantera hjärnspöken, berg- och dalbana, scene framing - du vet; berättartekniker. Fanken, boys. Ordet är det viktigaste redskapet. Utnyttja det väl.

/Han som håller med Rising på det sättet
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Det finns ingenting värre än att tvingas lyssna till någon ambient ursäkt till musik timme efter timme. Det har jag kommit fram till ganska nyligen. Jag blir så otroligt trött på den efter ett par timmar, att det har hänt att jag slinker iväg till anläggningen och klämmer på någonting annat.

Jag har nog testat de flesta konventionella stämningstips som dykt upp i tråden: Stämningsmusik, få ljuskällor, levande ljus, demoniskt skrattande spelledare, mjuka sköna soffor och fotöljer. Jag är nog redo att testa något nytt. Först och främst: Stämningsmusiken. Vem kom på att den alltid ska kännas så autentisk som möjligt i förhållande till rollspelet. Skit i det, vetja, kläm istället på något inte allt för skrikigt och störigt som alla tycker om. Min favorit är att sätta på lo-fi country i stil med Woven Hand och 16 Horsepowers. Suggestionen ligger tät, i alla fall för mig.

Inte heller behöver mysfaktorn alltid vara på topp: Placera häftstift på spelledarens sits och ge honom ett hästabett när han minst anar det. Låt honom aldrig sluta vara på sin vakt.

Levande ljus har naturligtvis också dykt upp i anknytning till spelandet, och givetvis har de lyckats locka fram pyromanen inom mig, speciellt när spelledaren koncentrerar sig på andra spelare ett tag. Det finns många saker inom hobbyn som brinner bra. Jag rekommenderar pennor och rollformulär. Smutsiga nördkalsonger bör kunna gå att finna i anslutning till de flesta rollspelssammankomster, men det kan också hända att jag är allt för fördomsfull i detta påstående.

Jag gillar att ställa fram mina ångeststatyetter när jag spelleder. Mina ångeststatyetter tror jag är tillverkade på Togo, men jag är inte säker - de föreställer i alla fall sittande ångestfyllda män som lagt huvudet i händerna och händerna i knät. Jag gillar dem. Jag blir glad av att titta på dem. När jag är glad bävar mina spelare. Det är bra.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Jag hotar mina spelares figurer till livet, på olika sätt, vilket höjer deras adrenalinnivåer.
 
Top