Nekromanti Stämmer detta? :(

Yorn

Veteran
Joined
19 Dec 2000
Messages
14
Location
Stockholm, Sverige
Hittade följande inlägg på det engelska forumet. Någon som vet något mer?
/Yorn

-----------------------------------------------
From: "Joachim" <hagen@r...>
Date: Wed Mar 28, 2001 1:00pm
Subject: Re: Cancelled ???

I have info from three different sources including two wholesalers that the Gemini product line has been cancelled and that no material can be obtained anymore from Cell Entertainment. What is still on the market are the books on the shelves or on stock. The third source was a personal e-mail by a player.
About two weeks ago I sent an e-mail to Cell regarding that affair but I have not received an answer yet.
Perhaps if we all mail Cell and execute group pressure they will feel compelled to give a statment via the Cell Newsletter.
I daresay that no-one would be happier than me if all turned out as abad rumour but I do not have much hope.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Tja detta verkar sannerligen underligt måste jag säga...
Hoppas starkt på Geminis överlevnad..

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Det är ju inte första gången rykten om geminis död cirkulerar. Förra gången dementerades det av Cell. Kontakten mellan Cell och rollspelarna är usel. Ett resultat av detta är alla rykten. Svårt att säga vad som är sant.

/Korp
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Kan vara en tredjehandsuppgift om det om att de ska sluta göra produkter på svenska - det har ju omtalats som att de "slutar göra Gemini" förut, så nån kan ha hört det snacket.

--
Åke
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Favorit i repris...

Frågeställningen "är Gemini död?" verkar vara omåttligt populär... Om Cell faktiskt ansträngde sig ordentligt och gav upphov till fler supplement och äventyr som dessutom höll samma kvalitet som grundboken skulle detta inte inträffa, men så länge de tycker att små Manga-robotar är roligare än rollspel så verkar det inte troligt att så mycket kommer att hända på Gemini-fronten... Om något nytt suplement släpps kan man vara säker på att det håller låg kvalitet, är alldeles för kortfattat och, framför allt, inte det minsta prisvär, liksom de få som man har släppt tidigare.

/Odd
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Favorit i repris...

Jag tycker Kyrkan och Mörkret verkar lite seriösare än tidigare supplement. Lite mer användbara.

/Korp
 

Stefan (Cell)

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
6
Cell Entertainment kommer inom en överskådlig (inte snar) framtid att avslöja Geminis framtida öde (gäller samtliga språkupplagor, men framförallt den engelska eftersom den är den enda vi själva tänker publicera). Vi har under den senaste tiden fått en hel del anbud på produkten och dess immateriella rättigheter, men är just nu inte intresserade av att sälja. Det finns flera skäl till detta.

Läget idag är att Gemini inte är dött, men däremot stämmer det att vi inte kommer att ge ut några nya produkter tills dess att vi rett ut "publishing-delen" av vårt företag, d.v.s. samtliga produkter som inte är miniatyrrelaterade, eftersom det bestämts att Cell Entertainment sedan årsskiftet är ett renodlat figurspelsföretag.

Ett skäl till detta är att vi tror att det är viktigt att ha ett fokus där den kreativa delen av företaget drar åt samma håll, särskilt om man är ett fåtal personer i bolaget och det, som vi alla vet, finns vissa fundamentala skillnader mellan rollspel och figurspel.

Idag ser vi över ett antal mer eller mindre intressanta alternativ, men skall försöka att på något sätt se till att vi (jag och Johan) på något sätt är involverade in den kreativa delen av produkterna så att de är i linje med grundbokens visuella och kreativa nivå.

Det stämmer att Kyrkan är färdig och i mitt tycke en mycket bra produkt. Mörkret är nästan färdig, men resterande del har lagts på is tills dess att vi rett ut situationen.

Så det faktum att Cell Entertainment inte kommer publicera fler produkter till Gemini, betyder inte att det inte kommer att komma några produkter till spelet...

Med visshet om att jag förmodligen väckt fler nya frågor än jag gett svar.

Vänligen

Stefan Ljungqvist
Cell Entertainment AB
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>men är just nu inte intresserade av att sälja.</I>
(snipp)
<I>Så det faktum att Cell Entertainment inte kommer publicera fler produkter till Gemini, betyder inte att det inte kommer att komma några produkter till spelet...</I>

Ni funderar med andra ord på att lägga ut produktionen till någon annan på licens? (-:

--
Åke
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Ni funderar med andra ord på att lägga ut produktionen till någon annan på licens? (-:

Alltså, det vore ju alldeles för enkelt att säga det rakt ut, hur skall vi vara den elit som skall ta över världen om vi får allt serverat på fat?

Inte helt seriös...

/Azagthoth
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
En ny framtid måhända?

Om nu Cell släpper Gemini licenserat till ett annat företag så kanske detta företag har tid och ork att skapa igenomarbetade Gemini produkter. Samt att de har en kommunikation med köparna av produkterna. Så det kan ju bli avsevärt bättre än vad det är nu. Eller så kan det splittras till ingenting.

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Cell Entertainment påminner mer och mer om Target Games under deras värsta period... Gemini i sig är ett förbaskat bra spel, men det verkar som om Cell gav upp efter att ha färdigställt grundboken. Sälj licensen till någon som bryr sig om spelet och spelarna och som faktiskt har som ambition att göra något bra av det, inte bara att tjäna pengar!

/Odd
 

Stefan (Cell)

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
6
Jag skulle förmodligen kunna skriva spaltkilometer till svar när det gäller det här ämnet, men jag tror att texten nedan kanske ger samma respons...

Om jag eller någon annan på Cell gjorde spel för pengarna så skulle vi lagt ner innan vi hunnit börja.

Cells utgivning (eller brist på utgivning)av Geminiprodukter har aldrig varit, samt kommer aldrig att bli ekonomiskt relaterad.

Som ett generellt inlägg så är det ju självklart så att vi, som vilket annat företag som helst, måste kunna betala räkningar samt förhoppningsvis en lön som ligger snäppet över existensminimum till de som gjuter blod svett och tårar för att göra det de brinner för.

Snälla. Sluta med grundlösa spekulationer om profithunger när det gäller det oerhört hårt arbetande (ofta ideellt) kreatörerna i vår lilla bransch, särskilt i vårt lilla land.
Vi kan börja igen när du sett Carl-Johan Ström i en blodröd Ferrari på Avenyn eller Anders & Toves egna High Chaparall.

Men vet du vad, då skulle jag förmodligen endast känna att de verkligen, verkligen förtjänat det.

Vänligen

Stefan Ljungqvist
Cell Entertainment AB
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Profit?

Ja, det var ju ett ovanligt lågt pris på "Den Mörka Magin" och "Orchild" i förhållande till hur mycket man fick, eller hur, särskilt om man jämför med andra rollspel. Inte ett enda försök till utfyllnad och hur mycket användbart innehåll som helst, båda böckerna andades verkligen kvalitet...

Nej, nog med ironiserande. De supplement som släpps hittils har inte varit alls lika genomarbetade som grundboken var och har varit monstruöst dyra jämfört med hur mycket de innehöll. Detta tyder i varje fall i mina ögon på en vilja att tjäna pengar snarare än att ge spelarna något bra, sedan får väl var och en själv bedöma om så är fallet...

Säga vad man vill om NeoGames förmåga att hålla deadlines, men när de släpper något är det åtminstonde både genomarbetat och prisvärt. Geminisuplementen var ingendera. Hur kommer det sig att Cell, som har fler produkter och som övergick till engelska som språk för alla dessa för att få en större marknad, inte ens kommer i närheten av de resultat som uppnås av ett företag som bara gör rollspel och som bara publicerar dessa på svenska? Som jag sade tidigare, det verkar som om vi fått ett nytt Target Games...

/Odd
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Profit?

<I>Som jag sade tidigare, det verkar som om vi fått ett nytt Target Games...</I>

*HOST! HACK! KRÄKA!!* Om vi har ett nytt Target i Sverige så heter de Neogames, men av andra skäl än de du räknar upp (nej, jag tänker inte gå in på dem). Med <I>viss</I> branschvana i ryggen så kan jag komma på omkring ett dussin olika anledningar att produkter inte blir fullt lika bra som de borde - och penninghunger är inte en av dem. Vem i helskotta skulle vara så urbota korkad att han avsiktligt försöker ta sig fram på en liten och konkurrensutsatt marknad genom att hålla låg kvalitet!?

Och den relativa prisnivån på produkterna är inte speciellt konstig om man tar en titt på trycket. Neo: blaskpapper, svartvitt, mjukpärm med limbindning. Cell: kvalitetspapper, färgsidor, hårdpärmar. Nuff said.

<I>Hur kommer det sig att Cell,</I> (snip) <I>inte ens kommer i närheten av de resultat som uppnås av ett företag som</I>

Därför att du gillar Neos grejor bättre?

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Profit?

Jag skyller på Bamse. Det var han som lärde ett par generationer svenska ungar att alla företagare inte bara är elaka kapitalister, utan KORKADE elaka kapitalister...

För att vara seriös: Rollspel är i stor utsträckning en nischbransch där man överlever på att nöja en kräsen publik: Man förlorar pengar på det alla anklagar spelföretagen för - att dra ned på kvaliteten. Spelföretag har inga pengar att _spara_ på att dra ned kvaliteten, eftersom den i de flesta fall beror på kreativt arbete som antingen inte kostar något, eller ger sina utövare absolut peanuts. Att dra in pengar den vägen är fullkomligt sinnes, och inte ens jag, som saknar varje utbildning i ekonomi utöver högstadienivå, skulle göra något så dumt.

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: Profit?

Om NeoGames även de är onda kan man ju alltid spekulera i, och sedan må man tycka vad man vill om deras regelsystem och kampanjvärldar (personligen så tycker jag exempelvis att eon är ganska segt). Vad jag syftade på var det faktum att grundboken till Gemini var extremt bra och genomarbetad medan de produkter son släpptes efter det (Den Mörka Magin och Orchild) var av långt sämre kvalitet. De innehöll dessutom inte så mycket väsentligheter, och på vissa ställen är det helt uppenbart att Cell har försökt fylla ut boken med uppförstorade bilder etc. Priset var dessutom ganska högt, särskilt i förhållande till vad man fick. NeoGames supplement är däremot sprängfyllda med användbar information och regler, och sedan må man tycka vad man vill om dem som företag.

Den uppenbara skillnaden i kvalitet mellan grundboken och supplementen bör ha en orsak, och den enda orsak jag kan tänka mig är att Cell inte engagerat sig överdrivet mycket i de sistnämnda, eller att de släppte undermåliga produkter. Att sedan ta såpass mycket betalt för dem tyder i mina ögon på krasst vinstintresse, men det är min högst personliga åsikt.

/Odd
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: Profit?

Vad gäller kapitalismens principer så är det en grundläggande princip för ett företag att de ska göra så hög vinst till så låg kostnad som möjligt. Syftet är i första hand vinsten, ett företag som inte går med vinst går i konkurs (aktiebolagslagen...). Att en dålig produkt inte säljer förstår väl de flesta, men spelföretag har ju för det mesta monopol på sina spelvärldar, och får därmed lättare att kränga saker till de personer som har investerat i rollspelet och som vill fortsätta bygga ut det. Det är precis samma metod som ex. MicroSoft använder sig av. Att sälja en dålig produkt går inte, men att sälja en halvbra produkt istället för en riktigt bra kan ofta löna sig. Om Cell bedriver sin verksamhet på det sättet låter jag vara osagt, men den affärsfilosofi som beskrivs är fullt genomförbart i praktiken...

Vad gäller kostnaden för kreativt arbete så gäller principen att tid är pengar, har man gått ut med releasedatum handlar det om prestige också. Att skriva 200 sidor text istället för 150 kräver en helt del arbete, att hitta på och speltesta nya regler tar längre tid än att skriva litet skönlitterärt strunt osv...

/Odd
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Profit?

<I>Vad gäller kostnaden för kreativt arbete så gäller principen att tid är pengar,</I>

Ja och nej; för en firma i sig så är tid förstås <I>alltid</I> pengar eftersom de har fasta kostnader - hyra o dyl - som alltid dyker upp oavsett hur mycket eller lite de producerar.

För författarnas del så beror det på. En fastanställd skribent brukar ha månadslön el dyl och är därför mest effektiv om han skriver fort. (Fast om han dessutom är delägare kan man ge sig attan på att han jobbar extra utan att ta ut lön för det.)
Om det däremot är en frilansande skribent så är <I>text</I> pengar. Nu har jag ingen aning om hur Cell brukar sköta det, men en frilansare får som regel betalt per skriven textmängd, ofta lite modifierat efter materialets kvalitet. De har oftast en deadline att jobba mot, men i övrigt är tid inte en inblandad faktor.

<I>har man gått ut med releasedatum handlar det om prestige också.</I>

Inte bara prestige; har man gått ut med det offentligt så har man förmodligen också avtalat om det med distributören, som har gått ut med datumet till butikerna och börjat ta in beställningar. Utan distribution har man inga affärer, så han vill man <I>inte</I> gärna komma på kant med...

--
Åke
 
Top