Ställer skillbaserade spel högre krav på narrativ kvalitet än level-baserade?

Jo. Men det är förvånansvärt ofta som friheten bara används till ”svärda monstret och sno guldet.” Jag tycker det är bättre när reglerna visar vilka handlingar som spelet bygger på.

Haha, gillar man hamburgare så gör man! Det går ju trots allt att variera mellan McDonalds, Burger King och Sibylla.
Handlar nog mer om att 101% av alla äventyr jag spelar under 101% av alla spelledare jag spelat med så har strid alltid varit närvarande, dödligt och viktigt för att driva handlingen frammåt. Man kan säkert göra jättespännande äventyr om knyppling och att dubba pirat-vhs till mandarinkinesiska, men jag har inte sött på dem. Skulle jag möta en SL som dyrt och heligt lovar att inga goblins komer anfalla lägret, inga orcher vaktar ett 3x3m rum med en skattkista och ingen slutboss kommer behövas spöas, ja då skulle jag kanske plöjja ned lite poäng i Joddling ändå.

Handlar nog mer om att 101% av alla äventyr jag spelar under 101% av alla spelledare jag spelat med så har strid alltid varit närvarande, dödligt och viktigt för att driva handlingen frammåt. Man kan säkert göra jättespännande äventyr om knyppling och att dubba pirat-vhs till mandarinkinesiska, men jag har inte sött på dem. Skulle jag möta en SL som dyrt och heligt lovar att inga goblins komer anfalla lägret, inga orcher vaktar ett 3x3m rum med en skattkista och ingen slutboss kommer behövas spöas, ja då skulle jag kanske plöjja ned lite poäng i Joddling ändå.
Strid som flaskhals är ju inte helt ovanligt i rollspel, nej.

I många nya spel (de flesta Year Zero spel mfl) får man lite erf varje gång som man kan spendera fritt mellan färdigheter och förmågor. Tycker att det är en väldigt bra mellanväg, där man kan spara ihop erf för en särskild talang, och få en liten kick när man har råd att köpa den.

Det bästa fängelset för kreativitet är total frihet, det är i begränsningar som kreativiteten ökar. Vet att jag hört något sådant tidigare, men minns inte vilket sammanhang. Men jag fungerar absolut på så sätt. Ge mig ett tomt ark och det står stil, ge mig ett tomt ark med en fras och min kreativitet frisätts.
Ja och nej. En bra prompt kan helt klart få igång min kreativitet. En dålig kan dock ta död på den rätt ordentligt. Allt som oftast går jag igång på nya projekt utan nån större promptning oxå, min hjärna bara slänger fram "Jaaa, postapoc-hexkräl, med massa sumpmarker och psioniska zombies, hell yeah!"

(Sen ska det såklart genomföras oxå, den där lilla detaljen...)

Jag håller inte med om att regelsystem med färdigheter kräver bättre äventyr. Omvänt tycker jag inte heller att ett regelsystem som erbjuder jakt på erfarenhetspoäng och klättrande i rang kan komma undan med sämre äventyr. Att jaga erfarenhetspoäng och klättra i rang är helt enkelt så roligt att det kan kompensera för sådant som en ointressant intrig eller monotont monsterbankande.

Back