Ställ frågor om min fantasy värld så svarar jag på dem!

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,322
Som turist, vad får jag inte missa och vad bör jag till varje pris undvika?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Som turist, vad får jag inte missa och vad bör jag till varje pris undvika?
Du måste åka till de Blå slätterna vid världen slut! Man kan se för alltid ut över det sista havet, gräset skimrar i solnedgången, man kan höra de döda viska hemligheter på vindarna och halflingarna som bor där är gästvänliga. Det sista fyrtornet lyser ut i flera dimensioner/tider sammtidigt och man kan ibland se saker som kommer hända.

Åk INTE till hamnskiftarnas öken fängelse. Allting som inte är livlös aska som inte ens maskar eller bakterier kan leva i är en levande tänkande varelse fångad i formen av ett träd, vatten, gräs eller moln. De ylar tyst i evig smärta vilket blöder in i dina drömmar och driver dig till vansinne.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,114
Du skrev en gång att

"Jag hävdar att man inte behöver veta mer, någonsin, än vad som kan sammanfattas på en sida för att börja vara en spelare i en kampanj i ett fantasy setting."

Vad är ensidessammanfattningen av din setting?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Du skrev en gång att

"Jag hävdar att man inte behöver veta mer, någonsin, än vad som kan sammanfattas på en sida för att börja vara en spelare i en kampanj i ett fantasy setting."

Vad är ensidessammanfattningen av din setting?
Det är Narnia + Stormbringer med hålen ifylda av generisk fantasy. Äventyr följer ofta en sagostruktur inspirerad främst av gammla isländska sagor och yorubafolkets sagor. Det är vad du behöver.
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
210
Under den första tidsåldern skapade man efternamn som bär med sig en liten bit...av något. Namnen följer inte blod, adopterade barn har lika mycket namnet som biologiska, och ingifta har namnet lika mycket. De sanna namnen kan inte försvinna, kan inte döljas, kan inte imiteras och kan inte förnekas.
Intressant! Jag vill veta mer om De sanna namnen.

Hur många Sanna namn finns det?

Märker bäraren av ett Sant namn på något sätt att den bär ett sådant?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Intressant! Jag vill veta mer om De sanna namnen.

Hur många Sanna namn finns det?

Märker bäraren av ett Sant namn på något sätt att den bär ett sådant?
Det finns odefinierat många. Jag har hållit det öppet för att man ska kunna lägga till fler om jag behöver fler familjer. De som finns definierade är Elken, Qi och Tobyc.

Folk som har ett sant namn vet instinktivt att de heter det och alla de berättar det för vet det också. Folk som har ett Sant namn märker att deras liv följer ett visst narrativ. Tobyc familjen är ganska lätt att se det på, de är erövrare och vadän de tar för sig så karvar de ut en ny nich för sig själva. Så de har varit militära erövrare, inovatörer, handelsfurstar med mera. Familjen Qi är lite mindre tydliga om man inte träffar dem men de är alla lyckliga. De hamnar någonstans i livet där de dör med nöjda leenden på läpparna efter liv väll levda. Oavsett om de är furstar, bönder eller häxor. Det är också lätt att koppla magiska effekter till namnen, så alla familjerna har haft magiker som byggt hemliga platser som bara de med namnet kan komma åt. En stor tråd i ”Det du blev lovad” är att försöka sätta fingret på vad det är namnet Elken har för narrativ

 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Av de fria och dödliga som vandrar världen, vilkas namn inspirerar mest skräck? Finns det dödliga namn som används för att skrämma olydiga barn, som kan få byar att tommas med endast ryktet att de är nära, som kan få modiga män att blekna och erfarna soldater att darra i knäna?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Av de fria och dödliga som vandrar världen, vilkas namn inspirerar mest skräck? Finns det dödliga namn som används för att skrämma olydiga barn, som kan få byar att tommas med endast ryktet att de är nära, som kan få modiga män att blekna och erfarna soldater att darra i knäna?
Vi har Fia Öst, hennes by blev förbannade av en häxa med att inte kunna känna smaken av mat förutom intelligenta varelses kött. Hon är en kanibal och legosoldatskapten över Österns Ulvar. Hennes grupp rekryterar nya medlemar genom att när de tagit över och bränt en by så tvingar de överlevar att slåss till döden. Vinnarna får gå med i Ulvarna. Hon brukar låta folk slåss mot sina familjemedlemmar. Det är svårt att ha en moralisk hög grund och vägra döda andra efter man mördat och ätit sin bror för att överleva.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vilka kulturer finns det i din fantasyvärld och vilka likheter har dom med olika kulturer i vår värld ?

vad särskiljer din fantasyvärld ifrån generisk cookie cutter fantasy ala forgotten realms ?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Vilka kulturer finns det i din fantasyvärld och vilka likheter har dom med olika kulturer i vår värld ?

vad särskiljer din fantasyvärld ifrån generisk cookie cutter fantasy ala forgotten realms ?
Awesome frågor!

Det finns sammtidigt många och inga. De ändras hela tiden för det är inte vad någon story fokuserar på. Men de är djupt och inte viktiga förutom estetiskt. De är medvetet designade för att inte se ut som riktiga kulturer vilket är gjort genom att jag blandat så mycket skit som möjligt och medvetet inte beskriver detaljer i anti-världsbyggande. Men det finns inga kulturella värderingar eller så förutom om jag vill berätta en saga och då går någon "Vi har alltid gjort så här.". Så det är en värld av kulisser för karaktärer att vara framför. För det är vad jag medvetet byggt. Så gräset är vackert och jag kan beskriva folks feta klädnader. Kalifatet är religöst och Vampyrstäderna har vampyrer. Men jag är inte intresserad av att lämna moderna värderingar.

Jag har en bit i boken jag skriver nu där någon börjar fråga om vampyrerna och hur de fungerar varpå ett magiskt svärd bara säger: "De är som på film. Tänk inte för hårt på det."

Andra frågan: Inget. Det är bara min smak av standard fantasy. Jag tänker bara vara ärlig med det för jag känner att det är viktigt. Standard fantasy till folket!
 
Top