[SRR] Felaktigheter i svenska utgåvan?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Svenska Sagan om Ringen Rollspelet tycker jag mig höra stup i ett vara fullt av felaktigheter och endel som tydligen upplevdes så krångliga att det inte gick att spela alls. Inget som hindrat mig något gång förvisso, så antagligen inte så allvarligt. Men jag är rätt sugen på att dra fram det här till spelbordet igen och tänkte mest fråga: hur ser det egentligen ut med detta? Var det omfattande felaktigheter? Finns det någon sammanställd errata över vad som är fel i svenska böckerna?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,813
Jag har inte böckerna framför mig, men jag tror att vissa beskrivningar av varelser är lite knasigt översatta och att värdena på en skadetabell kastats om så att tjockt tyg skyddar bättre än härdat läder. Hursom, jag tycker inte att det är så många fel att det stör :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Har också funderat över det här. Var det verkligen så krångligt, eller är det mängden tabeller som stör? Minns inte det som att vi hade några problem när vi faktiskt spelade det.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Har för mig att vi körde det ngn gg med Rolemasters kompletta regler. En "kort" strid i en trappa tog en friluftsdag i anspråk...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Har inte heller den bilden, inte rena fel sådär.

Däremot finns det vissa bitar som är rätt luddigt skrivna som jag minns det.
- Hur man ökar färdigheter med poäng (inklusive att flytta poäng, hur många som köper vad var osv)
- Hur vissa bonusar räknas ut
- Hur man lyckas med besvärjelser som inte är anfall
- Hur en strid går till exakt (har för mig att det finns rätt mycket finlir där som vi aldrig fixade att använda, orienteringsslag etc.)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag vill minnas att det inte är någon poäng att lägga pengar på arm och ben-skydd, för skaderesultaten som de skulle skyddat mot har försvunnit.

(Och jag har spelat Rolemaster flitigt, det är ett rätt tungt system, men det går att få det att flyta på bra med lite vana och sinne för processförbättring (utan att behöva hacka själva reglerna)).
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Nu var det några årtionden sen jag hade detaljerna i huvudet, men jag minns att det var en klump rättelser i en Sinkadus. Bl a hade översättningen blandat ihop fot och meter i reglerna om strid och förflyttning så det hade blivit konstigt. Det var också en del rent språkliga slarvfel eller andra konstigheter som påpekades i någon insändare.

Att arm- och benskenor blev rätt värdelösa då de flesta av de allvarliga skadorna de skyddade mot försvann tror jag dock inte var ett översättningsfel utan handlade om konverteringen från Rolemaster till MERP.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Svenska Sagan om Ringen Rollspelet tycker jag mig höra stup i ett vara fullt av felaktigheter och endel som tydligen upplevdes så krångliga att det inte gick att spela alls. Inget som hindrat mig något gång förvisso, så antagligen inte så allvarligt. Men jag är rätt sugen på att dra fram det här till spelbordet igen och tänkte mest fråga: hur ser det egentligen ut med detta? Var det omfattande felaktigheter? Finns det någon sammanställd errata över vad som är fel i svenska böckerna?
Nu var det väl något decennium senast jag kollade men om jag minns rätt är stycket om vad vi nu kallar initiativ att betrakta som modern konst. Kisar man rejält kan man nästan se vad var tänkt.

Med andra ord, en "errata" är att se på det alldeles för bokstavligt. SRR ska upplevas som beatnik poesi...

Fast det är förstås lättare sagt om man inte sitter kring spelbordet utan mest gör sig lustig på ett internetforum.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Tror eventuellt det var ett misstag att lyfta ut alla tabeller till ett häfte och dela upp i två lite mindre böcker. Tror man både skulle låtit tabellerna vara där de passade och gjort häftet. Men vi hade fantastiskt roligt med SRR. Man måste dock ta rådet i boken att fördela stöduppgifter i gruppen på allvar för att få bra flyt.

C
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Fanns det inte några extrakrångliga skadeböcker som expanderade redan krånglande regler till Rollmaster också?
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Fanns det inte några extrakrångliga skadeböcker som expanderade redan krånglande regler till Rollmaster också?
Är det Arms Law & Claw Law du tänker på? En tabell per vapen... Till andra (och första om en skall vara petig) upplagan kom sju stycken Rolemaster Companion-böcker som tillförde nya regler och självklart en hel del stridsregler (favoriten är annars reglerna för förlossningsskador i RMC1).

Personligen gillar jag Rolemasters stridssystem för det gjorde att du tänkte dig för inför varje strid, även en gatupojke med en dolk togs på allvar eftersom fenomenet dolk-emot-ringbrynja inte existerade (som det gjorde i DoD/EDD: dolk ger 1t4+1 och ringbrynja skyddar 6). Som i alla spel går det inte att spela med alla extraregler...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Fanns det inte några extrakrångliga skadeböcker som expanderade redan krånglande regler till Rollmaster också?
Nej, inte i MERP. De var föredömligt bra på att inte introducera några regelexpansioner. Även 2nd edition är ju väldigt lik 1st, bara lite mindre svåröverskådlig. Sen kan man ju spela det med RM om man vill men det är ju en annan femma.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
I allmänhet är skadesystemet i grunden faktiskt inte så farligt krångligt eller något större fel på. Resultat mot rustning för skada. Allvarlig skada ibland. Problemet är väl att de allvarliga skadorna sen kunde göra det krångligt när de lades på varandra och skapade bokföringsproblem.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Vi har faktiskt spelar rätt mycket MERP genom åren, mycket tack vare en inbiten och inläst polare som gör att reglerna puttrar på omärkligt under huven. Och får säga att det här med allvarliga skador definitivt har sin poäng. Det är skillnad på att linka genom trollkullarna med 3 kp kvar, och att göra det på brutna ben och knäckta revben...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,813
Vi har faktiskt spelar rätt mycket MERP genom åren, mycket tack vare en inbiten och inläst polare som gör att reglerna puttrar på omärkligt under huven. Och får säga att det här med allvarliga skador definitivt har sin poäng. Det är skillnad på att linka genom trollkullarna med 3 kp kvar, och att göra det på brutna ben och knäckta revben...
Precis så ser det ut för oss också, vi har spelat det så mycket att reglerna går under huven. För oss är systemet enklare och mer lättspelat än exempelvis DoD.

Och håller med, allvarliga skador är otroligt kul! Det har lett många situationer som varit spännande och såväl komiska! 🙂
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Återvände hit lite snabbt för att minnas vad som sades. och för sakens skull om någon annan ramlar över detta så sammanfattar jag lite för mig själv och andra:

1. Initiativdelen som @CapnZapp nämner: Skulle säga den ändå är rätt rättfram om än att jag minns hur vi krockade mot den som unga då det var annorlunda än slå d10+smi eller vad vi höll på med i Mutant och Drakar.

Varje runda, säg vad du gör och sen utförs sakerna i följande ordning:

Besvärjelser > projektilvapen > rörliga manövrar* > närstrid > förflyttning > fasta manövar

Om något krockar med något annat, lös det med ett manöverslag eller om det rör sig om anfall så högst manöverbonus går först. * slängde jag in för det är här som jag tycker det intressanta finns i resolutionssystemet. En rörlig manöver sker innan närstridsanfall och kan därför användas för att ex. röra sig ur vägen, fly, positioner sig, osv. En rörlig manöver kan också, om du har turen med dig, öppna upp för att kunna manövrera OCH anfalla i samma runda, dvs det är fullt möjligt att deklarera saker som: "Jag försöker flanka orken åt höger och svingar yxan lite och försöker tvinga honom ner för trappen men håller mig ur vägen för dennes kortsvärd!" och lyckas du är orken antagligen påväg bakåt ner för trappen och kommer inte kunna anfalla dig denna runda och lyckas du tillräckligt bra så kan det öppna upp för att anfalla själv också. Sådan sak som jag själv helt missade som ung, men som nu står ut som det som ruskar runt det annars rätt statiskt tickande urverket här och gör det högst intressant!

2. Armskenorna kanske inte går att rädda om en inte petar in dem på lite platser för allvarliga skador. Får undersöka tabellerna i RM2 helt enkelt och se.

3. Som @Fiktionslek säger är uppdelning av uppgifter är ju en given sak! Har någon erfarenhet av bra uppdelningar som fungerade väl? Minns att vi körde att en spelare hade koll på allas xp, en hade koll på alla spelares kp och blödningar under strider och varje person hade egen kopia av sina återkommande använda anfallstabeller osv. Men finns det mer saker eller andra sätt att dela upp det på som är bättre?

4. Vill minnas att Sinkadus hade ett formulär vi ständigt använde under strid som var riktigt bra, ska ta och dyka ner i samlingen och se vilket nummer det var och skapa en version av det på google drive.

5. Intressanta observationer nu när jag läser om spelet igen är ex. hur mycket bättre tornexempelscenen hade varit om den hade refererat till sidnummer för varje använd regel. Än idag är jag ex. lite fundersam på exakt vilka manöverslag, aktivitetsslag och orienteringsslag som faktiskt slås när orcherna är påväg att lämna tornet (vad de kallas varierar också mellan utgåvorna, i vissa utgåvor kallas ex. orchernas slag för aktivitetsslag, i andra orienteringsslag). Men, måste säga att upplägget med den scenen + alla andra exempel som följer antingen utifrån hur scenen spelar ut sig eller alternativ på hur scenen kunde spelats ut är extremt välfungerande och gör att scenen öppnar upp sig och möjliga utfall verkligen synliggörs. Detta var nog exakt vad jag fastnade för här som ung, hur alla slag som gjordes öppnade upp för otroligt många utfall, flykt från orcherna ut i natten, alla tillfångatagna utom den fege tjuven som gömde sig i kistan, osv....

Oavsett! Stor pepp att dra det till bordet igen och full färd med att fundera ut lämplig situation för rollpersonerna att ta avstamp i.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
2. Armskenorna kanske inte går att rädda om en inte petar in dem på lite platser för allvarliga skador. Får undersöka tabellerna i RM2 helt enkelt och se.
Äsch, allt måste inte ha en regelmässig funktion! Armskenor är coolt, och därför motiverat även om de inte ger något särskilt skydd.
 
Top