SRD

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Den här tråden är postad i "Rollspel"-forumet, så den gäller rollspel i allmänhet, även om den blivit inspirerad av en tråd i DnD-forumet:

I den här tråden diskuterar vi SRD:er.
I systertråden diskuterar vi licenser:

OGL-debaclet fick mig att fundera: vad finns det för SRD:er man kan använda till rollspel?
Och vad tillåter de olika SRD:erna? D.v.s. vad får, respektive vad får jag inte göra, med de olika SRD:erna?
Ex. jag får sälja produkter som använder material från SRD:n till DnD5 om jag även har med OGL-licensen.

System Reference Document (SRD) är en textfil och/eller en samling hemsidor som innehåller de grundläggande reglerna till ett rollspel.
Jag använder SRD:er hela tiden då jag kommer åt alla regler på internet och inte behöver ha en regelbok tillgänglig.

Första SRD:n var till DnD3, som senare uppdaterades till DnD3.5
Där finns även SRD:erna till PF och DnD5.

OGN har länkar till SRD:er för rollspelen:
Traveller SRD
5th Edition SRD
Dungeon World SRD
13th Age SRD
d20HeroSRD
d20PFSRD
GumshoeSRD
FateCoreSRD
Starjammer SRD
Fudge SRD
d20 Anime SRD
PF2 SRD
4 Color SRD (Astonishing Super Heroes)
ACK-SRD
2d20SRD
Everyday Heroes SRD
Heroes and Monsters SRD
Gods and Monsters SRD

Det finns även lite spridda SRD:er som:
BRP: https://www.chaosium.com/brp-system-reference-document/
S&S: http://www.swordsnwizardry.com/
OSE: https://oldschoolessentials.necroticgnome.com/srd/index.php/Main_Page

Och ännu mer SRD:er

Möjligtvis kan man argumentera för att GURPS Lite är en form av SRD.
Det är en gratis pdf på 32 sidor med de viktigaste GURPS-reglerna så man kan testa att spela.

Jag vet även att det fanns en Vampire Lite pdf när White Wolf fortfarande gav ut spelet, men den verkar ha försvunnit.

Vad finns det mer för SRD:er?
Hur får man använda dem, får jag ge ut tredjepartsprodukter?
Vad har jag missuppfattat?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Möjligtvis kan man argumentera för att GURPS Lite är en form av SRD.
Det är en gratis pdf på 32 sidor med de viktigaste GURPS-reglerna så man kan testa att spela.
GURPS Lite är väl en vanlig introduktion/quick start, medan en SRD specifikt är ett dokument kopplad till en licens som gör att man har möjlighet att använda materialet för publicering.

Som tillägg till listan så finns OpenD6. Den rätta (?) hemsidan för det är en trist reklamfylld sak, men det kanske finns något bra alternativ nånstans?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En SRD i sig får du läsa, inget mer. Sedan brukar den ju inte existera i ett vacuum, så den åtföljs oftast av en licens som ger dig rätt att göra fler saker.
Det är ju vad jag vill ha svar på. :)
Jag har någorlunda god koll på vad man får göra med SRD 5.1 och OGL1.0a för att producera material till DnD5.
Vilka andra SRD:er får jag använda för att producera material och vilka licenser måsta jag ha med i produkten för att den ska bli laglig?
 
Top