Varulv SpringSmash23 - Runda 1

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,692
Location
Oktoberlandet
Tyckte först det lät väldigt klurigt men din sista post med riktlinjer och tiden ”exakt 21:00” så klarnade ideén för mig bättre.

Jag är på 👍

Viktigt nu att INGEN snackar smular antyder temat så @Vimes inte får mer hjälp att läsa av trådens tema!.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Viktigt nu att INGEN snackar smular antyder temat så @Vimes inte får mer hjälp att läsa av trådens tema!.
Jag tänker att detta gäller generellt. Det är ju ett JÄTTESTORT övertag att alla bybor känner till temat. Men bara så länge ulvarna inte listar ut det. Som ett PM-gate sanktionerat av Gud 🙌
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Tidpunkten kommer ni väl förresten bäst själva överens om. Det enda som är viktigt är ju att nu båda är helt säkra på att kunna närvara. @Sidd @Vimes

Men tänkte att det blir tydligast och mest effektivt att ha en helt färdig planering som förslag att ta ställning till.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Med risk för att låta överdrivet paranoid, men under bunkerspelen vann ulvarna för att alla spelare fastnade vid något som misstolkades i början. Så jag är inte helt säker på att den här bikupeplanen är så vattentät som den känns vid första anblick. Grejen är ju att det kommer ju inte att gå att säkerställa att båda två förstått exakt vad som gäller, och då är det ändå bara ord mot ord som gäller i kupan. Om båda säger att den andra är ulv, vad ger då det? Om båda säger att den andra är bybo vet vi inte säkert om det betyder att de är det, eller om båda ulvarna är i kupan. Om båda ulvarna är i kupan och de offrar den ena, kommer någon någonsin då misstänka den andra för att vara ulv? Eller blir det en ny bunkersituation där alla är hundra på att ulven är grön pga ett missförstånd i början?
 

Majk

Veteran
Joined
7 Nov 2020
Messages
118
Bra Imetigo, jag kände mig låst i tänket kring bikupan men ser nu att vi kan få ut information från den. Självklart så är det slut med smulandet nu, var lite för taggad i början men inser nu att vi har 48timmar på oss i första rundan.

Vad tänker du kring bikupan @BiobunkerVII, hur skulle du se att den användes?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
😂 måste byta vinterdäck passade ju som scum-ursäckt.

@Basenanji brukar dra till med att det är nåt föreningsmöte i tynglyftarföreningen eller bostadsföreningen.

Sådant går vi inte på längre😇
Haha, det här spelet har omedvetet redan tagit större delen av min hjärnkapacitet under hela helgen, där jag försökt läsa mig in på hur en ska tänka osv under spelet och vad en kan göra. Ett tag funderade jag på att klocka alla inloggade under hela söndagen, bara för att se om några deltagare var inloggade samtidigt och potentiellt pratade med varandra i pm. Alas, så måste en ju tyvärr ta tag i saker även bortanför framgångståget.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Har @Sidd eller @Vimes sagt något till varandra i bikupan som vi andra behöver veta?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Så rent praktiskt föreslår jag nu att Sidd och Vimes i sin bikupa i kväll exakt 21.00 skriver tio ord som börjar på den näst sista bokstaven i temat.

Detta förutsatt att båda två är införstådda i förväg så att man verkligen postar simultant och att båda två verkligen förstått frågan ich hur svaret ska redovisas.
Jag visste väl att du skulle ha någon cool plan för detta. Även om det inte är 100% vattentätt är det ett kraftfullt verktyg.

Exakt 21:00 låter egentligen bra, men jag är rädd att jag inte kommer hinna. 21:30? @Sidd?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Är det meningen att vi ska stå still och avvakta nu, fram tills bikupan har gjort sin grej?
Det här går för långsamt :p
(Och jag blir skitstressad av att @BiobunkerVII inte har skrivit någonting än!)
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Gällande bikupan är jag orolig. Finns det något annat sätt att försöka lista ut svaret än genom bokstav? Med risk för att ge team ulv en plan så är det ganska lätt att försöka kuppa upplägget genom förberedelser ifall de orkar.
Går det att dessa istället får skriva typ varsin mening med vag antydan på temat som fortfarande en som kan temat känner till?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Gällande bikupan är jag orolig. Finns det något annat sätt att försöka lista ut svaret än genom bokstav? Med risk för att ge team ulv en plan så är det ganska lätt att försöka kuppa upplägget genom förberedelser ifall de orkar.
Går det att dessa istället får skriva typ varsin mening med vag antydan på temat som fortfarande en som kan temat känner till?
Vag antydan till temat är för tolkningsbart imo. Hur skulle det gå att göra en någorlunda bedömning av det liksom?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Eller så här, hade jag varit ulv hade jag bara sparat ner 10 ord per bokstav och kopierat in snabbt som bara den när jag ser vilka ord andra skickat. Alltså bättre (mer grönande) att vara den som skickar först.
Går det att få båda o skicka sina svar exakt samtidigt är ju det klart bäst. Så förslagsvis ska båda verkligen vara på hugget och skicka sina svar typ samma sekund klockan slår över.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Men jag håller med om att bikupan känns osäker, åt båda hållen. Kan ju liksom räcka med att någons internet hickar till lite så blir en bybo misstänkt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,692
Location
Oktoberlandet
Jag visste väl att du skulle ha någon cool plan för detta. Även om det inte är 100% vattentätt är det ett kraftfullt verktyg.

Exakt 21:00 låter egentligen bra, men jag är rädd att jag inte kommer hinna. 21:30? @Sidd?
Ja ha nu börjas slingrandet och förhalandet men visst behöver du 30 min till för att krysta fram de 10 orden så är det ok för mig👍

En liten detalj som är bra är att det är en utomstående (@Impetigo) som dragit upp riktlinjerna för den här planen.
Visst denne kan ju vara ulvkompis med nån av oss men i alla fall bättre än att nån av oss i bikupan som dribblar.

21:30 blir bra.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Men jag håller med om att bikupan känns osäker, åt båda hållen. Kan ju liksom räcka med att någons internet hickar till lite så blir en bybo misstänkt.
Rimligtvis får vi ju iallafall fram en grön, dvs den spelaren som skickar rätt svar först. Är det i princip samma sekund har vi två gröna så helt dumt är det inte. Vi kommer få ut bra info så det gäller för oss att försöka få så säkra svar som möjligt. Det viktiga är bara att inte dra för hastade slutsatser gällande framförallt den som är två på att skicka in sina ord.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Vart står vi om bägge i bikupan är gröna? De enda rösterna än så länge har ju varit på @Octagonal och det var väl mest för något gammalt groll/inaktiv start som det kom. En spelare är helt borta än så länge. @Impetigo kom ju faktiskt på en plan för hur vi skulle använda bikupan, men det beror ju på om de använder kupan på det sättet. Vi vet ju inte om de pratar om något annat i kupan, utöver planen. En ulv i kupan kan ju fortfarande försöka fiska efter information liksom. Personligen så tyckte jag att @Majk s inklämmande av att outa snacks (precis efter Vimes påtalat inte bara en, utan två gånger att det kanske inte borde göras så) var lite beklämmande. Sen är det lite förvirrande, för jag tycker de snacks som @Majk tog med sig passade temat väldigt bra. Men det kan ju vara en lyckosam chansning.

Annars vet jag inte.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,692
Location
Oktoberlandet
Eller så här, hade jag varit ulv hade jag bara sparat ner 10 ord per bokstav och kopierat in snabbt som bara den när jag ser vilka ord andra skickat. Alltså bättre (mer grönande) att vara den som skickar först.
Går det att få båda o skicka sina svar exakt samtidigt är ju det klart bäst. Så förslagsvis ska båda verkligen vara på hugget och skicka sina svar typ samma sekund klockan slår över.
Ambitiöst med 10 ord för varje bokstav.
I mina ögon en rätt desperat ide som jag inte ens skulle tänka på - OM jag inte vore ulv!

Men visst detta är absolut ingen säker plan OCH för er som inte är i Bikupetråden så kan ni ju inte riktigt lita på vad som stämmer om nu båda skulle komma med olika versioner efter 21:30.

Det roliga är i alla fall för mig om jag skulle upptäcka att Vimes verkar vara onykter redan så här tidigt på festen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Ambitiöst med 10 ord för varje bokstav.
I mina ögon en rätt desperat ide som jag inte ens skulle tänka på - OM jag inte vore ulv!

Men visst detta är absolut ingen säker plan OCH för er som inte är i Bikupetråden så kan ni ju inte riktigt lita på vad som stämmer om nu båda skulle komma med olika versioner efter 21:30.

Det roliga är i alla fall för mig om jag skulle upptäcka att Vimes verkar vara onykter redan så här tidigt på festen.
Om en av er är ulvar går det dessutom för ulven att vara först på bollen och kasta sig in i tråden efter någon minut och säga att den andra minsann skrev fel. Hur ska vi som inte är i bikupan veta om det är bybon eller ulven som skriver först i tråden?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Om båda säger att den andra är ulv, vad ger då det? Om båda säger att den andra är bybo vet vi inte säkert om det betyder att de är det, eller om båda ulvarna är i kupan. Om båda ulvarna är i kupan och de offrar den ena, kommer någon någonsin då misstänka den andra för att vara ulv?
Jag gick igenom detta i mitt ursprungliga inlägg:

Om båda säger att den andra är ulv är en dem ulv (lite förenklat)

Om båda ulvarna är i kupan kommer de gröna varandra så det måste vi ta med i beräkningarna resten av spelet (eller tills vi hittat en ulv som inte är en av de två)

Om båda är i kupan och de offrar den ena blir det svårare (därav ”lite förenklat” ovan) men det är osannolikt att de agerar på det sättet iom att det är ett så mycket bättre drag att bara gröna varandra.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Jag gick igenom detta i mitt ursprungliga inlägg:

Om båda säger att den andra är ulv är en dem ulv (lite förenklat)

Om båda ulvarna är i kupan kommer de gröna varandra så det måste vi ta med i beräkningarna resten av spelet (eller tills vi hittat en ulv som inte är en av de två)

Om båda är i kupan och de offrar den ena blir det svårare (därav ”lite förenklat” ovan) men det är osannolikt att de agerar på det sättet iom att det är ett så mycket bättre drag att bara gröna varandra.
Som sagt, det var ju precis det som hände i bunkerspelen (vilket var vad som fick mig att få upp ögonen för det här, har inte kollat in hur tidigare spel sett ut) och vi vill väl knappast göra en repris av det?
 
Top