Varulv SpringSmash23 - Runda 1

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Eftersom jag är ny på sånt här ställer jag mig ju då frågande till vad vi ska/kan/bör använda för information för att luska fram ulvar om vi inte skulle använda temat? IRL social deduction-spel går det ju liksom alltid att läsa av kroppsspråk och sånt, men det är ju inte möjligt för forumsspel. Jag har kollat lite bland teoritrådar och sånt och det känns vääääldigt stretchigt att teoretisera kring postningsfrekvens och sånt, speciellt med tanke på att både jag och Majk (om jag inte missförstått?) är nya på det. Är det då bättre att helt skjuta blankt och chansa i första rundan menar du @Vimes ? Det finns ju liksom inget annat vi kan få att gå på som är faktisk information.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
För vi måste väl smasha ut någon, även om det bara är en gissning va?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Dessutom, vad skydd mot nattmord anbelangar så gör det väl sak samma om inte alla outar snacksen? Ulvarna kan ju bara rikta in sig på någon av de som inte outar snacks om inte alla gör det. Känns lite som att det är alla eller ingen där. Sen kan jag hålla med om att jag, Sidd och Majk var kanske lite väl heta på gröten med att outa det, innan alla ens varit inne och postat i tråden. Men för min del kändes det som att det hade varit misstänksamt att föreslå att göra en sak och sen inte göra det själv, så jag tänkte "lead by example" istället. Om de tre som ännu inte kommit in än väljer att inte outa snacks så innebär det ju att de ligger i riskzonen för det sunda förnuftet. De skulle ju iofs kunna göra det precis innan rundan avslutas, då kan inte ulvarna dra någon nytta av det.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
(Ber om ursäkt för att jag spammar många inlägg, jag är lite för aspepp på det här känner jag :D)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
För vi måste väl smasha ut någon, även om det bara är en gissning va?
Vi måste rösta ut nån för att senare rundor ha nåt att analysera: vem röstade på vem och i vilken ordning osv

Runda 1 R1 är alltid svårt för byn att pricka ut en ulv (höll på skriva alv) att rösta på och byn gör oftast fel då ulvar kan manipulera diskussionen åt sitt håll.
Sen så är ju chansen större då byn troligtvis denna gång är 5 spelare och Varulvarna nog 2 spelare (min gissning med tanke på spelbalans) att vi röstar ut en bybo bara på %.

Ulvarna har ju ”nattmord” så de kommer klippa en av oss varje natt 50%

Du ska rösta på den du tycker är scumast och troligaste ulven👍

Kan vara så att en del ulvar så kallat ”lågflyger” och inte vågar skriva poster för att göra bort sig eller hamna i hetluften så det kan vara bra att ”stressa” med en röst för att få lite svar på tal:

RÖST: @Octagonal

Kom in matchen å börja hjälpa byn att gräva fram ulvar!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Eftersom jag är ny på sånt här ställer jag mig ju då frågande till vad vi ska/kan/bör använda för information för att luska fram ulvar om vi inte skulle använda temat? IRL social deduction-spel går det ju liksom alltid att läsa av kroppsspråk och sånt, men det är ju inte möjligt för forumsspel. Jag har kollat lite bland teoritrådar och sånt och det känns vääääldigt stretchigt att teoretisera kring postningsfrekvens och sånt, speciellt med tanke på att både jag och Majk (om jag inte missförstått?) är nya på det. Är det då bättre att helt skjuta blankt och chansa i första rundan menar du @Vimes ? Det finns ju liksom inget annat vi kan få att gå på som är faktisk information.
Det är ganska stor risk att vi röstar ut en bybo i R1, ja. Det händer absolut att ulvar röstas ut på grund av hur de spelar (just postningsfrekvens är kanske inte den starkaste ulv-indikatorn, men på andra saker) i R1 - men det kan argumenteras för att det mest är flax när det händer. Jag tror absolut vi kan öka våra chanser att nypa en ulv med massoutning, men det finns massa risker med det också. Lyckas ulvarna i sitt ljug sitter vi med en förståelse av spelet som är felaktig och som är otroligt svår att ändra. Jag vill spara massoutningen till R2 om vi har situationen att ulvarna har matchboll.

Vi skjuter inte blankt i R1 dock! Det finns helt visst beteenden och grejer som vi kan använda för att försöka identifiera ulvarna med, som inte har att göra med snacks eller lingo. Det är vanligt varulvsspel. I R2 kan vi analysera röstmönstren i denna runda för att stärka analysen.

Grejen är ju att ulvarna måste ljuga om allt de skriver i tråden. Varje inlägg måste vara skådespeleri och påhitt, och avsett vad @Genesis säger vill jag tro att vi kan använda den insikten för att göra kvalificerade tolkningar av spelare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Bra där, Sidd. Vi hugger någon och börjar dreva. Octa är ju bevisligen en skicklig ulv, så varför inte sätta blåslampan där först.

Röst: @Octagonal
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Vi måste rösta ut nån för att senare rundor ha nåt att analysera: vem röstade på vem och i vilken ordning osv

Runda 1 R1 är alltid svårt för byn att pricka ut en ulv (höll på skriva alv) att rösta på och byn gör oftast fel då ulvar kan manipulera diskussionen åt sitt håll.
Sen så är ju chansen större då byn troligtvis denna gång är 5 spelare och Varulvarna nog 2 spelare (min gissning med tanke på spelbalans) att vi röstar ut en bybo bara på %.

Ulvarna har ju ”nattmord” så de kommer klippa en av oss varje natt 50%

Du ska rösta på den du tycker är scumast och troligaste ulven👍

Kan vara så att en del ulvar så kallat ”lågflyger” och inte vågar skriva poster för att göra bort sig eller hamna i hetluften så det kan vara bra att ”stressa” med en röst för att få lite svar på tal:

RÖST: @Octagonal

Kom in matchen å börja hjälpa byn att gräva fram ulvar!
Ah, så det kan vara en medveten strategi att hålla sig borta från tråden i början för att se vad som händer. Gotcha.
Jag har ju ingen erfarenhet av hur ni gamla stofiler (höhö) i ulvspel spelar, eller vad som kan tänkas vara tells baserat på hurdana ni är i övrigt. Jag har dessutom en ganska skarp konflikträdsla IRL så jag avvaktar gärna med att skicka iväg ogrundade anklagelser till höger och vänster, om det är lugnt. Jag vill gärna kunna backa upp mina misstankar med något.

En röst är heller inte satt i sten va? Det går att ändra sig fram tills klockan klämtar för rundans slut?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Ah, så det kan vara en medveten strategi att hålla sig borta från tråden i början för att se vad som händer. Gotcha.
Jag har ju ingen erfarenhet av hur ni gamla stofiler (höhö) i ulvspel spelar, eller vad som kan tänkas vara tells baserat på hurdana ni är i övrigt. Jag har dessutom en ganska skarp konflikträdsla IRL så jag avvaktar gärna med att skicka iväg ogrundade anklagelser till höger och vänster, om det är lugnt. Jag vill gärna kunna backa upp mina misstankar med något.

En röst är heller inte satt i sten va? Det går att ändra sig fram tills klockan klämtar för rundans slut?
Om det inte uttryckligen står att det inte går att ändra rösten efter den är lagd så ska det inte vara några konstigheter. Jag tycker inte du ska undvika att rösta. Byn som helhet tjänar på aktiva, röstande bybor, även om anklagelserna är lite ogrundade.

Jag skrev någon form av Bybospel 101 för ett tag sedan i teori-forumet: http://www.rollspel.nu/threads/varulvsspel-enligt-vimes.75868/

kolla gärna in den. Den är rätt basic men jag tycker att de stora linjerna i den är rimliga att hålla sig till som bybo.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Och: nu har jag haft invändningar mot era beslut här, @Anthrox och @Majk. Ta inte illa vid er! Det är superkul att ni är med! Jag vill mest förmedla att det här är ett lagspel och att ni inte har något att frukta (om ni är bybor förstås! är ni ulvar kommer vi hänga upp er i svansen och låta @Sidd smasha pingisbollar på er).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,387
Vi hade påsklov förra veckan, så jag ligger efter med en del sysslor som borde tagits om hand om. Så jag måste iväg till en verkstad och byta bort mina vinterdäck. Bara så ingen tror att jag kommer in hör och postar en flurry av inlägg med ettrig chihuahua-energi och sen försvinner spårlöst för att dölja min existens. Kommer tillbaka i eftermiddag.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,685
Location
Oktoberlandet
Vi hade påsklov förra veckan, så jag ligger efter med en del sysslor som borde tagits om hand om. Så jag måste iväg till en verkstad och byta bort mina vinterdäck. Bara så ingen tror att jag kommer in hör och postar en flurry av inlägg med ettrig chihuahua-energi och sen försvinner spårlöst för att dölja min existens. Kommer tillbaka i eftermiddag.
😂 måste byta vinterdäck passade ju som scum-ursäckt.

@Basenanji brukar dra till med att det är nåt föreningsmöte i tynglyftarföreningen eller bostadsföreningen.

Sådant går vi inte på längre😇
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Mycket aktivitet redan och bra sådan! Ett par spelare börjar nästan redan bli gröna men det finns ju risk att göra det hela lite för snabbt innan alla goda hunnit komma in i spel. Ett sånt scenario skulle ulvarna kunna tjäna på.

Är även generellt för outning men det bör nog göras kontrollerat. Det kan även finnas värde i att förhoppningsvis låta ulvarna försäga sig innan alla korten är på bordet.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Bikupan tycker jag låter som ett väldigt spännande verktyg vi borde kunna använda oss av. Det bygger ju visserligen på att vi inte outar. Att personerna där via väldigt vaga funderingar och frågor kring temat som absolut inte avslöjar fortfarande kan se att vi sitter på samma information alternativt att det är motsatsen.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Kul att vara i gång!

Som jag ser det har vi två saker att använda oss av: Tema och Fraser.

Om ulvarna knäcker temat ser det mörkt ut, så jag vill haka på Vimes i uppmanande till att inte outa mat och dryck hur som helst. Det är oändligt mycket svårare att luska fram tema baserat på olika maträtter och drycker än vad man lätt föreställer sig med vetskap om temat i fråga, men som sagt: Om ulvarna knäcker temat är vi nog stekta.

Fraserna är lurigare… som ulv hade jag nog legat lågt, kanske smulat nån peppig fras som ”dynamiskt omtag” och sen väntat på att få äkta fraser serverade av andra spelare som jag sedan apat efter. Jag har spontant svårt att se att fraserna ska ge så mycket. Om man håller på att röstas ut bör man väl antagligen outa sina fraser men inte ens det känner jag mig helt säker på…

Jag lägger min röst på en inaktiv för att sätta lite press, jag tycker att Vimes initialt spelat ganska grönt och alla andra i tråden har väl outat mat och dryck så jag vill behålla mina tankar om deras färg på min lista för mig själv.

Röst: @Octagonal

(Formatteringen funkar tydligen tyvärr inte just nu så jag kan inte fetstila eller tagga)
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Hmm, med bikupan funderar jag på följande:

Vi enas i den här tråden om att ställa en fråga till bikupan (i detta fallet Sidd och Vimes), frågan ska vara specifik om temat men intetsägande i sig (exempel: ”Vilken är näst sista bokstaven i temat?”)

De två i bikupan enas om en tidpunkt när båda kan skriva i bikupan och postar sedan samtidigt på denna tidpunkt (till exempel 19.00) svaret på frågan.

För att försvåra fusk kan man kräva utförliga svar, till exmepel tjugo ord som börjar på bokstaven i exempelfrågan ovan snarare än bara själva bokstaven.

De två från bikupan rapporterar sedan i denna tråden om huruvida den andra personen svarat rätt eller fel. OBS! Man redovisar här inte svaren utan bara rätt/fel!!



Är det två ulvar i kupan är det helt bortkastat och vi få helt falsk information (ingen av ulvarna könner till temat men båda rapporterar att den andra svarade rätt), är det en ulv och en bybo får vi antagligen info att båda svarat fel och då vet vi att vi har en (eller möjligtvis två men det är så långsökt att detbinprincip kan uteslutas).

Om båda är bybor kommer vi få rapport att båda svarat rätt och båda är därmed gröna (eller båda röda enligt ovan 😬)

Jag tror att detta är ett bra sätt att få information, bara vi väljer bra frågor som kräver god vetskap om temat utan att avslöja för mycket om temat.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Så rent praktiskt föreslår jag nu att Sidd och Vimes i sin bikupa i kväll exakt 21.00 skriver tio ord som börjar på den näst sista bokstaven i temat.

Detta förutsatt att båda två är införstådda i förväg så att man verkligen postar simultant och att båda två verkligen förstått frågan ich hur svaret ska redovisas.
 
Top