Nekromanti Språk ocb namn i Soldarn

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag håller för närvarande på att arbeta på en större revidering av ort och personnamn på den Ashariska halvön (för egna privata spelsessioner naturligtvis). Såsom namnen ser ut nu, framför allt i Soldarn, finns det nämligen ingen chans att de kan framkalla någon seriös stämning i rollspelandet. Snarare rena skrattorgierna. Ok, ortsnamnsfrågan är ju väldigt nära sammanbunden med vilket språk som talas på den ashariska halvön. Jag tänker mig själv att ashariskan låter ungefär som en blandning mellan grekiska och latin, ungefär såhär: "Ean gration separatieis ke probandi ek dexion ho ego pino privantur fuit kathisai." I sådana fall kan man ju exempelvis fortfarande använda ortsnamnen "Boron och Talon" medan namn som Trollhem och Västerbrygga obönhörligen måste sorteras bort och pressas ner i avfallskvarnen. Synpunkter någon?



- Targon, skrivare
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"I sådana fall kan man ju exempelvis fortfarande använda ortsnamnen "Boron och Talon" medan namn som Trollhem och Västerbrygga obönhörligen måste sorteras bort och pressas ner i avfallskvarnen. Synpunkter någon?"

Ortsnamn har oftast en faktiskt betydelse. Orten Näs heter förmodligen så för att den ligger på ett näs. Orten Karlstad är uppkallad efter någon Karl som anlade en stad. Och så vidare.

Trollhem och Västerbrygga är ju helt uppenbart översättningar till svenska av de ashariska orternas betydelse. Istället för att sortera bort dem, kom på vad de skulle heta på ashariska och tala om att det betyder just "trollhem" eller "västerbrygga". Kom även på vad "boron" och "talon" skulle betyda på svenska.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Trollhem och Västerbrygga är ju helt uppenbart översättningar till svenska av de ashariska orternas betydelse. Istället för att sortera bort dem, kom på vad de skulle heta på ashariska och tala om att det betyder just "trollhem" eller "västerbrygga". Kom även på vad "boron" och "talon" skulle betyda på svenska.

Så kan man ju också göra. Det skulle kunna bli början till den första ordboken i Ashariska (soldarndialekt). Spännande projekt för soliga timmar på stranden i sommar.



- Targon, skrivare
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad "Talon" betyder står väl i A&S, om jag inte har fel. "Fäste", eller något sådant. Hade ni haft Eon på engelska skulle namnet "Talon" blivit lite komiskt, dock.

- Ymir, som aldrig stört sig på soldiska ortnamn utan mer på Soldarn som land
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Ändelsen "-lon" är jargiska för "stad".

Hadarlon är ungefär som svenska Karlstad, alltså "Hadarstad".

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Uppfattar ni namn som Trollhem och Västerbrygga som komiska har ni sannolikt sämre humor än Jim Carrey, om det nu är möjligt. Skrattar ni åt henéanamn också? Vad är problemet, egentligen? Dylika ortnamn förekommer på alla språk, nästan alltid...större delen av alla ortnamn i Sverige lär betyda något, tex.

Nej, det man kan störa sig på är då snarare att vissa Soldiska namn översatts till Svenska medan andra inte gjort det, och att det samma gäller soldiska familjenamn. Jag tror liksom inte det var någon slump att inga svenska familjenamn typ "Spegelsköld" eller "Ekenkrona" påträffades i Consaber. I Soldarn däremot, finns det gott om dem, liksom svenska ortnamn. Må vara att Neogames velat låta Soldarn ha mest "Sverige"-känsla, men att isåfall bara ha några, och inte alla, ort- och ättenamn översatta till svenska är...skumt, onekligen. Å andra sidan var det ju likadant i DoD(Tänka "Torshem") och är likadant i en massa annan fantasy. Frågan handlar ju egentligen om samma sak som huruvida man skall översätta kinesiska och indianska namn till svenska, något man inte skall, imho. ("Bao Qin" och "Nokus Feke Emata Tustanaki" låter bättre än "Kostbar cittra" och "Björnhjärta"). Således borde jag väl på samma sätt anse att "Trollhem" skulle översatts till soldiska...men ärligt, jag bryr mig inte ett skit. Jag har bättre saker för mig när jag rollspelar än att hänga upp mig på sådana pettitesser, och "Trollhem" är ett namn som passar staden väldigt väl. Så ärligt, varför bry sig? Hellre då bekymra sig om Soldarns problem i övrigt...den groteska, omotiverade avsaknaden av befolkning, tex :)

- Ymir, som tycker Trollhem och Västerbrygga är helt ok namn.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Och således har de icke-svenska soldiska ortnamnen jag
klagar på i inlägget ovan icke-soldiskt ursprung? Isåfall finns det inget för mig att klaga på.

- Ymir, tar eventuellt tillbaka allt.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Håller inte med

Nu har jag inte boken framför mig (orkar inte gå 10 m för att kolla), men jag har för med att Västerbrygga är ett misslenamn på byn.

Dessutom finns det i Sverige också liknande, eller vad sägs om Varmvattnet? Jag skämtar inte, finns faktiskt en plats utanför Umeå som heter det (en avsides släkting till mig bor där blandannat). Hon har förövrigt en liten sida om Varmvattnets historia /images/icons/smile.gif http://home7.swipnet.se/~w-70747/varmvattsbyn.htm Riddaren Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Knasiga ortsnamn

"Dessutom finns det i Sverige också liknande, eller vad sägs om Varmvattnet?"

I nordvästra Värmland finns det lilla samhället Gustav Adolf.

På vägen till Göteborg finns det lilla samhället Grövre. Det ligger numera fem kilometer från E20, eftersom vägverket blev trötta på att sätta upp nya skyltar. När det var en kilometer längre så stals de nämligen hela tiden.

Jag tillbringade många somrar i det lilla samhället By, ca en halvmil norr om Sunne i Värmland. Ortsnamnet var beskrivande, om inte annat.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Sammanträffande [ot]

"Jag tillbringade många somrar i det lilla samhället By, ca en halvmil norr om Sunne i Värmland. Ortsnamnet var beskrivande, om inte annat."

Där jag bor finns det ett litet ställe som heter Byn (sammanträffande), och det är beskrivande kan jag lova./images/icons/wink.gif Badade där igår föresten, härligt värre!

*Många konstiga ställen finns det!*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Knasiga ortsnamn

För att inte tala om London, Carlisle och Houston. Tre städer som tagit sina namn efter kända personer... /images/icons/wink.gif

London = huvudstaden i Storbritannien efter författaren Jack London (författare till bl.a. Skriet från vildmarken) /images/icons/wink.gif

Houston = stad i texas som fått namnet efter sångerskan Whitney Houston. /images/icons/wink.gif

Carlisle = stad nära gränsen Skottland/England som fått sitt namn efter sångerskan (och en av mina favoriter) Belinda Carlisle. /images/icons/wink.gif

Finns också ett land som fått sitt namn efter en idrottsstjärna, Holland /images/icons/wink.gif

Riddaren - inte helt seriös och tycker att han känner igen diskussionen om städer från tidigare diskussioner i just Eon-forumet /images/icons/smile.gif



Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,040
Location
Göteborg
Re: Knasiga ortsnamn (NT)

Åker varje sommar genom de tre små orterna Sexdrega, Glafsered och Gökalund... på tal om knasiga namn.
 

Greger

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
143
Location
Göteborg (men från Alingsås)
Re: Knasiga ortsnamn (NT)

Inte för att vara taskig, men jag bryr mig ärligt talat inte. Hela den här delen av "diskussionen" är otroligt tråkig och onödig, för att inte tala om riddarens OTROLIGT tråkiga skämt.
Ni som lägger in inlägg här och tror att ni gör samhället en tjänst borde kallas för inläggsjägare (inte inkluderat mig eftersom jag gör samhället en tjänst genom att förhoppningsvis få slut på tjafset).

Ironi mina vänner, ironi.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Talon=härskarstad. Stod inte detta i codex? Under frågor som var medelsvåra. Rätt konstigt att så mycket ryms i ett ord. Sedan tycker jag att soldarn (som är en mycket blek kopia av consaber) Är det närmsta sverige man kan komma i EON och att det absolut inte har något med grekiska eller latin att göra. Jargien är romarriket och cirefaliska samväldet (melorion i synnerhet) är grekland. Men, men, där ser man.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Re: Knasiga ortsnamn

I trakten av Kristianstad ligger en by vid namn Sibirien. Jag har endast passerat den, så jag kan inte ge några kommentarer om hur det ser ut där. En vild chansning kan vara att byn är något mindre än sin mer kända namne...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Ptah

Veteran
Joined
8 Mar 2001
Messages
14
Re: Knasiga ortsnamn

Det finns en liten ort i norr som heter Bönan
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Knasiga ortsnamn (OT)

Greger, inte för att vara taskig /images/icons/tongue.gif, men så fort du kommer in på forumet så ska du jämt gnälla

Mitt eget lilla inslag i den här diskussionen:
Bögared, ort en bit utanför Alingsås /images/icons/blush.gif (Sammansättning av bygd och röjning eller nåt sånt)

//Frixeray - Hoppas att ingen råkade ut för trollen nu så här i början av maj... /images/icons/wink.gif
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Ännu ett sammanträffande...(extremt OT!!!)

Jag tillbringade många somrar i det lilla samhället By, ca en halvmil norr om Sunne i Värmland.
Jag har för mig att min mormor kommer därifrån...Har visserligen för mig att det låg i Dalarna, men jag kan ha fel...

Ett tips till er som vill ha fler dylika ortsnamn:
<url>http://www.skrattnet.com/hemochskola/sveriges_sexiga_geografi.asp</url> RhiHaoEn /Cernael san
 
Top