[Spoilers] Mörkrets moder för spelledare - frågor och diskussion

Mork

Veteran
En fråga till er som spelledat Mörkrets moder: Visar ni spelarna kartan över Symbar som finns som handout på s.232-233 redan i inledningen av äventyret? Alltså i samband med att de står och ser ut över området från förkastningsbranden.

Bifur

Veteran
En fråga till er som spelledat Mörkrets moder: Visar ni spelarna kartan över Symbar som finns som handout på s.232-233 redan i inledningen av äventyret? Alltså i samband med att de står och ser ut över området från förkastningsbranden.
Inget kommit dit än, men det var min tanke.
Mycket i och för sig för att det förenklar ganska mycket...
Det hade varit coolt med en "karta" som mer en bild. Så här ser det ut från branten, typ, fast inte med fokus på det konstnärliga utan mer på att spelarna faktiskt skulle kunna använda den för att välja väg.

Styrman

Veteran
Jag kommer helt klart ge ut kartan. Jag tror det blir svårt att medla en bra bild av området annars. Ger nog ett mer följsamt spel som inte fastnat i olika tolkningar av en beskrivning då.

Mork

Veteran
Inget kommit dit än, men det var min tanke.
Mycket i och för sig för att det förenklar ganska mycket...
Det hade varit coolt med en "karta" som mer en bild. Så här ser det ut från branten, typ, fast inte med fokus på det konstnärliga utan mer på att spelarna faktiskt skulle kunna använda den för att välja väg.
Jag kommer nog också att göra så, just för att det förenklar en hel del. Att jag först tvekade var att jag helst vill att de först besöker palatset. Risken är stor att de gör andra val om de har kartan framför sig. Men det löser sig, kartan är nog bästa att de får tidigt trots allt. det ger ju bättre känsla och blir intressantare så.

Last edited:

Mork

Veteran
Jag kommer helt klart ge ut kartan. Jag tror det blir svårt att medla en bra bild av området annars. Ger nog ett mer följsamt spel som inte fastnat i olika tolkningar av en beskrivning då.
Ja, det underlättar en hel del. Det jag möjligen funderade på var att invänta kartan till dess att de begett sig till palatset, för det är dit jag vill att de beger sig först. När man läser beskrivningen över utsikten från förkastningsbranten, blir det nästan naturligt att rollpersonerna tar sig dit, eftersom palatset utmärker sig. Men får de kartan, så är det andra saker som kan sno intresset, som skeppet. Samtidigt är det en klar nackdel om de inte får en karta tidigt. Jag får nog subtilt påverka dem på annat sätt.