[Spoilers] Mörkrets moder för spelledare - frågor och diskussion

Bifur

Veteran
Joined
Dec 28, 2015
Messages
1,791
Ser att folk börjar få sina böcker med posten (fast inte jag - ännu :-( ) så jag startar denna tråden redan nu. Jag är pepp på att återvända till Davokar!
 
Joined
Dec 15, 2015
Messages
1,433
Det kommer att dröja ett tag innan vi beger oss mot Mörkrets moder, men det blir kul at tfölja diskussionen.
 

Henke

Swashbuckler
Joined
Feb 28, 2014
Messages
1,919
Hämtade mina igår (fick aviseringen i torsdags). Det lite märkliga var att ”resan till upphöjelsens tempel” gick ut separat och hamnade i brevlådan (igår).

Nåja, oavsett så har jag läst en bit av PDF:en (ca 180 sidor), så jag ska i varje fall följa diskussionen. Vår Törnetron har ju dessvärre fått stå tillbaka för en massa annat spel så har inte ens inlett kampanjen (bara kört en bit på Kopparkronan (och det är ett par tre år sen).
 

Bifur

Veteran
Joined
Dec 28, 2015
Messages
1,791
Jag puffar denna. Vi är nu (nästa träff om två veckor) i startgroparna för att ta vid i Yndaros där Slocknad stjärna slutade.

Någon som funderat eller planerat än? Utfallet i tidigare delar ger ju gott om uppslag till konfliktlinjer för Akt I, samtidigt som den är den mest oformliga och där man som SL behöver göra mest för att få den intressant.
 

Styrman

Veteran
Joined
Dec 22, 2016
Messages
62
Min grupp kommer behöva pengar, det ska lösas då en fd spelares karaktär nu mer är en slp och har sin faders guld att hämta i Alberator. Hans bakgrund fungerar väldigt bra till att anpassa för att köra äventyret i äventyrspaket 4 med han som huvudkaraktären istället. Sedan ska jag försöka få in det andra äventyret från samma bok som en mellanlandning på vägen till tistlas fäste. Det fins även fler idéer till hur jag ska väva in letandet efter kompetens och finansiering inför mörkrets moder.
 

Styrman

Veteran
Joined
Dec 22, 2016
Messages
62
Har även tänkt använda Resan till upphöjelsens tempel som en hand out. Om de väljer att söka efter skatten någon dags vandring in i davokar finner de en skatt. Återförs den till brodern i Kastor vinner de en stark allierad som kan bistå dem med alkemiska och medicinska preparat (kanske hittar på någons nya mäktiga drycker som belöning)
 

Bifur

Veteran
Joined
Dec 28, 2015
Messages
1,791
Har även tänkt använda Resan till upphöjelsens tempel som en hand out. Om de väljer att söka efter skatten någon dags vandring in i davokar finner de en skatt. Återförs den till brodern i Kastor vinner de en stark allierad som kan bistå dem med alkemiska och medicinska preparat (kanske hittar på någons nya mäktiga drycker som belöning)
Åh, trevlig twist. Den skulle man kunna sno rakt, även om mina spelare kanske inte behöver boosten.
 

Bifur

Veteran
Joined
Dec 28, 2015
Messages
1,791
Just nu är jag lite över hela kartan i preppen för akt I och II. Jag har fastnat lite på kategorin fiender. Jag inte så bra på att hantera helt improviserade encounters av det slaget utan vill gärna ha en 4-5 färdiga att välja på. Så jag tänkte vi kunde spåna loss ihop för bra farligheter på de olika nivåerna: svag, ordinär etc. enligt tabellen på s. ?? (minns inte nu).
 

Styrman

Veteran
Joined
Dec 22, 2016
Messages
62
Gwan attack i skogen, rp måste hitta fast mark för att inte slukas ner i jorden.

Levande buskage är alltid bra. Jag har haft en utmaning förberedd som en konsistens vid misslyckad navigering att de stöter på en ravin, där hänger ett rep, längst ner fina en grupp döda utforskare. När de klättrar ner så anfalls dom av levande träd som växer på ravinens brant.

En rese kommer rusande, han har blivit biten av en stingare och går bärsärk. Senare finner de lägret han kommer ifrån. Där ligger hans utforskargrupp ihjälslagna av resen. Det börjar regna och de kan sök skydd i en ruin. Där inne fins såklart stingar bot.

grupp jägare har fångat en våralv/älva. Om de befriar våralven hjälper den dom att navigera och slipper ett slag. Annars kommer de möta en utmaning som är farlig.

ett träsk med ett dött kadaver som svärtar naturen runt det. Ett slag mot stark i timmen eller få 1 temp korr. Att ta i kadavret ger 1t4 korruption. Nära kadavret fins en levande natur, vatten, som försöker dränka rp. Det tar 2 timmar att korsa korruptionen och en halv dag att gå runt den.
 

Bifur

Veteran
Joined
Dec 28, 2015
Messages
1,791
Så, det slutade med att jag var tvungen att kategorisera upp alla möten/utmaningar utifrån område och svårighetsgrad för att få styrsel på mina tankar. Det var dock hjälpsamt, nu har jag färdiga tabeller att välja från så nu kan jag lägga fokus på att knåpa ihop ett eller två exempel per nivå/område, betydligt lättare att vara kreativ då känner jag

Svagt motstånd
Ljusa Davokar (T6)
1-2 Svartalfer
3 Trollskugga
4 Frostljus
5 Jakaar
6 Kristallflugor (bara i berg)
Vilda Davokar (T4)
1 Svartalfer
2 Trollskugga
3 Frostljus
4 Kristallflugor (bara i berg)
Mörka Davokar (T4)
1 Svartalfer
2 Trollskugga
3 Frostljus
4 Kristallflugor (bara i berg)

Ordinärt motstånd
Ljusa Davokar (T14)
1 Kulturvarelse
2 Baiagorn
3 Blixtrare
4 Bålgeting
5 Drypargadd
6 Dunstarmunk
7 Etterskara
8 Gwann
9 Kränka
10 Mara
11 Marlit
12 Vilsing
13 Styggelse
14 Vandöd
Vilda Davokar (T6)
1 Kulturvarelse
2 Drypargadd
3 Etterskara
4 Kränka
5 Styggelse
6 Vandöd
Mörka Davokar (T8)
1 Kulturvarelse
2 Drypargadd
3 Etterskara
4 Jägarspindel
5 Kränka
6 Skallbitare
7 Styggelse
8 Vandöd

Utmanande motstånd
Ljusa Davokar (T14)
1 Kulturvarelse
2 Beamon
3 Ferber
4 Gastuv (bara berg)
5 Glint
6 Keldern
7 Klippbock (bara berg)
8 Leadjur
9 Stingare
10 Svavelek (bara berg)
11 Trollslända
12 Urorne
13 Styggelse
14 Vandöd
Vilda Davokar (T8)
1 Kulturvarelse
2 Gastuv (bara berg)
3 Glint
4 Klippbock (bara berg)
5 Stingare
6 Svavelek (bara berg)
7 Styggelse
8 Vandöd
Mörka Davokar (T10)
1 Kulturvarelse
2 Gastuv (bara berg)
3 Glint
4 Kampspindel
5 Levande törnen
6 Mördarsnår
7 Stingare
8 Svavelek (bara berg)
9 Styggelse
10 Vandöd

Starkt motstånd
Ljusa Davokar (T6)
1 Kulturvarelse
2 Gwann
3 Stensvin (bara berg)
4 Älg
5 Styggelse
6 Vandöd
Vilda Davokar (T4)
1 Kulturvarelse
2 Stensvin (bara berg)
3 Styggelse
4 Vandöd
Mörka Davokar (T11)
1 Kulturvarelse
2 Blodkatt
3 Drakorm
4 Ettermit
5 Honmonster
6 Hungerulv
7 Lindorm
8 Rovpil
9 Skallbitare
10 Styggelse
11 Vandöd

Mäktigt motstånd
Ljusa Davokar (T3)
1 Kulturvarelse
2 Styggelse
3 Vandöd
Vilda Davokar (T3)
1 Kulturvarelse
2 Styggelse
3 Vandöd
Mörka Davokar (T6)
1 Kulturvarelse
2 Drake
3 Rovpil
4 Skallbitare
5 Styggelse
6 Vandöd

Dessutom en uppställning av vattenlevande varelser att använda när/om RPna väljer att resa längs någon av floderna:
Drillarigel – Ordinärt
Garoug – Starkt
Kanaran – Utmanande
Knipare – Ordinärt
Knipslug flodjägare – Utmanande
Paddrott – Ordinärt/Starkt
Sjungande ål Utmanande
Skallan – Utmanande
Slagål – Utmanande
Vapayan – Ordinärt
 

Bifur

Veteran
Joined
Dec 28, 2015
Messages
1,791
Nu har jag skiftat fokus mot Akt I och börjat styra upp den. Borde kanske börjat där... Den känns otroligt avhängig vilka grupper RPna väljer att närma sig så det få ju komma efterhand, men jag har frågat spelarna lite inför och bett dem lista vilka de känner att de vill prata med, så jag kan klura lite extra på deras attityd till RPna. Och så ska jag för säkerhets skull ta en kort vända med övriga grupper och åtminstone bestämma var de hamnar på skalan positiv-neutral-negativ.

Det stora är dock att jag tagit fram en slags modell för ryktesspridning om RPna, typ risk per dag för att det börjar pratas om en expedition av dem, vilken grupp som får reda på det och vad de i så fall gör (med ledning av bokens exempel). Rätt nöjd med det - jag får någon slags struktur att falla tillbaka på och kan tänka igenom olika alternativ och mål för olika grupper utan att för den skull behöva sätta färdiga scener.

Till sist har jag lagt upp för en del återseenden med olika SLP i denna akten, som nog kan få efterverkningar på ovan, beroende på vad spelarna väljer att följa upp.
 

Styrman

Veteran
Joined
Dec 22, 2016
Messages
62
Min grupp kommer efter ett litet sommaruppehåll köra klart Siat akten av SS. Efter det följer några mellanäventyr innan de ska ge sig på förberedelserna inför resan ut i skogen. Hur ska jag gestalta behovet av att skapa en större expedition denna gång. De har tidigare bara rest med max en eller ett par inhyrda men mest själva. De räds alla andra grupper som pesten. Tänker framförallt på att de inte får med sig en guide om de inte har resurser nog.
 

Bifur

Veteran
Joined
Dec 28, 2015
Messages
1,791
Hur ska jag gestalta behovet av att skapa en större expedition denna gång. De har tidigare bara rest med max en eller ett par inhyrda men mest själva. De räds alla andra grupper som pesten. Tänker framförallt på att de inte får med sig en guide om de inte har resurser nog.
De har ingen de står på god fot med som kan bli deras mecenat? Annars gäller det väl att inskärpa via SLP att de inte klarar en så lång utfärd själva... (fast jag tänker nog att låta mina RP köra solo om de väljer det).
 

Styrman

Veteran
Joined
Dec 22, 2016
Messages
62
De har ingen de står på god fot med som kan bli deras mecenat? Annars gäller det väl att inskärpa via SLP att de inte klarar en så lång utfärd själva... (fast jag tänker nog att låta mina RP köra solo om de väljer det).
Kommer de få svårare att navigera utan guide?
 

Bifur

Veteran
Joined
Dec 28, 2015
Messages
1,791
Kommer de få svårare att navigera utan guide?
Hm, antagligen. Fast vi har en nordlig barbar med Vildmarksvana. Med tanke på dennes bakgrund och profil borde han få lov att höja sin nivå om han vill, så blir det guiden - så det är nog inte omöjligt att de väljer den lösningen, om än kanske inte troligt.
 

Mork

Veteran
Joined
Jul 4, 2015
Messages
39
Inser att MM blir till att bearbeta på detaljnivå. Fler rumsbeskrivningar, fler intresseväckande detaljer. Skalet finns där, men det måste fyllas med mer. Det jag så här i efterhand missade med SS var att jag inte gjort mer sådana detaljer i Vearras fem våningar höga gods. Det hade kunnat skapa mer stämning. Jag förstår att spelkonstruktörerna inte har den tiden, jag är tacksam för att delarna kommer ut så pass snabbt som de gör. Men som SL var det en miss av mig som jag vill reparera till MM.
Ännu en sak som jag brottas med som SL inför detta äventyr (MM) är de många grupperingarna som alla hittar fram till målet. Jag tycker att det delvis förtar känslan av mystiken och storheten med färden dit. Jag är benägen att minska på det diplomatiska spelet till förmån för just känslan för rollpersonerna att faktiskt nå fram till ett förgånget Mordor (inte riktigt jämförbart, men nästan) utan att hela Ambria gjort det samma. Men jag vet inte vilka grupper jag ska kasta åt sidan.
 

Bifur

Veteran
Joined
Dec 28, 2015
Messages
1,791
Men jag vet inte vilka grupper jag ska kasta åt sidan.
Beror väl på vad RP skaffat sig för vänner och fiender?

Jag tror att du kan ta bort nästan vilken grupp som helst bara inte alla. De som har en inneboende logik att vara där:
- Järnpakten
- Härskareden
- Sarvola
- Vem som än Herangol sålt kunskapen till (även om det inte måste vara någon, beror ju också om Elmendra överlevt SS)

För egen del kommer jag göra tvärtom och låta det vara uppenbart redan i Fästet att det finns ett flertal konkurrenter och intressenter. Jag har konstruerat nya dessutom som ja dyka upp och försöka liera sig med RPna osv. (Fast det är så klart skräddarsytt för RPna i vår spelgrupp.)
 

Mork

Veteran
Joined
Jul 4, 2015
Messages
39
Beror väl på vad RP skaffat sig för vänner och fiender?

Jag tror att du kan ta bort nästan vilken grupp som helst bara inte alla. De som har en inneboende logik att vara där:
- Järnpakten
- Härskareden
- Sarvola
- Vem som än Herangol sålt kunskapen till (även om det inte måste vara någon, beror ju också om Elmendra överlevt SS)

För egen del kommer jag göra tvärtom och låta det vara uppenbart redan i Fästet att det finns ett flertal konkurrenter och intressenter. Jag har konstruerat nya dessutom som ja dyka upp och försöka liera sig med RPna osv. (Fast det är så klart skräddarsytt för RPna i vår spelgrupp.)
Håller med om att det är viktigt att spelarna vet att vissa andra grupper vet om platsen och tänker bege sig dit, som drottningen och kyrkan exempelvis. För mig blir det nog dessa som ger sig av efter tronen. I min kampanj mördade spelarna två av bröderna Mekele och snodde Sarkomals profetia åt drottningens utsände i VV, så det är naturligt att fortsätta den maktkonkurrensen. Kanske har ÄBH infiltrerat drottningens expedition och följer med på så vis, alternativt träffar rollpersonerna på dem efter vägen bara, vi får se. Och Järnpakten finns ju redan där sedan urminnes tider. Härskareden kan i vart fall ha skurit av vägen, men anser sig som rättmätiga arvtagare och borde därför också ta sig dit. Så, det blir inte helt lätt att göra sig av med någon inser jag. Men svartkappor och templarer kan ha slagit sig samman. Inte minst fängslandet av Förstefadern borde få svartkapporna att inse fördelen med det samarbetet. Återstår att se.
 

Mork

Veteran
Joined
Jul 4, 2015
Messages
39
Jag tänkte utveckla äventyrsuppslaget ”Svarta pestens termiter” i HH. Något RP stöter på under vandringen norrut.
 
Top