Nekromanti [SPOILER]

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men förr eller senare lär väl mörkret ta hjälp av sina demonhorder?"

Om det behövs. Om inte Mörkrets dödliga anhängare klarar av saken på egen hand så kan det mycket väl hända, men om Mörkrets dödliga anhängare klarar skivan själva så är det bara onödigt att slänga fram demonhorder.

"Never play an ace when a two will do."
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Om det behövs. Om inte Mörkrets dödliga anhängare klarar av saken på egen hand så kan det mycket väl hända, men om Mörkrets dödliga anhängare klarar skivan själva så är det bara onödigt att slänga fram demonhorder.

I och för sig men det är ju inte speciellt trolig att de klarar av det själva. Mörkret har ju visserligen ett grepp om ett flertal länder men har å andra sidan ett flertal riktigt fula motståndare. Tirakerna med deras schamaner i spetsen, Drezin, Verduakk och en massa andra länder som har en stark religion. Nog skulle mörkret kunna vinna inflytande i t.ex. Jargien men med tänka på att även guden Daak bör kunna påverka världen mycket under denna period så lär väl han kunna svar upp ganska rejält. Det är ju inte bara mörkret utan också andra sidan som kommer att vara verksamma och som jag fattat det har den andra sidan klara fördelar i och med fler anhängare.
Även om mörkret skulle kunnat ta över stora delar (säg Thalamur, Damarien..) så skulle det ändå bli svårt att fixa länder som Consaber, Drezin, Jargien, Muhad. Då behöver man stora armeer och dem lär man hämta.

Jag löser det här på följande sätt:
1. Blandar in en yttre part, nominerad är ett land på andra sidan havet som styrs (sedan länge) av "mörkervänlig".
2. Skippar temat med två allierade sidor mot varandra. Ser det hellre som en stor individuell maktkamp där man i och för sig knyter kontakter men inga starka allianser.
3. Överväsen har mindre möjlighet att påverka än i LoH.
4. Ser inte resultatet av kriget som ett "den sidan/de gudarna vann, resten fängslas tills nästa eon". Jag ser det snarare som att mäktiga varelser har en chans att öka sitt inflytande. Se på Robert Jordans The Wheel of Time. Det är en massa krig hela tiden men nästan ingen vet vad som ligger bakom. Nu är ju problemet med den Mundana (liksom med serien, fast där är det inget problem) att mörkret förr eller senare lär ta hjälp av sina horder för att förbättra sina chanser.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Mörkret har infiltrerat Daaks kyrka och haussat upp läran, så att en enorm schism gör det omöjligt för Consaber och Jargien att samarbeta.
  • Mörkret har gjort Kejsaren galen så att Jargien kommer att kollapsa när de första av Mörkrets undersåtar börjar jävlas.
  • Constantins vägran att svära trohet till Draken är ännu en plott från Mörkret, avsedd att så split i det överpräktiga riket Consaber.
  • Mörkret har lyckats förleda alla tiraker genom att sätta in en av sina egna i rollen som Maktah.
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
De små skäggisarna var inte med alls, de gömde sig innan, det var det som var deras svek.

nå ja deras svek låg ejentligen i att dom inte hjälpte ett dvärg fäste som var under belägring, utan dom grävde ner sig istället, och när dvärgfästet föll så beordrade kungen att alla krönikor skulle förstöras (så ingen fick veta något om sveket) och sen drack han gift (han kunde väll inte stå ut med sin skam)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: fråga

Varför måste alltid Damarien och Thalamur vara 'onda'? Var f-n tog Mundanas största behållning, subjektiviteten, vägen?

- Ymir, förstår inte varför alla ger Thalamur en skurkroll
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: fråga

Därför att Consaber och A&S är de områdesmoduler som finns. 'Vanligt folk' kopplar fantasy med konflikt gott - ont och då blir det som det blir.

Men jag håller helt med dig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: First Ones

Drakarna motsvarar närmast både vorlonerna och Shadows

Aha....såklart. Lumian och Mortuach. Det ante mig. :)

- Ymir, gillar den idén som tusan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Gott och ont

Vanligt folk...ja...*suck*

Det som gör Mundana så bra är ju just avsaknaden av 'gott' och 'ont'. Utan den vore Mundana lika simpelt som vilken fantasyvärld som helst. Men jag antar att det är vad de flesta vill ha, vilket ytterligare föranleder låga tankar om mina medmänniskor, tyvärr...

- Ymir, bitter
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: fråga

Varför måste alltid Damarien och Thalamur vara 'onda'? Var f-n tog Mundanas största behållning, subjektiviteten, vägen?

Jag menar inte att Thalamur och Damarien ska vara onda som länder och jag hoppas att det inte verkade så. Det jag menar är att de två länderna, verkar mörkret ha bäst under kontroll och därför lär de väl utgå med flera operationer därifrån. Xinu äger i stort sett Damarien genom att drottningen är hans inkarnat. Man har även stort inflytande i Thalamur genom L'Maes. Sedan så har ju Thalamur alltid använt demoner (för att kontra flygdragoner t.ex.). Det jag menar är att mörkerherrarna lär rikta in sig på de här länderna eftersom de har lättast att vinna inflytande där.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Gott och ont

Gott och ont, sånt vill man inte ha.
Intressant är dock att låta spelarna uppfatt något som ont för att sedan slänga fram "de ondas" argument. Gjorde själv en liknande sak i Soldarn. Spelarna hade gång på gång bekämpat upprorssidan, och uppfattade den som.. inte ond men i alla fall tyrannisk/oärlig etc.. Sedan så blev en av rollpersonerna trogen Silversparre och vips.. det visade sig att de hade bra argument. Nu är hela (i alla fall drygt halva) spelgruppen "omvänd" och snart äter de väl middag med den gamle ärkeskurken..
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mörkt inflytande

Jag skulle tro att Mörkret har överlägset bäst grepp om Gordrion. I min spelvärld är Soldarn en fin kandidat också - dess kung är elakare och mer småsint än någonsin Tamas Vitfjäder eller Ariandra (dvs Xinu själv).

Jag irriterar mig mest på känslan av att Damarien och Thalamur alltid lanseras som 'onda'. Visst, du har ju rätt, Mörkret har fäste där, men...ta Thalamur tex. L'maes styr en av sju magikrater - Jag skulle inte tro att hon kan uppnå särskilt mycket på storpolitisk nivå genom det. Är det några som borde kunna kontra Xinu är det mäktiga magiker, känns det som.

Aja...vad jag stör mig på egentligen är ju Mörkret som sådant. Det, om något, äventyrar Mundanas subjektivitet.

- Ymir, som precis kom på vad Verduhrakh egentligen gör i Consaber
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Gott och ont

Precis så ska det se ut, ja...jag älskar när rp:na/spelarna själva tvingas välja sidor, och det kan vara ett svårt val, på min ära.

- Ymir, nyanseringsfetischist
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Mörkt inflytande

Jag skulle tro att Mörkret har överlägset bäst grepp om Gordrion.

Jo dem tänkte jag inte på att nämna. Mina spelare har faktist aningar om att någon underligt händer i Gordrion även om de inte alls vet vad.

Jag irriterar mig mest på känslan av att Damarien och Thalamur alltid lanseras som 'onda'. Visst, du har ju rätt, Mörkret har fäste där, men...ta Thalamur tex. L'maes styr en av sju magikrater - Jag skulle inte tro att hon kan uppnå särskilt mycket på storpolitisk nivå genom det. Är det några som borde kunna kontra Xinu är det mäktiga magiker, känns det som.

Egentligen bör det väl inte vara konstig att Mörkret inriktar sig på t.ex. Thalamur före Consaber (det med Verduhrakh spelar ju också roll men det är inte det jag syftar på). Thalamur kommer att anfalla Consaber och de är (liksom Damarien) ett land offensivt i krigspolitiken. Vad skulle egentligen mörkret kunna gör aom de tog kontroll över en hertig i Consaber? Visst skulle de kunna hitta på saker men det känns som att de har mer inflytande i t.ex. Thalamur p.g.a.

1. Mer enväldigt styre.
2. En mer offensiv politik. Om nu mörkret är intresserade av det (offensiva biten) så lämpar sig ett land som Thalamur bättre.
3. Sen har vi en ska till. Mörkret har vissa mål gemensamma med Thalamur. Både vill nämligen besegra Consaber, dock av olika anledningar. Det här behöver ju inte betyda att Thalamur har "fel" i Consaber-konflikten. Det kan ju vara så att magikraterna i själva verket utnyttjar mörkrets resurser för att stärka Thalamurs makt.

Intressant är ju att en hel del länder/fraktioner bör vara väldigt lämpliga för mörkret att satsa på. T.ex. Drunok, Skimmrande vägen och en hel del tempelordnar i Jargien.
det där med Drunok har jag faktist gjort något av. En sak har växt sig där som påminner om Ljusets söner i "Drakens återkomst". Jag har inte riktigt bestämt mig vem som ligger bakom men ingen mörk demon blir det. Snarare någon gudalik grej (jämför med en ängel men det betyder ju inte att de är goda, de är snarare som kyrkan i Gemini).

Liten anmärkelse bara. Med mörkret menar jag (i det här inlägget) inte "ondskan" som den beskrivs som i LoH. Jag menar mer på någon stark "yttre part" som en skuggvarelse, demon, gud eller något annat. som p.g.a. av cyklarena har lätt att påverka just nu.

Sen är jag grymt nyfiken på din version av "mörkret". Jag hoppas att jag får se den snart.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Okej, det där var ett jekligt bra svar...

Men ändock. Demonerna förlorade förra gången. Gudarna lär ha ett och annant inflytande. De borde göra något för att motverka demonerna och lär i alla fall ta kontroll över något land. Då bör ju mörkret ta hjälp av sina demoner, de har ju inte så mycket att förlora på det. Om man inte lyckas ta låt oss säga Muhad, med männsikokrigare så borde man väl slänga in demoner. De har ju tydligen (förra mörkret) väldiga resurser så jag ser ingen större anledning till att inte använda dem.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
När jag skrev människorna var det egentligen en förkortning för männsikor, dvärgar, tiraker, grottroll, sagitaurer, gripar etc. Men männsiskorna spelar den största rollen, borde dock kanske ha nämnt tiraker också.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Demonerna förlorade förra gången. Gudarna lär ha ett och annant inflytande. De borde göra något för att motverka demonerna och lär i alla fall ta kontroll över något land."

Kom ihåg att gudarna inte kan slänga sig in i konflikten direkt utan att bli brutalt försvagade. De kan inte göra så mycket annat än att sprida sina respektive ord och vinna anhängare.

Dessutom, vad säger att balansen består? Det är ju möjligt (obs: inte nödvändigtvis sant) att resultatet av en peripti är att ena sidan i konflikten mellan gudar och demoner blir dominerande över den andra sidan, fram tills nästa peripti, då balansen återställs, båda sidor gör upp, och en sida går segrande ur striden som då blir dominerande till nästa peripti. Eller om man så vill, orsaken till att daimotropi (demoner) är underställd teotropi (gudar) är att teotropin vann förra mörkret.

Poängen med den här teorin är att folk drar alldeles för snabba slutsatser. På sin höjd tittar de tillbaka till förra mörkret, men oftast inte ens det.
 
Top