Nekromanti [SPOILER]

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Jag hade tänkt ta upp ämnet Mörkret igen. Jag vet att det varit upp förr men jag ska försöka sammanställa lite, skriva om hur jag använder mig av det och fråga samma sak till er.
Jag har hört att många inte alls gillar det och till och med spolar hela det stycket men jag går inte så långt.

Det jag inte gillar med mitt första intryck av Mörkret är följande:

1. Mörkret framställs som en ondska. Det står i och för sig (L&H) att man inte skall tolka det så men jag gör det ändå utifrån av vad jag får höra. Om i stort sett varenda människa kommer att avsky mörkret och de dessutom inte lär bli "omvända" till dess "tro" så blir det faktist något väldigt likt den traditionella ondskan. Detta intryck förstärks också av den förra invasionen. En stor fördel med Mundana har varit avsaknaden av svart och vitt som nu delvis går förlorad.
2. Jag gillar inte tankarna på förra mörkret. En portal med tonvis av demoner... Självklart behöver det inte vara samma sak den här gången men förr eller senare lär väl ändå mörkerherrarna hämta sina legioner.
3. Människofolken känns som en pytteliten bricka i spelet, vilket jag inte gillar.

Men fortfarande tycker jag att det går att göra mycket vettigt av det. Jag funderar på en omstruktur av mörkret. Det kanske största skillnaden är att jag inte vill att mörkret skall vara representerat primärt av demonhorder. Då ser jag hellre mörkret som något långsamt smygande, som försöker infiltrera sig överallt men ändå något som skulle komma i klart underläge i en väpnad konflikt, om de blev helt avslöjade. Jag har starka funderingar om att låta Mörkret överta ett land och att mycket av kriget kommer att ske genom det (Thalamur, Damarien och tirakerna i Kiaz är mest aktuella). En intressant ide är att låte ett land utanför kartan anlända, kanske det som nämns i Spelarens handbok (med härskaren som sägs styra solens och månens gång eller vad det nu står). Insperation finns att hämta hos Robert Jordans "The Wheel of Time". saken är att något liknande detta också nämns i stycket om Stormens vandrare (se L&H). Det jag vill ändra på gentemot Neogames version (den som jag uppfattade, inte nödvänigtvis den som de menade) är:

1. Mörkret ska verkligen komma smygande. Ingen skall veta vad Sällskapet står bakom, vem L'Maes är etc. Inga demonhorder i första taget. Kanske blir det aldrig något riktigt stort krig.
2. Människorna blir de viktiga. det är de som kommer att avgöra utgången, den sida som kontrollerar dem bäst vinner.
3. Jag vill inte att min version ska bli ett "demoner vs gudar". Hellre ser jag det som en massa individuella parter som vill skaffa sig makt.

Så nu kommer frågan till er. Har ni tänkt använda mörkret och i så fall hur? Neogames version eller en egen?
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
1. Mörkret ska verkligen komma smygande. Ingen skall veta vad Sällskapet står bakom, vem L'Maes är etc. Inga demonhorder i första taget. Kanske blir det aldrig något riktigt stort krig.
2. Människorna blir de viktiga. det är de som kommer att avgöra utgången, den sida som kontrollerar dem bäst vinner.
3. Jag vill inte att min version ska bli ett "demoner vs gudar". Hellre ser jag det som en massa individuella parter som vill skaffa sig makt.

1 om man går efter drakväktar trillogin så är det just vad det gör (kommer smygande altså). länderan drabbas av krig och andra oroligheter.sen börgar man nog inte räkna "mörkret" som ännu ett mörker förens demon horderna bryter ut i värden (det är först då man märker att någonting utöver det vanliga händer därför att alla har varit upptagna på sin egen "front" för att märka nånting innan)

2 om jag inte missminner mig så är mörkret gudarnas krig, men gudarna kan inte slåss mot varandra efter som om en gud skulle dö så skulle värdsaltet gå under av den enorma kraften som frigörs, så gudarna använder sig av sina folk för att se vem som ska få regera nästa eon. det kan mycket väl hända att ingen av raserna som lever i mudana "nu" kommer vara med nästa eon.

3 det är inte demoner vs gudar utan snarare snälla gudar vs dumma gudar och som ja sa förut så slåss dom om vilka som ska regera nästa eon.

men det här är förståss bara mina egna teorier :gremwink:

3
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
1 om man går efter drakväktar trillogin så är det just vad det gör (kommer smygande altså). länderan drabbas av krig och andra oroligheter.sen börgar man nog inte räkna "mörkret" som ännu ett mörker förens demon horderna bryter ut i värden (det är först då man märker att någonting utöver det vanliga händer därför att alla har varit upptagna på sin egen "front" för att märka nånting innan)

I Drakväktare så smyger mörkret fram på ett perfekt sätt. Grejen med den bokserien är dock att den utspelar sig "innan" mörkret. Det jag vill är att mörkret ska smyga hela tiden. En vanlig männsika behöver inte fatta att det är ett "mörker" som drabbat dem ens efter eonen. Mörkret försöker ta kontroll över vissa mål (t.ex. Damarien, Kiaz och Thalamur) för att sedan stödja de länderna med sina egna styrkor. Sällskapet kommer att fortsätta smyga runt i sina korridorer. Jag vill inte att eonslutet ska urarta i någon yttr invasion. Jag vill att allt händer inifrån .

2 om jag inte missminner mig så är mörkret gudarnas krig, men gudarna kan inte slåss mot varandra efter som om en gud skulle dö så skulle värdsaltet gå under av den enorma kraften som frigörs, så gudarna använder sig av sina folk för att se vem som ska få regera nästa eon. det kan mycket väl hända att ingen av raserna som lever i mudana "nu" kommer vara med nästa eon.

Det jag menar är att mörkret också måste kontrollera människorna för att kunna vinna. Under förra eonen blev det människan mot demonerna (i första hand). Jag vill att det ska bli människor understödda av gudar (eller något annat) mot människor understödda av demoner.

3 det är inte demoner vs gudar utan snarare snälla gudar vs dumma gudar och som ja sa förut så slåss dom om vilka som ska regera nästa eon.

Nja.. enligt L&H är det huvudsakligen gudar vs demoner (undergudar), även om demonerna har stöd av "fallna" gudar, eller vad man vill kalla dem.
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
Det jag menar är att mörkret också måste kontrollera människorna för att kunna vinna. Under förra eonen blev det människan mot demonerna (i första hand). Jag vill att det ska bli människor understödda av gudar (eller något annat) mot människor understödda av demoner.

ja har för mig att dvärgarnas och tirakernas allians spelade ganska stor roll också, det kan juh verka som om mäniskorna spelade största rollen efter som dvärgarna förstörde alla sina krönikor efter dvägrkungens "svek" och efter som tirakerna nog aldrig har varit spetcielt bra på att skriva ner sin historia.
vad betreffar alverna så tror jag att dom stack innan mörkret föll och kom tillbaka när det hadde lagt sig. (j*vla fegisar!)
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Lite kritik

Jag vill i all välmening påpeka att det vore bättre om du skrev exempelvis "Spoiler: Legender och hemligheter" så är det säkert många fler som vet om de bör läsa det eller inte.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jag måste erkänna att jag är mycket kluven till Mörkret.

Förvisso anser jag att L&H är Eons bästa modul, men å andra sidan så förändrar denna modul väldigt mycket, åtminstone om man inför Mörkret. Eller, beroende på hur man ser det, så avslöjar denna modul saker som drastiskt riskerar att förändra både världsordningen och metafysiken, men också spelkonceptet. Visserligen kanske man kan hävda att L&H inte ändrar något, den bara avslöjar. Mot detta kan man då invända att om något om Mörkret skulle avslöjats i grundboken skulle L&H inte ändra något, eftersom den då bara ger mer av det som redan utgivits. Sålunda skulle det i så fall snarare handla om utveckling , inte direkt förändring . Men just eftersom ingenting avslöjas i grundboken, så är det fullt rimligt att anse att L&H drastiskt förändrar Eon . Det går från att vara väldigt jordnära, realistiskt (nåja...) samt "inte så power-gaiming"-känsla, till att plötsligt försöka bli något som i det närmaste kan likna vid high fantasy, eller åtminstone något Jätteepiskt. Det känns helt enkelt inte riktigt som det hör hemma i Eon, just eftersom grundbokens (och de flesta övriga modulerna) "down to earth"-stämning krockar ganska illa med L&H:s "Hero and Migth, Armageddon is here!"-karaktär.

Dessutom är det ganska så intressant att notera att just Mörkret förvandlar Eon till, eller åtminstone för det drastiskt närmare, sådana spel som Gemini eller dystopiska framtidsrollspel. Ja, man skulle t.o.m. kunna hävda att Mörkret för Eon närmare (hör och häpna!!!) WoD-spelen, speciellt då om man låter Mörkret smyga fram, tyst och sakta. Just det att Undergången är nära och att Mörkret smyger sig in, korrumperar och förgiftar, är en tydlig känsla och faktiskt, till väldigt stor del, det spelkoncept som WoD-spelen baserar sig på! Alla WoD-spel har någon form av Apokalypsapproach - i vissa handlar det om urmäktiga vampyrgudar som sakta vaknar till liv, i andra om magiker allierade med Urmörkret och teknokratiska magiker som gör dåraktiga ting.

Nu kanske man kan hävda att Eon inte alls har en apokalyptisk stämning, just eftersom Eonerna är cykliska. Världen försvinner inte efter en kataklysm, den förändras bara. Dock kan ju avsevärd förändring vara detsamma som försvinnande - om A går från att vara A till att vara B, där B är totalt skild från A, har ju A försvunnit eftersom det nu enbart finns B. Dessutom, för de enskilda rollpersonerna och för innevånarna i Mundana så är ju chansen att överleva ett Mörkret ganska så liten, så ur det individuella planet får Mörkret ändå ses som något ytterst apokalyptiskt. Så denna invändning fungerar inte. Mörkret förändrar Eon dratiskt, från ett "jordnära" spelkoncept, till ett Undergångskoncept.

Min poäng är alltså denna - Mörkret för Eon närmare, eller åtminstone transformerar Eons spelstämning och koncept, till någonting som känns helt främmande om man enbart läser de andra modulerna. Ja, den förvandlar Eon till ett Harmagedon-spel, där klockar klämtar för dig... :gremwink:

Trots detta är jag ändå positivt inställd till L&H, dels eftersom den ändå ger Eons sanna historia, men oxå dels just på grund av att den erbjuder en hel uppsjö med idéer angående äventyr. Dessutom har jag ingenting emot den Ragnarök-approach som Eon genomgår när Mörkret införs. Så i min mening är detta inte i sig något negativt. Men kluvenheten till denna modul beror just på att den förändrar Eon till någonting som spelet inte var innan L&H. Men huruvida detta är positivt eller negativt är ju upp till den enskilde spelledaren. Vill denna införa denna nya stämning/koncept (d.v.s. Undergångskonceptet), så gör man det. Tycker man inte om det, och vill undvika det, så gör man det. Det är det som är kontentan i det hela, helt enkelt.
:gremcool:
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
Re: [SPOILER] lite OT

hur länge varar ett mörker ?? jag hittar inte vart det står nånstans (om det står nånstans)

varar det 100 år eller 1000 år eller tills kriget kommer till ett döläge ??
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
megaquest

För att inspireras ännu mer av Moorcock och Young Kingdoms än L&H redan verkar vara (med sin cykliska utveckling/förintelse med c.a. tiotusens års interval o.s.v.) kan man ju stryka helt att någon slags företrädare för ondskan befattar sig med det hela personligen. I stället är de tvugna att agera genom mellanhänder. T.ex. Människor. Rollpersoner och SLPs blir då de som mer eller mindre medvetet hjälper endera sidan att uppnå sina mål.
När man når stadiet att det börja öppnas dimensionsportar och välla ut demoner är världen redan förlorad. Den riktiga striden utkämpas innan dess. Av folk som vill ha mörkret (mot upphöjelse och makt, för hot eller utpressning eller helt enkelt för att de är lurade eller knäppa) mot folk som vill bevara världen (av någon anledning).

En idé är t.ex att ha X stycken portaler som måste öppnas, grunkor som måste åkallas eller liknande. T.ex. kan det finnas X stycken personer som behövs för dessa ritualer och mycket av striden kan handla om vem som hittar dessa först. Vill man vara litet elak kan man kräva att de offras av egen fri vilja, vilket lägger ganska mycket betydelse på att förstå och manipulera dessa karaktärer. Ödesutvalda representanter för befolkningen kommer då själva få välja sin världs öde... Varje person blir en egen quest och den som plockar flest får den värld han/hon/den vill.
:gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: megaquest

Jag har också haft några sådana tankar, med rollpersonerna som ovilliga schackpjäser, vilka tvingas genomgå hårda äventyr för att kunna främja en viss sida (typ som Elric i "Stormbringer"), samtidigt som de motverkas av både de som vill främja den nuvarande ordningen (till exempel "konservativa" stater som Soldarn, Consaber och Jargien, vilka dessutom kämpar inbördes), de som vill främja Xinu (Damarien, Thalamur) och de som vill främja andra gudar. Jag ser det inte som en dualistisk kamp, utan snarare "alla mot alla", där mörkerherrar inte nödvändigtvis är allierade, och där de nvarande gudarna även de bestämmer sig för att göra upp. De "officiella" bifigurer som är involverade på en eller annan sida är bland andra herr Ivian, herr Ilric, Verdurakh, en hög Legio Colonanier samt givetvis en manipulerad Cerec Tzorcelan.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
De små skäggisarna var inte med alls, de gömde sig innan, det var det som var deras svek. Alliansen var mellan tiraker och människor i ett område.

Mvh / Phelan
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: megaquest

Mjo. de första delarna i kampanjen kan spelas utan att spelarna egentligen vet vad som pågår. Visst kan de rädda den där bruden från de galna kultisterna. Allteftersom de blir mer och mer inblandade kan de se mer och mer av vad som pågår under ytan.

Känns som en sådan kampanj kan behöva Sanityreglerna från CoC i något dämpad variant för att se hur folk hanterar katastrofen som närmar sig :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag använde mig av många av de element som togs upp i Legender och Hemligheter långt innan den modulen kom ut, och de blev således mina egna skapelser. När L&H väl kom förmedlade den en helt annan stämning än Eon tidigare gjort, och det var en stämning som inte föll mig i smaken alls - i mitt tycke reducerades Eon plötsligt till halvlöjlig standard-fantasy. Jag hade väntat mig en betydligt snyggare och nyanserad, och mer lågt hållen, sanning bakom mörkret från Neogames sida, men inte då...så det var tur att jag redan hade skapat det själv. L&H ignorerade jag mao mer eller mindre fullständigt.

Så vad var då min lösning? Well...det är en lång och komplicerad historia, som jag funderar på att göra en artikel av, om alternativa hemligheter i Mundana. Så jag väntar med att berätta tills jag bestämt mig för hur jag ska göra, men jag lovar att ni inom kort ska få ta del av min version i någon form.

- Ymir, känner sig inte redo att klä sina tankar i ord ikväll
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tyckte att hotet av en annalkande katastrof, ett annalkande mörker, var ganska uppenbart redan innan L&H kom - det antyddes stenhårt i vissa moduler. Vad jag inte gillade med L&H var snarare den form mörkret tog - att det var simpla demoner och onda gudar som då och då fick för sig att ödelägga Mundana kändes extremt opassande för Eon, imo - direkt löjligt rentav. Jag hade väntat mig något betydligt mer subtilt och udda, och redan skapat det själv. Dessutom skulle mörkret komma för snabbat enligt L&H - i mina kampanjer som var ett par år före Mundanas ordinarie tideräkning skulle det redan vara där. Visst skulle det komma var tio tusende år, men så abrupt...det blev för apokalyptiskt. Nej tack, inte för mig - jag hade föreställt mig en mer långsam utveckling, där mörkret sakta kom krypande genom åren, för att upptäckas när det redan var för sent och till slut uppsluka allt. Nu när jag ser Babylon 5 för första gången har jag svårt att inte likna Mörkret vid Shadows...och drakarna som de tett sig i mina kampanjer är väl Vorlonerna, då...intressant jämförelse, faktiskt. Att någon *le antydande* i Neogames varit tungt inspirerad av denna tv-serie betvivlar jag inte för en sekund, fast det förstås...Eon kom väl ut innan den.

Som sammanfattning kan jag helt enkelt säga att jag tyckte om Neogames tidigare antydningar som tusan - de skapade mystik, fick en att ana...och att spinna vidare själv. Att därför släppa en modul som L&H när man redan antytt så mycket att spelledare redan borde funderat ut sina egna versioner av det hela, och dessutom en modul som passar den grundläggande stämningen i Eon så illa, ter sig ganska konstigt imho. Fast det är klart, att L&H, om man nu använder den, fullständigt dödar den jordnära, trovärdiga fantasykänslan i Eon är ju måhända enbart min egen åsikt.

- Ymir, som inte har något till övers för L&H
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: [SPOILER] lite OT

Som jag förstått det så varar Mörkret tills det att de flesta parterna är så försvagade att de anser sig ha mer att förlora på ett fortsatt krig. Alltså återstår bara en sida (som i och för sig är uppdelad i en massa underfraktioner).
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jag tyckte att hotet av en annalkande katastrof, ett annalkande mörker, var ganska uppenbart redan innan L&H kom - det antyddes stenhårt i vissa moduler.

Här håller jag inte riktigt med dig - eller åtminstone bara delvis. Att det, genom exempelvis hemlighetskapitlen i diverse moduler, antyddes att "oroliga tider" var på väg, är en sak. Det kan jag fullständigt hålla med om. Men den känslan jag fick av dessa antydningar var snarare att ett nytt stort krig, eller liknande, var på väg. Inte ett Ragnarök! Det är faktiskt en ganska stor skillnad - genom tidigare hemlighetskapitel antyddes "oroliga tider" (eller liknande, anser åtminstone jag), medan i L&H blir det plötsligt ett bibliskt "De sista dagarna"-temaöver det hela (d.v.s. Harmagedon).

Nu när jag ser Babylon 5 för första gången har jag svårt att inte likna Mörkret vid Shadows...och drakarna som de tett sig i mina kampanjer är väl Vorlonerna, då...intressant jämförelse, faktiskt. Att någon *le antydande* i Neogames varit tungt inspirerad av denna tv-serie betvivlar jag inte för en sekund, fast det förstås...Eon kom väl ut innan den.

Hehehe... Jag tror minsann min herre prickat helt rätt... :gremgrin: Babylon 5 har ju dessutom existerar sedan 1994 som serie, medan L&H enbart har funnits sedan senare delen av 2001, så... :gremwink:

Fast det är klart, att L&H, om man nu använder den, fullständigt dödar den jordnära, trovärdiga fantasykänslan i Eon är ju måhända enbart min egen åsikt.

Håller med, även om jag inte skulle säga "dödar" - snarare förändrar, eller kanske enbart "skadar". Dessutom kan man fråga sig hur "jordnära" & "trovärdigt" fantasy överhuvudtaget kan vara - fantasy är ju per definition orealistiskt & därmed oxå icke trovärdigt och icke jordnära! :gremwink: Men ärligt talat, så förstår jag vad du menar, & håller som sagt med dig, om än inte till fullo.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re:Underlighet (LoH) [SPOILER]

Har du verkligen läst L&H? Om inte vill jag inte avslöja något men jag kan säga att mörkret knappt kontrollerade några människor överhuvudtaget.

Där har vi också en liten underlighet med förra eonen. Barriärerna mellan de olika världarna/dimensionerna försvagades och demonera kom med massiva armeer. Varför svarde gudarna inte upp lika starkt? Visst, nog fick en del människor hjälp "utifrån" men om man jämför med demonerna så la sig gudarna knappt alls med i striden. Det här är ytterligare en sak som jag inte gillar och en av anledningarna till att jag förespråkar en "strid" som kommer att avgöras av människor (och alver, tiraker etc.) och inte av en demoninvasion.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad jag inte gillade med L&H var snarare den form mörkret tog - att det var simpla demoner och onda gudar som då och då fick för sig att ödelägga Mundana kändes extremt opassande för Eon, imo - direkt löjligt rentav."

Det var förra gången, det.

"Dessutom skulle mörkret komma för snabbat enligt L&H"

Nja. Förra gången kom Mörkret abrupt. Den här gången... låt oss säga att Mörkret försöker en ny taktik.

"Nu när jag ser Babylon 5 för första gången har jag svårt att inte likna Mörkret vid Shadows...och drakarna som de tett sig i mina kampanjer är väl Vorlonerna, då...intressant jämförelse, faktiskt. Att någon *le antydande* i Neogames varit tungt inspirerad av denna tv-serie betvivlar jag inte för en sekund"

Nästan, men nära skjuter ingen hare. Drakarna motsvarar närmast både vorlonerna och Shadows. Mörkret kan nog närmast liknas vid... tja, du får se Thirdspace innan jag säger något. Och Thirdspace sågs efter att mörkerkonceptet kom.

"Fast det är klart, att L&H, om man nu använder den, fullständigt dödar den jordnära, trovärdiga fantasykänslan i Eon är ju måhända enbart min egen åsikt."

Men så är den ju mest till för de som vill ha en överjävelepisk gudadängarkampanj också. Även dessa individer skall tillgodoses.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: megaquest

Där håller jag absolut med. "Mörkret" skulle gärna kunna bytas ut mot en period med "oroligheter i naturlagarna", "magisk turbulens" och liknande. En period där flera "yttre faktorer" som olika demoner, gudar, skuggvarelser och liknande har chansen att förstärka sina positioner genom att vinna inflytande över människor. Jag ser det som att de olika fraktionerna har ett bättre inflytande under mörkret men för att kunna behålla sina vinster efter mörkret måste de till viss del kontrollera människan (och andra mundanabor) som är de varelser som ligger "närmast Mundana", det är alltså deras "hemdimension". Sen kan ju flera av demonerna vara allierade för att störta den nuvarande rådande ordningen. Men jag tycker inte att alliansen behöver vara alltför stark. Om en demonherre tog kontroll över Kiaz så skull han knappast göra det som inte var bra för hans syften även om det hjälpte demonernas kamp.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: megaquest

"Känns som en sådan kampanj kan behöva Sanityreglerna från CoC i något dämpad variant för att se hur folk hanterar katastrofen som närmar sig"

Håller jag inte med om. Om spelarna blir tillräckligt fästa vid världen lär de nog reagera ganska kraftigt i vart fall, och SLPnas tokerier kan jag hitta på själv. Med regler som riskerar att få rollpersoner att bete sig som "Ska världen gå under? Aaaaaaaaaaaaaah! Blbablkebluwlublu!" kan jag sköta sådant på eget bevåg och lita på deras rollspelande... vilket är anledningen till att jag inte tänker spela Mörkret på ett tag... :gremsmile:
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Det var förra gången, det.

Men förr eller senare lär väl mörkret ta hjälp av sina demonhorder? Det står i LoH att mörkret huvudsakligen är en kamp mellan två sidor. En av sidorna kan på ett för mig oförklarigt sätt utöva större inflytande på Mundana än den andra sidan, och det lär de ju använda. Någon gång lär demonerna komma.
Själv har jag inte något större problem då jag i så fall låter en och annan demonarme understödja, låt oss säga, Thalamur. Men jag har svårt att motivera varför mörkerherrarna inte förr eller senare kommer låta horderna välla in.
 
Top