Nekromanti [SPOILER] Slocknad stjärna för spelledare - frågor/diskussion

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Den absolut viktigaste relationen inför slocknad stjärna är enligt mig Kulinan av Furia. Jag hade turen att han redan innan slocknad stjärna var lite av en bad guy. Aha upplevelsen av att det är Kulinan och inte Artel blir ju lite mäh om de typ inte vet vem Kulinan är. Fräckt skulle vara om Kulinan hjälpte att dem att översätta tavlan och det också är det som gör att han kan följa spåren mot Symbar (kanske inte går ihop tidsmässigt iof)

Jag vet inte vem de ska prata om gällande Lindaros. I min kampanj var det en släkting till en av rollpersonerna (som också är fursten från väktarens vrede men det är en annan historia). Det kan vara någon kopplad till en utgrävning på en helt annan plats, typ under slottet, någon inom den kriminella världen, en gesäll som arbetar med
Marbela osv osv.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Opoopo;n293220 said:
Den absolut viktigaste relationen inför slocknad stjärna är enligt mig Kulinan av Furia. Jag hade turen att han redan innan slocknad stjärna var lite av en bad guy. Aha upplevelsen av att det är Kulinan och inte Artel blir ju lite mäh om de typ inte vet vem Kulinan är. Fräckt skulle vara om Kulinan hjälpte att dem att översätta tavlan och det också är det som gör att han kan följa spåren mot Symbar (kanske inte går ihop tidsmässigt iof).
Så klart Kulinan. Dock kört för oss tidsmässigt. Känns som att han behöver ta det utrymmet i VV för att det ska funka.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Bifur;n293257 said:
Så klart Kulinan. Dock kört för oss tidsmässigt. Känns som att han behöver ta det utrymmet i VV för att det ska funka.
Mm. Jag hade lite tur där. Jag slängde också in honom i häxhammaren lite indirekt. Han fick också kunskap om beskyddarens krypta genom att ge sig in i en av Rp:s drömmar och stjäla kunskapen. Drömmen var först en del barndomsminnen, sen gick RP in i ett rum där det i mitten av rummet, på en pelare fanns en tavla täckt i vitt tyg. Spelaren blev såklart supernyfiken och drog undan skynket o blottlagde tavlan de fann i Karvosti. RP har fotografiskt minne så varje detalj var korrekt. hon kände att någon var i rummet och så vaknade hon.

Jag har gjort Kulinan till en mäktig mentalist istället för en pyromantiker, som jag inte alls tyckte passade i min bild av honom. Anledningen att Kulinan kunde ge sig in i drömmen är eftersom han samarbetar med en version av RP som är ren korruption, som skapades när RP:s själasten krossades... Bara lite kuriosa!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Opoopo;n293259 said:
Mm. Jag hade lite tur där.
Det är väl svårigheten med att SLa Järnringen-kampanjer. Du kan inte veta att en SLP i del 1 blir central i del 3. Egentligen borde man vänta tills kampanjen är klar, men det är ju tråkigt :)
Men en mer detaljerad kampanjöversikt hade ju inte varit fel.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Tack Opoopo och Bifur för många bra tips!

Jag har tänkt mig att personen på Ordo Magica ska ha en personlig relation till gubben i Ravenia som skickar brev om händelserna. Minns inte vad han heter. Ormander kanske?

Jag har för mig att de träffade Kulinan av Furia under Väktarens vrede. Vi var några äventyr in innan min sambo började föra krönika, så jag har tyvärr inget skriftligt. Jag får kanske slänga in någon form av möte med honom innan de beger sig till Ravenia.

Håller verkligen med om att en detaljerad kampanjöversikt vore önskvärt!
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Om jag inte misstar mig var väl en uppdaterad och mer detaljerad kampanjöversikt ett stretchgoal som låstes upp?

Hur som helst vill jag stämma in med Rangertheman i uppskattning för goda tips. Det är fängslande med att läsa små utdrag från andras kampanjer. Blir ofta häpen över uppfinningsrikedomen och sporrad till min egen kampanj. Uppmanar alla som känner sig manade att helt enkelt dela mer. Det finns intresse för det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
En fråga till Opoopo och övriga som kommit en bit in i äventyret: Hur tar sig Kulinan till Bortomvärlden? Finns det beskrivet någonstans som jag inte hittar? Jag kan ju visserligen ge honom Dimensionsvandring utan problem men det förtar samtidigt lite av hans poäng med att tillfångata Kaltar...
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Bifur;n294740 said:
En fråga till Opoopo och övriga som kommit en bit in i äventyret: Hur tar sig Kulinan till Bortomvärlden? Finns det beskrivet någonstans som jag inte hittar? Jag kan ju visserligen ge honom Dimensionsvandring utan problem men det förtar samtidigt lite av hans poäng med att tillfångata Kaltar...
Bifur;n294740 said:
En fråga till Opoopo och övriga som kommit en bit in i äventyret: Hur tar sig Kulinan till Bortomvärlden? Finns det beskrivet någonstans som jag inte hittar? Jag kan ju visserligen ge honom Dimensionsvandring utan problem men det förtar samtidigt lite av hans poäng med att tillfångata Kaltar...
Det är lite otydligy men han använder till slut ett ritualkodex med dumensionsvandring i. Han har med sig en andebesvärjare ner som han dödar eftersom hon inte behövs. Skulle tro att det är ungefär såhär:
Kulinan vet inte att han behöver dimensionsvandring så han anställer Aldrun. När han förstår att han behöver ritualkodex med dimensionsvandring fixar han två av dessa. Han tar med sig Aldrun på detta, kanske tänker han att hon kanske behövs ändå. Innan han ger sig in i bortomvärlden dödar han henne och lämnar hennes kropp vid skallen (läs på 152 för den här infon)

Så varför envisas Kulinan med sjärnfall om han bara behövde en andebesvärjare eller lätt kunde köpa ritualkodex med dimensionsvandring? Fyra anledningar tänker jag:
1: Han är arg på Seldonio, Korinthia etc eftersom de står i vägen för honom.
2. Han vill ha mer av Khaltar än dimensionsvandring, typ kunskap etc (största anledningen)
3. Han vill ostört kunna undersöka underjorden och således ha en fet distraktion.
4. Han är maktgalen och ville testa sin kraft.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Där ser man tack för svar. Hade lyckats glömma Aldrun.

P. 2 och 3 känns ju som de mest centrala. Bra så
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Vi drar igång SS imorgon! Är väldigt taggad.

Har ni några förslag på vad stormästare Seldonio kan tänkas bära med sig till Martyrkatedralen? Känner jag mina spelare rätt så kommer de loota honom så fort han har uttalat sina sista ord. Känns som han borde ha åtminsone någon eller ett par artefakter eller? Han är ju ändå ordo magicas stormästare för tjyven!
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Järven;n296059 said:
Vi drar igång SS imorgon! Är väldigt taggad.


Har ni några förslag på vad stormästare Seldonio kan tänkas bära med sig till Martyrkatedralen? Känner jag mina spelare rätt så kommer de loota honom så fort han har uttalat sina sista ord. Känns som han borde ha åtminsone någon eller ett par artefakter eller? Han är ju ändå ordo magicas stormästare för tjyven!
Kul! Jag skulle ge honom några lägre artefakter från spelarens handbok, sådana som ger +1 på olika krafter. Han kanske har en mäktigare form som ger +2?

Det står någonstans att Orto magica använder amuletter som ger tillgång till olika delar inom deras kapell. Så är du mästare så har du tillgång till fler delar. Så jag gav Seldonio en stormästaramulett som ger tillgång till stora delar av Orto magica + hans egna kontor/labratorium. Så det finns ett område i trillingtornen som ingen kan ta sig in i förutom rollpersonerna då. Vad som finns där har jag inte riktigt bestämt än.

Funderar på rader på rader av aska som fungerar som hållhakar på olika mäktiga personer i Ambria..
Men det går att göra ganska mycket med Seldonios hemliga arbetsrum och det går säkert att väva in det i törnetronen på något spännande sätt..
 

Samuel

Veteran
Joined
12 Apr 2017
Messages
48
Seldonio borde ju också bära på en mäktig själasten. Vad den kan användas till är dock en annan fråga. Men om en bit av Seldonios korrumperade själ fortfarande finns kvar i den så är det ju något att bygga på.

Om eldstenen har spelat lika stor roll i början av eran kampanj som i min så hade dess återkomst också varit riktigt dramatisk.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
God idé med eldstenen. I vår kampanj är den dock lämnad i Karvostis inre. Gruppens pyromantiker hade den i sin ägo och han kom aldrig tillbaka upp ur underjorden....

Ja. Vi har spelat första tillfället nu och mycket riktigt ville ju spelarna plundra den stackars stormästaren. Vad jag inte hade räknat med var att de också ville ge honom nådastöten. En av spelarna har ju artefaktern själaslukaren från "Döda drömmars grav", som låter rollpersonen lagra en mystisk kraft i vapnet från en person som han har dräpt. Således var han jekligt snabb med att avsluta Seldonios lidande. Jag han knappt läsa upp dödsmonologen med ledtrådarna om Artel och "fången"!

Så ni sitter jag i situationen att jag istället måste komma på alla mystiska krafter som ordo Magicas stormästare rimligen har, så att spelaren i fråga kan välja en till sin artefakt. :D
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Järven;n296404 said:
Så ni sitter jag i situationen att jag istället måste komma på alla mystiska krafter som ordo Magicas stormästare rimligen har, så att spelaren i fråga kan välja en till sin artefakt. :D
Ha, livet som SL är hårt! Tur att det är så kul för det mesta.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Järven;n296404 said:
God idé med eldstenen. I vår kampanj är den dock lämnad i Karvostis inre. Gruppens pyromantiker hade den i sin ägo och han kom aldrig tillbaka upp ur underjorden....

Ja. Vi har spelat första tillfället nu och mycket riktigt ville ju spelarna plundra den stackars stormästaren. Vad jag inte hade räknat med var att de också ville ge honom nådastöten. En av spelarna har ju artefaktern själaslukaren från "Döda drömmars grav", som låter rollpersonen lagra en mystisk kraft i vapnet från en person som han har dräpt. Således var han jekligt snabb med att avsluta Seldonios lidande. Jag han knappt läsa upp dödsmonologen med ledtrådarna om Artel och "fången"!

Så ni sitter jag i situationen att jag istället måste komma på alla mystiska krafter som ordo Magicas stormästare rimligen har, så att spelaren i fråga kan välja en till sin artefakt. :D
Jag tycker att du ska belöna spelaren med en unik besvärjelse om du orkar komma på något, alternativt en extra nivå av en besvärjelse. Att han är stormästare i några besvärjelser helt enkelt.
Sen tycker jag att det ska få konsekvenser att han dödade Seldonio. Fanns det aska som kan avslöja vad som hände? Kan någon mäktig andebesvärjare avslöja vem som dödade Seldonio genom att prata med den dödes ande? Tänker att det är roligt om någon mäktig vän till Seldonio får upp spåret på rollpersonen?
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Bifur: hehe. True! :)

Opoopo;n296441 said:
Jag tycker att du ska belöna spelaren med en unik besvärjelse om du orkar komma på något, alternativt en extra nivå av en besvärjelse. Att han är stormästare i några besvärjelser helt enkelt.
Sen tycker jag att det ska få konsekvenser att han dödade Seldonio. Fanns det aska som kan avslöja vad som hände? Kan någon mäktig andebesvärjare avslöja vem som dödade Seldonio genom att prata med den dödes ande? Tänker att det är roligt om någon mäktig vän till Seldonio får upp spåret på rollpersonen?
Ja precis, det där med konsekvenser har jag också tänkt på. Ordo magica vill så klart ta reda på vad som har hänt, både vid katedralen och mer specifikt med seldonio. Så ganska snart kommer någon att utföra askans berättelse på de sönderbrända rasmassorna bredvid hans kropp. Min tanke är att någon äregirig uppkomling i orden kommer att använda detta som hållhake på rollpersonerna för att utnyttja dem i den interna maktstriden inom ordern. Tror rent av jag kommer välja den person som kommer bli ny stormästare, hon vill ju såklart göra sig av med och/eller smutskasta andra kanditater till posten.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Nu har vi haft vårt första riktiga pass i SS. Bra inledning, kampanjens bästa hittills. Bra trend från VV som var så där, till HH och nu SS. Spelarna kom i alla fall igång bra och högg på alla ledtrådar. Fick snabbt en bra vibb gentemot Esmeralda också. Enda haken var att de inte omedelbart tänkte på att be henne om info utgrävningarna... De har ju förstått att de behöver den och har tänkt att de kanske kan få ut den från Ordo Magica (right!). Får se om de kommer på det när de inledande undersökningarna gjorts eller om jag behöver hjälpa dem.

Även mina spelare ville plundra Seldonio. Givet diskussionen här borde jag förberett något men det föll bort. Nu slängde jag dit lite prylar som skulle vara artefakter och har två veckor på mig att bestämma innehållet. Förslag mottages tacksamt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
”Seldonios öga” - En medaljong som gått i arv från stormästare till stormästare men eftersom den burits så pass länge av Seldonio har den numera uppkallats efter honom. Medaljongen är välkänd och kommer att förknippas med Seldonio av alla inom Ordo Magica och säkerligen även av många utanför gillet.

Medaljongen ger bäraren ett andra försök att lyckas på alla slag för Anatema så länge den bärs väl synlig.

För 1 poäng tillfällig korruption kan bäraren hålla upp medaljongen framför sig och använda förmågan Häxsyn på mästarenivå under en runda.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Spelmöte två och tre av SS har fortsatt flyta på bra. Lagom stort motstånd att hitta ny info än så länge, alla tre spåren känns tydliga för spelarna även om de än så länge fokuserat på plob 17. Möjligen har den enda lilla haken uppstått när det tog spelarna en hel dag i spelet innan de förstod att de måste fråga någon som vet exakt vad plobar är och var de ligger för att komma rätt. Men det löste sig och å andra sidan la de istället lite tid på att dra i de andra två spåren så att de nu har bra läge att följa också dem i nästa steg.

Enda intrigmässiga svårigheten har hittills varit att hantera jättarnas roll. Första gången RPna använde mystiska krafter var senast, när de slog sig in i Plob17 (de ska precis utforska den vidare) och det kändes väl hårt att skicka på dem en jätte då, som tärningen visade. Det hade nog gett en TPK. Känner att jag måste introducera det hot jättarna utgör på ett bättre sätt så att de förstår faran. Kanske låta dem höra rykten om deras aktivitet eller bevittna den.
 
Top