Nekromanti [SPOILER] Slocknad stjärna för spelledare - frågor/diskussion

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Har nu spelat klart denna del av serien. Det klart bästa äventyret hittills i Törnetronen, enligt mig. Men så har jag sån tur att spelarna också hunnit involvera sig i rikets intriger och därför hade stort intresse av den utspelade maktkampen mellan drottningen och Förstefadern. Goda möjligheter till improviserat kampanjspel byggt på välgjorda SLP:are och ett stadsäventyr som inte blir för långsamt och tråkigt. Oväntade vändningar och karaktärer som återkommer.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Har också precis avslutat SS. Blev tyvärr en lite för enkelt slutstrid som avgjordes på några få rundor. Lite mitt egna fel med. Men överlag super bra äventyr och absolut det bästa hittills med lagom mängd olika typer av utmaningar. Har inte lika intrigsökande spelare men blev spännande ändå. Nu ska vi spela ut en variant av Mörkret kallar för att de ska finansiera kommande expedition till Symbars hjärta.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Nu ska vi spela ut en variant av Mörkret kallar för att de ska finansiera kommande expedition till Symbars hjärta.
Kul. Återkoppla gärna hur det gick. Alltid roligt att höra hur folk använder texten. Har ni tänkt att låta en RP ta huvudrollen eller är de inhyrda?
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Kul. Återkoppla gärna hur det gick. Alltid roligt att höra hur folk använder texten. Har ni tänkt att låta en RP ta huvudrollen eller är de inhyrda?
Ja en av spelarna som tyvärr inte längre är med och spelat har en karaktär som han gör comeback med under äventyret. Han är annars nu mera en SLP. Hans karaktär är en ädling vars familj plundrades och dödades av en annan adlig familj iom den stora flykten till det nya landet. Nu har han vuxit upp och har äntligen fått ett tillfälle att återvända till det gamla godset för att finna de dokument som behövs för att komma in i riksboken. Samt den skatt som inte stals då den är undangömd. När äventyrspaket 4 kom blev jag sjukt överraskad vad bra det äventyret passar in på hans karaktär. Med lite namnbyten och små justeringar så blir det perfekt.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Har också precis avslutat SS. Blev tyvärr en lite för enkelt slutstrid som avgjordes på några få rundor. Lite mitt egna fel med. Men överlag super bra äventyr och absolut det bästa hittills med lagom mängd olika typer av utmaningar. Har inte lika intrigsökande spelare men blev spännande ändå. Nu ska vi spela ut en variant av Mörkret kallar för att de ska finansiera kommande expedition till Symbars hjärta.
I vår slutstrid hade jag gjort det riktigt svårt för gruppen, Mr ”A” (för att inte spoila) hade laddat sitt stavhuvud med bland annat Anatema, som med hans mästarnivå raderade ut all gruppens magi (ingen hade mästarnivå på sin magi och jag har tolkat Anatema som att en högre nivå av den släcker en lägre nivå av annan magi). Det gjorde att gruppen först tvingades slå sig igenom ”besättningen”, vilket var en hård strid. Längst bort, uppe på den upphöjda fören befann sig Mr ”A” med sina två flammande tjänare, som genom Livvakt (mästare) skyddade honom från projektiler. Jag utgick även från att en person som Mr ”A”, som levt så länge, rimligen bör ha lärt sig mer än bara ordensmagi, rimligt (med tanke på hans intresse) är att han även lärt sig svartkonst. Så varje runda skickade staven ut en Anatema och varje runda lät han sina svarta trådblixtar grilla hela gruppen i en fulländad kedja. Några låg nere på dödsslagsnivå, när Mr ”A:s” skalle slutligen singlade från kroppen. Kul och dramatisk slutstrid blev det.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
I vår slutstrid hade jag gjort det riktigt svårt för gruppen, Mr ”A” (för att inte spoila) hade laddat sitt stavhuvud med bland annat Anatema, som med hans mästarnivå raderade ut all gruppens magi (ingen hade mästarnivå på sin magi och jag har tolkat Anatema som att en högre nivå av den släcker en lägre nivå av annan magi). Det gjorde att gruppen först tvingades slå sig igenom ”besättningen”, vilket var en hård strid. Längst bort, uppe på den upphöjda fören befann sig Mr ”A” med sina två flammande tjänare, som genom Livvakt (mästare) skyddade honom från projektiler. Jag utgick även från att en person som Mr ”A”, som levt så länge, rimligen bör ha lärt sig mer än bara ordensmagi, rimligt (med tanke på hans intresse) är att han även lärt sig svartkonst. Så varje runda skickade staven ut en Anatema och varje runda lät han sina svarta trådblixtar grilla hela gruppen i en fulländad kedja. Några låg nere på dödsslagsnivå, när Mr ”A:s” skalle slutligen singlade från kroppen. Kul och dramatisk slutstrid blev det.
ah mäktigt. Jag hade planera striden dåligt och de dödade snabbt styrmannen och då försvann alla hans allierade. Jag gjordetabben att A var inne i akterkastellet med sina två flammande tjänare som vakter för dörren. Detta gjorde att han bara han upp med en eldmur innan barbaren flög på honom och nedgjorde honom på en runda. Hon lyckades ta sig genomtjänarnas livvakt och genom att med sin akrobatik låta del slå ihjäl varandra i princip. Tror allt var över på 3 rundor och endast lite brännskador på ett par av spelarna. Mycket tråkigt tyvärr :/ men så kan det gå när de slår bra.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Vad hände med greveätten Vearra efter Slocknad stjärna? Att Demetro är väck står ju klart, men fick hans snedsteg några konsekvenser för ätten i övrigt? Eller ser drottningen det som just hans misstag men inte ättens? Mig veterligen har inte Fria ligan förtäljt detta.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det antyds väl att ätten tappat sin ställning som grevar i beskrivningen av Iasogoi? Eller det är kanske bara jag som tolkat in det?
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Det antyds väl att ätten tappat sin ställning som grevar i beskrivningen av Iasogoi? Eller det är kanske bara jag som tolkat in det?
Var skrivs det mer än bara om greve Demetreo själv? Vilken sida? Jag har bara läst om greven, men inte vad som händer med ätten. Mina speLare undrar om detta, jag har hittills sagt att greven är gon, men att ätten finns kvar. Har inte läst att drottningen eliminerat den.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Var skrivs det mer än bara om greve Demetreo själv? Vilken sida? Jag har bara läst om greven, men inte vad som händer med ätten. Mina speLare undrar om detta, jag har hittills sagt att greven är gon, men att ätten finns kvar. Har inte läst att drottningen eliminerat den.
Har inte boken tillgänglig så jag kan inte kolla. Det kan vara min projicering. Kollar imorgon.

... kom på att jag hade den digitalt. Det hela är min tolkning av stycket om Iasogoi på s. 130. I min version av Ambria har Drottningen tagit ifrån ätten titeln som greve och planerar att upphöja en ny ätt. Men kanske inte gjort resten av släkten fredlösa. Det är lite öppet. I alla fall inte Iasogoi... än.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Har inte boken tillgänglig så jag kan inte kolla. Det kan vara min projicering. Kollar imorgon.

... kom på att jag hade den digitalt. Det hela är min tolkning av stycket om Iasogoi på s. 130. I min version av Ambria har Drottningen tagit ifrån ätten titeln som greve och planerar att upphöja en ny ätt. Men kanske inte gjort resten av släkten fredlösa. Det är lite öppet. I alla fall inte Iasogoi... än.
Vi pratar alltså om s 130 i Mörkets moder. Det var otydligt ovan.
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Vi spelar sannolikt vårt sista möte under HH snart och det är dags för att etablera ingång till SS. RP siktar på att ge tavlans avbildning till drottningen, för belöning, för personlig gunst, för fred mellan folken. Men också behålla en för sig själva. De vill helst fortsätta sitt sökande någorlunda självständigt.

Jag undrar varför Kronan (eller andra fraktioner) inte figurerar i SS. Hur förklarar man frånvaron av de stora spelarna i den fortsatta jakten på Symbar?

En av spelarna skulle dock helst memora infon o sen ’äta upp den’ o på så sätt göra sig själv oumbärlig. Finns det några absoluta hinder för detta i metaploten framåt eller är det möjligt att jobba med?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Äsch, tryckte för tidigt, svarar snart igen.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Vad jag tänkte skriva är att som kampanjen är upplagd är RPna och deras info input aldrig oundgängliga. Fraktionerna tuggar på med sina agendor i bakgrunden oavsett, ibland syns de för RPna ibland inte. så även i detta fallet. Stentavlan i HH är helt enkelt inte enda vägen framåt mot Symbar, inte minst eftersom Elmendra redan har kunskapen och spritt den vidare (vilket framkommer i SS) - det bara framstår så för RPna. Så om RPn äter upp infon kommer det visas sig huvudsakligen meningslöst i metaploten. Så jag tänker att det handlar mer om att hantera spelarnas inställning till den typen av form kampanjen har än att det är ett hinder i sig.
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Klokt svar, tack för det. Det bara förefaller märkligt att om Drottningen gjort sig såna besvär att få tag i en bit info så vore det konstigt om hon inte följde upp just det spåret. Men jag kan se en förklaring som grundar sig på att Rp är de enda vars tankar för dem till Yndaros o katakomberna, medan Drottningens övriga hantlangare letar annorstädes. Ett alternativ kan också vara att just Rp kontrakteras som exklusiva detektiver i jakten. Nåväl det går allt att finna en variant som duger. Tack för hjälpen!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Klokt svar, tack för det. Det bara förefaller märkligt att om Drottningen gjort sig såna besvär att få tag i en bit info så vore det konstigt om hon inte följde upp just det spåret.
Hm, jo, jag tror det handlar om tidslinjen i kampanjen som är ganska oklar (det är faktiskt något av den främsta kritik jag kan rikta mot den). Det sägs implicit någonstans att tanken från konstruktörernas sida är att det går ca 2-3 månader mellan varje del. VV utspelas i motsvarande augusti, vilket borde göra att HH sker på hösten för att sedan leda in till SS tidig vinter. Om tidslinjen är sådan (som dock är helt orimlig vilket är en del av min kritik) är det rimligt att när väl RPna kastar sig in i SS så har Drottningen redan fått vad hon behöver - hon köper nämligen infon av Elmendras kumpan som redan återvänt med kunskapen när SS börjar.
 

Kotaka

Veteran
Joined
15 Mar 2016
Messages
50
Vi spelade just öppningsscenen. Spelarna blev tagna av det episka så det lär bli ett kul äventyr. Jag funderar på vad ni som hållit på längre anser, särskilt de som läst del 5 (inte jag), anående metaplotten. Hur förhåller man sig bäst till kopplingen mellan Symbaroums och Lindaros och Alberetors undergång som verkar vara temat för del 5 men där man ju kan få reda på en hel del redan nu. Alltså typ ’hemligheten bakom korruptionen och mänsklighetens fall’. Vilket kanske inte är nån större hemlighet för spelare, jag vet inte?

Man kan ju teoretiskt sätt prata med Ripe eller Kalthar, eller Mordol, och dra egna slutsatser i allmänhet. Mina spelare är mkt klipska o törstiga efter lore. De har redan efter att ha räddat Esmeralda och lyssnat på Seldonios sista ord gissat exakt rätt kring jättar, kometen o en ev mörkermästares fängelse. De vet bara inte precis vilken mäktig ordensmagiker som är skurken :) Och de har väl rätt bra pejl på det här med orsaken till världens förmörkelse.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Vi spelade just öppningsscenen. Spelarna blev tagna av det episka så det lär bli ett kul äventyr. Jag funderar på vad ni som hållit på längre anser, särskilt de som läst del 5 (inte jag), anående metaplotten. Hur förhåller man sig bäst till kopplingen mellan Symbaroums och Lindaros och Alberetors undergång som verkar vara temat för del 5 men där man ju kan få reda på en hel del redan nu. Alltså typ ’hemligheten bakom korruptionen och mänsklighetens fall’. Vilket kanske inte är nån större hemlighet för spelare, jag vet inte?

Man kan ju teoretiskt sätt prata med Ripe eller Kalthar, eller Mordol, och dra egna slutsatser i allmänhet. Mina spelare är mkt klipska o törstiga efter lore. De har redan efter att ha räddat Esmeralda och lyssnat på Seldonios sista ord gissat exakt rätt kring jättar, kometen o en ev mörkermästares fängelse. De vet bara inte precis vilken mäktig ordensmagiker som är skurken :) Och de har väl rätt bra pejl på det här med orsaken till världens förmörkelse.
Ju mer de får fram om kopplingar mellan Lindaros och Symbaroum, ju bättre tror jag, inför del IV. Jag lät en av spelarna med mästarnivå i Lärd få läsa det som framgår i del 4, om människans utveckling och Symbaroums fall. Tror han fick läsa det mesta redan när vi spelade Slocknad stjärna.

Kalthar säger väl enbart det som framgår av äventyret Slocknad stjärna dock, jag tolkar det som att han inte vill gå in på detaljer med respekt för drottningen. Många händelser från kriget tycks ju vara dolda i propagande och Kalthar ser ingen anledning att avslöja mer än det som står att han säger i äventyret. Den stora ansträngningen för mig var att hålla honom i liv när rollpersonerna väl fick honom. Av förklarliga skäl ville flera döda honom och jag funderade mest vad det skulle få för konsekvenser för kampanjen på sikt, men sträckte mig till att han hotade att dra med sig den som skulle försöka dräpa honom, det räckte.

Mordol ser sig väl som en orättvist behandlad krigshjälte, som mest tänker kring Haaraz, med det dåliga samvete som följt på det. Han såg sig som ett offer mest för omständigheterna, vill jag minnas.
 
Top