Nekromanti [SPOILER] Slocknad stjärna för spelledare - frågor/diskussion

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Kort återrapportering efter spelmöte 4 och 5.

Än så länge känns det som det finns väldigt få fallgropar i äventyret. Lite ovant. Har jag bara haft flyt som SL? Mina spelare har nu fångat upp Kalthar och förhört honom och har även hunnit besöka grevinnan av Verara. De börjar bilda sig intressanta teorier om metaploten (en del rätt en del fel...). Visserligen hade de inte tillgång till Häxcirkel eller liknande för samtalet med Kalthar så det fick lösas genom en SLP. Lite avigt men samtidigt ett bra tillfälle att lyfta fram intressanta relationer ur RPnas förflutna. Funkade ok till sist. Nu har de hastat iväg till Vearras gods. I sin helhet känns det som en spännande äventyrsplats, mycket utrymme för SLs improvisation och gott om spännande detaljer att upptäcka. Möjligen finns här en liten svaghet i äventyret: tidsschemat är rätt pressat och vissa scener faller ur ramen om de introduceras för sent. Exempelvis besöker mina spelare Vearras gods två dagar efter Stjärnfallet vilket möjligen gör det lite av en stretch att saker och ting därinne fortfarande är ouppmärksammade av omvärlden. Ok just i mitt läge men en eller två dagars senfärdighet hade kunnat göra tidslinjen orealistisk.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Något kortare första spelpass efter helgerna: Rollpersonerna fortsätter utforska Vearras gods och rotar fram övriga ledtrådar och överlevande. Någon ytterligare styggelse besegras och de interagerar kort med Miralba och lämnar därefter. Resten av tiden läggs på funderingar kring ledtrådarnas betydelse. Ganska häftigt att se hur spelarna med hjälpa av info från tidigare äventyr och spelaröversikterna kan klura sig fram till starka hypoteser om vad som faktiskt hänt, och vad som är på väg att ske. Även om det tidvis är ett utmanande bygge att nå dit så visar det verkligen styrkan i spelvärldar som denna där det liksom finns omständigheter att förhålla sig till bortom vad jag som SL berättar, som kan guida spelarna rätt (och fel för den delen).
 

Moridin

Veteran
Joined
9 Jul 2017
Messages
17
Min grupp har med precis förhört Kalthar. Slutade där. Nästa pass den 10 feb. När jag läser om Vearras gods. Tänkte vara hård med att ge dom korruption där. När två av mina RP har helig aura. Rätt OP. Men när dom träffar på levande SLP på godset. Hur har dom klarat korrumperande miljö. Ett eller två dygn efter ceremoni ?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Moridin;n306170 said:
Min grupp har med precis förhört Kalthar. Slutade där. Nästa pass den 10 feb. När jag läser om Vearras gods. Tänkte vara hård med att ge dom korruption där. När två av mina RP har helig aura. Rätt OP. Men när dom träffar på levande SLP på godset. Hur har dom klarat korrumperande miljö. Ett eller två dygn efter ceremoni ?
Hm, jag lät mina spelare slå ett slag bara, de borde kanske slagit fler men det föll bort lite. En av de järnsvurna förstyggades emellertid när de stred mot en styggelse med Korrumperade attack. Cool effekt. När det gäller SLP så tror jag det enklast är att bara förbise den regeltekniska effekten. Dina spelare lär inte tänka på det om du inte påpekar det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Ännu ett spelpass avverkat för någon vecka sedan. RPna återvände till Yndaros med Kalthar med planen att överlämna honom till Korinthia men ångrar sig när de funderat sig fram till att han kan behövas för att tala med den döde Symbar.

De har nu förstått att "Artel" också jagar i Elmendras fotspår och att han funderat sig fram till vilken sorts plats det bör handla om, vilket nu RPna också kopplar när de sätter ihop det med stentavlans info.

Parallellt med att de klurar på hur de kan få veta mer om lindariska lämningar följer de upp ceremonispåret och får namnet Kathia av Melion (genom att helt enkelt fråga runt bland sildaterna i staden efter överlevare från slaget, smart lösning) och slutför den lösa tråden Lugander genom att besöka värdshuset där han bott. Efter avrapportering till Esmeralda introduceras de till Marbela som berättar lite om lindariska ruiner i staden och pekar dem mot Farvano av Kaldel. Hos honom får de inte veta mycket nytt men snappar upp namnet "Kullinan av Furia" och börjar ana Artels identitet...

Vid det här stadiet leder äventyret rätt mycket sig själv. RPna har gott om info att agera på, det är bara hänga på.

Två möjliga svårigheter har dock framträtt:
- Att hinna med att gestalta bakgrunden med Förstefaderns arrestering m.m. är lite svårt. Eller kräver snarare eftertanke för att inte glömmas bort. Fast scenen när alla solkyrkans medlemmar arresteras blev effektfull och fick mina spelare att börja spekulera i att Kalthars frånvaro fått drottningen att bli knäpp.
- RPna började snacka om ÄBH med Esmeralda, berättar att de tror Lugander tillhörde en grupp med det namnet och frågar henne vad hon vet, vilket alltså bör sätta dem i klistret. Frågan är bara hur? Just nu känns det som Esmeralda borde avvakta, eller? Dels för att RPna egentligen inte vet något, Lugander är ju död, dels för att jag inte vill spåra ur finalen på SS. Kanske bäst att invänta del 4?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Då har vi avslutat Slocknad stjärna med några avslutande spelpass. Det mesta har gått ganska rälsat på slutet i den meningen att RPna haft en ganska klar blid av vad de velat göra och gjort det.

Slutuppgörelsen på stenskeppet blev dramatisk men inte särskilt spännande till sist. Kullinan och styggelserna besegrades. Svår strid att balansera kanske? Tror det hängde på att de flammande tjänarna har ganska dåliga nyckelvärden, de har inget vidare Försvar så de fångade inte upp några anfall och med bara 10 i Viljestyrka klarade de inte heller av att ta några skadorna. Gruppens tank fick så klart riskera lite men kunde i slutändan sänka trollkarlen på ett försök. Men det kan också bara vara så tärningen råkade falla denna gången.

Elmendra gick också åt då hon förstyggades i processen. På sätt och vis ok men också lite trist. Hennes totala korruption skulle kunna sänkas om man inte vill råka hamna där som vi gjorde.

Avslutade med två korta scener där de överlämnar Kullinans huvud till Esmerelda och Kalthar till Korinthia. Där gör vi paus tills nästa del i krönikan.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Hey folks!

Vår grupp skall efter drygt 6 månader hiatus dra igång Yndaros snart. Som jag tidigare har skrivit på forumet är jag liite orolig, mest för att jag tycker att äventyret är lite för same,same i sin struktur jmfr med de tidigare -jag får nog helt enkelt ändra en del. Kör jag som skrivet med "en plötslig smäll i stan, gå mot ljudet och slåss lite på vägen, utred varför det small och sedan följ upp ledtrådarna en och en tills du skaffat dig tillräckligt med info för att ta dig an finalakten" tror jag mina spelare kommer börja hånskratta rakt ut faktiskt. Vi har spelat symbaroum i fyra år nu och just det upplägget börjar bli gammalt. Anyways, jag skriver inte för att gnälla över det (igen) utan väljer att lita på dem här som skrivit att äventyret faktiskt är väldigt kul när man väl spelar. Min tanke är att köra en session eller två först där vi introducerar yndaros lite, kanske klämmer in fenixäventyret "att kväva facklan". Sedan rulla igång slocknad stjärna.

Däremot har jag lite undringar till dem som spelat färdigt äventyret (Bifur! Andra?)

1) hur långt var det jmfr med tistla och karvosti (som tog 15 resp 20 sessioner för vår grupp)?

2) vad hade ni gjort annorlunda nu med facit i hand, om ni skulle fått spelleda det igen?

3) Specifika grejer: Det känns som att äventyret förutsätter att spelarna skall "förstå" att dom behöver ha med sig en andebesvärjare ner mot kryptan (-viket iofs sedan visar sig inte stämma). Hur "förstod" era spelare det? Jag tycker det verkar väldigt luddigt. Hur skötte ni den biten?

4) i slutfighten ges spelarna en möjlighet att joina kullinnan (istället) för elmeandra. Sedan står det inte ett ord om vad som händer om dom FAKTISKT gör det. Hände det några här? Hur hade ni gjort då?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
1) 16 pass av normallängd (3-4 timmar)

2) Hm, vet inte om jag hade ändrat så mycket egentligen. I så fall är det set-up:en som man behöver lägga mer tid på men det ligger ju utanför äventyret. Mina spelare uttryckte efteråt att de hade velat vara mer involverade i att tolka ut stentavlans text snarare än att bara låta SLP göra det. Detta är ju en möjlighet som antyds i Häxhammaren men det finns ju inga ramar för hur det ska ser ut och oavsett påverkar det inte Slocknad stjärna när man väl kommer dit.

(Här har jag dock en liten hang-up som hänger ihop med detta och det är avsaknaden av tidslinje i spelet. Jag förstår att det är gjort i all välmening eftersom det i stort sett kvittar när saker händer men för mig stjälper det mer än det hjälper. T.ex. framgår det först i Slocknad stjärna att det är tänkt att utspela sig tidig vinter år 21, d.v.s. 5-6 månader in på året och att det därmed bara gått 3-4 månader sedan Väktarens vrede som ju börjar under år 21s första månader. Eftersom vi spelat förbi den tidpunkten med god marginal efter Häxhammaren lät jag istället tiden gå och lät därmed ge sken att tolkningen av texten var en komplicerad process (visserligen inte orimligt i sig) så att vi nådde fram till lämplig årstid (fast år 22 då). Hade jag hade ett tydligare perspektiv från början hade texttolkningen kunnat få gå snabbare och hade därmed varit lättare att göra äventyr av.)

3) Här kommer min stora ändring in. Jag lät texten på stentavlan vara konkret men kryptiskt formulerad och upp till mina spelare att tolka istället för att låta det vara meta som i äventyret. Spelarna återvände därför till texten med jämna mellanrum och det var naturligt för dem att diskutera valda strofer med SLP. De förstod därigenom att de söker kejsar Symbars grav men ställde sig ju själva frågande hur det skulle leda dem vidare. Eftersom de var relativt öppna mot Kalthar lät jag honom anföra möjligheten att samtala med den döde. Hade inte han passat in kanske en annan SLP hade fått hjälpa till. Det är ju annars inte orimligt att de inser det först när de når kryptan och då låta dem återvända för att jaga upp en andebesvärjare. Jobbar de för Elmendra bör ju lösningen med Junia kunna tänkas gå att få på plats ASAP.

Det enda jag hade ändrat nu i efterhand av detta hade varit att skriva ut hela den tolkade texten i lagom vag form. Som det var nu la jag in oläsliga delar för att göra det mer tvetydigt men det krånglade bara till det. Bättre att hålla språket poetiskt och mångbottnat men utan tomma partier. Tilläggsinfon om Beskyddarens krypta på s. 142 kan man strunta i, det gjorde jag. Bättre att ha någon sats om det i tolkningen som kan läsas ut som "Beskyddarens krypta" av någon som är mer haj på symbariska än den som gjort RPnas översättning. Kanske har ordet olika grammatiska former som inte nödvändigtvis skrivs likadant? Beteckningen delas ändå av Artel till slut.

4) Det hände inte mig men jag tänker att Kullinan är total opportunist i det läget. Beroende på maktförhållandena efter en vunnen strid mot Elmedra och daemonerna kan en allians med honom brytas direkt men den kan också vara hela vägen tillbaka till Ambria. Väl där borde Kullinan, om han inte vågar angripa RPna, sannolikt tacka för sig och söka sig mot Symbar själv men egentligen finns det väl inget som säger att det måste bli så. Verkar RPna lita på honom kanske han faktiskt slår sig ihop med dem, i alla fall så långt som för expeditionen till Symbar (som även en av Ordo Magicas rimligen borde behöva hjälp med). Men det är klart, i slutändan lär Kullinan vara beredd att offra RPna så fort han måste och föredrar säkert att de för eller senare röjs ur vägen.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Inför slocknad stjärna tänkte jag låta spelarna få spela lite småäventyr i Yndaros med omnejd. Bland annat ska de få spela att kväva facklan följt av i köttet buret. Jag har också tänkt väva in äventyr som hör ihop med lösandet av stentavlans gåtor. Tanken var att 2-3 saker måste lösas för att få fram det som söker. Det första är en bok med översättningar av symbariska tecken. Denna ägs av den kvinna som framavlat förstyggade grisar efter recept från Lindaros, men den är stulen. På gården återfinns förutom 4 styggelsefödda grisar och den förstyggade ordens arkeologen även två kroppar av bleka svartalfer som kommer leda dom till underjorden och det mörker förstyggade svartalferna som suger blod på offer i östra Yndaros.
har någon fler förslag på upplägg? Tänker att de måste få tag på en hantverkare som kan återskapa tavlan för att lösa de vittrade delarna.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Bifur;n331371 said:
3) Här kommer min stora ändring in. Jag lät texten på stentavlan vara konkret men kryptiskt formulerad och upp till mina spelare att tolka istället för att låta det vara meta som i äventyret. Spelarna återvände därför till texten med jämna mellanrum och det var naturligt för dem att diskutera valda strofer med SLP. De förstod därigenom att de söker kejsar Symbars grav men ställde sig ju själva frågande hur det skulle leda dem vidare. Eftersom de var relativt öppna mot Kalthar lät jag honom anföra möjligheten att samtala med den döde. Hade inte han passat in kanske en annan SLP hade fått hjälpa till. Det är ju annars inte orimligt att de inser det först när de når kryptan och då låta dem återvända för att jaga upp en andebesvärjare. Jobbar de för Elmendra bör ju lösningen med Junia kunna tänkas gå att få på plats ASAP.

Det enda jag hade ändrat nu i efterhand av detta hade varit att skriva ut hela den tolkade texten i lagom vag form. Som det var nu la jag in oläsliga delar för att göra det mer tvetydigt men det krånglade bara till det. Bättre att hålla språket poetiskt och mångbottnat men utan tomma partier. Tilläggsinfon om Beskyddarens krypta på s. 142 kan man strunta i, det gjorde jag. Bättre att ha någon sats om det i tolkningen som kan läsas ut som "Beskyddarens krypta" av någon som är mer haj på symbariska än den som gjort RPnas översättning. Kanske har ordet olika grammatiska former som inte nödvändigtvis skrivs likadant? Beteckningen delas ändå av Artel till slut.
Du har inte möjlighet att dela med dig av din omskrivning av tavlan? Tänkte jag skulle göra något liknande och skulle gärna se vad du själv skrivit.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Sent svar, men det går givetvis bra. Jag skrev så här:

Strof 1. Så sände Lindaros det mäktiga […] med sin härskara vidare mot […]
2. […] och nådde Imperiets förintade hjärta
3. I Symbar […] där hans kropp vilade, Beskyddarens gunstling, härskarnas härskare.
4. […] med många skatter, åter till folkets nya hem där […]
5. […] Symbar den ärade och […] att sända stoftet ut på evighetens hav.
6. […] och […] kroppen i […] guldbetäckt, i väntan […]
7. Så seglade Symbars ande […] där den sista vilan omslöt […]

Övriga reflektioner att förmedla från översättaren: Tecknet för Symbar verkar i texten på tavlan rent grammatiskt hänvisa både till platsen och dess härskare, som om de bar samma namn.

Men som tror jag nu i efterhand mer på att skriva om ovanstående till en rak tolkning utan massa luckor (eller bara någon enstaka lucka) samt att lägga till något i strof 6 som kan likställas med "Beskyddarens krypta" utan att använda de orden.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Bifur;n335211 said:
Övriga reflektioner att förmedla från översättaren: Tecknet för Symbar verkar i texten på tavlan rent grammatiskt hänvisa både till platsen och dess härskare, som om de bar samma namn.

Men som tror jag nu i efterhand mer på att skriva om ovanstående till en rak tolkning utan massa luckor (eller bara någon enstaka lucka) samt att lägga till något i strof 6 som kan likställas med "Beskyddarens krypta" utan att använda de orden.

Vad får dig att känna så? Är det för att de fokuserade för mycket på luckorna? Vad var pluss och minus att de fick texten på detta sätt?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Styrman;n335267 said:
Är det för att de fokuserade för mycket på luckorna?
Precis. Min text säger ju allt av intresse. Luckorna är bara onödig fernissa som förvirrar.

I stort är ju texten ett sätt att slippa originalets meta-ansats som säger "det här är tolkningen" och lägger över uttolkandet på spelarna. Tycker man den sortens agens och klurande är kul är det ett plus, gillar man det inte blir det istället något som saktar ner spelet och ett minus.
 

Moridin

Veteran
Joined
9 Jul 2017
Messages
17
Ska spelleda akt tre, symbars sista vila på söndag.

Har svårt att hitta ett bra sätt att få mina RP att ta med sig en andebesvärjare/dimensionsvandring ner.

Speldosan som spelar Balladen om Garavarax och Alvfurstinnan. Har någon bra tips på låtar?

Sen gärna tips om hur ni gjorde på skeppet.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Jag har funderingar på att spelleda Törnetronen för en ny grupp. Men både jag och en av mina spelare (min sambo) har kört Väktarens vrede och Häxhammaren ett antal gånger och är inte sugna på att spela dem från början till slut. Skulle gärna vilja "snabbspola" de delarna och sedan dyka djupare ner i Slocknad stjärna. Vad; förutom en allmän introduktion av grupperingarna, Elemendras framsteg i jakten på Symbar, krigets utveckling och en koppling till Kulinan av Furia; tycker ni bör vara med för att Slocknad stjärna ska bli bra?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Jag har funderingar på att spelleda Törnetronen för en ny grupp. Men både jag och en av mina spelare (min sambo) har kört Väktarens vrede och Häxhammaren ett antal gånger och är inte sugna på att spela dem från början till slut. Skulle gärna vilja "snabbspola" de delarna och sedan dyka djupare ner i Slocknad stjärna. Vad; förutom en allmän introduktion av grupperingarna, Elemendras framsteg i jakten på Symbar, krigets utveckling och en koppling till Kulinan av Furia; tycker ni bör vara med för att Slocknad stjärna ska bli bra?
Är det inte ett alternativ att låta en RP som din spelare haft vara länken. Klura fram vad som hänt övriga RP eftersom de inte längre är, och därmed ha skäl att ge hennes RP en ny grupp? Då är det bara att förklara vad som hänt.

Annars tänker jag något åt detta hållet.
1. Intriger i Tistla Fäste - fraktioner, religionsstrider, kanske väva in drag av Vilddjurets märke, Klockan klämtar för Kastor, GGK och IKT - Fast allt i Fästet. Introducera Elmendra och Bartho tidigt och ge dem en positiv relation till RPna och sedan försvinner de ut i skogen. Biroller för Kulinan och Sarvola etc. Två kortare äventyr typ.
2. Första skogsutfärden. Skattletarfeber eller ännu hellre DDG som bas. Avslutas med avrapporteringen till uppdragsgivarens agent som finns på Karvosti.
3. Möte med Bartho. Han har konvalecerat efter deras utfärder men sitter även han på stentavlans kunskap, kopierade Elmendras anteckningar efter att hon varit inne i Klippan. Vill RPna hjälpa honom ordna översättningen? Eller så är han beredd att sälja den till dem? Han tror kanske Elmendra yrade och vill bara tjäna en hacka?
4. Tillbaka till Tistla. Off-screen har rovklenen stigit ur djupet. Rykten om krigståg av de nordliga kläderna och ambriska truppkoncentrationer vid gränsen. En allians mellan Tharaban och Korinthia delar klanerna. (Stryk Karvostis belägring)
5. Mellanspel för att ordna översättningen. Varför inte dra RP till Yndaros direkt.

Men det kanske är för mycket det med?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
@Bifur Det låter som alldeles precis lagom. För även om min sambo spelat igenom det mesta vill jag inte beröva de andra hela upplevelsen av VV och HH. Väldigt smart alternativ med en ny grupp för någon av min sambos gamla rollpersoner. Förslagen till tågordning blir en utmärkt stomme! Tack!!
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Kul att läsa om era erfarenheter, känner igen många av situationerna som SL ställs inför. Samtidigt inser jag att jag är drygt ett år efter er andra. Jag inledde Häxhammaren med ett egensnickrat äventyr i Odaiovaområdet. Rollpersonerna agerade livvakter åt en köpman som skulle göra affärer med en Odaiov i deras bosättning vid Valvbron och därefter fortsätta handelsresan till Karvosti. Det blev en intressant miljö, där jag fick chansen att introducera Odaiovaklanens inre konflikter och slitningar mellan Embersinds ljumma, nästan alliansbyggande med ambriernas drottning och de upprorsmakare som vill tvärtom. De såg Embersinds ”ointagliga borg” som börjat resa sig vid flodbädden och avrättade upprorsmakare utanför. De intriger de genomlevde ska jag inte dra här, men sammantaget gav detta en bra fond till det äventyr som detta egentligen handlar om: Häxhammaren.
Eftersom jag startade kampanjen sent har jag som SL haft fördelen att kunna snegla framåt i delarna och se vad som kan vara viktigt att introducera redan tidigare. Thabor, Lugander av Gelija, m.fl kom därför med inför Slocknad stjärna. Mr ”Artel” (vill inte spoila för mycket) hade jag som tur var introducerat redan i VV och dessutom under kampanjspelet mellan VV och HH i samband med träningen/studerandet för de spelare som ingår i Ordo magica. Mr A var helt enkelt en väldigt märklig och arrogant typ av ren slump, men det är ju väldigt bra nu inför SS.
Slocknad stjärna har för övrigt kommit igång väldigt bra och inom kort kommer Mr A att avslöjas på riktigt. Mellan HH hann jag även med de båda kortäventyren i Äventyrspaket 3. Sammantaget nöjd med kampanjen, hade dock önskat några fler detaljbeskrivningar på rumsnivå samt missade också detaljen med att Seldonius saknade prylar ...
Och visst är väl ”jättarna” immuna mot magi? Annars borde väl Ordo Magicas mästare kunna rå på dem på något vis, eller?
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Kul att läsa om era erfarenheter, känner igen många av situationerna som SL ställs inför. Samtidigt inser jag att jag är drygt ett år efter er andra. Jag inledde Häxhammaren med ett egensnickrat äventyr i Odaiovaområdet. Rollpersonerna agerade livvakter åt en köpman som skulle göra affärer med en Odaiov i deras bosättning vid Valvbron och därefter fortsätta handelsresan till Karvosti. Det blev en intressant miljö, där jag fick chansen att introducera Odaiovaklanens inre konflikter och slitningar mellan Embersinds ljumma, nästan alliansbyggande med ambriernas drottning och de upprorsmakare som vill tvärtom. De såg Embersinds ”ointagliga borg” som börjat resa sig vid flodbädden och avrättade upprorsmakare utanför. De intriger de genomlevde ska jag inte dra här, men sammantaget gav detta en bra fond till det äventyr som detta egentligen handlar om: Häxhammaren.
Eftersom jag startade kampanjen sent har jag som SL haft fördelen att kunna snegla framåt i delarna och se vad som kan vara viktigt att introducera redan tidigare. Thabor, Lugander av Gelija, m.fl kom därför med inför Slocknad stjärna. Mr ”Artel” (vill inte spoila för mycket) hade jag som tur var introducerat redan i VV och dessutom under kampanjspelet mellan VV och HH i samband med träningen/studerandet för de spelare som ingår i Ordo magica. Mr A var helt enkelt en väldigt märklig och arrogant typ av ren slump, men det är ju väldigt bra nu inför SS.
Slocknad stjärna har för övrigt kommit igång väldigt bra och inom kort kommer Mr A att avslöjas på riktigt. Mellan HH hann jag även med de båda kortäventyren i Äventyrspaket 3. Sammantaget nöjd med kampanjen, hade dock önskat några fler detaljbeskrivningar på rumsnivå samt missade också detaljen med att Seldonius saknade prylar ...
Och visst är väl ”jättarna” immuna mot magi? Annars borde väl Ordo Magicas mästare kunna rå på dem på något vis, eller?
Ändå är jättarna motståndskraftiga, alltså är svårare att ta mental kontroll över ... Själv kör jag med att de inte alls kan påverkas av magi.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Jag har funderingar på att spelleda Törnetronen för en ny grupp. Men både jag och en av mina spelare (min sambo) har kört Väktarens vrede och Häxhammaren ett antal gånger och är inte sugna på att spela dem från början till slut. Skulle gärna vilja "snabbspola" de delarna och sedan dyka djupare ner i Slocknad stjärna. Vad; förutom en allmän introduktion av grupperingarna, Elemendras framsteg i jakten på Symbar, krigets utveckling och en koppling till Kulinan av Furia; tycker ni bör vara med för att Slocknad stjärna ska bli bra?
Kanske låta ”Fursten” och hans kult framskymta tydligare i bakgrunden av Ambreagos i VV?
 
Top