Nekromanti [SPOILER] Slocknad stjärna för spelledare - frågor/diskussion

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
På förekommen anledning.

Mina första frågor:
Vad måste förmedlas till RP inför del 3 (och kanske redan slutet av del 2)?
- "Alliansen" mellan Korinthia och Tharaban och förlovningen mellan Thabor och Esmeralda.
- Templarernas kättarjakt och Desebas och Sarvolas "försvinnanden"
- Härskaredens framryckning (vilket känns centralt för Häxhammaren där deras existens fortfarande är ett mysterium, vill inte att de ska gå från ett odefinierat hot till ett allmänt känt faktum okommenterat).

Fyll gärna på med vad ni hittar allteftersom.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Om inte RP funnit tillräckliga spår som leder till Lindaros/Yndaros måste de också etableras.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Mot slutet av äventyret hamnar RP i Bortomvärlden. Där tänker jag ta ut svängarna ordentligt och verkligen göra det till en annan dimension. Det känns inte som att naturlagarna nödvändigtvis behöver fungera på samma sätt i Bortomvärlden som i Ambria. Det är den här delen av äventyret som jag syftade på med mitt: "I don't think we're in Ambria anymore" i den andra Yndaros-tråden.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Rangertheman;n266643 said:
Mot slutet av äventyret hamnar RP i Bortomvärlden. Där tänker jag ta ut svängarna ordentligt och verkligen göra det till en annan dimension. Det känns inte som att naturlagarna nödvändigtvis behöver fungera på samma sätt i Bortomvärlden som i Ambria. Det är den här delen av äventyret som jag syftade på med mitt: "I don't think we're in Ambria anymore" i den andra Yndaros-tråden.
Själv kommer jag använda Wayne Barlowe och Zladislaw Beksinski som inspiration till mina beskrivningar av Bortomvärlden.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Bifur;n266629 said:
På förekommen anledning.

Mina första frågor:
Vad måste förmedlas till RP inför del 3 (och kanske redan slutet av del 2)?
- "Alliansen" mellan Korinthia och Tharaban och förlovningen mellan Thabor och Esmeralda.
- Templarernas kättarjakt och Desebas och Sarvolas "försvinnanden"
- Härskaredens framryckning (vilket känns centralt för Häxhammaren där deras existens fortfarande är ett mysterium, vill inte att de ska gå från ett odefinierat hot till ett allmänt känt faktum okommenterat).

Fyll gärna på med vad ni hittar allteftersom.
- Förstefadern omlokaliserar från Templelvall till Yndaros, ca 2 mån före spelstart. Verkar även leda till ett delvis förändrat religiöst budskap. Inte klar över varför men det kommer väl.

- Vintern är förestående år 22 inför spelstart. Eftersom Väktarens vrede utspelar sig hösten år 21 är det alltså ca ett år mellan. Häxhammaren hamnar då typ våren år 21... Någonstans här behöver Härskaredens framryckning bli tydlig.
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Har ni andra lyckats hålla er till tidslinjen som järnringen föreslår? Vår grupp är på sommaren år 23 och mitt uppe i Häxhammaren. Har blivit så med alla små äventyr och metaspela mellan speltillfällena. Undrar dock om det kommer göra någon skillnad, att man inte är i synk med kampanjen.

En annan sak jag reflekterat över är att Yndaros bokens spelardel spoilar häxhammaren. Står bl.a. om templarernas urträde ur kyrkan och belägringen av karvosti. Det tycker jag är lite synd för mina spelare är rätt ambitiösa och hade nog gärna läst spelardelen redan innan vi börjar spela del 3 i törnetrönen. Men nu får de alltså lov att vänta tills HH är klart.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
s. 48 SS börjar tre månader efter HH i vad jag tolkar som motsvarande okt/nov

- Vi har hållit tidslinjen men det är mest slump. Start månad 1 år 21, nu månad 8 år 21. Vi har spelat Kopparkronan och VV. Lät Döda drömmars grav ske precis innan starten på HH och sparade på så vis en returresa. Ligger snarast före än ovan notering.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Bifur;n267405 said:
s. 48 SS börjar tre månader efter HH i vad jag tolkar som motsvarande okt/nov
SS börjar ju på "en senvinterdag" så jag skulle nog säga Januari/Februari (månad 8-9 i nya tideräkningen). Men jag tror egentligen inte att det spelar så stor roll när på året som äventyret utspelar sig. Min kampanj är redan i vinter och jag har inte påbörjat VV än, så jag skulle nog gissa på att det hinner bli sommar eller höst innan jag kommer runt till SS.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
LordXaras;n267424 said:
SS börjar ju på "en senvinterdag" så jag skulle nog säga Januari/Februari (månad 8-9 i nya tideräkningen). Men jag tror egentligen inte att det spelar så stor roll när på året som äventyret utspelar sig. Min kampanj är redan i vinter och jag har inte påbörjat VV än, så jag skulle nog gissa på att det hinner bli sommar eller höst innan jag kommer runt till SS.
Här inte läst den noteringen men det anges att "Det ska bli ett vinterbröllop" på s. 15 vilket väl antyder att det inte är vinter än? Men kanske inte? Otydligt oavsett. En klar tidslinje hade hjälpt hur som, enklare som SL att hantera sin grupps avvikelser då.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Bifur;n267439 said:
Här inte läst den noteringen men det anges att "Det ska bli ett vinterbröllop" på s. 15 vilket väl antyder att det inte är vinter än? Men kanske inte? Otydligt oavsett. En klar tidslinje hade hjälpt hur som, enklare som SL att hantera sin grupps avvikelser då.
Men äventyret börjar ju med brölloppets genrep, så det är ju inte långt bort?
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Vad jag förstår så är tanken att rollpersonerna ska sluta äventyret med kunskap om hur man tar sig till Symbar. Och i eftertexterna så anges att detta får vänta till våren då det inte är lämpligt/omöjligt att ge sig ut i Davokar på längre färder under vintern. Så av den anledningen om inte annat tänker nog jag förlägga äventyret till tidigt på vintern. Så att man har några in game månader att använda sig av till annat ifall det dröjer innan del 4 i Törnetronen kommer ut.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Nu när jag läst lite noggrannare är det ju direkt motstridiga tidsangivelser i texten.
s. 82: Det är tre dagar kvar till brölloppet
s. 96: Det är en senvintermorgon
s. 161: Hela Efterspelssektionen antyder ju att en stor del av vintern återstår
Sammanfattningsvis tror jag min ursprungliga tanke om att låta scenariot börja vid vinterns inledning (år 22) kvarstår.
---
I övrigt angående erfarenhet mellan de olika scenariona finns det vissa diskrepanser...


ScenarioGamla RPNya RP
Väktarens vrede+50 erf+50 erf
Häxhammaren+100 erf+70+1T20 erf
Slocknad stjärna+180 erf+100 erf


Dels börjar skillnaderna mellan gamla och nya RP bli väl stora, dels är hoppet mellan Häxhammaren och Slocknad Stjärna rejält. Vid en inledande överblick känns Slocknad stjärna riktigt tufft, ett steg (minst) svårare än Häxhammaren, men 80 EP svårare... Jag blir osäker. Mina spelare ligger nu, med något undantag, inför inträdet genom Underporten på ca 90 EP, vilket känts som en bra balanserad nivå. Visst ska de få en del för avslutningen av Häxhammaren och kanske Glömda gudars klagan därefter, men att lassa in uppåt 90 EP sammanlagt. Jag blir tveksam... Hur ser era nivåer ut totalt och hur tycker ni att de funkat i spel?
---
Noterar nu även att skillnaden mellan gamla och nya RP i SS är hela 80 EP. Det är väldigt mycket. Hur ska det gå ihop? Är äventyret byggt för att klaras av säg 4 nya RP med ca 150 EP (50+100) var, eller för 4 gamla EP med ca 230 EP (50+180) var?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Noterar en rejäl diskrepans i intrigen på s. 122 jämfört med s. 105. På gesällernas kom-ihåg-lapp anges ju att de ska flytta fången ut ur staden efter fyra timmar men på sidan 122 framgår att de gör de ju inte alls och det finns heller ingen notering om att de av något skäl ändrat sig. Uppenbar risk att RP som prioriterar annat eller fastnar i någon del helt lägger detta spår åt sidan när tidsgränsen nåtts.

Lätt ordnat genom att klippa bort sista meningen på lappen men kan få tråkiga konsekvenser för spelet om man missar det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Bifur;n270018 said:
Noterar en rejäl diskrepans i intrigen på s. 122 jämfört med s. 105. På gesällernas kom-ihåg-lapp anges ju att de ska flytta fången ut ur staden efter fyra timmar men på sidan 122 framgår att de gör de ju inte alls och det finns heller ingen notering om att de av något skäl ändrat sig. Uppenbar risk att RP som prioriterar annat eller fastnar i någon del helt lägger detta spår åt sidan när tidsgränsen nåtts.

Lätt ordnat genom att klippa bort sista meningen på lappen men kan få tråkiga konsekvenser för spelet om man missar det.
Hm, korrigerar mig själv. Lappen ska nog tolkas som att fången ska flyttas OM inte A dyker upp inom fyra timmar (vilket han så klart gör).

Carry on, nothing to see here
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Frågor om artefakterna i boken:

- Vem har Alalarogs varselring?

- Det framgår på s. 78 att Kullinan bär Bargalvax stavhuvud och på s. 158 att han har Gorvadans tankering, men inga av dem finns på hans utrustningslista. Miss? Det framgår inte heller hur/om han använder stavhuvudet. Någon som snappat upp det någonstans i texten?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Gruppen börjar närma sig slutet på Häxhammaren. De har tecknat av stentavlan och lyckats fly Karvostis inre. Jag tänkte att de skulle få träffa Tharaban, hans son och drottning Korinthia innan de lämnar klippan. Sedan blir det sannolikt så att de reser hem till Tistla fäste för att där hitta någon som kan tyda tecknen på tavlan. Jag gissar på att de först går till Ordo Magica, eftersom de har vänner där.

Vem hos orden i TF är lämplig? Är det några personer i byn som absolut inte bör få reda på att RP har en kopia?

Jag tänkte vidare att de skulle bli ombedda att utföra ett uppdrag medan tavlan tolkas, nämligen att bege sig till Ravenia (I köttet buret) och utreda händelserna där. Då får de även mer information om vad som händer inom Solkyrkan och får kanske en glimt av Deseba eller Sarvola. Det kan också vara så att det finns en slags syskonkoppling mellan Ynedar och Esmerelda, trots att den senare är hertigens styvhalvmoster.

När de kommer tillbaka får de så pass mycket information från tavlan att de förstår att de ska till Yndaros.

Men vem ska de träffa som vet mer om Lindaros och det som göms under mark? Hur kan jag etablera den personen på ett naturligt sätt? Fler personer de absolut bör ha en relation till i förväg?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Varför vill OM gå händelserna Ravenna utredda? Är deras kontakt hemlig reformist?

Om OM är vägen in till Yndaros kan väl tänkas att deras kontakt är någon som jobbat med Marbela? Annars är ju den personen svår, den ska ju gå åt direkt... Hos oss har en RP en släkting på Sekretoriet som jag tänkte använda om de tänker på att vända sig till denne, men annars vet jag inte...

En möjlighet är att kasta om inledningen. Den person RPna ska träffa är bara en mellanhand för vidare kontakt till något högdjur. Då behöver det inte vara någon till synes lika viktig och när sedan RPna introducerar till Esmeralda framstår problemet som löst?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Vidare:
Tror inte jag kom fram till att det finns någon de måste ha en relation till men följande är bra att ha träffat/sett (för att känna igen):
Lugander
Seldonio
Peonio
 
Top