Det är naturligtvis en avvägning, huruvida man skall utgå från att spelarna är erfarna rollspelare eller ej. Jag tycker inte det och på grund av detta så spelas Splatter som första rollspel hos nybörjare, och det utan frågor. Tack vare introduktionsäventyret så har nybörjare kunnat vara spelledare och därmed inte varit beroende av att någon skall inviga dem i hobbyns mysterier. Det är bra, det har fungerat önskvärt i de fall som jag följt upp.
Mindre bra är klart att vana rollspelare inte behöver får allting så noga förklarat för sig. De är mer intresserade av mer djup i spelvärlden än ett introduktionsäventyr för att de kan göra ett sådant själv utifrån de idéer de får av spelvärlden. I alla grundregelböcker jag läst (och det är en ansenlig mängd) finns det alltid partier som känns helt meningslösa, ofta en större mängd sidor i början av boken och sedan en lika stor mängd lite senare när författaren försöker förklara hur spelledaren skall uppnå spänning. Det här är nödvändigt om man vill nå andra än vana rollspelare, vilket får följden att man som gammal räv läser innehållet med föga entusiasm.
Vi valde att göra Splatter så att alla kunde spela det samt utforma boken så att den blev smidig att använda, med färdigheter och dylikt i appendix istället för att bryta texten med en massa listningar. Jag förstår Risings kritik och kan i viss mån, så här i efterhand, hålla med om den. Samtidigt så värmer det i hjärtat när jag ser en hel spelförening börja spela Splatter som galningar. Det är deras första rollspel och även det första som slitit dem från Magic och lite Warhammer då och då. Det känns riktigt bra faktiskt och inger lite hopp om framtiden för en bortglömd hobby.
Rådet jag kan ge till alla som är intresserade av Splatter är att leta lite efter det. De 189 kr som Tradition tar för det är väl tilltagna. Rekommenderat pris till kund är 169 kr och det finns flera butiker som håller detta samt pressar det med ytterligare några spänn, vilket förstås är trevligt. Jag rekommenderar en titt på vår hemsida där det finns ett gäng butiker som för spelet (
klicka här, öppnas i nytt fönster) till bra priser. Under sommaren kommer vi öppna en egen nätbutik med flera olika produkter för de som inte kan ta sig till någon återförsäljare eller inte litar på postordern. Men den dagen den sorgen!
Beträffande utvecklingen av spelvärlden så kan jag glädja Rising med flera att det är mycket på gång. Den första modulen, Fader Abraham, har dock fått flytta på sig ett tag då undertecknad är och har varit sjukskriven under en längre period. Under sommaren hoppas vi dock kunna publicera åtminstone en bok med resurser för spelledaren och lite senare kommer vi dedikera en hel modul enbart till spelvärlden, eller en del av den i alla fall. Mer än så vill jag inte säga men ringer det en klocka för vissa av er så ber jag er hålla igen med informationen ett tag till. Det ser bra ut än så länge i alla fall.
Slutligen vill jag tillägga att vi verkligen uppskattar kritik och åsikter kring spelet, spelvärlden samt inte minst alla idéer och förslag inför framtiden. Tveka inte att ta kontakt med mig på
splatter@alltidattack.com, sjukskriven som jag är så finns det hyfsat med tid!