Nekromanti Splatter!

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
Hej! Åkte till Farsta och besökte Tradition idag. Fick syn på det nya svenska "Splatter". Bläddrade lite i den ett tag och synade prislappen; 189 spänn! Den lilla boken som omfattar hela spelet är på 99 sidor, ungefär A5 format, så det är inte mycket man får för sina nästan 200 kronor.. Okej, okej, snålt säger du, men dyrt säger en erfaren student som lever på endast studiebidraget..

hursomhelst så var det iofs inte priset jag tänkt prata om, utan själva spelet. Är det någon här som prövat det? Isåfall, är det värt pengarna??
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Nja.. spelet är sådär tycker jag. Reglerna är väl ok, stridsreglerna är snabba och det är rätt kul att spela. Men det är inget mästerverk precis. Det är en fördel om man gillar zombies när man spelar splatter. För splatter äventyr handlar oftast om Zombies. Så om man gillar den typen av rollspel kan splatter vara värt att köpas.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Reglerna är snabba och bra. Klichéerna flödar. Dock tycker jag det känns ganska onödigt att bygga ett zombierollspel när det förträffliga All Flesh Must Be Eaten redan finns (Eden Studios). AFMBE har ett mer detaljerat och nästan lika snabbt regelsystem och dessutom (såvitt jag har uppfattat) betydligt mer kampanjmaterial och knäppa idéer än Splatter. Kampanjvärlden "Mein Zombie" är en personlig favorit (zombierollspel under WWII).
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Fråga #1:
va i satan ..., hur kan man få skräck i rp'na om man spelleder ett spel som går ut på å splatta zombies ... ????
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tycker det är sisådär. Det lider framförallt av universalsjukan. Författaren har kommit på ett standardsystem (alltid attack) som det verkligen inte är något fel på. Grejen är bara den att i en regelbok på 100 sidor så får man inte riktigt plats med så mycket mer än själva reglerna om man nu ska ha ett allomfattande universalsystem, så grejen är att du får ett spelsystem som fungerar lika bra som alla andra och that's it. Dessutom vill författaren ha med ett introduktionsäventyr och en massa förklaringar om vad ett rollspel är för något och hur man bör bete sig som spelledare, men då inget av detta verkligen går en att höja på ögonbrynen så slutar läsningen ändå med en axelryckning.

Det intressanta med spelet är att det uspelar sig i en värld där myndigheterna faktiskt känner till det okända, så man slipper iaf de gamla skräckspelsklyschorna där man försöker förklara för polisen att det är zombies som ligger bakom de mystiska seriemorden som plågat staden osv.

Det gillade jag. Jag hade velat läsa mer om detta men rollspelet slutar tyvärr i ett äventyr och det var ju inte vad jag ville ha...

Jag tycker Splatter var ett bra prov på hur någon med få resurser och en smart marknadsföringsstrategi kunde få sitt hobbyrollspel att bli känt för en (förhållandevis) stor del av rollspelssverige. Namnet "splatter" är genialiskt, loggan är grymt snygg och bilderna fungerar bra till innehållet. Överhuvudtaget tycker jag att det här verkar vara bra tider att lansera skräckspel i.

I backspegeln tycker jag dock man borde ha resonerat annorlunda i produktionen av splatter. Jag hade velat se dessa ändringar: (smarta tips för er andra som vill göra ett eget rollspel)

#1: Ta för givet att konsumenten är van rollspelare.
Gör som i Hol, skriv att "om ni inte vet vad rollspel är, köp det där, ni vet, som låter som "jakar och anemoner". (eller, tja, Hol är ju amerikanskt, så de föreslog "truncheons n' flagons")

#2: Låt bli universalsystem
Om din spelidé skiljer sig från den stora massan (vilket den bör, det blir ju svårt att konkurera med de stora bolagen om man tror att man ska göra samma sak som de, fast bättre) så måste reglerna göra det också. Splatterreglerna borde ha haft ett vilt regelsystem där man verkligen skulle ha gått in på hur zombiekroppar står emot motorsågar och hur fort de kan gå efter att man huggit bort ett ben på dem och skjutit sönder deras andra knäskål, osv. Någonting sån't, iaf. Det är ingen poäng med ett gäng regler som fungerar lika bra som alla andras, bara på ett annat sätt.

#3: Inga introduktionsäventyr, tack.
Det finns betydligt bättre sätt att använda sidorna i ett regelhäfte på. Ett introduktionsäventyr kan enbart sysselsätta spelarna under en spelsession. Om man däremot ger en massa små korta intrigförslag och berättar om världen där rollspelet utspelar sig och öser ur sig exempel på vad som kan komma att hända i den, då kan man inspirera spelarna att skriva egna äventyr och det är en mycket bättre lösning. Om man, som med Splatter, ska ha en massa material på en hemsida för ens spelare att ladda ner, då är det dessutom bättre om man försöker lägga alla introduktionsäventyr på den sidan och använder regelboken till sånt som man kan ha användning för i alla äventyr man spelar.

Nå, splatter är som sagt inte dåligt, men det kunde ha varit mycket, mycket bättre omman bara hade tänkt som jag gör./images/icons/wink.gif

/Rising
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det intressanta med spelet är att det uspelar sig i en värld där myndigheterna faktiskt känner till det okända, så man slipper iaf de gamla skräckspelsklyschorna där man försöker förklara för polisen att det är zombies som ligger bakom de mystiska seriemorden som plågat staden osv.

Nu blev jag intresserad. Borde de inte sätta upp skyltar eller något då. En skylt med en zombie på eller så? Eller at least gå ut med ett pressmeddelande?
Hur hanterar myndigheterna de vandrande liken? Framgår det?


Storuggla, i livet
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Det enda jag har hittat som visar hur myndigheterna tar hand om Zombie problemet är att de sätter Zomibeinfekterade områden i karantärn. Fast i övrigt har olika sekter bildats, en massa konspirations teorier om zombie problemet har dykt upp, media visar nya rapporter om zombie attacker varje dag och den medelmåttiga människan har blivit mer försiktig och rädd av sig.
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
Du ställer samma fråga som jag, fast om Splatter i stället för Vampire. Du får två svar:

1: Det behöver inte vara ett fullfjädrat rollspel för att diskuteras här, det räcker med en anknytning.

2: Fråga Etomophobiac hur man gör ett läskigt och stressande survival-horror äventyr.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Det är naturligtvis en avvägning, huruvida man skall utgå från att spelarna är erfarna rollspelare eller ej. Jag tycker inte det och på grund av detta så spelas Splatter som första rollspel hos nybörjare, och det utan frågor. Tack vare introduktionsäventyret så har nybörjare kunnat vara spelledare och därmed inte varit beroende av att någon skall inviga dem i hobbyns mysterier. Det är bra, det har fungerat önskvärt i de fall som jag följt upp.

Mindre bra är klart att vana rollspelare inte behöver får allting så noga förklarat för sig. De är mer intresserade av mer djup i spelvärlden än ett introduktionsäventyr för att de kan göra ett sådant själv utifrån de idéer de får av spelvärlden. I alla grundregelböcker jag läst (och det är en ansenlig mängd) finns det alltid partier som känns helt meningslösa, ofta en större mängd sidor i början av boken och sedan en lika stor mängd lite senare när författaren försöker förklara hur spelledaren skall uppnå spänning. Det här är nödvändigt om man vill nå andra än vana rollspelare, vilket får följden att man som gammal räv läser innehållet med föga entusiasm.

Vi valde att göra Splatter så att alla kunde spela det samt utforma boken så att den blev smidig att använda, med färdigheter och dylikt i appendix istället för att bryta texten med en massa listningar. Jag förstår Risings kritik och kan i viss mån, så här i efterhand, hålla med om den. Samtidigt så värmer det i hjärtat när jag ser en hel spelförening börja spela Splatter som galningar. Det är deras första rollspel och även det första som slitit dem från Magic och lite Warhammer då och då. Det känns riktigt bra faktiskt och inger lite hopp om framtiden för en bortglömd hobby.

Rådet jag kan ge till alla som är intresserade av Splatter är att leta lite efter det. De 189 kr som Tradition tar för det är väl tilltagna. Rekommenderat pris till kund är 169 kr och det finns flera butiker som håller detta samt pressar det med ytterligare några spänn, vilket förstås är trevligt. Jag rekommenderar en titt på vår hemsida där det finns ett gäng butiker som för spelet (klicka här, öppnas i nytt fönster) till bra priser. Under sommaren kommer vi öppna en egen nätbutik med flera olika produkter för de som inte kan ta sig till någon återförsäljare eller inte litar på postordern. Men den dagen den sorgen! ;)

Beträffande utvecklingen av spelvärlden så kan jag glädja Rising med flera att det är mycket på gång. Den första modulen, Fader Abraham, har dock fått flytta på sig ett tag då undertecknad är och har varit sjukskriven under en längre period. Under sommaren hoppas vi dock kunna publicera åtminstone en bok med resurser för spelledaren och lite senare kommer vi dedikera en hel modul enbart till spelvärlden, eller en del av den i alla fall. Mer än så vill jag inte säga men ringer det en klocka för vissa av er så ber jag er hålla igen med informationen ett tag till. Det ser bra ut än så länge i alla fall.

Slutligen vill jag tillägga att vi verkligen uppskattar kritik och åsikter kring spelet, spelvärlden samt inte minst alla idéer och förslag inför framtiden. Tveka inte att ta kontakt med mig på splatter@alltidattack.com, sjukskriven som jag är så finns det hyfsat med tid! :gremwink:
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Introäventyr

Jag hatar introäventyr. Inte för att introduktionsäventyr är överlag dåliga eller överflödiga. De kan mycket väl vara bra och är dessutom en utmärkt inkörsport för nybörjare (precis som vad-ett-rollspel-är-krafset). Däremot känns det så nedrans drygt att ha tjugu sidor engångsmaterial i sin regelbok man har med på varje spelmöte. Det här hände minsann aldrig på den gamla goda tiden! När rollspel kom i boxar med äventyret separat och en ljungfru mjölk kunde köpas för kr 1:95.

Någon jeppe här på forumet föreslog att man skulle sälja rollspelen som de görs idag (dvs. stora jädra luntor) men att man skulle få med ett litet paket med det andra av livets nödtorft, dvs. tärningar, rollformulär och introduktionsäventyr (och en krita). Det vore grymt att kunna köpa kompletta rollspel, för när man tänker efter så blir det ganska dyrt för en glad nybörjare. Förutom regelboken (brukar kosta mellan två- och trehundra pix) behöver man ju tärningarna (femti spänn per set) och rollformulär (sjuttifem bagare för ett block). Som van spenderare av ett studiebidrag på 950 balubas i månaden tycker iaf. jag att det är rätt dyrt. Som plåster på såren har dock vissa rollspelsproducenter kompenserat detta genom att på sina hemsidor vara frikostiga med gratismaterial. Det tycker jag är riktigt hyvens.

Mats som är lycklig över att introduktionen i favvospelet Gondica är på knappt 1½ sida
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Introäventyr

Förstår hur du tänker och håller på sätt och vis med. Kanske kan vara något att tänka på i framtida upplagor: ett startpaket helt enkelt. För ett litet rollspelsförlag som mitt eget är det dock svårt att ge ut alltför många produkter, det finns alltför många startkostnader och grejer som gör det svårt med små upplagor.

Fast å andra sidan, några pdf-äventyr på hemsidan hade kanske fungerat lika bra som ett inrtoduktionsäventyr i grundregelboken?
 
Top