Nekromanti [Spirit of the Century] Sword & Sorcery

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Hej allihop! Nu ska jag berätta lite om när jag drog igång min moddade SotC-kampanj häromdagen.

Reglerna är alltså Spirit of the Century från Evil Hat, men modifierade för att passa en tämligen sterotyp sword & sorcery-setting. Ärligt talat behövdes det inte ändras så mycket, annat än att joxa med några färdigheter. "Guns" blev "Bows". "Drive" och "Pilot" utgick (även om de kan dyka upp i framtiden, i form av dvärgiska monstermaskiner och drakryttare (vad vet jag)). "Science" blev "Alchemy".

På magifronten kör jag med FATE2:s "The door to shadows" som grund. Magiker måste ha en aspekt och en färdighet som representerar magin. Dessa måste dessutom ha ett tema -- t.ex. "Förtrollningar" eller "Eldmagi" -- som alla besvärjelser ska passa in under. Det kostar inga Fate points eller dylikt att använda magi, men det är inte utan risk. Vid ett misslyckande räknas antalet minus-shifts som skada (Healht eller Composture beroende på besvärjelsens art). Ju svårare magi man ger sig på, desto mer skada kan man få.

Vi var fem pers som skulle lira (jag och fyra spelare). Tyvärr han vi inte mycket mer än att göra gubbar, så det är främst erfarenheterna från det jag kommer dela med mig av här.

Först och främst tar det ganska lång tid. Vi satt åtminstone i fyra timmar -- och med tanke på att alla redan visste vad de ville spela, och att SotC inte direkt innehåller massa matematiska finurligheter, så tycker jag det är en ansenlig tid.

Jag följde karaktärsskapandet i SotC till punkt och pricka. Första världskriget ersattes av ett motsvarande krig i fantasyvärlden.

Det jag märkte först var att spelarna -- som alla redan hade funderat ut bakgrunder (av varierande kvalitet) åt sina rollpersoner -- hade svårt att anpassa sig till de olika faserna. Uppväxt-fasen var inga problem, men under kriget och "bok"-faserna pressade de in element från sina redan påhittade bakgrunder trots att de kanske egentligen inte passade så bra.

Det kan alltså vara en poäng att i framtiden se till att spelarna är helt oförberedda när de gör sina gubbar. Det räcker att de har en idé, men inte mer.

Nu till aspekterna:

Spelarna fattade genast idén med aspekter. Det var dock lite tråkigt att se hur gruppens powergamer genast försökte hitta på de "bästa" grejerna som möjligt. Detta gjorde han genom att välja vaga, illa definierade aspekter med konstiga formuleringar. Jag försökte styra upp det hela så gott det gick, men det sluta ändå med en massa aspekter om "ödet" hit och "tur" dit. Jag jobbar fortfarade på att få honom att strama till det hela lite.

De flesta spelare valde ganska lika aspekter. Olika varianter på att "Är bra på att slåss" och "är jäkligt uppmärksam" florerade vilt. Men det blev även en del riktigt skojiga saker:
* Först ut genom dörren
* "Nej men... dig känner ju jag igen"
* Näsa för hemligheter
* Är en god vän
* Den döda flickans välsignelse
* "Äh, det löser sig"

På det stora hela hade spelarna lätt att välja aspects, men fram mot slutet började fantasin tryta. Jag tror att 10 aspects är i översta laget. Eller så är det fördelade fel. I de första faserna hade spelarna massor av idéer, men fick prioritera bort många. Och, som sagt, i fas 4-5 fick de sitta och spåna ett bra tag innan de kom på något. I framtiden skulle jag fördela aspekterna så här:
Fas 1 (uppbäxt): 3 st
Fas 2 (krig!): 3 st
Fast 3 (roman): 2 st
Fas 4+5 (guest star): 1 st vardera.

Alla verkade f.ö. ha skoj när det hittade på sina "romaner". Tyvärr var de ganska snåla på detaljer, men i alla fall. "Guest star"-faserna var nog de svåraste, främst för att gäststjärnorna i fråga hela tiden tänke utifrån sin egen roman. Alltså, att deras gästspel inträffade samtidigt som handlingen i deras eget äventyr utspelade sig. Jag lyckades aldrig få dem att tänka annorlunda, så det blev en del krystade gästspel. :gremfrown:

Färdighetsvalet gick snabbt och smärtfritt. Alla hade vid det här laget stenkoll på vad deras rollpersoner var bra på.

Stunts hann vi inte med. Det ska vi fixa nästa gång.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Har inte testat det än själv, men mitt intryck av att läsa SotC-reglerna är just att tio aspekter och femton färdigheter känns som lite i överkant mycket. Det kan ju dock (speciellt i färdighetsavseendet) ses mot bakgrund att man spelar pulphjältar som ofta kan vara i det närmaste allkompetenta (se t ex Doc Savage; skillnaden är inte mellan vad han är bra och dålig på utan vad han är bra och bäst på).

Man skulle t ex kunna sänka pyramiden ett steg (och därmed komma ner på 10 färdigheter) och ha 2-2-1-1-1 aspekter eller någon annan kombination.

Hur tyckte du det fungerade att formulera rollpersonernas för böcker för en annan genre? Sword & sorcery borde iofs funka bra i sammanhanget, Conan & co är ju i princip pulp-fantasy.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Hur tyckte du det fungerade att formulera rollpersonernas för böcker för en annan genre? Sword & sorcery borde iofs funka bra i sammanhanget, Conan & co är ju i princip pulp-fantasy.
Inga problem alls där. Jag rabblade en del Conan och Elric titlar som exempel, så fattade spelarna galoppen. Det är ju som du säger, Sword & sorcery är pulp, fast i fantasyland.

Ett problem var dock lite att mina spelare inte har läst så vansinnigt mycket S&S, eller pulp för den delen. Men det löste sig i alla fall.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Aspekterna graderas ju inte i SotC till skillnad mot Fate 2, så jag begriper inte riktigt vad du menar med "ha 2-2-1-1-1 aspekter". Annars håller jag med dig; när vi gjorde rollpersoner till Planescape med SotC-reglerna hade vi rätt stora problem med att hitta på tillräckligt många färdigheter och aspekter (åtminstone vissa av oss).

I övrigt var det kul läsning av Dilandaus spelmöte. Vilka rollpersoner skapade spelarna?


/Dimfrost
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Aspekterna graderas ju inte i SotC till skillnad mot Fate 2, så jag begriper inte riktigt vad du menar med "ha 2-2-1-1-1 aspekter"

Stycken per fas alltså. Se Dilandaus spekulering från ursprungsinlägget:

Fas 1 (uppbäxt): 3 st
Fas 2 (krig!): 3 st
Fast 3 (roman): 2 st
Fas 4+5 (guest star): 1 st vardera.


Från min sida dock ren torrspekulation eftersom jag som sagt inte har genomfört några praktiska test än.

Kan i övrigt bara hålla med om att jag gärna vill höra detaljer om rollpersonerna. :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
så jag begriper inte riktigt vad du menar med "ha 2-2-1-1-1 aspekter"
Jag tror han menar att i första fasen väljer man 2, i andra 2... osv.

Rollpersoner blev:
* En enormt stor och stark frigiven slav som levt som hyrsvärd, men nu har upptäckt sin andliga sida. Apekter som "Hänsynslös" och "Det levande berget" blandas med "flickornas favorit" och "synsk".

* En samuraj-aktig krigare med hederskodex och "ki"-krafter, vars första och enda kärlek dog i hans armar.

* En smygig alkemist och naturmagiker med ett hemligt, magiskt öde. Är förföljd av en kult av något slag. Gillar att spränga saker.

* En lönnmördare och livvakt, satt att vakta drottningen. Kärlek uppstod -- och upptäcktes. Nu är han hatad av en kung, jagad av ett lönnmördargille och, dessutom, olyckligt kär.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Aha! Jag är lite seg idag. :gremsmile:

Vi använde inga faser alls när vi spelade. Eventuellt kanske vi borde ha gjort det för att få ihop lite mer struktur. Min rollperson var en kvarleva från en tidigare avsomnad kampanj med Fate 2-regler, och då hade jag faser som utgångspunkt.


/Dimfrost
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Okay okay... :gremsmile: Jag orkar inte skriva ner alltihop just nu, så ni får nöja er med titlarna.

Samurajen: "Kensai Khairo - Svärdsmannen från Reedok", vari Kensai rensar upp bland buset i en liten by på landet.

Alkemisten: "Ödets alkemist - En berättelse om Calisto och hur han blev Den svarta alkemisten", vari Calisto blir utsatt för mordförsök och ger sig ut för att söka sitt förflutna.

Livvakten: "Ánaim Sword i... Drottningens hjärta", vari Anaim inleder en kärleksaffär med drottningen och drivs i landsflykt.

Slaven: "Freeman och Sultanens dotter", vari Freeman förförs av sin arbetsgivares dotter, anklagas för våldtänkt, hamnar i fängelse och till slut rymmer.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Förresten, när det gäller romanerna. Eftersom vi bara var 4 spelare, blev det ju så att alla var med i allas romaner. Det är kanske inte helt idéaliskt, och bidrog en del till att göra romanerna lite krystade.

Om man är färre spelare än 5, skulle jag tipsa om att man bara kör 1 gueststar-fas och istället har kanske 2 romaner, eller kanske två uppväxtfaser. Eller någon annan sorts fas.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Med fyra spelare--dvs egen rollperson plus tre medspelare--borde det väl med två gästspel bli en medspelare vars bok man inte gästspelare i?

I gruppen jag potentiellt skulle kunna komma att spela SotC med är vi tre+SL, vilket betyder att man gästspelar i båda de andras romaner. Det ser jag dock nog som en styrka snarare än en svaghet, alla rollpersoner har band till varandra och så.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Coolt.

Kommer ni att spela med scener som skiftar mellan karaktärerna eller har de några band sinsemellan?

Hade ni något gemensamt att utgå ifrån utöver samförståndet om Sword & Sorcery när ni skapade karaktärer? En större situation eller konflikt att knyta koncepten till?

Ett häftigt tips från även i övrigt utmärkta Sorcerer & Sword är att skifta händelser kronologiskt. Helt i stil med Conan, Elric och andra figurer vars historier sällan skrevs eller utspelade sig kronologiskt. Det skulle kunna passa bra med Fate-regler också då man går tillbaka en fas eller två för att spela ut händelser som hänt tidigare.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Aha! Jag märker att det är lite Spirit of the Century-regler här som jag inte har någon koll på, så det här svarar på min tidigare fråga tror jag.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Ett häftigt tips från även i övrigt utmärkta Sorcerer & Sword är att skifta händelser kronologiskt. Helt i stil med Conan, Elric och andra figurer vars historier sällan skrevs eller utspelade sig kronologiskt. Det skulle kunna passa bra med Fate-regler också då man går tillbaka en fas eller två för att spela ut händelser som hänt tidigare.

Speciellt såsom SotC inte har något direkt erfarenhets/utvecklings-system utan man har sina tio aspekter och femton färdigheter, punkt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Kommer ni att spela med scener som skiftar mellan karaktärerna eller har de några band sinsemellan?
I och med gästspelsfaserna så har alla rollpersoner träffat alla andra minst en gång. Så de känner liksom varandra redan.

Genren var väl den enda egentliga utgångspunkten vi hade - ja, samt att det var ett stort krig som svepte över hela världen under några år. Men annars gav jag fria händer.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Fast det är ju inte så svårt att dona ihop lite förbättringsregler. Man kan sno dem från FATE 2, om inte annat.

Men jag tycker lite av charmen med SotC är att rollpersonerna är "färdiga" redan från början.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
hm.. okay. Jag kanske menar att alla rp känner varandra. Antingen har man gästspelat i deras roman, eller så har de gästspelat i ens egen.

Egentligen är det väl inget problem. Men i praktiken med min spelargrupp blev det lite knökigt, eftersom alla redan hade en klar, bestämd bild av vad deras rollisar gjort och inte gjort.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Det är ju lite av poängen med genren att Doc Savage är Doc Savage och Conan är Conan, och berättelserna är ganska fristående; de kan förstås referera till koncept, organisationer, personer etc som etablerats i tidigare berättelser, men det är inte direkt så att huvudpersonerna utvecklas i sina förmågor.

Vilket förstås inte betyder att du måste spela så, men om du nu valt att använda specifikt SotC istället för generiska FATE 3-regler...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Vilket förstås inte betyder att du måste spela så, men om du nu valt att använda specifikt SotC istället för generiska FATE 3-regler...
Det där är ju inte mer generiskt än SotC. Det är ju SotC, fast med delar av världsinfon bortskalad.
 
Top