Spionkampanj

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Börjar peta lite med nästa kampanj. Kommer inte hinna få klart mitt egna rymdspionspel i tid, men vi har i gruppen istället ställt in siktet på Cryptomancer. Ett väldigt intressant spel, eftersom det är dels en sorts fantasysatir och dels fokuserar på spioneri och hacking modellerat i en fantasyvärld. Har recenserat det tidigare.

Vad skulle ni säga är de viktigaste bitarna i en spionkampanj? Definiera "spionkampanj" hur ni vill och ge mig sedan lite tips på hur ni gjort eller skulle ha gjort!

Den som har egen erfarenhet med specifikt Cryptomancer får också gärna flika in.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Som spelare är det skönt att börja spelet med att redan ha några kontakter, resurser och tjänster att kalla in. Åtminstone jag tycker att det är väldigt svårt att få sånt under spelets gång, och det blir lite handlingsförlamande att tex inte ha information att utbyta med SLP när man försöker bygga nya relationer.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Vad skulle ni säga är de viktigaste bitarna i en spionkampanj? Definiera "spionkampanj" hur ni vill och ge mig sedan lite tips på hur ni gjort eller skulle ha gjort!
Jag tycker att det viktigaste är skapa en känsla av två "världar". Dels den vanliga "officiella" världen där man har en öppen roll: diplomat, handelsman, polis, förman etc. Men sedan den "hemliga" världen där man har skumma kontakter, dolda uppdragsgivare, hemliga allianser, antispioner osv. Sedan handlar kampanjen framför allt om att man balanserar mellan dessa två världar. Man rör sig öppet i den officiella världen, men allt där står på spel, vänner, partner, barn, status, prylar och rikedomar. I den andra världen är det farligt och riskabelt, men det är där man kan ta sig förbi hinder som annars är omöjligt: lagar, landsgränser, allianser, bryta sig in i lokaler, kontakta okända personer och sådant för att uppfylla sitt (uppdragsgivarnas) mål.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Det finns förstås några andra spel som handlar om det här (och som inte är James Bond), som Night's Black Agents och Wilderness of Mirrors.

En avgörande fråga är om man agerar inom eller utanför systemet - alltså, är man bränd (Night's Black Agents, The Night Agent, Burn Notice, Bourne) eller ej (Slow Horses, The Bureau om man inte är huvudpersonen). Inom har man tillgång till backning men är hårt inskränkt av sina överordnade; utom så är man inte, men har ingen som backar upp en (och är antagligen jagad).

En annan är frågan om realism. John le Carré är någorlunda realistisk (och därför smutsig, nihilistisk och icke-heroisk); de flesta andra är det inte för att det lätt kan bli tråkigt.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Dels den vanliga "officiella" världen där man har en öppen roll: diplomat, handelsman, polis, förman etc. Men sedan den "hemliga" världen där man har skumma kontakter, dolda uppdragsgivare, hemliga allianser, antispioner osv.
Det här tycker jag är en amazing poäng! Har nog inte riktigt tänkt på det i så tydliga termer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Gissar att vi inte delar preferenser @entomophobiac men jag hade ju tyckt att det var viktigt att som spelare få gräva i det som gör spionberättelser spännande. Vad betyder den ledtråden? Är det här en verklig koppling eller en motståndaren planterat? Skapa underlag för använda sin player skill i spelet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Gissar att vi inte delar preferenser @entomophobiac men jag hade ju tyckt att det var viktigt att som spelare få gräva i det som gör spionberättelser spännande. Vad betyder den ledtråden? Är det här en verklig koppling eller en motståndaren planterat? Skapa underlag för använda sin player skill i spelet.
Jag spelar och spelleder vad som helst, i slutänden! Så tar gärna tips rakt av från dina egna preferenser. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Gissar att vi inte delar preferenser @entomophobiac men jag hade ju tyckt att det var viktigt att som spelare få gräva i det som gör spionberättelser spännande. Vad betyder den ledtråden? Är det här en verklig koppling eller en motståndaren planterat? Skapa underlag för använda sin player skill i spelet.
Det här hela upplägget i GUMSHOE. Det är inte så svårt att hitta ledtrådarna, men man får pussla ihop dem själv som spelare.
 
Top