Varulv Spionchefens Hemlighet: vi skapar spelet!

Basenanji

Spökfurste
Kamrater!

I september har jag äran att få arrangera 2025 års upplaga av Mäster Ulv! Planen är att vi spelar i vecka 38 (15/9-21/9).

För att spelet ska bli så kul och genomtänkt som möjligt vill jag be om er hjälp att finslipa denna designidé! Jag är tacksam för era kritiska inlägg och förslag på förbättringsr och förtydliganden!

Den 10/9 sätter jag ned foten och spikar hur spelet ska se ut!

SPIONCHEFENS HEMLIGHET (BETA)

Spelet strävar efter att skapa en tät, spännande stämning där en av byborna, Spionchefen, mycket väl vet vem som är Mäster Ulv (Förrädaren) men ändå inte kan säga det rätt ut. Spionchefen måste lyckas förmedla denna kunskap till sina lojala agenter (bybor) på något annat sätt. Men vem är lojal och vem är förrädare? Finns det rentutav flera förrädare?

Agenterna (byborna) i sin tur vet vem spionchefen är, men törs inte tala om det för då kommer Förrädaren/na (ulven/arna) likvidera spionchefen. Förrädaren/na (ulven/arna) vet att någon i organisationen är spionchef, men de vet inte vem. Agenterna måste hålla liv i sin spionchef medan de samlar in tillräckligt med fakta om vem som är äkta lojal agent genom utröstningar.

Förrädaren/na får varje dag i den öppna speltråden göra ett försök att likvidera spionchefen genom att i den öppna speltråden skriva:

”[Spelare X] likvideras.”

(Detta avslöjar givetvis vem som är förrädare, men det är i princip oviktigt eftersom spelet avslutas omedelbart med antingen bybo- eller ulvvinst beroende på om likvidationen träffar rätt eller ej).

VINSTVILLKOR
Varje runda röstas en i organisationen ut. Om spionchefen röstas ut vinner förrädaren/na (ulvarna).

Om förrädarna (ulvarna) är lika många som agenterna (bybor) vinner förrädaren/na (ulvarna).

Om agenterna (bybor) röstar ut förrädaren/na vinner agenterna (bybor).

Om förrädaren/na (ulvarna) lyckas likvidera spionchefen vinner ulvarna. Om de likviderar någon annan förlorar ulvarna.

MÄSTER ULVS MENY
Mäster Ulv (en av förrädarna) får välja ett alternativ av följande:

Alt A: Du får 1-2 (beroende på antalet deltagare i spel) kompanjoner. Byn får en siare och en väktare.

Alt B: Siaren är naiv

Alt C: Väktaren är en bluff

Alt D: Det finns ingen siare eller väktare med i spel.

Alt. E: Förrädaren kan nattmörda. Obs!! Om nattmordet riktas mot spionchefen vinner byn.

* * *

Vassego att tycka till!

🥳

Alla är välkomna att tycka till! Det är inget måste att hjälpa till att skapa spelet.

Det här är inte en anmälningstråd (den kommer senare!) så det går alldeles utmärkt att hjälpa till utan att sedan vara med i spelet!

@fjodorsenuba
@StradhLestat
@Mr.J
@Sysp
@Basenanji
@Hägerstrand
@Brynolf
@Anthrox
@Sidd
@Impetigo
@Waterhouse
@Vimes
@BiobunkerVII
@Octagonal
@Big Mama
@POJ
@Andersson
@RasmusL
@Khan
@Hellzon
@Yem_86
@w176
@Xyas
@Sodmikail
@Skarpskytten
@Empiricus
@Konrad Konvalj
@LegoIvar
@HerrK
@Sömniga Isaac
@damogn
@Jim Profit

Jag gillar! Jag hade nog haft upplägget att byborna vet att de har en Merlin men inte vem Merlin är, det är ju en beprövad variant, lite orolig att det är väldigt bybo viktat när de har mer info än ulvarna?

Anmäler mig👍

Lika bra för SL att veta redan nu.
Regler behöver bli rätt anpassade så att @Anthrox med flera kan förklara och reda ut för andra i spel sen utan missförstånd.
Med bildstöd. 😍

Att nattmordet inte får träffa spionchefen annars förlorar ulvarna är ju lite spicy, men blir det inte lite antiklimax för alla om det råkar hända?

MÄSTER ULVS MENY
Mäster Ulv (en av förrädarna) får välja ett alternativ av följande:

Alt A: Du får 1-2 (beroende på antalet deltagare i spel) kompanjoner. Byn får en siare och en väktare.

Alt B: Siaren är naiv

Alt C: Väktaren är en bluff

Alt D: Det finns ingen siare eller väktare med i spel.

Alt. E: Förrädaren kan nattmörda. Obs!! Om nattmordet riktas mot spionchefen vinner byn.

Jag tycker menyn är oklar trots att den är kort (eller på grund av det kanske). Vad händer om MU väljer alt D? En ulv, utan nattmord, ingen siare och väktare? Vad händer om MU väljer B? Siaren är naiv, men byn har ingen siare (eftersom de bara får den i A)? Om MU väljer A får byn väktare, men ulvarna får inget nattmord? E är enda alternativet där ulvarna får nattmord, och då får inte byn väktare? Vad innebär "väktaren är en bluff"?

men blir det inte lite antiklimax för alla om det råkar hända?
Äsch, du har rätt. Jag vet inte riktigt. vad man kan göra dock: det vore cool om nattmord var optional, men om det är med blir ju likvideringen lite onödig?

Hm, vad skulle man kunna göra?

Jag tycker menyn är oklar trots att den är kort (eller på grund av det kanske).
Ja, du har rätt. Spionchefens hemlighet strävar efter en komprimerad meny.

Normalfallet är
1/4 ulvar 3/4 bybor
Siare+väktare

Sedan skulle jag vilja lägga till något:

…att MU kan köra själv eller med kompanjoner, men i så fall är siaren och väktaren också med och har vanliga förmågor.

…eller så kör MU själv (tufft, borde belönas!) och får då välja mellan att a) siaren är knepp, väktaren funkar som vanligt eller b) vice versa eller c) det finns inga siare eller väktare öht

Alternativet med nattmord är funky, men svårt att hantera. Kan nog tas bort.

Hur kunde menyn bli ännu bättre?

Jag tror att det skulle vara bättre om det är en adaptiv lista, där fler än ett alternativ är möjliga.
Dvs typ välj en eller flera:
A) Inga extra ulvar. Byn har inga powerroller. Kan inte kombineras med andra alternativ.
B) En extra ulv, byn har naiv siare.
C) Nattmord jämna rundor, byn har bluffväktare.
D) En extra ulv, byn har riktig siare.
E) Nattmord ojämna rundor, byn har riktig väktare.

Eller en mer traditionell MU-meny.

Jag tycker f ö att bäst av 3-style är sjukt najs när det är öppna upplägg! Det är rättvist, öppet och kul! Varför bara en gång!?

Coolt! Jag gillar Royal/AitP/Marinbiologsspel mycket i teorin (det var därför jag arrade devils reef) eftersom det går att göra många coola gambits. Man kan hålla på och fejkouta och låtsas hitta chiffrade meddelanden och blinka en massa till varandra utan att veta vem som ser det. Supercoolt! Här finns det ännu mer utrymme för gambits eftersom ledaren har siat MU från start.

Problemet i mina ögon när jag arrade var att byborna blev rädda för att avslöja vem ledaren var, så då blev de mer passiva än de behövde vara. Jag tror att byn hade tjänat på att brusa mer än vanligt, så att ledaren får utrymme att posta saker som enbart bybor läser noggrant.

Ett annat problem är att man måste räkna med att det håller på en himla massa rundor, många fler än ett vanligt spel. Jag försökte fixa det mer två rundor per dygn, men jag tror det skulle vara bättre som blixtspel. (Men då hinner byborna inte posta så mycket som de behöver)

Problemet i mina ögon när jag arrade var att byborna blev rädda för att avslöja vem ledaren var, så då blev de mer passiva än de behövde vara. Jag tror att byn hade tjänat på att brusa mer än vanligt, så att ledaren får utrymme att posta saker som enbart bybor läser noggrant.
Mm. Har du nån idé om vad man skulle kunna göra då? Ska man kanske ha med ett textmaterial (spionrelaterat) som ulvarna bara känner till delvis?

Back