Nekromanti Spindelkonungens Pyramid Extended!

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Är det sant att Spindelkonungens Pyramid skall omarbetat och ges ut till Fantasy eller är detta ett väldigt sent aprilskämt?
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Jag läste det i senaste numret av Fenix. Och jo det var Fager som skrev Spindelkonungens Pyramid i en grå men inte bortglömd forntid.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Ingen aning om det stämmer, men det hade vart jäkligt kul, om inte annat för att eventuella nykomlingar till hobbyn skall få upp ögonen för och uppleva guldkornen från 80-talet :)

/Arntsen som introducerat en uppsjö av människor till rollspel med just Spindelkonungens pyramid.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja det stämmer. Det är inte ett aprilskämt. Med nytt material, bland annat av Fager.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
558
Location
Videnmark
Jag kan knappt vänta att åter stifta bekantskap med Assar Besvärjaren, Puutch och iGunther.
Men denna gång vill jag även se mumier som gör livet surt för tappra äventyrare. :wink:
Arfert said:
Ska framföra dina önskemål till Fager.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Extended är bara ett beskrivande arbetsnamn. Trycksaken i fråga kommer heta Spindelkonungens pyramid. Rätt och slätt. Men innehålla betydligt mer än originalmodulen.
 
G

Guest

Guest
Det här låter kul!
Spindelkonungen var nog många svenskars första äventyr så det kan nog sälja en hel del av rena nostalgiskäl, kanske t.o.m. till folk som inte längre spelar.
Det är nog det äventyr jag själv spelat och spellett flest gånger i alla fall. Jag skrev t.o.m. en hemsnickrad fortsättning "N2 - Arachs hemlighet". De tre (?) statyetterna var en karta/nyckel som ledde till spindelkonungens palats i dödsriket. Det fanns sådana där människor med hundhuvuden som brukar finnas på egyptiska målningar, och rollpersonerna gick ner i "Flammornas sjö" för att hämta "Memeknons kaosvapen", eller någor liknande (det är ju 25-30 år sen).
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Jag skrev också en hemsnickrad fortsättning.
I äventyret förekom ju troll och svartalfer utskickade av Dendärsnubben den grymme. De hade grävt en tunnel in i pyramiden som man kunde följa för att komma till Vadhettehan den grymmes högborg, vilket också var vad äventyret hette. Jag klippte och klistrade och fixade till framsidan till ett skolövningshäfte så det skulle se så "riktigt" ut som möjligt (dvs likna ett köpeäventyr som naturligtvis var guldstandarden). Jag skulle gissa att jag var elva-tolv år gammal.

(Sugen på att bygga om en pyramid från bplaser för att göra ett figurbaserat grottröj: http://www.bplaser.com/THE_GREAT_PYRAMID/p1860720_12006038.aspx )
 
G

Guest

Guest
"N2 - Arachs hemlighet vill jag se "

Tyvärr har nog originalet försvunnit för länge sen, men jag skulle nog kunna skissa upp huvudragen ganska sanningsenligt. Jag tog fram Spindelkonungen på pdf och den väcker verkligen många minnen. Ökennomaderna, som vi kallade beduiner, var med på den obligatoriska listan med slumpmässiga möten (märkligt att jag kommer ihåg sånt men knappt minns vad jag åt till lunch idag).
Jag skulle gärna läsa "Vadhettehan den grymmes högborg". Det hade blivit en fin kampanj tillsammans med mitt och originalet. En trilogi dessutom (utöver köpeäventyr så var allt som liknade Sagan om ringen bra).

"Jag klippte och klistrade och fixade till framsidan till ett skolövningshäfte"
Jo jävlar vad vi rollspelare snodde ruthäften från plugget, och sudd, pennor m.m. som man egentligen inte behövde bara för att de fanns där. Fast jag tror inte vi gjorde något så avancerat som Fjodor med dem.
En kille blev för girig och blev upptäckt så han och några till som inte kunde hålla masken fick kvarsittning och "fröllan" ringde hem till föräldrarna. Sen låg vi lågt med bokstölderna, men vi hade nog gott om dem för jag hittade flera oanvända när farsan sålde vårt barndomshem 10-15 år senare.
Tachmog den grymme hette han förresten.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Tachmog var det ja!
Jag försökte komma på det men fastnade på Sathmog, och det var väl en gast i Maktens Portar tror jag.
Jag lade nog ner mer tid på omslaget än innehållet tyvärr, jag vill minnas att det mest innehöll kartor och monsterstats. Handlingen var rätt obefintlig, det var nog mest en borg full med kräk att knabba ihjäl. Jag hade sett Jedins Återkomst på bio nyligen och försökte återskapa känslan i Jabbas palats, med Tachmog (han var väl ett troll?) i rollen som Jabba.
 

Wyatt

Veteran
Joined
24 Apr 2014
Messages
2
Jag upprepar den tidigare ställda frågan: kan man få en icke-bindande gissning om när äventyret släpps?
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Wyatt;n15159 said:
Jag upprepar den tidigare ställda frågan: kan man få en icke-bindande gissning om när äventyret släpps?
Dito.

Dags att tjata! När tror du ett släpp kan vara möjligt? Inser att Svenska Kulter har prio just nu, men ändå.
anth said:
Räcker inte "efter Svenska kulter" som svar då? :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Wyatt;n15159 said:
Jag upprepar den tidigare ställda frågan: kan man få en icke-bindande gissning om när äventyret släpps?
Jag skulle inte ge ens en icke-bindande gissning, nånsin. Icke-bindande gissningar muterar nämligen till skriftligt bindande avtal efter en kvart på internet. :cool:
 
Top