Nekromanti Spindel, spindel på väggen där

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
...är det någon som sett Peter Parker bli biten ännu? Är det sevärt?

/Daniel, nyfiken
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Hörde från en arbetskollega (runt 35 år) att den var helt klart sevärd, och med tanke på åldern (ja, jag har fördomar mot "äldre" människor) så borde den vara mycket sevärd!

För övrigt stod det ett litet repotage i Metro Göteborg om att det finns mer och mer giftspindlar i svergie, senast var det en Svara Änkan i en bunt med kartonger och innan dess 11 Svarta Änkor i en direktimporterad Ford Impala från USA. Och de KAN överleva i sverige, och närmaste serum mot deras gift finns i tyskland.

/Seinet Wintermute
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
sett!

Jag har sett den och tyckte inte alls om den. Den levde inte ens upp till sin genre (effektspäckad action). Allt detta enligt mig. Jag har förmodligen fel, för den har bara fått bra recentioner, och alla mina polare verkar gilla den...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: sett!

Nja, jag tror du har missupfattat filmens genre. Genren är inte "effektspäckad action", den är "serietidningsfilm" - och jag tycker filmen fångade Spindelmannen perfekt. De enda små modifikationerna till Spindelmansmytologin var att Peter Parker hade "inbyggda" nätskjutare (Sam Raimi tyckte visst att det skulle bli för absurt om Peter Parker skulle kunna sno ihop ett lim på en eftermiddag som inte 3M kan åstadkomma) och att spindeln som bet honom var genmanipulerad i stället för radioaktiv (skrämseltech som skrämseltech).

Dessutom var Bruce Campbell med, och alla filmer med honom i är per definition bra. En annan lysande rollbesättningsdetalj är snubben som spelar JJJ - jag tror de har byggt en maskin som kan teleportera folk ut ur serietidningssidor, för J.K. Simmons är J. Jonah Jameson.

Ja just det, Kirsten Dunst i våt t-shirt gör ju inte filmen sämre.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: sett!

"Ja just det, Kirsten Dunst i våt t-shirt gör ju inte filmen sämre. "

Det var det inget fel på. :) Såg filmen igår och den var faktiskt bra. Snygga effekter, bra förvandling från seriesida till vita duken. Som hängiven seriefantast var det lite synd att de bytt ut Gwen Stacey mot Mary Jane, men antar att det är helt okej eftersom MJ var väldigt söt.

Det enda jag inte gillade var Gröna Trollets dräkt. JJJ var dock precis som han ska vara. Var grävde de upp en sån? Saknade dock scenen där Peter Parker skulle köpa solglasögon av Stan Lee, som gatuförsäljare. Stan ska då ha sagt: "Det är samma solglasögon som de har i X-men."

Parkers försök att skjuta iväg nätet var också rätt roligt, speciellt om man vet vem som egentligen säger "Sha-zam" och "Up, up and away".

Den klart bästa serietidningsfilmen hittills. Slår Batman 1 med stora spindelskutt och faktiskt X-men med en nätlängd.

Jag antar att jag kommer att se om Spider-man. Snart.

/Daniel Lehto
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Vi får väl hoppas att de är radioaktiva eller genmodifierade om vi blir bitna. ;-)

/Daniel Lehto
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: sett!

Den klart bästa serietidningsfilmen hittills.

tsss... nu känns tidningen som en såpa... var mkt bättre under carnage-epsioden
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: sett!

Nej! Den var bättre INNAN Carnage-påhitten. Det var ju så übertöntigt. Bästa var McFarlanes Torment. Den är ASBRA!
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Ni har fel båda två ;-)

...för ni har väl inte glömt Kravensagan?/Daniel
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ni har fel båda två ;-)

Tänkte nämna den, men jag glömde bort vad den hette =)
Tyckte ändå bättre om Torment.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Jag såg filmen igår och blev klart positivt överraskad. Efter att ha sett trailern var jag rädd att nätsvingandet skulle se ganska fånigt ut, men istället var det otroligt häftigt. Det var den klart bästa filmatiseringen av en superhjälteserie (vilket visserligen inte betyder så mycket eftersom de bästa andra superhjältefilmerna precis lyckas kämpa sig upp till "godkänt" på en vanlig betygskala).
Tyvärr hade de gjort Mary Jane till någon sorts kopia av Lois Lane pre John Byrne (förälskad i superhjälten och fattar inte de mest uppenbara ledtrådarna till hans hemliga identitet). Så var hon väl aldrig i serien (eller är mitt minne dåligt (har inte läst någon original-marvel universum-spindel sedan -93))?
Ni som diskuterar vilka spindelmannen-serier som är bäst har naturligtvis fel allihopa! /images/icons/smile.gif Däremot har ni tur! Den bästa spindelmannen någonsin publiceras just nu, varje månad, i "Ultimate Spider-Man" skriven av Brian Michael Bendis. Köp den nu, eller gör som jag; vänta på samlingsalbumen!

/tobias
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det var den klart bästa filmatiseringen av en superhjälteserie (vilket visserligen inte betyder så mycket eftersom de bästa andra superhjältefilmerna precis lyckas kämpa sig upp till "godkänt" på en vanlig betygskala).


<hr></blockquote>



E du go eller? Dom flesta är ju jättebra! (Tycker jag, alltså. Du får förstås tycka precis vad du vill, och du har säkert mycket bättre smak än jag också. Och jag tycker inte att du är knäpp, hur skulle jag veta det? Ja, ja...)

mvh,
mho
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
E du go eller? Dom flesta är ju jättebra!

Är du inte jävig, eftersom du är med i en av dem? /images/icons/wink.gif
Men hur många superhjältefilmer har det gjorts? (Som är värda att ta på allvar alltså.) De jag kan komma på är Superman I-IV (Varierar i kvalitet från nästan godkänt till skrattretande), Batman I-IV (De två första filmerna är ganska bra, resten dålig respektive jättedålig), X-men (ganska bra) och Spiderman (Bra).
Alla åsikter är bara mina egna och inte någon form av naturlag kan vara värt att påpeka.

Finns det någon annan som jag har missat?

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Finns det någon annan som jag har missat?"

Rent spontant: The Crow, Blade, Punisher, The Mask, Rocketeer, Mystery Men, Darkman. Sen finns det säkert ett litet skitlass som jag har missat, men ovanstående var faktiskt rätt OK.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Jo, jag borde nog ha kommit på de där eftersom jag sett dem allihopa (utom Punisher). De är naturligtvis superhjältefilmer, även om de inte innehåller traditionella spandexhjältar. Mystery Men är klart underskattad.
Skulle man inte kunna kalla Unbreakable också en superhjältefilm?

/tobias
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
De två första Batmanfilmerna är helt OK, i bland till och med bra. Sedan ballar det ut en del...
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
MJ var väl mer Gwen Stacy så man kan väl säga att hon inte riktigt var sig själv. Men efter att ha kysst Parker i slutet så verkar det gå upp ett ljus för henne. Och i serien höll hon ju sin hemlighet för sig själv ganska länge innan hon avslöjade att hon visste något. MJ var okej.

/Daniel
 
Top