Spendera bra resurs, eller ackumulera dålig resurs?

Resurs som tickar ner eller risk som tickar upp?

  • Resurs som tickar ner!

    Votes: 5 21.7%
  • Risk som tickar upp!

    Votes: 18 78.3%

  • Total voters
    23

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Jag tror axecop skulle gå sönder om den skulle börja skrivas av nåt manusförfattarteam som försökte härma stilen. Att även om den var nära ursprunget skulle man förstå på ett intuitivt plan att nåt var fel. En sorts konsekvent estetik kanske man skulle kunna kalla det?
Det tror jag också. Man skulle automatiskt falla in i sitt eget berättartekniska ramverk.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
"Realism" och "intern realism" är nyckelbegreppen. Det förra är valfritt, det senare är obligatoriskt. Till och med om världen verkar absurd har den ett regelverk. Eller ja, möjligen Axe Cop då...
Alltså, det är ju absolut inte obligatoriskt. Det går ju superbra att spela rollspel i världar som saknar intern realism. Jag har gjort det massor av gånger, och spelar jag i en fiktiv värld så har jag en svag preferens för att det inte ska vara internrealistiskt. Jag är okej med att spela i internrealistiska hittepåvärldar, men jag är också okej med (och tycker oftast att det är lite roligare) att spela i världar som inte är det. Eller spela i vår egen värld, vilket jag tycker ännu mer om, och då vill jag gärna ha internrealism. För mig, personligen, tycker jag att en av få tjusningar med fantasy är just att man kan skippa internrealismen. Vill jag ha det så spelar jag hellre i vår egen värld. Men påhittade internrealistiska världar tråkar ut mig.

Mina åsikter är såklart inte universella eller bättre än någon annans, och jag har full respekt för att @Svarte Faraonen vill ha sin fantasy internrealistisk. Jag kan till och med förstå lite tjusningen, och kan tycka att det kan vara ett intressant intellektuellt nöje att spekulera i hur saker skulle funka, men jag gillar det inte när jag spelar rollspel. Så förhoppningsvis kan andra vara lika förstående inför mina preferenser som jag är inför andras! Jag vill hellre ha surrealism i min fantasy.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Alltså, det är ju absolut inte obligatoriskt. Det går ju superbra att spela rollspel i världar som saknar intern realism.
Det tycker inte jag. Om vad som helst kan hända när som helst och hur som helst, spelar det ingen roll vad jag gör.

Det är möjligt att vi menar olika saker med begreppen - Marvel Universe har t.ex. intern realism.

Men nu har det blivit OT.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Fler tankar on att fylla på och tömma ur… hur stor skala är lagom? Jag minns att Eons gamla Smärta-kolumner var otroligt pilliga att fylla i, medan jag alltid känt att DnDs Spell Slots är alldeles för få för att du ska våga använda dem som spelare.
 
Top