Spelvärldsidé: gift är lättillgängligt, effektivt och billigt

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag tänker att matlagning sker inför allas ögon, speciellt i de rikare stånden och på kommersiella serveringar, så att det hela hålls ärligt.

Ordspråk om att ”hellre hungra än spisa osedd taffel” osv.

Att ens bära växten eller ha setts plocka den betraktas som anstiftan till mord även utan känt, tilltänkt offer och bestraffas därefter.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Jag gjorde något liknande i Eon någon gång, när jag inser att vi skulle mörda en person, men att det inte spelade så stor roll när han dog. Skitdoppad armborstskäkta blev svaret.
För många år sedan hade jag en spelare som spelade billigaste tänkbara gurdiska lönnmördaren. Där doppades knivar och pilar friskt i dasstunnor. Lika äckligt som effektivt
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
För många år sedan hade jag en spelare som spelade billigaste tänkbara gurdiska lönnmördaren. Där doppades knivar och pilar friskt i dasstunnor. Lika äckligt som effektivt
Så länge en inte ska smyga bara. :)

"Har du pruttat Jormund? Eller är den legendariske lönnmördaren Dunsten här!? Vakt!!!"
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
De flesta rollspelsmiljöer brukar, i någon sorts iver att undvika en hög dödlighet som inte knyts till dramatiska strider, låta gift vara något ganska sällsynt och svårt att syssla med. Men låt oss tänka att motsatsen gäller. I den aktuella spelmiljön finns någon typ av växt som är smaklös, snabbverkande, dödlig och vanlig. Vad får detta för konsekvenser för spelets dynamik? Och vilken sorts kultur utvecklar sig i ett samhälle där alla vet att ens fiender med lätthet kan döda en så snart de får tillgång till ens mat?
Antikens Rom är ju en inspirationskälla här. Gift var/är inte sällsynt eller dyrt IRL och inte heller främmande för historiens folk och mördare. Men kanske ännu hellre senare.

Problemet är att du måste få giftet i maten. Så någon som inte är 100% lojal måste få tillgång till hushållets kök, eller matleveranser. Och jag tänker att det är här man lägger störst fokus. Lojalitet är oerhört viktigt. Och hållhakar. Kan jag inte veta att du litar på mig så kan iaf du lita på att hämnden blir tiofalt värre skulle ditt svek uppdagas.

Apotekare, eller andra som handlar med gift lär vara eftertraktade eller föraktade. Och hårt kontrollerade.

Eller som jag brukar säga: "Det är precis som i The Borgias!"
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Så länge man jobbar i städer är det nog inte så lätt att skilja från den vanliga stads-stanken.
Precis, det här var inte "här är en sametspåse fylld med guldsolider om princep da Silva aldrig ser dagens ljus igen" lönnmördare utan mer en "utkastaren på kissiga geten har inte betalat sina skulder, så om du spetar hål i honom med skitkniven ska du få både en stor ost, en ny mössa och så mycket brännvin du orkar dricka"-lönmördare.

Så jag teori gen kände igen honom på lukten
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Diktaturen som totalförbjuder och bränner ner/på annat sätt förstör hela skogar och fält bara för att en enda planta av växten hittas där. Familjer som sätts i arbetsläger för att plantan växte upp som ogräs vid stugknuten. Statliga, hårt kontrollerade små trädgårdar där växten odlas, och där ständiga förädlingsförsök arbetar dels för att göra växten mer dödlig, dels för att plocka fram motgift.
Samhället i stort är färgat av ett angivarsamhälle, stora mängder slavarbeten, stenhård lojalitetskult kring härskare, de flesta straffen innebär döden eller att man skickas långt bort för slavarbete, ofta med hela familjen inblandad— för att minimera risken för hämndaktioner.
Man är antagligen framstående inom växtförädling, eventuellt hårt kontrollerat av ett skrå dock.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Om det är ett lättillgängligt gift lär det väl också pundas, tänker jag? Inte bara användas för att döda folk utan bli nöjesdrogernas motsvarighet till den ökända japanska blåsfisken som måste tillagas på rätt sätt.

Gillar tänket hur som helst. "Om X finns, så ..." är ett skitcoolt sätt att bygga värld.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Nu ska jag hålla mig on topic och inta prata om skitlönnmördare.

Men skills man inte kunna tänka sig att ett samhälle där alla alltid kan förgifta varandra skulle leda till ett hederssamhälle där det ses som brutalt oärligt att förgifta någon.

Eller i alla fall bonnigt och lågt, typ som att ge sig på någon i slagsmål, om knytnävar och dödligt gift är typ lika vanligt

Man låter gäster laga ens mat för att visa sin tillit och låter vänner rispa en med tatueringsnålar för att visa att man inte misstror dem. Och om någon bryter detta tabu så blir man totalt utfryst och mördad.

Sen är det klart att hederssystemer bryter ihop i tider av större ofred, "svarta tungors tid"
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Är motgift också vanligt? Annars så kan det ju vara en grej, typ alla har gift - men bara den sidan som har makten i samhället kan tillverka motgifterna!
 
Top