Spelvärldsidé: gift är lättillgängligt, effektivt och billigt

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
De flesta rollspelsmiljöer brukar, i någon sorts iver att undvika en hög dödlighet som inte knyts till dramatiska strider, låta gift vara något ganska sällsynt och svårt att syssla med. Men låt oss tänka att motsatsen gäller. I den aktuella spelmiljön finns någon typ av växt som är smaklös, snabbverkande, dödlig och vanlig. Vad får detta för konsekvenser för spelets dynamik? Och vilken sorts kultur utvecklar sig i ett samhälle där alla vet att ens fiender med lätthet kan döda en så snart de får tillgång till ens mat?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Jag tror inte att någon skulle frivilligt bli munkskänk. Men om giftet fungerar på djur så lär ju rika bord ha en uppklädd råtta/fågel (eller vad för djur man nu använder) som får smaka på all mat innan husse tar en tugga.

P.S: Eller knähund om man vill få hälften av spelarna att kasta sina pennor, stoppa tärningarna i påsen och lämna bordet.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Även vid ett så pass svårsmakat gift? Då handlar ju inte upptäckt om att känna smaken av det, utan att bara dö (eller få bestående organskador). Det känns knappast som ett arbete man skulle utföra frivilligt i så fall.
Sant, jag läste slarvigt! Nä om det är smaklöst blir det knepigare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Blåsrör och handledsmonterade slangbellor som skjuter små pilar är superinne som vapen. För du behöver inte göra så mycket skada, bara träffa någon för att döda dem.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Mycket ritualer kring matlagning och ätande. Matmodern är en viktig person vid matlagning. Hennes uppgift är att ansvara för vad som läggs i grytan och hon släpper inte grytan med blicken. Matlagningen inleds med att matmodern ceremoniellt rengör grytan och avslutas med att hon ber sina förmödrar hålla sina händer över måltiden. Måltiden inleds med att matmodern börjar äta, när hon har ätit färdigt får de andra ta för sig medan matmodern ser på. Man avslutar alltid måltiden med att tacka matmodern och förmödrarna för sitt liv.

Det är en stor skymf att röra vid någon annans fat. Krig har uppstått när en klanfurste greppade tag i sin brors fat under en hätsk diskussion mellan dem.

Vill man utmana någon på duell så kastar man en sked på marken framför denne. Det är en symbol för att jag inte bryr mig om du och dina barn förgiftas.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Vill man utmana någon på duell så kastar man en sked på marken framför denne. Det är en symbol för att jag inte bryr mig om du och dina barn förgiftas.
Fan vad jag älskar den här grejen! Den är nu stulen! Jag har Zehir kultister i min kampanj just nu som ska göra den här grejen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Blåsrör och handledsmonterade slangbellor som skjuter små pilar är superinne som vapen. För du behöver inte göra så mycket skada, bara träffa någon för att döda dem.
Ganska lätt att motverka med hjälp av rustning, dock. Men det beror ju på klimatet. Gift inom krigföringen var till exempel så vitt jag har förstått rätt vanligt i Sydostasien, och då ligger det ju nära till hands att tänka sig att det berodde på att klimatet inte var vidare rustningsvänligt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Just det här med pilgift och så är ju en intressant fråga. Om du jobbar på en strategisk snarare än en taktisk tidsskala, där det viktiga är att ditt mål inte kan vara med i nästa strid snarare än att det nedkämpas här och nu, så har du ju en näst intill outtömlig källa till gratis "gift" i latrinen. Att det inte kommer upp mer i rollspel beror nog på att det i många fall är så att fiender i strid opererar på en taktisk tidsskala medan rollpersonerna opererar på en strategisk, så att det enbart skulle vara till nackdel för de senare.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Ganska lätt att motverka med hjälp av rustning, dock. Men det beror ju på klimatet. Gift inom krigföringen var till exempel så vitt jag har förstått rätt vanligt i Sydostasien, och då ligger det ju nära till hands att tänka sig att det berodde på att klimatet inte var vidare rustningsvänligt.
Högsta mode bland adeln och mycket rika: man iklär sig ständigt helrustningar för att inga lönnmördare ska kunna skjuta en giftpil i dig!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Just det här med pilgift och så är ju en intressant fråga. Om du jobbar på en strategisk snarare än en taktisk tidsskala, där det viktiga är att ditt mål inte kan vara med i nästa strid snarare än att det nedkämpas här och nu, så har du ju en näst intill outtömlig källa till gratis "gift" i latrinen. Att det inte kommer upp mer i rollspel beror nog på att det i många fall är så att fiender i strid opererar på en taktisk tidsskala medan rollpersonerna opererar på en strategisk, så att det enbart skulle vara till nackdel för de senare.
Jag har flashbacks till ”Han kan bara dödas av sjukdomar eller gift” fighten jag körde i D&D där spelarna stack alla sina vapen i latrinen och sedan mördade killen med sina bajssvärd:sick:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag har flashbacks till ”Han kan bara dödas av sjukdomar eller gift” fighten jag körde i D&D där spelarna stack alla sina vapen i latrinen och sedan mördade killen med sina bajssvärd:sick:
Jag gjorde något liknande i Eon någon gång, när jag inser att vi skulle mörda en person, men att det inte spelade så stor roll när han dog. Skitdoppad armborstskäkta blev svaret.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag gjorde något liknande i Eon någon gång, när jag inser att vi skulle mörda en person, men att det inte spelade så stor roll när han dog. Skitdoppad armborstskäkta blev svaret.
Kan man träffa någon en gång och sedan vänta på att kallbrand + infektion tar dem så är det en för bra taktik.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Kan man träffa någon en gång och sedan vänta på att kallbrand + infektion tar dem så är det en för bra taktik.
I rätt många fall räcker det väl att träffa någon en gång, och så behöver man inte ens bekymra sig över kallbrand och infektion? Men generellt sett har jag fått intrycket av att det inte är särskilt svårt att döda någon -- det som är krångligt är att döda någon snabbt och att döda någon utan att bli upptäckt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag tänker att stora organisationer, arméer, riken etc är ovanliga eller har vuxit sig extremt strukturerade och paranoida.

En infiltratör i ett fältläger kan ju slå ut nästan hur många som helst med enkla medel, en stor stad skulle vara en mardröm att leva i (dricksvatten...).

Kanske cappas "samhällen" ut på ca 150 pers då det är den ungefärliga gränsen för hur många vi kan ha en vettig relation till?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Jag tänker att stora organisationer, arméer, riken etc är ovanliga eller har vuxit sig extremt strukturerade och paranoida.

En infiltratör i ett fältläger kan ju slå ut nästan hur många som helst med enkla medel, en stor stad skulle vara en mardröm att leva i (dricksvatten...).

Kanske cappas "samhällen" ut på ca 150 pers då det är den ungefärliga gränsen för hur många vi kan ha en vettig relation till?
Det lär ju finnas mer än en faktion vars politiska approach liknar Nizari Ismaili staten (aka Assassinerna), där deras respons mot militära hot är att skicka tränade lönnmördare för att mörda ledare tills den där invasionen inte känns så lockande längre.
 
Top