Nekromanti Speltimmen v9 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,613
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,613
Location
Rissne
Jag skrev lite om demot till Anthem för ett par veckor sedan, och nu har jag köpt och spelat typ en timme av det färdiga spelet.

Eller färdiga och färdiga. Ni vet hur det tydligen är nuförtiden. Spelet är i varje fall släppt, det har haft sin officiella release. Om ett par månader hackar kanske inte filmsekvenserna. Vilket känns som en jättekonstig bugg; vafan borde folk inte veta hur man spelar upp en video numera? Jaja. kanske bara är jag.

I varje fall, jag tycker ungefär samma saker nu. Jag har stött på ett par wow-ögonblick nu, och kan konstatera att det ligger något i det här med att det är svårt att wow:a mig med grönska och naturmiljöer, framför allt när färgerna är lite blekare sådär. För det är ju inte som att utomhusmiljöerna i Anthem har sådär superstark färgmättnad. Men när jag fick åka ner i en ruin med häftigt blått ljus och lite mer kontrast, då blev det väldigt mycket mer "wow".

Det är fortfarande lite drygt att flyga, men jag börjar vänja mig. Jag vill fortfarande spela vidare på storyn. Jag känner att det finns ett gäng system kring loot och sånt jag skulle behöva sätta mig in i.

Men OK, det här känns som ett solitt spel som jag vill spela vidare på.

Tydligen ska det ta typ 12 timmar att spela main story, 22 om man gör lite extra, 40 om man kör "completist", allt enligt Howlongtobeat.com. Det känns väldigt lagom för min del. Får jag ut en lagom kul 20-timmarskampanj ur det här så tycker jag ändå att jag fått valuta för pengarna.

Om jag finge ha en önskedröm så vore det att Bioware gjorde en Bungie och knoppade av sig och tog med sina bra franchises, och sedan satte igång och gjorde singleplayer-kampanj-rollspel igen. Helst fler Mass Effect, eller scifispel åtminstone. Inte fler games-as-service.

BETYG: 90+
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag har spelat 5-6 timmar Final Fantasy VI till iOS. Därmed har jag spelat alla FF spel som kommit i remake på iOS utom 15 som jag nyligen spelade på ps4. Okej, jag är inte klar med del 6 ännu, men jag har kommit så långt i handlingen att det är tydligt att det här är ett enormt bra spel. Det är inte lika bra som sjuan, men jäklar vilket steg upp från del 1-5. Och då är de spelen ändå så bra att jag rekommenderar dem allesammans. I det här spelet har Square Soft skruvat upp ambitionsnivån till max. Massor av olika figurer med tydliga levnadsöden blir hopdragna när det onda Imperiet (och den fånigt onda skurken Kefka Pallazo) går i krig med resten av den kända världen. En tjuv, en magiker, en kung, en kungfumunk, en djungelpojke, en ninja, två soldater och säkert nån mer jag glömt är de enda som kan rädda världen!
Massor av saker i speldesignen är aktivt smarta på ett sett som idag fortfarande är så smart att jag inte förstår hur de tricken kan användas så sällan.

iOS porten är tråkigt nog den sämsta i serien. Grafiken ser lite wonkey ut. Kontrollen är markant sämre än i många av de andra spelen och det går inte att bara använda en tumme i strid, du måste peka runt på skärmen som ett fån.
En grej de andra spelen saknar är en liten Mog uppe i vänster hörn som kan berätta vad du håller på med just nu, om det tex är ett tag sen du spelade sist. "Gå till skogen och se om du kan fånga en Chocobo, KUPO!" kan den tex säga.

5 av 5, ett mästerverk även i halvdan portning.

Jag får följa upp med Final Fantasy Tactics och sen kanske gå på Dragon Quest, för de finns också på iOS.
 
Top