Nekromanti Speltimmen v5 2019

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,689
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,689
Location
Rissne
Jag har spelat lite mer än en timme av klassikern Red Faction.

Det är... en first person shooter som utspelar sig på Mars, mitt i en gruvarbetar-revolution mot ett ganska stereotypt men inte speciellt orealistiskt gruvföretag. När det släpptes var dess stora selling point dess "geomod engine", som lät spelaren använda sprängladdningar och bazooka och annat för att göra stora hål i miljöerna. Jag minns det som riktigt, riktigt coolt - efter att ha spelat spel som Quake där banorna knappt var dynamiska alls så kändes det väldigt kul att kunna placera sprängladdningar och "gräva" sig fram lite som man ville, för att på så vis bland annat överraska fiender och hitta på egna genvägar genom banorna.

Idag... har spelet inte åldrats med speciellt mycket värdighet. Dess kontroller känns lite klunkiga, vapnen har ingen stuns överhuvudtaget, berättandet av storyn om revolutionen är, öh, inte så snyggt gjord. Det här var liksom precis när spelmakare började lära sig hur man berättade stories genom gameplay. Half-Life hade revolutionerat genren ett par år innan och alla ville pröva på det här med att inte bara ha banor fyllda med fiender och passerkort. Red Faction gör det inte speciellt bra.

Nu hann jag inte så långt den här gången, mycket för att jag hade svårt att hitta på banorna och dessutom försökte utforska så många alternativa rutter som möjligt, men om jag minns rätt så dyker det dessutom ganska snabbt upp ordentliga hinder för ens förmåga att forma om terrängen - det dyker upp oförstörbara väggar överallt. Jag antar att spelmakarna insåg att det blir svårt att bygga meningsfulla banor om spelaren ändå bara kan ta sig in och förbi överallt. Men det gör ju att spelets raison d'etre blir ganska ordentligt kastrerat.

Så... Fullt spelbart, åtminstone om man installerar Pure Faction-modden som får spelet att leka bättre med moderna system och grafikkort och så. Men inget jag kommer att spela vidare på, tyvärr. Jag hoppas på en remake som berättar samma story och så, men med bättre mekanik, grafik och berättande.

BETYG: 85
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,689
Location
Rissne
Jag har också spelat ungefär en timme av demot till Anthem. Origin är inte så exakt när det gäller att mäta tid, så allt jag vet är just "ungefär en timme".

Nå. Anthem är... Har du spelat Destiny? Bra, det här är Destiny fast man har Iron Man-dräkt med coola vapen och flygförmåga. Och så är man i mestadels naturmiljöer, typ djungler och sådant, med lite mysko ruiner här och var. Jag vet inte så mycket mer om världen eftersom den inte direkt presenteras ordentligt i det här demot.

Jag tror att jag kommer att vilja spela det här när det kommer ut. Jag vet att EA har en massa shenanigans för sig - det blir stegvis släpp där folk som betalar mer får tillgång till spelet tidigare, det blir microtransactions för utrustning och så vidare. Turligt nog tenderar jag rent personligen inte att påverkas av sånt - Anthem är tänkt att vara en "service", alltså precis som Destiny och andra open world-spel; man ska spela spelet typ exklusivt och för evigt, grinda loot och göra endgame content och raids och grejer, och i största allmänhet bli en permanent kassako för självklart behöver man betala microtransactions för att kunna hänga med ordentligt.

Men jag spelar ju inte spel på det viset. Jag vill inte ha "games as service", jag vill bara ha en kort men intensiv singleplayerkampanj och sedan dra vidare till nästa spel. Och Anthem sägs ha just en kampanj, som man ska kunna köra igenom själv. Endgame content och raids och sådant skiter jag ju i. Sålunda räknar jag med att inte påverkas sådär nämnvärt av EAs shenanigans. Framför allt eftersom jag dessutom knappat lär köpa spelet på släppdagen - jag kommer att vänta så länge jag kan, helst tills spelets pris gått ner till rimliga nivåer. Typ 400:- skulle jag kunna tänka mig pröjsa.

När jag spelade det så var det iaf ganska stabilt och så. Jag har hört att folk stött på en massa jobbiga buggar, men det värsta jag såg var typ en fågel som flög halvvägs nere i marken. Kontrollerna var rätt stabila, även om det nog kommer att ta ett tag för mig att vänja mig vid att flyga. Det finns viss dryg-seg inertia i styrningen, men betydligt mindre än i många andra moderna spel - det tar inte flera sekunder att gradvis byta riktning när man springer. Ack, jag längtar tillbaka till 2000-talet då karaktärer i spel vände och bytte riktning på en femöring...

Grafiken är snygg men förvånansvärt anonym för att vara ett Bioware-spel som utspelar sig i en makalös djungelruinvärld. Jag har inte fått någon sån där "waow"-känsla ännu. Men det är såklart möjligt att det mest är för att det är så svårt att imponera på mig med naturmiljöer... Å andra sidan är Destinys naturmiljöer grissnygga. Så jag vet inte. Kanske är det bara färgskalan?

Anyways, storyn så långt jag hann se den (första uppdraget, bara) känns intressant och jag vill gärna se fortsättningen. Jag vill definitivt spela mer av det här spelet. Åtminstone nog för att ta mig igenom grundkampanjen...

Jag tänker inte sätta betyg på ett demo.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Jag spelade också demot till Anthem. Jag tyckte också det såg väldigt generiskt ut, men det tyckte jag även när de presenterade för ett par år sedan: det ser som man tagit bortglömda skisser från Mass Effect Andromeda och återanvänt, bara ännu mer mellanmjölk. Själva rustningarna som man flyger runt i är väl okej, men kunde vara något mer distinkta.

Jag tror inte jag kommer att skaffa det, åtminstone inte när det släpps. Själva striderna, moment-to-moment gameplay, kändes... otajta. Styrningen är ok, men vapen känns mesiga och verkningslösa. Fiender är fantastiskt dumma, men tål oändligt mycket. De reagerar inte direkt på att bli träffade heller, vilket bidrar till att striderna känns rätt fattiga. De har försökt kompensera med att ha otroligt mycket glitter och ljus och grejer igång hela tiden, till den milda grad att man känner ett epileptisk anfall komma.

Nä, Bioware, till och med ME: Andromeda hade mer personlighet än det här, vilket inte säger lite. Vi får se om de lyckas bygga upp något bra av det i längden, men just nu är färgen beige på tapeten.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,361
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Krank: Jag liksom du vill allra helst ha spel med coola SP-kampanjer då jag kommit att hata MP mer och mer. Jag kan spela MP-spel där det är möjligt att hoppa in och spela 30min-1h utan att det blir krångligt för mina medspelare men några 13h-raider orkar jag inte längre.

Det tråkiga med de trender jag ser är att alla spel som är bra eller rent av riktigt bra på SP också numera MÅSTE ha MP... Detta oavsett om spelet ens fungerar eller är designat med MP i åtanke eller inte. För att bara räkna upp ett konkret exempel som jag tycker fungerar utmärkt i SP men skit som MP, RDR2. Enormt underhållande i SP men där MP fått ta tid och resurser från SP då R* vet att de egentligen vill ha en ko att mjölka i evinerlig tid istället för att lägga allt krut på SP och skapa ett mästerverk. Jag köper helst spel där jag slipper interagera med andra riktiga människor då mitt PC eller konsol-spelande är min egentid till skillnad från när jag spelar rollspel, men nuvarande generation spel känns som att de vill tvinga mig att vara social med andra som jag inte träffat eller ens vill träffa.

Slut på rant och ledsen för OT men var tvungen att få ur mig det hela.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
RDR2. Enormt underhållande i SP men där MP fått ta tid och resurser från SP då R* vet att de egentligen vill ha en ko att mjölka i evinerlig tid istället för att lägga allt krut på SP och skapa ett mästerverk.
Har inte RDR2 groteskt mycket innehåll i sitt SP-läge? Hur mycket mer vill man ha?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Jag vill också skriva om Anthem. Jag har förhandsbokat det sedan länge och har spelat alfan, vip-demon och så nu öppna demon. Det är kul att skjuta, kul att flyga och jag gillar loot, så jag kommer garanterat lägga ner många timmar på det här spelet när det kommer om några veckor. Det kommer vara hyfsat fritt från EA-shenanigans, t.ex. så är mikrotransaktionerna bara för kosmetiska prylar, så det är tacksamt, och det enda som jag känner att jag saknar är vänner som också ska spela det.

Jag kunde testa alla fyra javelins nu i helgen och jag var ursprungligen mest taggad på Colossus, men jag vet inte om jag kommer kunna hålla en sån vid liv. Den känns för squishy och orörlig jämfört med de andra. Å andra sidan hade jag väl inte heller så bra gear till den...

Min pepp är på 10/10!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,361
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jarl;n307855 said:
Har inte RDR2 groteskt mycket innehåll i sitt SP-läge? Hur mycket mer vill man ha?
Jo, det finns mycket innehåll. Detta tar dock inte bort det faktum att RDR2 likt andra spel får se SP delen lida på grund av att spelskaparna bara måste ha med MP. Det tycks inte riktigt som du förstod vad jag menade så jag fortsätter med RDR2 som exempel för att klargöra. Det spelar ingen roll om SP delen har mycket innehåll om den inte fungerar helt som den ska och R* istället fokuserar på att sälja premium-valuta till MP istället för att patcha, uppdatera och finputsa på de detaljer som finns men inte alltid fungerar. Alla spel behöver inte ha en MP-del då det gör att SP-delen får sitta i baksätet.
 
Top