Nekromanti Spelsystemet i Okeanos: Fundering

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Markehed said:
Det som är kass är att kalla de procent. Det blir så jävla fel enligt mig. Vem fan är 75% bra på någonting? Säg istället att du har färdigheter mellan 0 och 100, eller varför ens nöja sig med att ha hundra som max?
Ja, man kan faktiskt ta bort procenttecknet. Det är ju bara en helt onödig symbol att skriva ut. :gremsmile:

Visserligen ser jag färdigheter som hur stor chans rollpersonerna har att inverka på scenariot i en viss situation. Att säga "Du har 75% chans att påverka scenariot nu" funkar, eller hur? För mig har inte procentvärdet någonting med var rollpersonen kan. Jag ser därför inte skillnaden på varför 75% eller fyra bluppar är så himla olika. Vad sjutton innebär "fyra bluppar"? Vad är det för något egentligen? Ditt argument går alltså i min värld att applicera på precis vad som helst, utom möjligtvis Fudge-systemet.

/Han som undrar vad Mekanurg egentligen ville ha för sorts svar i tråden
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Mekanurg said:
vad anser just du är ett lämpligt val?
Jag gillar modellen back to basic: procentslag på färdigheter, 3T6 på grundegenskaper. Lägg till ett järnrör och sen kan du slå friformarna med häpnad :gremsmile:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
  • Om 1T100-slaget är en framgång och de två tärningarna visar samma siffra, får rollpersonen lika många
  • Om slaget misslyckas och de två tärningarna visar samma siffra, är misslyckandet värre än vanligt. SL ger rollpersonen en lämplig extra negativ effekt utöver själva misslyckandet. Exempel:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
/Han som undrar vad Mekanurg egentligen ville ha för sorts svar i tråden.
"Never tell people how to do things. Instead just tell them what to do, and they will surprise you with their ingenuity." George Patton

Jag fick just det slags svar jag förväntade mig: intelligenta och kreativa (och del gnälliga oxå :gremwink: )
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Ram said:
Jag har som sagt börjat återvinna uppskattningen för T100 av... Eh, i princip samma skäl som du nämner fast tvärt om. :gremsmile: Det är inte ett dugg jobbigare att läsa av en T100 än en T20 och man kan utveckla en färdighet med en T100 på ett i mitt tycke naturligare sätt genom att öka i FV oftare och därmed inte behöva hålla koll på poäng på samma sätt som man kan behöva för 1T20-system. Därtill kan man använda deltärningar, främst entalstärningen och summan av de två T10:orna för att läsa ut extra resultat.

Men smakar och bakar som sagt.

Edit: Såg att Han redan tagit upp det mesta som jag sagt. Men vad tusan, när jag ändå tagit mig "besväret" att skriva det så får det stå kvar. :gremsmile:
Det är kanske bara jag som inte alls känner något behov av den detaljnivåer som finns i en skala från 0 till 100. Jag skiter i om Odysseus har 66 eller 67 i hitta öar med monster på (som väl är en helt legitim färdighet om man nu vill köra på fria färdigheter). Det är väl en Grekisk setting från vad jag har läst.

För att på något sätt återgå till ämnet så har jag inte spelat något något spel med T100 som slår till exempel storyteller. Men om man utvecklar ett T100 system istället för att bara i stort sätt ta ett existerande kan jag ställa mig bakom det, förutsätt att man faktiskt använder sig av "tärningens" bra egenskaper. Försök inkorporera så många slag som möjligt i ett.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Markehed said:
För att på något sätt återgå till ämnet så har jag inte spelat något något spel med T100 som slår till exempel storyteller. Men om man utvecklar ett T100 system istället för att bara i stort sätt ta ett existerande kan jag ställa mig bakom det, förutsätt att man faktiskt använder sig av "tärningens" bra egenskaper. Försök inkorporera så många slag som möjligt i ett.
Men vi har väl bara spelat Stormbringer, Call of Cthulhu och Mutant? Unknown Armies har till exempel avsevärt mer finess i sitt system.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Bobby Magikern said:
Markehed said:
För att på något sätt återgå till ämnet så har jag inte spelat något något spel med T100 som slår till exempel storyteller. Men om man utvecklar ett T100 system istället för att bara i stort sätt ta ett existerande kan jag ställa mig bakom det, förutsätt att man faktiskt använder sig av "tärningens" bra egenskaper. Försök inkorporera så många slag som möjligt i ett.
Men vi har väl bara spelat Stormbringer, Call of Cthulhu och Mutant? Unknown Armies har till exempel avsevärt mer finess i sitt system.
True, true unknown armies har jag faktiskt inte spelat. Har väl hört att det ska vara bra. Får ta och titta lite mer på reglerna där.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Bobby Magikern said:
Unknown Armies har till exempel avsevärt mer finess i sitt system.
Vill du vara vänlig och berätta lite mer om de där finesserna. Jag är nyfiken.
 
Top