Nekromanti Spelsystemet i Okeanos: Fundering

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Markehed said:
Jag har aldrig förstått poängen i procentbaserade färdigheter. Enligt mig är det helt poänglöst och jävligt rörigt. Sen när är det mer intressant att ha en sån precis indelning. Det blir, jobbigare att köpa färdigheter, jobbigare att slå och jobbigare att hålla reda på vad du har. Det är kanske möjligt att man skulle kunna göra något av det faktum att man slår två tärningar för färdigheter men det öppnar inte upp några större möjligheter.
Jag skulle kunna kapa Mekanurgs tråd och lägga fram en klase grejor man kan göra med en procenttärning och argument varför procent i sig är mer intuitivt än andra skalor som inte har skalbeteckningen inbyggd i sig. Men det vore trådkapning, så jag låter bli.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Krille said:
Markehed said:
Jag har aldrig förstått poängen i procentbaserade färdigheter. Enligt mig är det helt poänglöst och jävligt rörigt. Sen när är det mer intressant att ha en sån precis indelning. Det blir, jobbigare att köpa färdigheter, jobbigare att slå och jobbigare att hålla reda på vad du har. Det är kanske möjligt att man skulle kunna göra något av det faktum att man slår två tärningar för färdigheter men det öppnar inte upp några större möjligheter.
Jag skulle kunna kapa Mekanurgs tråd och lägga fram en klase grejor man kan göra med en procenttärning och argument varför procent i sig är mer intuitivt än andra skalor som inte har skalbeteckningen inbyggd i sig. Men det vore trådkapning, så jag låter bli.
Kan du inte göra det i en egen tråd? Jag skulle tycka det var intressant läsning!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Jag håller inte med. Fria egenskaper är nog rentav enklare att hantera i tradspel, eftersom man då har en allsmäktig spelledare som kan hålla efter spelarna, både vid användandet av egenskaperna och skapandet av rollpersonen. Dessutom kan man balansera friheten på andra sätt, till exempel genom tydliga riktlinjer vid rollpersonsskapandet, så att man får plocka ett visst antal egenskaper av varje frihetsgrad, typ.

Jag förstår att Mekanurg inte bör byta till regelsystem han inte gillar, även om jag tycker tradspel är objektivt dåliga och old school-rörelsen handlar om att aktivt göra dåliga spel.

Men det var inte det jag skrev om alls, faktiskt. Storuggla vill kanske ha egenskaper/färdigheter av typen "Stort persiskt skägg", och det är väl trevligt, men vad jag faktiskt svarade på var att man kan vilja ha sociala konflikter även i tradspel. Och det står jag fast vid.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dimfrost said:
Jag förstår att Mekanurg inte bör byta till regelsystem han inte gillar, även om jag tycker tradspel är objektivt dåliga och old school-rörelsen handlar om att aktivt göra dåliga spel.
Det där var raka puckar! :gremgrin:
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Ram said:
Vad skulle du vilja ha i stället?
Jag skulle kunna tänka mig en uppsjö av lösningar bättre än procent. Krank slängde till exempel fram storyteller som exempel. De har ett system som funkar ganska bra eller varför inte T6 även om jag inte direkt är ett fan av det. 100%, eller vad man nu vill kalla det, är i princip bara en klumpigare version av det klassiska T20 systemen. Det enda procentsystem tillför är mer räknande och jag vet inte särskilt många som ser det som ett självändamål.

Av de klassiska "tradsystemen" så skulle jag rösta på storyteller även om jag inte riktigt känner att jag är tillräckligt insatt i världen för att avgöra hur väl det passar in i settingen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Arfert said:
Dimfrost said:
Jag förstår att Mekanurg inte bör byta till regelsystem han inte gillar, även om jag tycker tradspel är objektivt dåliga och old school-rörelsen handlar om att aktivt göra dåliga spel.
Det där var raka puckar! :gremgrin:
Ja, bara för din skull. :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dimfrost said:
Arfert said:
Dimfrost said:
Jag förstår att Mekanurg inte bör byta till regelsystem han inte gillar, även om jag tycker tradspel är objektivt dåliga och old school-rörelsen handlar om att aktivt göra dåliga spel.
Det där var raka puckar! :gremgrin:
Ja, bara för din skull. :gremlaugh:
Kan väl säga att jag inte riktigt håller med.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Dimfrost said:
Jag förstår att Mekanurg inte bör byta till regelsystem han inte gillar, även om jag tycker tradspel är objektivt dåliga och old school-rörelsen handlar om att aktivt göra dåliga spel.
Gillar verkligen hur du säger att DU "tycker tradspel är objektivt dåliga", kreativt användande av termen objektivt som annars inte bukar paras ihop med jag och tycker :gremgrin:.

Håller väl annars med dig om att det är lite som du säger. Vill dock inte säga att det handlar om att göra tråkiga spel. Det är inte riktigt samma sak. Jag och gruppen jag spelar med har faktiskt med entusiasm avnjutit ett par gamla äventyr. Det handlar kanske mer om äventyren och inte så mycket om systemen men det hade känts väldigt märkligt att spela till exempel Svavelvinter med något modernare, eventuellt indie-, spel.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Markehed said:
Dimfrost said:
Jag förstår att Mekanurg inte bör byta till regelsystem han inte gillar, även om jag tycker tradspel är objektivt dåliga och old school-rörelsen handlar om att aktivt göra dåliga spel.
Gillar verkligen hur du säger att DU "tycker tradspel är objektivt dåliga", kreativt användande av termen objektivt som annars inte bukar paras ihop med jag och tycker :gremgrin:.

Håller väl annars med dig om att det är lite som du säger. Vill dock inte säga att det handlar om att göra tråkiga spel. Det är inte riktigt samma sak. Jag och gruppen jag spelar med har faktiskt med entusiasm avnjutit ett par gamla äventyr. Det handlar kanske mer om äventyren och inte så mycket om systemen men det hade känts väldigt märkligt att spela till exempel Svavelvinter med något modernare, eventuellt indie-, spel.
Jag får be Mekanurg om ursäkt för att min lilla kommentar har kapat tråden. Det var inte meningen.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Markehed said:
Jag skulle kunna tänka mig en uppsjö av lösningar bättre än procent. Krank slängde till exempel fram storyteller som exempel. De har ett system som funkar ganska bra eller varför inte T6 även om jag inte direkt är ett fan av det.
Star wars tärningspölsystem har väl varit på tal tror jag.

Markehed said:
100%, eller vad man nu vill kalla det, är i princip bara en klumpigare version av det klassiska T20 systemen. Det enda procentsystem tillför är mer räknande och jag vet inte särskilt många som ser det som ett självändamål.
Eh? Procent kontra T20 är bara en fråga om upplösning, eller? Vad är det för räknande du tänker på?

Markehed said:
Av de klassiska "tradsystemen" så skulle jag rösta på storyteller även om jag inte riktigt känner att jag är tillräckligt insatt i världen för att avgöra hur väl det passar in i settingen.
Det var också det system som jag tänkte på först när jag läste om spelet, lustigt nog.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Dimfrost said:
Markehed said:
Dimfrost said:
Jag förstår att Mekanurg inte bör byta till regelsystem han inte gillar, även om jag tycker tradspel är objektivt dåliga och old school-rörelsen handlar om att aktivt göra dåliga spel.
Gillar verkligen hur du säger att DU "tycker tradspel är objektivt dåliga", kreativt användande av termen objektivt som annars inte bukar paras ihop med jag och tycker :gremgrin:.

Håller väl annars med dig om att det är lite som du säger. Vill dock inte säga att det handlar om att göra tråkiga spel. Det är inte riktigt samma sak. Jag och gruppen jag spelar med har faktiskt med entusiasm avnjutit ett par gamla äventyr. Det handlar kanske mer om äventyren och inte så mycket om systemen men det hade känts väldigt märkligt att spela till exempel Svavelvinter med något modernare, eventuellt indie-, spel.
Jag får be Mekanurg om ursäkt för att min lilla kommentar har kapat tråden. Det var inte meningen.
Jag uppskattar din ursäkt.

Sedan försöker jag alltid göra bra spel. För det mesta verkar användarna nöjda. :gremcool:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Arfert said:
Krille said:
Markehed said:
Jag har aldrig förstått poängen i procentbaserade färdigheter. Enligt mig är det helt poänglöst och jävligt rörigt. Sen när är det mer intressant att ha en sån precis indelning. Det blir, jobbigare att köpa färdigheter, jobbigare att slå och jobbigare att hålla reda på vad du har. Det är kanske möjligt att man skulle kunna göra något av det faktum att man slår två tärningar för färdigheter men det öppnar inte upp några större möjligheter.
Jag skulle kunna kapa Mekanurgs tråd och lägga fram en klase grejor man kan göra med en procenttärning och argument varför procent i sig är mer intuitivt än andra skalor som inte har skalbeteckningen inbyggd i sig. Men det vore trådkapning, så jag låter bli.
Kan du inte göra det i en egen tråd? Jag skulle tycka det var intressant läsning!
Håller med Arfert.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Ram said:
Markehed said:
Av de klassiska "tradsystemen" så skulle jag rösta på storyteller även om jag inte riktigt känner att jag är tillräckligt insatt i världen för att avgöra hur väl det passar in i settingen.
Det var också det system som jag tänkte på först när jag läste om spelet, lustigt nog.
Kan inte det. Har aldrig spelat det.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Ram said:
Eh? Procent kontra T20 är bara en fråga om upplösning, eller? Vad är det för räknande du tänker på?
Ja och nej skulle jag säga. När du köper färdigheten så kan det bli lite jobbigare räkning. Inte mycket jobbigare kanske. Vad jag påstår är att det är helt onödigt att ha en skala från 0-100. T100 bör bara slås för bakgrundslag, random encounters eller what not. Slag som slås sällan och där det kan ge någonting extra med många utgångar. Låt dem ligga när du ska rulla färdighetsslag eller liknande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Markehed said:
Låt dem ligga när du ska rulla färdighetsslag eller liknande.
Jag förstår din åsikt, men det känns som om du bara tänker på att det finns ett enda existerande T100-system när du skriver som du gör.

Säg att man ska sätta ut en 75%, två stycken 50% och tre stycken 25% på färdigheter. Var är räknandet?

T100 är dessutom mer informationsbärande än T20. Av ett färdighetsslag kan du få tre saker: lyckat/misslyckat, ett värde mellan 1 och färdighetsvärdet samt en specialeffekt vid ett visst tal.

Exempel:
× Du har 13 och slår 12. Du får ett lyckat resultat.
× Du får även 12 som resultat på tärningen. Detta kan exempelvis användas för att visa skadan vid en attack eller liknande.
× Hade du slagit samma värde som färdighetsvärdet (i detta fall 13) kanske du istället fått perfekt slag, vilket ger någon följdeffekt.

Med en T100 kan du göra fler saker. Vi har de tre ovan samt...
...ett slumptal mellan 0-9, om man bara läser av entalet.
...ett tal mellan 0 till färdighetsvärdets tiotal.
...man kan lägga ihop (eller multiplicera) tärningarna för att få ett resultat.
...lägga till specialeffekter om tärningarna visar likadant (perfekt/fummel i Unknown Armies).
...vända på tärningarna för att få ett annat värde (att jämföra med en träfftabell, som i Warhammer FRPG 2nd ED).

Vill man inte använda sig av de punkter som T100:an medför utöver de saker som finns med T20; ja, då håller jag med dig. Annars är T100 väldigt användbar om man vill kunna göra ett slag och få ut mängder av information av slaget.

/Han som använder T100 till sin Mutant-mod till Matiné (T20) och tärningsbytet medförde ett bättre och mer slimmat system
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Han said:
Annars är T100 väldigt användbar om man vill kunna göra ett slag och få ut mängder av information av slaget.
Det är en god poäng, faktiskt. Om man är intresserad av att få ut många olika saker funkar t100:n rätt bra.

Å andra sidan kan man fråga sig vad man ska med alla dessa effekter till... Men då är ju undertecknad, som redan etablerats, inte så förtjust i att hålla på med system, och skär hellre bort systemdelar än sysslar med vad en kamrat nedlåtande kallar "bibelforskning". I vissa system vill skaparen ha en massa mekanik - för träffområden och crittar och allt möjligt.

Och då är t100 och bibelforskning ett bättre alternativ än att slå flera tärningar eller liknande.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Markehed said:
Ja och nej skulle jag säga. När du köper färdigheten så kan det bli lite jobbigare räkning. Inte mycket jobbigare kanske. Vad jag påstår är att det är helt onödigt att ha en skala från 0-100. T100 bör bara slås för bakgrundslag, random encounters eller what not. Slag som slås sällan och där det kan ge någonting extra med många utgångar. Låt dem ligga när du ska rulla färdighetsslag eller liknande.
Jag har som sagt börjat återvinna uppskattningen för T100 av... Eh, i princip samma skäl som du nämner fast tvärt om. :gremsmile: Det är inte ett dugg jobbigare att läsa av en T100 än en T20 och man kan utveckla en färdighet med en T100 på ett i mitt tycke naturligare sätt genom att öka i FV oftare och därmed inte behöva hålla koll på poäng på samma sätt som man kan behöva för 1T20-system. Därtill kan man använda deltärningar, främst entalstärningen och summan av de två T10:orna för att läsa ut extra resultat.

Men smakar och bakar som sagt.

Edit: Såg att Han redan tagit upp det mesta som jag sagt. Men vad tusan, när jag ändå tagit mig "besväret" att skriva det så får det stå kvar. :gremsmile:
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Allt är ju en övervägning över vad man vill ha med. Själv tycker jag att tärningspölen är mer mångsidig och roligare att leka med. Men om man nu använder sig av ett par av T100 effekterna så är det väl kanske hyfsat.

Att vända på tärningarna är väl det enda jag ser som riktigt bra av T100 specialarna. De mesta går annars att åstadkomma med en tärningspöl eller med någon annan tärningskombination. Nu när jag tänker efter är det väl inte så fasligt kass i alla fall.

Det som är kass är att kalla de procent. Det blir så jävla fel enligt mig. Vem fan är 75% bra på någonting? Säg istället att du har färdigheter mellan 0 och 100, eller varför ens nöja sig med att ha hundra som max?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Markehed said:
Allt är ju en övervägning över vad man vill ha med. Själv tycker jag att tärningspölen är mer mångsidig och roligare att leka med.
Å andra sidan så har tärningspölen den egenskapen att den är svåröverskådlig. Det är helt enkelt svårt att bedöma vad effekterna blir av att man lägger till en sjunde tärning till de sex man redan har. Visst, risken att lyckas ökar förmodligen, men det är svårt att säga exakt hur mycket, och det kan få oönskade sidoeffekter.

Men får du en bonus på +20% i procentsystemet så vet du exakt vad du får: sannolikheten att lyckas ökade just med exakt 20 procentenheter.

Det finns en skola som tycker att det är skitkasst att man vet exakt hur bra någon är; å andra sidan så finns det en skola som faktiskt gillar att man vet exakt hur bra någon är. Det gör det helt enkelt lättare för den spelledare som inte är mattesnille eller har femtielva års erfarenhet av tärningspölar att bedöma hur svårt ett svårt motstånd ska vara, och det gör det enklare att balansera.

Och det speciellt i de situationer där man tvingas improvisera.

Det behöver inte vara just procenttärning för min del, så länge som slumpfördelningen är rak, snäll, trevlig och lättöverskådlig. Men just på grund av att procenttärningen bär så mycket extra information så skulle jag få fördelarna av ett pölsystem fast med en linjär och tydlig skala: jag kan göra alla tricken och sannolikheten är lättöverskådlig.

Markehed said:
Att vända på tärningarna är väl det enda jag ser som riktigt bra av T100 specialarna.
Här är en liten goding från Dragon Age som vi kom att uppskatta hejdlöst. Där slår man visserligen 3d6 istället varav en olikfärgad, men om man slår lika på två tärningar så har man stuntchans och får lika många stuntpoäng som den olikfärgade tärningen. Dessa kan sedan spenderas på diverse specialeffekter för att göra anfallet coolare. Specialeffekterna kostar ett antal stuntpoäng och kan kombineras om man har tillräckligt många poäng.

Med procenttärning skulle man kunna göra så här: säg att om man lyckas och slutsiffran är 0 eller 5 så får man stuntchans. Tiotalstärningen är lika med antalet stuntpoäng man får.

Markehed said:
Det som är kass är att kalla de procent. Det blir så jävla fel enligt mig. Vem fan är 75% bra på någonting?
Eller så kan du se det som att du har 75% chans att lyckas vid en helt normal utmaning.
 
Top