solvebring
Superhero
Grunden bör ändå bevaras för rätta knycken
Jag menar, köper jag ett spel för att ta inspiration skiter jag i hur spelmakaren tänkt sig att det skall vara, eftersom jag tar det som är intressant och gör det till mitt på annat håll. Spelar jag däremot spelet och det efter så som angivet så kommer min upplevelse te sig ganska lika som för t.ex. dig om du spelade spelet utifrån makarens koncept. Frågan är dock sedan om du gillar samma upplevelser som jag.
Min åsikt är just att ska du nu spela ett spel för att det spelet är just det spelet vore det dumt att pynta om halva julgranen, för då mister du ju just vad det spelet är. ...Och det är det som många spelmakare för för slapphänta med, ett påvisa och stå för sin idé. "Så här är den, och så här skall den fungera om du vill få det här!"
Saken är den som jag sade ovan, att ett spel i sig som helhet är ju dess regler som skrevs för att ge den effekt spelmakaren tänkt passar bra till den stämning denne vill nå. Så koncept och regler - regelbasen i alla fall - hör ofta ihop om spelmakaren verkligen tänkt till på vilka situationer som ofta uppstår i dennes spel och hur de då skall lösas för att ge rätta knycken.
Därför tycker inte jag att man kan ta ett koncept men slänga hela regelmotorn och ändå anse att man sitter och spelar samma spel. Ta Dungeons & Dragons och kasta regelmotorn, eller bryt hela grejen med lvl-systemet. Då vill inte jag påstå att du upplever D&D såsom D&D är.
Fast köper man spel bara för att läsa dem så är ju hela den här diskussionen onödig för den sakens skull, eftersom den inspiration som uppstår är individuell för dig som läsare, däremot brukar de flesta rollspel, om de spelas utifrån makarens koncept, upplevas relativt lika hos de flesta spelarna.1. Man köper spel för att spela dem. Det gör man inte, eller i vart fall inte jag - inte alltid. Jag köper rollspel till ganska stor del som inspiration till andra rollspel, eller som inspiration till egna skapelser.
Jag menar, köper jag ett spel för att ta inspiration skiter jag i hur spelmakaren tänkt sig att det skall vara, eftersom jag tar det som är intressant och gör det till mitt på annat håll. Spelar jag däremot spelet och det efter så som angivet så kommer min upplevelse te sig ganska lika som för t.ex. dig om du spelade spelet utifrån makarens koncept. Frågan är dock sedan om du gillar samma upplevelser som jag.
Ja, självklart. Men jag vill då påstå att du just gör det som jag uppfattar Gurgeh stör sig på? Du bryter just den stämning och typ av stuk som spelmakaren tänkt sig. Ta t.ex. det att vi behåller världen med byter regelsystem. Jag skulle tillexempel aldrig sätta mig ned och spela Drakar & Demoner utan BRP, för det är ju en del av själva Drakar & Demoner konceptet som gör Drakar & Demoners lättsamma anda till vad den är.2. Ett rollspel = dess regler, och moddar man eller byter ut reglerna kunde man lika gärna givit fan. Det stämmer inte, eftersom man lika gärna kan köpa ett spel för dess världsbeskrivning, inspirerande SLP:er, intressanta äventyrskrokar, kampanjstruktur, spelledartips eller för att man gillade bilderna.
Min åsikt är just att ska du nu spela ett spel för att det spelet är just det spelet vore det dumt att pynta om halva julgranen, för då mister du ju just vad det spelet är. ...Och det är det som många spelmakare för för slapphänta med, ett påvisa och stå för sin idé. "Så här är den, och så här skall den fungera om du vill få det här!"
Nej, det är i och för sig sant. Fast jag ville ändå överdriva gränsen för att få fram min åsikt. Klart att du kan fixa och dola, men inte alltför mycket, fortfarande.Så hela "moddar du så kunde du lika gärna köpt nåt annat/byggt själv" faller lite på att de inte utesluter varandra.
Saken är den som jag sade ovan, att ett spel i sig som helhet är ju dess regler som skrevs för att ge den effekt spelmakaren tänkt passar bra till den stämning denne vill nå. Så koncept och regler - regelbasen i alla fall - hör ofta ihop om spelmakaren verkligen tänkt till på vilka situationer som ofta uppstår i dennes spel och hur de då skall lösas för att ge rätta knycken.
Därför tycker inte jag att man kan ta ett koncept men slänga hela regelmotorn och ändå anse att man sitter och spelar samma spel. Ta Dungeons & Dragons och kasta regelmotorn, eller bryt hela grejen med lvl-systemet. Då vill inte jag påstå att du upplever D&D såsom D&D är.