Nekromanti Spelskapare som ryter till

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: Grunden bör ändå bevaras för rätta knycken

solvebring said:
Jag hoppas du inte misstycker och tar detta som ett giltigt svar.
Mjao, så giltigt som rent känslomässiga, konservativa traditionalistargument kan bli. Jag begriper varför du tycker som du tycker, men för mig är det främmande att inte ha några konkreta argument bakom åsikter jag uttrycker på forum.

För dig är ett rollspel ett rollspel för att du tycker att ett rollspel är så. Det blir liksom en cirkelargumentation, där du biter dig i svansen i dina försök att avgränsa något som egentligen inte har så mycket till konkret gräns.

Du har dessutom fel i vad jag eftersöker. Jag vill spela det spel spelskaparen tänkt sig - att sedan spelskaparen i 99 fall av 100 varit för dålig för att skapa regelsystem som stödjer den rollspelsvärld, känsla och stämning han eller hon tänkt sig, det tänker jag inte hålla den ansvarig för.

Du vill spela resultatet av rollspelsmakarens mer eller mindre lyckade försök att få ner sitt rollspel på papper, i ord och regler. Jag vill spela rollspelsmakarens rollspel, så som rollspelsmakaren drömde ihop det från början - innan spelmakaren grottade ner sig och schabblade bort hela spelet mgenom att ge det ett taffligt regelsystem. Och jag hävdar med bestämdhet att jag fortfarande spelar rollspelet ifråga.

Om jag spelar MC med exakt samma värld, exakt samma stämning, exakt samma känsla, exakt samma namn, exakt samma kultur, historia, typ av uppdrag, fiender, filosofi och så vidare - men gör detta med ett system som faktiskt inte fäller krokben för allt det andra, så anser jag till och med att jag spelar mer mutant chronicles än vad jag gjort med originalsystemet. Originalsystemet hör nämligen inte ritkigt ihop med resten, utan sätter hela tiden effektivt krokben och förstör.

Jag har valet mellan att antingen spela reglerna eller konceptet, för att använda din uppdelning - de tu kan inte kombineras, eftersom reglerna förstör konceptet, och konceptet kräver andra regler.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: Grunden bör ändå bevaras för rätta knycken

solvebring said:
Det är som att Metallica skulle vara Metallica efter 1988, bara för att de fortfarande heter det. Att bandets koncept, sound och hjärta försvann har ingen som helst betydelse. ...
Inte försvann. Ändrades. Metallica utvecklades som band och som musiker, hittade nya vägar och vågade experimentera. Klart som fan det är samma band. Att det är exakty samma medlemmar som spelar i stort sett samma sorts musik gör det självklart för mig.

Sedan kan jag tycka att de var bättre tidigare, men jag skulle aldrig få för mig att vara så ogin att jag började påstå att de inte har rätt att använda sitt eget jädra namn, liksom.



Är du den person du var när du var fem år gammal? Inte exakt, antar jag. Men du heter samma sak. Du har utvecklats. Du har tagit andra riktningar. Betyder det att du inte är du längre?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Grunden bör ändå bevaras för rätta knycken

Mjao, så giltigt som rent känslomässiga, konservativa traditionalistargument kan bli. Jag begriper varför du tycker som du tycker, men för mig är det främmande att inte ha några konkreta argument bakom åsikter jag uttrycker på forum.
För mig är argumenten klart giltiga, men konkreta - ja det har du nog rätt i - det är de inte. Kanske eftersom ett bra rollspel egentligen bygger på en känla jag får, och det av det färdiga verket. Helheten skall tilltala mig, och det är väl det. Kanske är det just därför mina argument är så taffliga, eftersom de bygger på den där känslan. Jag vet faktiskt inte...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Grunden bör ändå bevaras för rätta knycken

Inte försvann. Ändrades. Metallica utvecklades som band och som musiker, hittade nya vägar och vågade experimentera. Klart som fan det är samma band. Att det är exakty samma medlemmar som spelar i stort sett samma sorts musik gör det självklart för mig.
Nå, Cliff Burton dog ju 1986, och det var väl det som fick det att spåra ur. Sedan kan det där med bättre musiker diskuteras. För mig som spelar själv vill jag påstå att det krävs en mindre avancerad gitarrist för att spela degiga ballader och släpig rock än fullmatad thrash. Dessutom är gamle Larse-man något otroligt mer otajt idag på skinnen än han var på den tiden då det begav sig.

... Fast det här behöver du inte svara på givetvis, för det är orelevant för tråden, och dessutom är jag väl ganska mycket av en vrångskalle vad det gäller musik på det hela taget. Kanske när det gäller rollspel också, om jag nu tänker efter på vad jag sagt hittills... :gremwink:

Är du den person du var när du var fem år gammal? Inte exakt, antar jag. Men du heter samma sak. Du har utvecklats. Du har tagit andra riktningar. Betyder det att du inte är du längre?
Fan, nu spräckte du ju den fina inställning jag har till allt annat här i världen...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Tråden om DoD är utbruten

Som sagt har jag brutit ut tråden om DoD och placerat den här. Jag borde kanske bryta ut någon mer deltråd, men den kändes som den som mest uppenbart gått ifrån ämnet.

/tobias
 
Top