Nekromanti Spelmekanik för organisation som kan hjälpa/stjälpa rollpersonerna under äventyr?

Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Rollpersonerna är agenter som jobbar åt en hemlig organisation. Hur kan man använda organisationen i spel för att ge spelarna fördelar och nackdelar under ett äventyr?

Jag vill helst ha spelregler som ger rollpersonerna bonus/avdrag men hur kan jag motivera att rollpersonerna får bonus/avdrag i äventyren på grund av organisationens utvecklingsnivå?

Varför ska organisationens ekonomi påverka rollpersonerna under äventyren? Varför ska organisationens teknologi påverka rollpersonerna under äventyren? Hur ska jag göra för att skapa en trovärdig koppling mellan organisationens utvecklingsnivåer och rollpersonernas färdigheter under äventyren?

Jag har InSpectres system med en franschise i bakhuvudet. Har ni några kloka idéer på hur det här skulle kunna se ut i spel?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, för du börjar med att efterfråga en spelmekanik och sen så efterfrågar du en motivation.

om du mest är sugen på att ge plus och minus, typ att organisationen ger +2 i ekonomi pga att den är högteknologisk eller +4 i teknik för att de är rika, är det väl bara att bestämma det, och sen så är det så? (där +X såklart kan ersättas med en extratärning ("du får en extra back-office-tärning när du slår mot revision...") eller poäng eller vad du vill).
Jag menar: motiveringen till VARFÖR det är så är ju att du ville ha det så, och att du ville ha det så är för att du tycker att det passar in i den typen av stämning eller spelvärld som du vill skapa, så allt du behöver finns redan där.

Jag själv skulle nog ha en annan regel, som till exempel att organisationen har ett hemligt handslag. Som spelare väljer du själv när du ska ge det hemliga handslaget. Om personen inte är insatt, tycker de bara att du är dum i huvet och pratar hellre med någon annan. Om personen ÄR insatt, däremot, finns det två möjligheter - antingen a) är de på din sida och kommer då att göra allt som står i deras makt för att hjälpa dig utan att röja sin egen täckmantel (typ: "oj, det ser visst ut som att vi har tid att hjälpa er med inkomstdeklarationen ändå, Mr Arberwilkenpeddy."), eller b) är de dina dödsfiender och kommer göra allt som står i deras makt för att låtsas hjälpa dig men i själva verket försöka döda dig.
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Tre solar;n115436 said:
Jag menar: motiveringen till VARFÖR det är så är ju att du ville ha det så, och att du ville ha det så är för att du tycker att det passar in i den typen av stämning eller spelvärld som du vill skapa, så allt du behöver finns redan där.
Jag vill ju ha en motivering till bonusen/avdragen. Jag vill inte säga att det är så för att jag vill ha det så. Jag vill säga du får +X på den här typen av färdigheter för organisationen har stusen Y.

Jag vill ha en meknaik som också är motiverad. Inget handslag som ger fördelar/nackdelar. Jag vill att spelarna ska kunna använda organisationen i spelmekaniken på något snyggt sätt utan att det blir för mekaniskt.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Tittat på M:0's arken regler? Där kanske finns lite inspiration du skulle kunna ta.

T.ex om spelarna får vara med och delta i utvecklingen av organisationen, likt M:0's ark, där man kan försöka dra genom diverse projekt som sedan ger hela organisationen och dess medlemmar fördelar. Detta funkar ju bäst när spelarna själva är en del av den organisationen. Samma sak fast som motsats kan användas för att förstöra för motstående organisationer, genom sabotage osv.

I övrigt förstår jag väl inte varför du behöver en motivering, så lukrativt som företagspolitik kan vara så handlar det mer om in-game omständigheterna som avgör motiveringen. Om man ska ha någon motivering som går hand i hand med mekanik kan man väl ta och se på olika positioner inom organisationen. Det är antagligen svårare att få en ledamot ifrån styrelsen att gå med på spelarnas eventuella förslag, men det ger dem väldigt stora fördelar om de lyckas övertyga ledamoten, medan det är lättare att övertyga någon vars roll kanske bara är manager of X, dock är bonusen de får mindre.

Du får så fall definiera hur organisationen är uppbyggd, vad den fokuserar på, var dess inkomstkällor är och göra dessa saker ganska tydliga för spelarna. För om organisationens inkomstkällor stryps kommer ju agenterna inte få tillgång till den utrustning de behöver för den är alldeles för svår att hitta på egenhand. T.ex Du kan hitta en 9mm pistol enkelt på svart marknaden, men det där raketgeväret kommer du inte kunna hitta. Vilket helt enkelt bara får spelarna att tänka i andra banor eller försöka lösa organisationens inkomst problem genom att öppna nya kanaler.

Slutligen som alltid 'rule of cool', James Bond's MI5/MI6 har en ass häftig R&D avdelning som ger han tuffa prylar som rent logiskt inte är någon en företagsverksamhet oavsett styre eller modell egentligen hade gått med på. Q är alltså en skapelse av rule of cool.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,575
Location
Ludvika
Framsynt bakåtsträvare;n115439 said:
Jag vill ju ha en motivering till bonusen/avdragen. Jag vill inte säga att det är så för att jag vill ha det så. Jag vill säga du får +X på den här typen av färdigheter för organisationen har stusen Y.

Jag vill ha en meknaik som också är motiverad. Inget handslag som ger fördelar/nackdelar. Jag vill att spelarna ska kunna använda organisationen i spelmekaniken på något snyggt sätt utan att det blir för mekaniskt.
Här hade jag stoppat in att man har ett antal prylar att använda eller tjänster att kräva in som kommer från organisationen. Och dessa är alltså ospecificerade. Lite som en poängpott. Den här potten ökar i takt med att organisationen blir starkare.

Dvs en spelare kan när som helst plocka fram en sån här "pryl" och säga "jag använder min pennlaser för att bränna mig igenom höljet" vilket ger + på färdighetsslaget just då, och under resten av äventyret har karaktären en pennlaser.

All utrustning måste så klart lämnas tillbaka efter avdragets avslut (men poängpotten fylls ju på).

Samma sak med tjänster; spendera ett poäng och kalla in en specialist. Eller spendera tio poäng och få en hel insatsstyrka.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,511
Location
Göteborg
Rymdhamster;n115463 said:
Här hade jag stoppat in att man har ett antal prylar att använda eller tjänster att kräva in som kommer från organisationen. Och dessa är alltså ospecificerade. Lite som en poängpott. Den här potten ökar i takt med att organisationen blir starkare.
... vilket är precis hur det funkar i InSpectres. Så , Framsynt bakåtsträvare, varför kan du inte bara sno InSpectres-lösningen rakt av?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,575
Location
Ludvika
Genesis;n115465 said:
... vilket är precis hur det funkar i InSpectres. Så , Framsynt bakåtsträvare, varför kan du inte bara sno InSpectres-lösningen rakt av?
Ah, se där. Jag hade dungeon worlds adventurer packs i bakhuvudet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,511
Location
Göteborg
Rymdhamster;n115466 said:
Ah, se där. Jag hade dungeon worlds adventurer packs i bakhuvudet.
Eller ja, nu när jag läser om ditt inlägg så ser jag att det nog inte riktigt är så det funkar. I InSpectres har organisationen olika kort (kreditkort, bankkort, gymkort och bibliotekskort), och man kan använda dem för att få bonus på olika slag genom att använda dem.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Ok. Här är en regel. Organisationen är jättebra på teknik. Alla som gått organisationens internutbildning får därför +2 på teknik.

Här är en annan. Organisationen har installerat bakdörrar i allt de kan. Om du vill kan du använda bakdörren för att få +2 på ditt färdighetsslag, men då avslöjar du den och den kan inte användas igen. Så om du tar +2 för att köra en Opel så kan varken du eller någon annan använda en +2a på en Opel igen (men på en Citroën).
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Tre solar;n115508 said:
Ok. Här är en regel. Organisationen är jättebra på teknik. Alla som gått organisationens internutbildning får därför +2 på teknik.
Det gör det svårt att förklara varför rollpersonerna får -2 när det går dåligt för organisationen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,575
Location
Ludvika
Framsynt bakåtsträvare;n115648 said:
Det gör det svårt att förklara varför rollpersonerna får -2 när det går dåligt för organisationen.
Undermålig utrustning och felaktig information.
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Rymdhamster;n115662 said:
Undermålig utrustning och felaktig information.
Jag tror problemet är hur jag har tänkt att spela spelet. Rollpersonerna är utlämnade åt sitt eget öde men samtidigt vill jag att de ska ha en koppling till en organisation. Jag får nog inte ihop det själv riktigt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,257
Location
Göteborg
Framsynt bakåtsträvare;n115665 said:
Jag tror problemet är hur jag har tänkt att spela spelet. Rollpersonerna är utlämnade åt sitt eget öde men samtidigt vill jag att de ska ha en koppling till en organisation. Jag får nog inte ihop det själv riktigt.
Det låter väldigt dystopiskt. Organisationen är så stor, byråkratisk och/eller inkompetent att den inte har koll på och/eller skiter i sina fotsoldater. Samtidigt är dessa fotsoldater (RP alltså) bundna till organisationen vare sig de vill eller ej. Antingen för att de har något kännetecken som gör att ingen kan ta fel på deras medlemskap och/eller att resten av världen är ännu värre, så att medlemskap är det minst dåliga alternativet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,575
Location
Ludvika
Framsynt bakåtsträvare;n115665 said:
Jag tror problemet är hur jag har tänkt att spela spelet. Rollpersonerna är utlämnade åt sitt eget öde men samtidigt vill jag att de ska ha en koppling till en organisation. Jag får nog inte ihop det själv riktigt.
Cyberimplantat direktlänkade till organisationens databas? Går det dåligt för organisationen har de inte råd att uppdatera programvara och jaga virus och bugar i samma utsträkning. Går det bra är allt uppdaterat och supporten är välbemannad och kunnig.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag tror jag börjar förstå.
Kan du berätta lite om settings, typ tekniknivå och sånt, för det spelar ganska stor roll för vilka kopplingar som är logiska.

Också: vilken typ av färdigheter vill du att det ska påverka?
 
Top