Spelledarlöst

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Båda varianter skulle nog funka.


Nej, inte jag heller. Jag menar mest att det går, men det finns ju knappt någon målgrupp för spelledarlösa spel överhuvudtaget, än mindre för spelledarlösa spel som försöker göra vad spelledarledda spel gör. Inte ens jag ingår i målgruppen där. Jag menar bara att jag tror att det skulle gå utmärkt. Den kommersiella dimensionen är en annan fråga. Och det är ju en faktor jag själv aldrig brytt mig om i mitt spelskapande. Mina försäljningssiffror ligger nog på ett par dussin (jag har inte koll).
Ironsworn försöker typ göra det som SL-ledda spel gör, och det verkar hyfsat populärt (även om det går att spela med SL också).

Perilous har ett tillägg med dungeon-kort så att det går att spela DnD-esque action utan SL.

Så det är inte helt långsökt!
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Min bild är att det finns en hyfsat stark målgrupp och marknad för SL-löst rollspelande som något queer och antiauktoritärt: ”no dice, no masters”. Och jag tror det går helt okej, snubblade över den här kickstartern till Venture & Dungeon (två “Belonging outside belonging”-spel) som fick in 17000 dollar. Inte miljonsummor men ändå inget att fnysa åt. (Sen skadade det väl inte att båda spelen refererar väldigt hårt till DnD, men kanske inte så konstigt iom att det är så populärt).

Edit: Såg nu att kickstartern till Wanderhome kammade hem över 300000 dollar, så visst finns det en marknad, även om den inte är superstor.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Nu har jag läst in mig lite mer på Mythic GME och så smått börjat skissa på ett experiment med Dungeon World som jag planerar att utsätta min sambo och @RasmusL för :) I och med att DW i sig bygger på stort spelarinflytande och att dragen anger mycket av riktningen, kan vi kanske begränsa bruket av MGME så att det går att undvika den spiraleffekt som det pratas om i den här tråden. Hellre då att vi hjälps åt att använda SL-dragen och tillsammans ställer de frågor som SL normalt ställer i DW. Mer delat SL-ansvar än spelledarlöst förvisso.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Nu har jag läst in mig lite mer på Mythic GME och så smått börjat skissa på ett experiment med Dungeon World som jag planerar att utsätta min sambo och @RasmusL för :) I och med att DW i sig bygger på stort spelarinflytande och att dragen anger mycket av riktningen, kan vi kanske begränsa bruket av MGME så att det går att undvika den spiraleffekt som det pratas om i den här tråden. Hellre då att vi hjälps åt att använda SL-dragen och tillsammans ställer de frågor som SL normalt ställer i DW. Mer delat SL-ansvar än spelledarlöst förvisso.
Spelledaremulator är nog för mig det sämsta av två världar. Att spela ett spel byggt för att ha en spelledare och plocka bort spelledaren. Min lilla erfarenhet av det var ganska negativ. Men folks smak är olika, och vissa kanske gillar det! Kan också vara så att den emulator jag använde var dålig.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Spelledaremulator är nog för mig det sämsta av två världar. Att spela ett spel byggt för att ha en spelledare och plocka bort spelledaren. Min lilla erfarenhet av det var ganska negativ. Men folks smak är olika, och vissa kanske gillar det! Kan också vara så att den emulator jag använde var dålig.
Jag tror att det mesta ändå kommer att komma från spelarna. Jag tänker mig mest att MGME kan kasta in kurvbollar och röra om i grytan då och då. Att konstant ställa frågor till den, som många tycks göra, känns som att det kommer att bryta av spelet för mycket.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Jag tror att det mesta ändå kommer att komma från spelarna. Jag tänker mig mest att MGME kan kasta in kurvbollar och röra om i grytan då och då. Att konstant ställa frågor till den, som många tycks göra, känns som att det kommer att bryta av spelet för mycket.
Det är nog det jag inte gillar. Om man spelar en grupp personer som samarbetar och försöker att lösa problem tillsammans har jag svårt att se att det funkar bra om inte motståndet kommer utifrån spelgruppen. Det är därför man har en spelledare i sådana spel, för att leverera motståndet, något att bolla mot. Ett spel kan absolut leverera detta, som i Drakar och bananer, men det jobbet tycker jag inte att en emulator klarar riktigt, för den är fast i att jobba i ett ramverk skapat för en mänsklig spelledare. Man behöver designa spelet med utgångspunkt för att det ska vara spelledarlöst, eller ha ett spel där det inte är alla rollpersoner mot omvärlden. AW eller Best Friends funkar spelledarlöst, för det finns (eller kan finnas) mycket olika berättelser bland rollpersonerna, som går i olika riktningar och kolliderar med varandra. Utmaningar och prompter ges delar av gruppen, inte gruppen som helhet. Om en utmaning ges till gruppen som helhet gillar jag inte om det är gruppen själv som levererar den. Det blir som att försöka kittla sig själv. Jag tycker fortfarande att Czegeprincipen (det är inte kul när samma person hittar på ett problem och dess lösning) är en viktig grundregel, om än inte i alla detaljer.

Men, som vanligt, alla får ha kul precis hur de vill.
 
Top