Spelledarens största musikhits!

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Väldigt scenariospecifikt men jag använde denna nedan i en specifik scen när jag spelledde Horror on the Orient Express till Call of Cthulhu.

(OBS! Mild spoiler)

När spelarna färdas mellan Paris och Lausanne så träffar de på tåget en operadiva. (Det mötet leder senare spelarna in i kampanjens Milano-kapitel.) Hon är på turné och ska vid framkomsten till Milano spela huvudrollen i Guiuseppi Verdis Aida på Milano-operan. I tågets salongvagn sjunger hon Aidas stora aria ackompanjerad av salongens piano.

Grejen är bara att det visade sig vara omöjligt att hitta ett passande klipp någonstans. Alltså, det finns hur många inspelningar av Aida som helst att tillgå. Men de är alla till full orkester. Inte konstigt då det ju är så den framförs på scen. Men att hitta en till endast piano visade sig vara nära på omöjligt. Tills någon i facebook-gruppen Horror on the Orient Express for Keepers tipsade om denna. Den är mig veterligen den enda som finns att tillgå på någon plattform.

Hursomhelst blev det mycket lyckat. Det blev en oerhörd stämning när jag kunde säga "Caterina Cavollaro ställer sig bredvid pianot och ser ut över de förväntansfulla ansiktena i salongen. Efter det korta introt börjar hon sjunga och det låter såhär."

När spelarna till slut når Milano och går på föreställningen så visade jag även snuttar från en del av Aidas nyckelscener som illustration. Det blev en rejäl stämningshöjare.

 
Joined
20 Oct 2023
Messages
156
Det finns ju väldigt mycket man kan göra när man spelleder för att förhöja stämningen, men ett område där min förmåga att hålla fler bollar i luften verkligen fallerar är att köra olika musikstycken baserat på vad som händer i scenariot. Jag är spelledare, inte DJ.

Därför har jag byggt en spellista som jag lade väldigt mycket tid på när jag satte ihop den, men som jag nu använt i över 4 år och tycker fortfarande fungerar väldigt bra. Det är den bakgrundsmusik jag använder när jag spelleder Call of Cthulhu, anpassad för att kunna ligga på shuffle i bakgrunden utan att man riktigt skall tänka på det.

Mycket dark jazz och ambient, artister så som Lustmord, The Dale Cooper Quartet, Lowering, autoisolation och Povarovo.
Listan har drygt 1000 följare på Spotify, så det verkar som iaf några andra gillar den med.


Första låten på listan, Nighthawks med Lowering, har blivit lite min personliga Call of Cthulhu-theme song.

 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Väldigt scenariospecifikt men jag använde denna nedan i en specifik scen när jag spelledde Horror on the Orient Express till Call of Cthulhu.

(OBS! Mild spoiler)

När spelarna färdas mellan Paris och Lausanne så träffar de på tåget en operadiva. (Det mötet leder senare spelarna in i kampanjens Milano-kapitel.) Hon är på turné och ska vid framkomsten till Milano spela huvudrollen i Guiuseppi Verdis Aida på Milano-operan. I tågets salongvagn sjunger hon Aidas stora aria ackompanjerad av salongens piano.

Grejen är bara att det visade sig vara omöjligt att hitta ett passande klipp någonstans. Alltså, det finns hur många inspelningar av Aida som helst att tillgå. Men de är alla till full orkester. Inte konstigt då det ju är så den framförs på scen. Men att hitta en till endast piano visade sig vara nära på omöjligt. Tills någon i facebook-gruppen Horror on the Orient Express for Keepers tipsade om denna. Den är mig veterligen den enda som finns att tillgå på någon plattform.

Hursomhelst blev det mycket lyckat. Det blev en oerhörd stämning när jag kunde säga "Caterina Cavollaro ställer sig bredvid pianot och ser ut över de förväntansfulla ansiktena i salongen. Efter det korta introt börjar hon sjunga och det låter såhär."

När spelarna till slut når Milano och går på föreställningen så visade jag även snuttar från en del av Aidas nyckelscener som illustration. Det blev en rejäl stämningshöjare.

Påminner om salongskonserten i datorspelet "Last Express" (som rekommenderas!). Missade konserten, pga att en vild knytnävsfight pågick ovanpå vagnen precis då, men andra karaktärer pratade varmt om konserten efteråt... :)
 
Last edited:

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
Av någon anledning brukar spåret The Departure från The Leftovers-soundtracket dyka upp när vi kör våra spelhelger. I övrigt brukar jag köra med kampanjspecifika signaturer.
  • Upsala-sviten: Violin Concerto In D Minor, Op. 47: Allegro moderato av Jean Sibelius
  • Svavelvinter: The Grand Duel av Luis Bacalov
  • Oraklets fyra ögon: Verklärte Nacht, Op. 4 av Arnold Schoenberg
  • The One Ring: Lord of the Rings-albumet av Bo Hansson
.
Lustigt nog är Verklärte Nacht ett av mina favoritstycken – jag hörde det första gången som 17-åring på ett hotellrum i Stockholm och skrev ett pappersbrev till SR för att höra vad de spelat. Om du läser sidan 326 i romanen Slaktare små, så är scenen en transskription av Richard Dehmels dikt Verklärte Nacht som musikstycket i sin tur bygger på.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Inte spellett så supermycket med musik. I timmar räknat kanske det är Star Wars-soundtracken vid konventsspelledande på SävCon som leder fortfarande.

Hemmavid är det väl skrivlistan jag körde när jag höll på med Nor Bannog-bloggen som gått mest i rollspelssammanhang.

Nu när jag spellett nya Drakar och Demoner har jag använt ett par spellistor jag gjorde för nästan 10 år sen, där det huvudsaklingen är låtar av Hedningarna, några av Boot och deras skiva Soot, samt spår från soundtracken till The 13th Warrior och Kingdom of Heaven.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
.
Lustigt nog är Verklärte Nacht ett av mina favoritstycken – jag hörde det första gången som 17-åring på ett hotellrum i Stockholm och skrev ett pappersbrev till SR för att höra vad de spelat. Om du läser sidan 326 i romanen Slaktare små, så är scenen en transskription av Richard Dehmels dikt Verklärte Nacht som musikstycket i sin tur bygger på.
Ja, alltså anledningen till att jag hade Verklärte Nacht till O4Ö var att jag hade läst att du lyssnade på den när du skrev böckerna. Mycket stämningsfull!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Många bra skivor har nämnts men inte den som tveklöst har gått varmast i vår spelgrupp under 90-talet. Varje gång det var spänning eller skräck åkte Black Aria av Glenn Danzig fram.

 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag snubblade över en (för mig) ny Dungeon Synth-artist idag. Under det fläskiga artistnamnet Warlock Corpse levereras på albumet "Leaving this rotten world" skitig och black-metallig dark ambient/dungeon synth från Kazakstan. Köpte direkt! Rekommenderas starkt!

Länk till Bandcamp.

a3858005243_10.jpg
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
222
Location
Helsingborg
Kollade igenom mina spotify-listor precis och hittade tillbaka till Christian Gabel och hans skiva Krater. Helt otroligt och funkar så jäkla bra till flera olika rollspel. Någon som har nämnt honom innan kanske? Hur som haver, här har ni en länk om ni har missat. Christan Gabel - Krater Prolog
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Jag spelar gärna en vinjettlåt för att signalera att "nu har vi hälsat och pratat klart om IRL" och sätta stämningen för spelet. Jag är dålig på att göra det när jag spelar online pga extra råddande, men den här gillade jag verkligen när vi körde den som vinjett i en sjöfararkampanj.

 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
222
Location
Helsingborg
Jag spelar gärna en vinjettlåt för att signalera att "nu har vi hälsat och pratat klart om IRL" och sätta stämningen för spelet. Jag är dålig på att göra det när jag spelar online pga extra råddande, men den här gillade jag verkligen när vi körde den som vinjett i en sjöfararkampanj.

Toksnyggt! En tydlig signal för att man förväntas träda in i spelvärlden med allt vad det innebär. Bra där!
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Senaste åren har redan nämnda The Thing-soundtrack gått varmt till både Cthulu/Kutulu och Coriolis. Nog det som använts allra mest.
Även soundtracket till Alien Covenant, en förglömlig film med desto bättre spelsoundtrack.

Även använt Goblins Suspiria som väldigt lyckad stämningshöjande/stressutlösande musik-cue. Blev lite återkommande ledmotiv.

Annars mycket mörk industri-ambient som Stahlwerk 9. Det kan gå i timtal i bakgrunden.

Jerry Goldsmiths 13:e krigaren-soundtrack blev återkommande ledmotiv för senaste Eon-kampanjen, men det var några år sedan nu. Kommit att förknippa melodierna nästan lika mycket till Eon som till filmen...
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Kollade igenom mina spotify-listor precis och hittade tillbaka till Christian Gabel och hans skiva Krater. Helt otroligt och funkar så jäkla bra till flera olika rollspel. Någon som har nämnt honom innan kanske? Hur som haver, här har ni en länk om ni har missat. Christan Gabel - Krater Prolog
I samma stil & genre kan jag tipsa om albumet "Bowdark" av Magnus Jäverling.
Har inte spelat rollspel till det, men har haft det på repeat när jag suttit och skrivit för jobbet.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
222
Location
Helsingborg
I samma stil & genre kan jag tipsa om albumet "Bowdark" av Magnus Jäverling.
Har inte spelat rollspel till det, men har haft det på repeat när jag suttit och skrivit för jobbet.
Tack för tipset! Jag känner igen Bowdark. Kan det vara så att Vargtimmen-podcast har tipsat om denne herre måntro?
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Tack för tipset! Jag känner igen Bowdark. Kan det vara så att Vargtimmen-podcast har tipsat om denne herre måntro?
Ja, och gjort ett helt program med honom som gäst. ”Skräcksynt” döpte de genren. Det var genom dem jag upptäckte honom!
 
Top