Spelledarens största musikhits!

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Igår grävde jag i min gamla skivsamling och hittade flera av de skivor (både brända och köpta) som gått varma genom ungdomens många spelmöten. Då kom jag att fundera på vad som varit populärast genom åren.

Jag har starka minnen av att vi provade sagan om ringen-musiken sekunden den fanns tillgänglig, men att den inte flög. Alla tänkte bara på filmerna istället för spelmötet. Vi testade också med *host* helt lagliga hembrända skivor *host* med musik från Zelda och/eller FF. Samma sak där.

Nä, det som chockade mig var hur nött och välsliten en skiva jag knappt tänkt på i åratal hade blivit. Jag hade av någon anledning köpt soundtracket till en av utställningarna på lokala museet - Nattljus av Ulf Söderberg. Det räckte att jag läste titlarna på baksidan för att bli nostalgisk och sjutton igen. Den här gick om och om och om igen i diverse fantasyspelssessioner, och jag minns att jag till och med skrev vissa scener till när vi spelade Vampire med mål att få ha specifika låtar från den i bakgrunden. Det måste finnas liknande historier hos er.

Vad har ni spelat allra mest i rollen som spelledarDJ genom åren? Något lika oväntat och smalt?

 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag har tidigare med framgång använt mig av Arvo Pärts musik, framförallt hans vokalverk, för att illustrera den tomma kalla 40k-rymden som inte vill några rollpersoner väl.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
När jag spelade Trial and Terror på konvent förr i tiden brukade jag köra Twin Peaks-temat som intro-/outro-musik, för att ha en tydlig distinktion när spelet väl var igång (under spel var det mycket renodlad skräckmusik från spel som gällde, mestadels Outlast men också lite Resident Evil och Final Fantasy).

Nu för tiden drar jag på någon låt från Cryo Chamber som passar stämningen jag tänkt mig för hela sessionen överlag, och låter den låten gå på repeat.

Tidigare har jag inte kört med musik alls när jag spelat, det är ett relativt nytt fenomen för mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Silent Hill 2 soundtracket är amazing. Det antyder att du ska känna känslor men dikterar inte vilka. Har ju blivit en kliche att Youtube video essäer använder det.

Och Conan soundtracket!

Jag har spelat en hög Florence + the Machine också, men mindre för folk störs av att det är text.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Silent Hill 2 soundtracket är amazing. Det antyder att du ska känna känslor men dikterar inte vilka. Har ju blivit en kliche att Youtube video essäer använder det.

Och Conan soundtracket!

Jag har spelat en hög Florence + the Machine också, men mindre för folk störs av att det är text.
Florence + the Machine är en av mina absoluta favoriter alla kategorier inom musik! Men har aldrig kört det i rollspel. Conan är ballt, och de mindre ikoniska bitarna har nog ingått på en hel del av våra blandskivor genom åren.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Idag brukar jag blanda instrumental stämningsmusik med ett soundscape. Det finns det mängder av på youtube, bara att klicka in. Om spelarna rör sig i en regnig skog, sätt på det på 75% volym mot musikens 100. Samma sak om de rör sig genom en ekande grotta, en pulserande stadsmiljö, etc. Mycket bättre än bara musik. Men så gjorde jag inte som ung.
 
Last edited:

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Precis som Khan så kör jag ambient och instrumentalt rakt igenom, men när vi var klara med Undergångens arvtagare (och därmed våran Mutantkampanj) så körde jag Dire Straits - Brothers in Arms när jag läste upp epilogtexten.

När man var tonåring så var det Blind Guardian, Helloween och Hammerfall som gällde till alla fantasyrollspel.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Igår grävde jag i min gamla skivsamling och hittade flera av de skivor (både brända och köpta) som gått varma genom ungdomens många spelmöten. Då kom jag att fundera på vad som varit populärast genom åren.

Jag har starka minnen av att vi provade sagan om ringen-musiken sekunden den fanns tillgänglig, men att den inte flög. Alla tänkte bara på filmerna istället för spelmötet. Vi testade också med *host* helt lagliga hembrända skivor *host* med musik från Zelda och/eller FF. Samma sak där.

Nä, det som chockade mig var hur nött och välsliten en skiva jag knappt tänkt på i åratal hade blivit. Jag hade av någon anledning köpt soundtracket till en av utställningarna på lokala museet - Nattljus av Ulf Söderberg. Det räckte att jag läste titlarna på baksidan för att bli nostalgisk och sjutton igen. Den här gick om och om och om igen i diverse fantasyspelssessioner, och jag minns att jag till och med skrev vissa scener till när vi spelade Vampire med mål att få ha specifika låtar från den i bakgrunden. Det måste finnas liknande historier hos er.

Vad har ni spelat allra mest i rollen som spelledarDJ genom åren? Något lika oväntat och smalt?

Kolla in Ulf Söderbergs Folkungasagan, t ex Tre Bröder, Ett Rike. Ren rollspelsmusikmagi.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
En annan favorit för mörkare fantasy/Conanvibes är Arcana Le Serpent Rouge
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag spelar oftast dungeon synth när vi spelar (både rollspel och brädspel). Alltså mörk fantasy-ambient i någon mån besläktad åtminstone kulturellt med black metal.

Genredefinierande* för dungeon synth är väl Mortiis (era 1 med album som Født til å Herske och Crypt of the Wizard), men det finns massor av nyare, utmärkt dungeon synth. Några av mina favoriter:

Örnatorpet. Nordiskt och sagosvenskt. Magi och melankoli. Samplar ibland Astrid Lindgren och Dunderklumpen och det funkar mycket bättre än vad man kan tro. Exempel på bra album: Bergtagen.

Aindulmedir är också svenskt, även om soundet inte är lika utpräglat nordiskt som Örnatorpet. Mystiskt, vackert och vintrigt. Här är en länk till en spellista som omfattar albumet The lunar lexicon.

Heimat der Katastrophe är ett litet italienskt(!) förlag som gett ut massor av dungeon synth på Bandcamp (en, i min mening, av de mer sympatiska musikplattformarna). Här kommer några förslag på bra artister/album under deras label:
  • Kormorg - dungeon myths. Mörk, melodisk och kuslig - perfekt för dungeoncrawling. Kanske det bästa rena DUNGEON-albumet i genren.
  • Gnoll - Cro-man. Gnolls homage till Basil Poledouris Conan-soundtrack är episkt och gör sig väldigt väl till Sword & Sorcery (duh). Sanslöst bra.
  • Zandar Zan - Thug life in Tsargol. Mer bra Sword & Sorcery, löst baserat på Lin Carter. Bara albumtiteln får en att komma i rätt stämning. Exempel på låttitlar är The deadly gleam of a naked blade och Death to all kings in Lemuria.
  • Glog - Zimyak's cookbook. Ett tokigt album baserat på en fiktiv kokbok. Någon sorts galen fusion av judisk klezmer och dungeon synth. När jag lyssnar på albumet får jag bilder i huvudet av en stam goblins som dansar runt en stor gryta. Börja med att lyssna på låten Copper ladle and a rusty cleaver för ett representativt smakprov.
  • Bonus! Inte riktigt dungeon synth, men Ryosuke Mochidas Kowloon Neon City skulle jag köra om jag spelledde någon form av sci-fi eller syberpunk. Jösses så fett det är.
Jag har massor av mer bra dungeon synth jag vill tipsa om, men får lägga band på mig nu. Kanske återkommer jag i ett till inlägg.

* Det finns en diskussion om Burzums påverkan att ha, men inte här.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,414
Location
Maastricht
Kan inte komma ihåg all musik vi kört genom åren. Men det har varit MASSOR.
En grupp jag spelat mycket när jag spelat och spellett The One Ring är Wardruna - Kvitravn.
Har även använt Alien Covenant Theme som intromusik när jag spelleder Alien generellt. Det är bra längd på låten och den är, tycker jag, enormt stämningsfull och sätter en bra ton för spelet.
Annars är det såklart många OSTs som spelats, en hel del metal av olika slag, en del folkmusik, som Wardruna ovan, Hedningarna osv.
Men best of? Får nog bli Wardruna som jag använt i allt ifrån Werewolf till Middle Earth.

Vi lyssnade väldigt mycket på The Sister of Mercy, Fields of the Nephilim och The Mission när vi spelade Vampire back in the 90s, väldigt sterotypiskt kanske, men det är kanske det som gått alllra mest. Särskilt Floodland med Sisters och Elysium med FotN.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Detta soundtrack funkar alltid om man vill ha skräck i urban miljö. Just dataspelsmusik är suverän att ha i bakgrunden, just eftersom den är designad för att vara där utan att ta uppmärksamhet.

 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
De där ambientsoundtracken som Jon Hodgsons släppte till The One Ring 1 ed är trevliga, både till Tolkienland och annat.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Grejar inte kända soundtracks "utslitna" vanliga låtar (med sånginslag) alls till rollspel. De bryter stämning och inlevelse. Det måste vara nedtonade saker, helst mörkare ambient, dataspelsmusik från passande genre, eller fiktiva soundtracks/helt okända saker för att funka.

Det får dock gärna vara närliggande musik, skulle jag spela t ex Blade Runner skulle jag använda mig av Analog Swedens tributplatta
, och till Conan diverse spelsoundtracks, Age of Conan etc.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,302
Eftersom jag till stor del spelat Call of Cthulhu har mycket rollspelsmusik varit kopplat till det. Redan när vi började spela utgjorde två soundtracks en stor del av spellistorna: soundtracket till The Thing och till Eternal Darkness: Sanity's Requiem. De fick båda en stark koppling hos oss som spelade och på vissa sätt starkare än verken de var med i!

The Thing är spännande, för soundtracket innehåller mycket mer musik än vad som hörs i filmen! Morricone skrev ofta musik innan filmerna var klara men allt passade inte in i filmen. Så därför finns en uppsjö av oanvända (men stämningsfulla) spår som vi också använde (utöver huvudtemat). Men i Hateful Eight användes några av spåren för att fylla ut för att fylla ut där musik behövdes, så när t ex det här spåret dök upp blev alla vi i spelgruppen helt till oss, för det var ju "Cthulhu-musiken!"

Eternal Darkness är ju väldigt Lovecraft-inspirerat och musiken hade ju därför helt rätt vibe för CoC, men bara en i gruppen hade spelat igenom det. Men sen, när jag passade på att spela igenom det (senast nu i somras) så satt min syster med och jag såg hur hon log och sa "det är ju Cthulhu-musiken!" när jag satt och körde det!

Ett annat favoritsoundtrack är Danny Elfmans musik till Joe Johnstons The Wolfman. En halvdan film, men musiken är sjukt bra och helt perfekt för gotisk skräck – det är mitt go to-soundtrack för Nordiska Väsen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Eftersom jag till stor del spelat Call of Cthulhu har mycket rollspelsmusik varit kopplat till det. Redan när vi började spela utgjorde två soundtracks en stor del av spellistorna: soundtracket till The Thing och till Eternal Darkness: Sanity's Requiem. De fick båda en stark koppling hos oss som spelade och på vissa sätt starkare än verken de var med i!

The Thing är spännande, för soundtracket innehåller mycket mer musik än vad som hörs i filmen! Morricone skrev ofta musik innan filmerna var klara men allt passade inte in i filmen. Så därför finns en uppsjö av oanvända (men stämningsfulla) spår som vi också använde (utöver huvudtemat). Men i Hateful Eight användes några av spåren för att fylla ut för att fylla ut där musik behövdes, så när t ex det här spåret dök upp blev alla vi i spelgruppen helt till oss, för det var ju "Cthulhu-musiken!"

Eternal Darkness är ju väldigt Lovecraft-inspirerat och musiken hade ju därför helt rätt vibe för CoC, men bara en i gruppen hade spelat igenom det. Men sen, när jag passade på att spela igenom det (senast nu i somras) så satt min syster med och jag såg hur hon log och sa "det är ju Cthulhu-musiken!" när jag satt och körde det!

Ett annat favoritsoundtrack är Danny Elfmans musik till Joe Johnstons The Wolfman. En halvdan film, men musiken är sjukt bra och helt perfekt för gotisk skräck – det är mitt go to-soundtrack för Nordiska Väsen.
Eternal Darkness soundtracket är amazing!
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
Jag har precis påbörjat ett äventyr med mina två grabbar här hemma, den yngsta är nio och den äldsta är tretton. Då det är första gången de faktiskt spelar rollspel tänkte jag inte ge mig på något större episkt äventyr, snarare något enkelt och lite mer lättsamt. Den lilla gruppen av äventyrare är mina två grabbar och två npc som är med i sällskapet varpå den ena är en bard med en riktigt fin förmåga; projicera orkester. Barden kan i princip spela och sjunga vad som helst och få det att låta som att det är en hel orkester som spelar. Antingen spelar barden inför alla eller så projicerar han sin förmåga mentalt. Detta gör att gruppen får buffs eller fienderna debuffs samt att det ger mig som spelledare en mycket större frihet och spelglädje när jag kan spela i princip vilka låtar som helst från spotify.

Senaste striden de fick ge sig in i var ett hederligt barslagsmål och vilken låt passar då bättre än Backyard Babies Brand New Hate? Detta har varit mycket uppskattat, kul också att kunna få spela låtar när man till exempel färdas längre sträckor och jag behöver beskriva en miljö eller kanske förtydliga olika grejor i spelandet.

Jag som älskar att skapa karaktärer använder även musiken för att sätta en personlighet till de olika karaktärerna. En pråligt klädd orc som älskar pengar och diamanter och som inte skulle tveka en sekund att förråda spelarna för större rikedom presenteras genom låten Ach so gern med Lindemann.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Av någon anledning brukar spåret The Departure från The Leftovers-soundtracket dyka upp när vi kör våra spelhelger. I övrigt brukar jag köra med kampanjspecifika signaturer.
  • Upsala-sviten: Violin Concerto In D Minor, Op. 47: Allegro moderato av Jean Sibelius
  • Svavelvinter: The Grand Duel av Luis Bacalov
  • Oraklets fyra ögon: Verklärte Nacht, Op. 4 av Arnold Schoenberg
  • The One Ring: Lord of the Rings-albumet av Bo Hansson
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Eternal Darkness är ju väldigt Lovecraft-inspirerat och musiken hade ju därför helt rätt vibe för CoC, men bara en i gruppen hade spelat igenom det. Men sen, när jag passade på att spela igenom det (senast nu i somras) så satt min syster med och jag såg hur hon log och sa "det är ju Cthulhu-musiken!" när jag satt och körde det!
Fantastiskt! Både musiken, spelet som helhet, och systerns reaktion.
 
Top