Spelledarens roll i gamla spel

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
@entomophobiac glömde att du enbart pratade regelbok. Vill dock hävda att det där inte fick nått vidare genomslag. Eller visst, givetvis skissade folk upp skogsvägar, gläntor, värdshus etc men någon besatthet känns som en oerhört överdriven tolkning.

Äspel hade absolut värderingar om vad som var en god och dålig SL dock. Så det är inget försvar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
[N]ågon besatthet känns som en oerhört överdriven tolkning
Jag vill vara tydlig med att jag inte har någon insats i detta alls - jag försökte bara vara rolig när jag skrev "besatthet" eftersom det var ett sammanträffande. Tycker mest det är intressant att se vad olika spel väljer att lägga tyngd på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Alla äventyr hade de kartor som behövdes.
Men om spelledaren förväntas hitta på äventyr…?

(Jag associerar till en helt annan grej här – när jag fick den något chockartade insikten att det tydligen fanns spelgrupper som bara spelade färdigt köpematerial…)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
(Jag associerar till en helt annan grej här – när jag fick den något chockartade insikten att det tydligen fanns spelgrupper som bara spelade färdigt köpematerial…)
Ja, det är definitivt en av de där grejerna som gör att folk hade väldigt olika upplevelser. En spelgrupp där man bara spelade köpeäventyr och en där man aldrig spelade köpeäventyr måste ha fått helt olika upplevelser och ha helt olika bilder av hur spelet säger att man ska spela det. För många var äventyren en central del i vad rollspelet var, för andra var de högst valfritt extramaterial. Jag spelade aldrig köpematerial, bara för att jag lärde mig spela med min bror och mina kusiner, som inte använde det. Ren slump.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag vill vara tydlig med att jag inte har någon insats i detta alls - jag försökte bara vara rolig när jag skrev "besatthet" eftersom det var ett sammanträffande. Tycker mest det är intressant att se vad olika spel väljer att lägga tyngd på.
Ja, jag tar inte illa vid mig. Dock tror jag att det här projektet säger mer om vilka intentioner (eller arv, eller vilka konventioner som rådde) som fanns vid en viss tidpunkt när en produkt skrevs än hur SL-rollen har utvecklats/setts på.

Jag tycker att det är intressant. Jag har också gått tillbaka och läst dessa kapitel i många spel, men jag tror att i många fall så halkade det bara med.

Att inte ta spelets övriga moduler i beaktande ger en lite sne bild. Och inte bara moduler, artiklar, bloggar, forum etc.

Jag undrar om inte @DeBracy ger oss den bästa och mest tydliga förklaringen. Övriga är utspädda varianter där man missat poängen eller inte riktigt tänkt klart. Det var ändå tänkt att man skulle spela äventyren.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Men om spelledaren förväntas hitta på äventyr…?

(Jag associerar till en helt annan grej här – när jag fick den något chockartade insikten att det tydligen fanns spelgrupper som bara spelade färdigt köpematerial…)
Ja, då får man ju rita sina egna kartor. Men jag tror inte Äspel uppmanade till detta mer än Lancelot Games, Games Workshop eller NeoGames. För att bara ta några exempel. Och jag känner inte alls igen att någon värdering lades vid detta. Mer än att jag skrattar så jag gråter när @afUttermark ritar kartor ;)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Övriga är utspädda varianter där man missat poängen eller inte riktigt tänkt klart. Det var ändå tänkt att man skulle spela äventyren.
Alla produktlinjer som har publicerade äventyr presenterar dem dock som ett alternativ, inte som "the one true way". Att förlag sedan vill sälja fler böcker är ju knappast en överraskning. Finns en rätt intressant artikel som behandlar det.

Av dem jag bläddrade i nu var den tydligast supplementprofilerade boken MERP, där det refereras till flera tillbehör du "bör" ha för att göra vissa saker som GM.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Alla produktlinjer som har publicerade äventyr presenterar dem dock som ett alternativ, inte som "the one true way". Att förlag sedan vill sälja fler böcker är ju knappast en överraskning. Finns en rätt intressant artikel som behandlar det.

Av dem jag bläddrade i nu var den tydligast supplementprofilerade boken MERP, där det refereras till flera tillbehör du "bör" ha för att göra vissa saker som GM.
Ja, jag är helt för "en regelbok - spela!". Jag gör mest historiska inflikningar eftersom det tycktes att du vill diskutera vad Forge tyckte och vilka värderingar Äspel hade.

Återigen. Jag säger inte att det är rätt eller fel. Jag ger bara min bild av rollspelsscenen.

Äspels ständinga DnD-dissar i Sinkadus är också rätt intressanta.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Jag gör mest historiska inflikningar eftersom det tycktes att du vill diskutera vad Forge tyckte och vilka värderingar Äspel hade.
Jag borde aldrig ha nämnt Forge, i slutänden!

Bakgrunden för min spontana "research" är mest en återkommande pik gentemot spelledare som går att se både i Forgediskussionen, i de Forgespel jag läst, och även att höra direkt från skaparnas munnar i diverse konversationer och bloggar.

Det har gjort mig nyfiken på vad spelen faktiskt säger. Inte nödvändigtvis för att försöka motbevisa eller så, utan snarare av ren nyfikenhet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag borde aldrig ha nämnt Forge, i slutänden!

Bakgrunden för min spontana "research" är mest en återkommande pik gentemot spelledare som går att se både i Forgediskussionen, i de Forgespel jag läst, och även att höra direkt från skaparnas munnar i diverse konversationer och bloggar.

Det har gjort mig nyfiken på vad spelen faktiskt säger. Inte nödvändigtvis för att försöka motbevisa eller så, utan snarare av ren nyfikenhet.
Jag förstår. Det finns ingen konflikt här. Jag diskuterar ämnet. Jag har själv startat liknande trådar. Jag är alltså genuint intresserad. Men jag får känslan att du uppfattar mina inlägg som någon form av kritik. Jag försöker inte försvara Forge eller Äspel. Jag försöker nyansera problemformuleringen och bidra med egna upplevelser.

Men jag kan absolut dra mig tillbaka så kan du fortsätta med din genomgång. Jag kanske missförstod trådens syfte.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Ja, då får man ju rita sina egna kartor. Men jag tror inte Äspel uppmanade till detta mer än Lancelot Games, Games Workshop eller NeoGames. För att bara ta några exempel. Och jag känner inte alls igen att någon värdering lades vid detta. Mer än att jag skrattar så jag gråter när @afUttermark ritar kartor ;)
Det var för att Kalle lärde upp mig att kartor var asviktigt, han ritade dem jämt. Alltså har jag fortsatt i hans spår. När du tog över spelledarkappan från mig hade du bara sett fula kartor som du skrattade åt och därför plockade du bort dem och trodde de var oviktiga. Kartor är av yttersta vikt.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Fanns det också inte en regel i gamla drakar och demoner som sa att spelledaren alltid har rätt, och en uppföljande regel som som att om spelledaren har fel se ovanstående regel. Det är väl snarare den här typen av regler som ligger bakom varför folk gärna ser en viss begränsning av spelledarens makt.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Drakar och demoner från 91 SL tips

Tips till SL
• SL har alltid rätt.
• Skulle SL av någon händelse ha fel, se ovanstående
regel.
• Spelarna bör inte ha tillgång till regelboken under
spelets gång.
• Har spelarna hemligheter för varandra kan de diskuteras
i enrum med SL eller genom att skicka lappar.
• Du varken kan eller behöver lära dig alla regler på en
gång. Använd regelboken fortlöpande om du känner
dig osäker och du tycker att det behövs.
• Förklara reglerna du använder för spelarna om de så
önskar, men undvik regeldiskussioner.
• Konstruera egna regler där grundreglerna inte räcker
till.
• Var ärlig och eftersträva opartiskhet. Använd reglerna
som ett spelhjälpmedel för äventyret och aldrig för att
straffa någon. Aldrig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Drakar och demoner från 91 SL tips

Tips till SL
• SL har alltid rätt.
• Skulle SL av någon händelse ha fel, se ovanstående
regel.
Detta fanns även med i Mutant 2089 och ledde till mycket bråk när vi som tolvåriga småttingar spelade 😂
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
• SL har alltid rätt.
• Skulle SL av någon händelse ha fel, se ovanstående
regel.
Jag hade fått för mig att den där dårskapen var från någon Sinkadus eller liknande! Tji fick jag.

Finns det någon utrikisk förlaga till den, eller är det ett rent Äspelspåfund? Har i alla fall inte stött på någon motsvarande utgångspunkt i mitt skummande.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Första rena instansen av att fudgea resultat såg jag i Vampire (dock med en brasklapp om att jag bara skummat de här böckerna - det kan förekomma i något av de andra spelen):

"One of the biggest decisions a Storyteller ever makes is when she first decides to ignore the rules. This is completely legitimate, provided it's done for the right reasons and in the right way. In fact, we encourage you to break the rules; it is your prerogative as a Storyteller."

Det åtföljs dock av ett exempel och tre sätt att fuska för att främja berättelsen. Det handlar dock inte om att se till att något du planerat händer, utan istället om att se till det gemensamma nöjet och att det inte blir antiklimaktiskt för att någon fumlar exempelvis. Känns dock lite som ett nytt paradigm, där flera av 80-talsspelen noterar reglernas neutralitet som central.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
”Spelledaren som entertainer” är nog den uppfattning som skapat mest slitningar och bitterhet i mina spelgrupper genom åren. Det legitimiserar tex att spelare knappt förbereder eller anstränger sig. Kommer till ett spelmöte, sätter sig ner och väntar på att showen ska börja.

För egen del har det också orsakat mycket prestationsångest, då jag känt att allt ansvar legat på mig
 
Last edited:
Top