Spelledarens roll i gamla spel

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Det finns ett känt fenomen att köpa GURPS-grejer för researchens och analysens skull och strunta i reglerna
Det är lite det fenomenet jag refererar till. För jag tror många gör detta helt utan att ha läst reglerna. Så har det definitivt varit för min egna del. GURPS är såpass konsekvent etablerat som "dåligt" i den allmänna konversationen att det knappt ges en ärlig chans.

Angående nya Everway så blir det hard pass från mig när den nya kortleken börjar yra om "hero's journey" och böckerna är blaffiga hårdpärmar. ;)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
GURPS är väl bra för vad det är - det handlar mest om man gillar det det är?
Mitt intryck är dock som sagt att det är mer av en uppfattning än ett faktum. Självklart får folk tycka vad de vill om spel oavsett vad - hela vår hobby är subjektiv - men just GURPS tror jag många har åsikter om utan att ha läst det, eller spelat det.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag vet inte om det blir OT, men jag har läst en del GURPS (senaste utgåvans regler, tidigare Traveller-produkter, samt Space), spelat en del GURPS (bara senaste utgåvans regler). Jag tycker böckerna är lite tråkiga grafiskt och har ett upplägg och en layout som inte faller mig i smaken. Men jag gillar själva innehållet så pass att jag är sugen på att skaffa grundreglerna framöver och testa det mer som SL.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Den enskilt värsta spelsession jag någonsin spellett var på LinCon något år, där jag beskrev scenariot, delade ut rollpersoner, etc., sådär som det går till. Sen sitter gruppen helt tyst och tittar på mig som hungriga fågelungar. Inte ett ljud hörs. En tumbleweed flyger förbi. Det är nog min mest märkbara kollision med spelare som förväntade sig spelledare som rena underhållare.

När de fick explicita val av mig så använde någon av dem två-tre ord. Sen tittade de på mig igen.

Det var fruktansvärt...
Det här är nog vad jag förväntar mig av spelare om vi inte kommit överens om annat. Jag förväntar mig själv också att SL beskriver situationen spelarna är i så att de kan agera. Om jag hade gjort eller fått en rollperson och spelledaren var tyst efter att ha beskrivit äventyret så skulle jag bli förvånad, och fråga om jag missat nåt efter ett tag.
 
Top