Fjodor Pollett
Swordsman
Inledning. Det här stycket kan du hoppa över.
Rösten är alltid med oss; utan den försvinner våra dåd, bleknar snabbt som dödligas minnen, har aldrig funnits. Våra världar vävs av ord och berättelser. Främmande länder får sin tillblivelse så snart de nämns. Vänner och fiender är stelnade tecken tills deras liv danas av ord. Varje grupp av verkare, dådfolk, äventyrare har sin krönikör som nålar stycken av Hänt och Finns på verklighetens lapptäcke. Namnen är många - skalden, berättaren, beskrivaren, Essel, Djiem. Men vad den än kallas är Rösten alltid med oss.
Det här är ett otestat minisystem som har sitt ursprung i funderingar kring kunskapsfärdigheter i BRP, men borde vara enkelt att generalisera till lite vad som helst.
Rollpersoner/spelarfigurer har förutom sina vanliga värden och förmågor även ett antal färdigheter kallade Kunskaper som representerar specifika kunskaper om världen, exempelvis Kunskap om Skogen eller Kunskap om Stadsintriger.
Spelledaren har också en Kunskap, nämligen Kunskap om Allt. Denna färdighet börjar på 100% eller motsvarande. Spelledaren behöver i vanliga fall inte slå för Kunskap om Allt utan kan beskriva och berätta fritt. Se dock nedan.
För att använda en Kunskap gör spelaren ett (gärna tvärsäkert) uttalande och slår ett vanligt färdighetsslag.
Om spelledaren misslyckas med sitt slag är uttalandet ogiltigt. Den Nekande spelaren har nu rätt att utropa Revolt.
För att begå Revolt tillfrågas varje spelare om de vill delta. Räkna samman de Pudelpoäng som användes av deltagande spelare när spelledaren förnekades, plus eventuella extra Pudelpoäng som spelarna vill använda. Detta är den Nekande spelarens tillfälliga färdighetsvärde i Revolt.
Om slaget för Revolt lyckas, tar denna spelare över som spelledare med ett värde på Kunskap om Allt på 100%.
[SUP]1[/SUP]Pudlar är fluffiga men har en fast kärna.
Rösten är alltid med oss; utan den försvinner våra dåd, bleknar snabbt som dödligas minnen, har aldrig funnits. Våra världar vävs av ord och berättelser. Främmande länder får sin tillblivelse så snart de nämns. Vänner och fiender är stelnade tecken tills deras liv danas av ord. Varje grupp av verkare, dådfolk, äventyrare har sin krönikör som nålar stycken av Hänt och Finns på verklighetens lapptäcke. Namnen är många - skalden, berättaren, beskrivaren, Essel, Djiem. Men vad den än kallas är Rösten alltid med oss.
Det här är ett otestat minisystem som har sitt ursprung i funderingar kring kunskapsfärdigheter i BRP, men borde vara enkelt att generalisera till lite vad som helst.
Rollpersoner/spelarfigurer har förutom sina vanliga värden och förmågor även ett antal färdigheter kallade Kunskaper som representerar specifika kunskaper om världen, exempelvis Kunskap om Skogen eller Kunskap om Stadsintriger.
Spelledaren har också en Kunskap, nämligen Kunskap om Allt. Denna färdighet börjar på 100% eller motsvarande. Spelledaren behöver i vanliga fall inte slå för Kunskap om Allt utan kan beskriva och berätta fritt. Se dock nedan.
För att använda en Kunskap gör spelaren ett (gärna tvärsäkert) uttalande och slår ett vanligt färdighetsslag.
- Om slaget misslyckas är uttalandet inte sant, men RP:n är ändå övertygad om det och bör agera därefter.
- Om slaget lyckas har spelledaren rätt att Neka, till ett visst pris. Annars är uttalandet sant och ännu ett brottstycke av världen har fått fast form.
För att neka måste spelledaren betala en poäng av Kunskap om Allt. Denna poäng tilldelas den förnekade spelaren i form av en Pudelpoäng[SUP]1[/SUP].
Om spelledaren misslyckas med sitt slag är uttalandet ogiltigt. Den Nekande spelaren har nu rätt att utropa Revolt.
För att begå Revolt tillfrågas varje spelare om de vill delta. Räkna samman de Pudelpoäng som användes av deltagande spelare när spelledaren förnekades, plus eventuella extra Pudelpoäng som spelarna vill använda. Detta är den Nekande spelarens tillfälliga färdighetsvärde i Revolt.
Om slaget för Revolt lyckas, tar denna spelare över som spelledare med ett värde på Kunskap om Allt på 100%.
[SUP]1[/SUP]Pudlar är fluffiga men har en fast kärna.