Nekromanti Spelledarens kunskap om allt, eller hur man gör uppror mot Rösten

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Inledning. Det här stycket kan du hoppa över.

Rösten är alltid med oss; utan den försvinner våra dåd, bleknar snabbt som dödligas minnen, har aldrig funnits. Våra världar vävs av ord och berättelser. Främmande länder får sin tillblivelse så snart de nämns. Vänner och fiender är stelnade tecken tills deras liv danas av ord. Varje grupp av verkare, dådfolk, äventyrare har sin krönikör som nålar stycken av Hänt och Finns på verklighetens lapptäcke. Namnen är många - skalden, berättaren, beskrivaren, Essel, Djiem. Men vad den än kallas är Rösten alltid med oss.

Det här är ett otestat minisystem som har sitt ursprung i funderingar kring kunskapsfärdigheter i BRP, men borde vara enkelt att generalisera till lite vad som helst.

Rollpersoner/spelarfigurer har förutom sina vanliga värden och förmågor även ett antal färdigheter kallade Kunskaper som representerar specifika kunskaper om världen, exempelvis Kunskap om Skogen eller Kunskap om Stadsintriger.

Spelledaren har också en Kunskap, nämligen Kunskap om Allt. Denna färdighet börjar på 100% eller motsvarande. Spelledaren behöver i vanliga fall inte slå för Kunskap om Allt utan kan beskriva och berätta fritt. Se dock nedan.

För att använda en Kunskap gör spelaren ett (gärna tvärsäkert) uttalande och slår ett vanligt färdighetsslag.
  • Om slaget misslyckas är uttalandet inte sant, men RP:n är ändå övertygad om det och bör agera därefter.
  • Om slaget lyckas har spelledaren rätt att Neka, till ett visst pris. Annars är uttalandet sant och ännu ett brottstycke av världen har fått fast form.
    För att neka måste spelledaren betala en poäng av Kunskap om Allt. Denna poäng tilldelas den förnekade spelaren i form av en Pudelpoäng[SUP]1[/SUP].
En spelare har också rätten att Neka till uttalanden som spelledaren gör, genom att betala en eller flera Pudelpoäng. I detta fall måste spelledaren slå för Kunskap om Allt minus antalet Pudelpoäng som använts. Andra spelare kan också bidra med Pudelpoäng.

Om spelledaren misslyckas med sitt slag är uttalandet ogiltigt. Den Nekande spelaren har nu rätt att utropa Revolt.

För att begå Revolt tillfrågas varje spelare om de vill delta. Räkna samman de Pudelpoäng som användes av deltagande spelare när spelledaren förnekades, plus eventuella extra Pudelpoäng som spelarna vill använda. Detta är den Nekande spelarens tillfälliga färdighetsvärde i Revolt.

Om slaget för Revolt lyckas, tar denna spelare över som spelledare med ett värde på Kunskap om Allt på 100%.

[SUP]1[/SUP]Pudlar är fluffiga men har en fast kärna.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Verkar ju kul att testa som avbrott till det vanliga spelandet :)

I vår spelgrupp funkar det i regel så att alla etablerar sanningar om världen genom att uttala sig tvärsäkert. SL förbehåller sig rätten att lägga in veto, men det händer väldigt sällan.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Björn Wärmedal;n170132 said:
I vår spelgrupp funkar det i regel så att alla etablerar sanningar om världen genom att uttala sig tvärsäkert.
För en sådan grupp behövs nog inget av detta (möjligtvis Revolt) utan det här är mer tänkt som samberättande för trad-spelare.
Björn Wärmedal;n170132 said:
SL förbehåller sig rätten att lägga in veto, men det händer väldigt sällan.
Å, men delar SL ut Pudelpoäng som plåster på såren? :)
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Några exempel, T100-baserade. Deltagare: SL, Spelare A, B, C.

SL: Skymningen börjar närma sig och det är dags att se sig om efter en lägerplats.
A: Min Kunskap om Färdvägar säger mig att det ligger ett värdshus bortom stigens nästa krök (rullar tärningar). Attans.
Gruppen fortsätter framåt ytterligare en timma innan de ger upp sökandet efter värdshuset, och tvingas slå läger i skymningen.

Eller...
A: ... värdshus bortom stigens nästa krök (rullar tärningar) Ja minsann, där framme ligger ju Bulliga Bagaren, den här provinsens mest väldoftande värdshus!
Gruppen hyr ett rum och kan sova bekvämt och vakna till doften av nybakat bröd.

Eller...
A: ... den här provinsens mest väldoftande värdshus!
SL: (Har planerat ett överfall under natten) Det förnekar jag bestämt. Det här är ingen provins, det är en öde ö, här finns inga värdshus.
Gruppen får leta upp en lägerplats. SL sänker Kunskap om Allt från 88 till 87 och spelare A antecknar en Pudelpoäng.

Eller...
SL: Det är en öde ö.
B: Nej, det är icke så! (Satsar fem Pudelpoäng. A lägger till tre och C lägger till sju).
SL: (Räknar ut Kunskap om Allt minus Pudelpoängen, 88 -15 = 73. Slår tärningarna, lyckas) Jo, så är det helt visst.
Gruppen får leta upp en lägerplats.

Eller...
SL: Slår tärningarna, misslyckas.
B: REVOLT! NED MED TYRANNEN!
C: Jag är med.
A: Inte jag.
B: (Lägger till ytterligare nio poäng. 5 + 7 + 9 = 21, Rullar tärningarna, lyckas, tar över som spelledare med Kunskap om Allt på 100)
SL (B): "Magic is impressive, but now Minsc leads. SWORDS FOR EVERYONE!"
A, C, D (före detta SL): Stön.
?
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,148
Location
Göteborg
Det här var en rolig idé. Tror inte att jag behöver låna pudelmekaniken, men Kunskap som färdighet som faktiskt lägger till kunskap till världen låter ju kul.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
olaberg;n170143 said:
... Kunskap som färdighet som faktiskt lägger till kunskap till världen låter ju kul.
Inte min idé, jag har snott den från Burning Wheels som säkerligen snott den någon annan stans. I BW har spelledaren godtycklig vetorätt, vilket jag tyckte var tråkigt. Sålunda uppkom pudelpoängen (vars namn jag också snott, fast det egentligen betyder "godtyckliga XP för rollgestaltning").
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,148
Location
Göteborg
Jag är ju så illa påläst på samskaparmekanker att allt känns nytt, även om vi använt en massa sådana element i alla år.
 
Top