Nekromanti Spelledaren bestämmer!

D&D3

Veteran
Joined
29 Mar 2003
Messages
4
Location
Nått obetydligt ställe
Jo jag undrar hur gör ni andra när ni kör Eon och RPerna ska slåss? Jag har problem med det. Hur vet man när motståndaren dör? Oftast blir det så att.... spelledaren bestämmer. :gremconfused:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dödsslaget bestämmer!

"Hur vet man när motståndaren dör?"

Motståndaren blir skadad och får slå ett dödsslag mot rollpersonens Chockvärde. Svårigheten hämtas från skadesektionen. Misslyckas dödsslaget så dör motståndaren.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Det är spelledarens roll att hålla koll på, styra och sköta allt utom rollpersonerna. Han ska dessutom för fram historien, vilket gör att han får "bestämma" en hel del. Så ja, spelledaren bestämmer om en motståndare ska dö om motståndaren uppfyller kriterierna för att dö, dvs ingen "hälsa" kvar eller vad man nu vill kalla det...
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Som det redan nämts: Spelledaren bestämmer, antingen genom att säga att fienden trillar ned död eller slå ett dödsslag.
Sen finns det gånger det är otroligt fånigt att slå dödsslag ex: Atärblödningar i halsen etc, man dör direkt ju(Om kraftfull magi inte är inblandad).
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Dödsslaget bestämmer!

Det där kanske kräver ett förtydligande. Jag som vet hur reglerna fungerar tyckte fortfarande att det stod att RP:s motståndare skulle slå mot RP's Chockvärde.

Motståndaren (alla för den delen) ska såklart slå mot sitt egna Chockvärde.
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Re: Dödsslaget bestämmer!

Kör ni med sjunkande blodtryck?
I våran spelgrupp när någon får artärblödning så räknar vi den som ute efter som blodtrycket sjunker helvetes takt.
Den personen deckar alltså efter några sekunder.
Gör ni så med?

Feel the Funkus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dödsslaget bestämmer!

"Kör ni med sjunkande blodtryck?"

Faktum är att jag kör med Västmark istället. Där slipper jag bry mig om sådana detaljer. En person som får en Dödlig skada är döende, punkt, och läkarvetenskapen anno domini 1192 är inte såpass utvecklad att man ens vet vad blodtryck är.

Om sisådär femhundra år så kommer en präst att teoretisera att blodtrycket är vad som får musklerna att röra på sig, vilket kommer att ifrågasättas av en italienare med ett batteri och lite grodlår något hundratal år efter det, vilket till slut, tvåhundra år efter det, leder till kartläggningen av ämnesomsättningen.

Men det är om åttahundra år det. Just nu är blod en av fyra kroppsvätskor som gör att man inte dör och som man kan ha för mycket av (varför man åderlåter folk då och då med blodiglar och blodkoppar) och "blodtryck" något som ger upphov till intressanta fontäner.
 

Aagar

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
34
Location
Borås
Re: Dödsslaget bestämmer!

Orkar man verkligen räkna ut svårigheten för dödslag osv när RPna slåss mot t.ex. fyra monster? Det blir en jädrans massa räknande, det blev iaf ett väldigt störande moment för mig sist vi spelade.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dödsslaget bestämmer!

"Orkar man verkligen räkna ut svårigheten för dödslag osv när RPna slåss mot t.ex. fyra monster?"

Hur svårt är det att lägga ihop antalet tärningar i Trauma- och Blödningssektionen? Om den operationen är för krånglig, hur jobbigt ska det inte vara att räkna fram skadan som slås?
 

Aagar

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
34
Location
Borås
Re: Dödsslaget bestämmer!

Um, kanske uttryckte mig dumt. Det är inte själva adderandet av svårighetgradsökningen som är jobbigt utan det är att räkna ut antalet kryss som ska gå hit och dit och sen lägga ihop det.
Särskilt när man inte har kollumnerna utritade på ett papper.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dödsslaget bestämmer!

"Särskilt när man inte har kollumnerna utritade på ett papper."

Vad hände med den urgamla uppfinningen "rutat kollegieblock"?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Yassilus berättar [ot]

Vad hände med den urgamla uppfinningen "rutat kollegieblock"?

För länge, länge sedan i en galax inte fullt så långt borta, så fanns det en elak forskare vid namn Dr Phil No'Pain. Han satt i sitt labb och försökte få fram den ultimata stridsmaskinen så att han kunde utplåna mänskligheten. (Vem vet varför folk vill utrota mänskligheten?) Jaja, när han satt där en kväll så gick någonting väldigt snett. Ur maskinen strömmade det ohyggliga monster som åt upp alla Phils anteckningar som var skrivna på rutade kollegieblock. "Aha" tänkte Phil "den här varelsen äter bara rutade kollegieblock. Då döper jag det till De gröna rutade kollegieblocksätarna" (ja, de var gröna!) och så släppte han ut dem i världen. Tiden gick och till slut vara alla rutade kollegieblock uppätna.

Och så gick det till när de rutade kollegieblocken utrotades. Alla kan väl enas om att det var bättre att kollegieblocken blev utrotade än att mänskligheten blev det...
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Re: Dödsslaget bestämmer!

Själv syftar jag. Håller skadan lite löst i huvudet, resonerar lite och slår dödsslag med de antal tärningar jag antar att det ska vara...
Lat? Japp definitivt! :gremgrin:
 

Aagar

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
34
Location
Borås
Re: Dödsslaget bestämmer!

Precis så jag löste det också. Självklart får man vara nogrannare när dom möter allvarligare motstånd.
 

Aagar

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
34
Location
Borås
Re: Dödsslaget bestämmer!

Testade det idag också, blir ett jävla massa kryssande hit å dit. Tycker att det är bättre att improvisera skadan och svårighetsgradsökningen för mindre viktiga karaktärer, däremot för RPna så får man göra på det ordentliga sättet.
 
Top