Spelledarbrist för D&D?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,633
Location
Uppsala
Resultaten i QBs poll känns ju inte särskilt vetenskapliga, med tanke på hur tungt OSR-partiska jag räknar med att hans följare ändå är. Att det finns en beef mellan OSR och 5E är ju inte så hemligt.

Kanske är frågan om spelledarbrist egentligen ganska enkel. Någon måste organisera spelandet. Det gäller ju oavsett spel. Plats att vara på, regler att använda, tärningar, formulär. Eller en datumpoll för att styra upp när vi ses. Allt det där behöver tas tag i. Och som den som oftast är lekledare i min egna grupp har jag full förståelse för att det är en ganska tacklös grej. För mig själv har jag gjort det för att alternativet har oftast varit att inte spela alls. Men om ingen tar tag i allt det praktiska så blir det ju inget spelat. Oavsett om den personen är de facto spelledare eller ej.

Så det blir lite som det skämtsamma, "vi har ju ingen lokal ju!"
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
Kanske är frågan om spelledarbrist egentligen ganska enkel. Någon måste organisera spelandet. Det gäller ju oavsett spel. Plats att vara på, regler att använda, tärningar, formulär. Eller en datumpoll för att styra upp när vi ses. Allt det där behöver tas tag i.
När det funkar kan jag varmt rekommendera att hitta någon annan än SL som är sammankallande (det hjälper också självförtroendet att minst en annan person vill spela mycket nog för att dra i det), och att man inte alls behöver spela hemma hos SL.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Vid vilken nivå blir ett system så förberedelsekrävande att det är rimligt att betala sin SL i mer än möjligen godis och pizza?
Nivå 3 skulle jag säga...

Skämt åsido, det är rimligt att betala för en spelledare när ingen i ens grupp vill spelleda och det är det enda sättet att få spela.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
Kanske är frågan om spelledarbrist egentligen ganska enkel. Någon måste organisera spelandet. Det gäller ju oavsett spel. Plats att vara på, regler att använda, tärningar, formulär. Eller en datumpoll för att styra upp när vi ses. Allt det där behöver tas tag i. Och som den som oftast är lekledare i min egna grupp har jag full förståelse för att det är en ganska tacklös grej. För mig själv har jag gjort det för att alternativet har oftast varit att inte spela alls. Men om ingen tar tag i allt det praktiska så blir det ju inget spelat. Oavsett om den personen är de facto spelledare eller ej.
Jag har inte koll, men har brädspelshobbyn samma problem? Även där måste ju någon dra i det hela, köpa hem spelen, ringa runt till folk för att boka tid och vad det kan vara.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Jag har inte koll, men har brädspelshobbyn samma problem? Även där måste ju någon dra i det hela, köpa hem spelen, ringa runt till folk för att boka tid och vad det kan vara.
Jag som ibland törstar efter brädspel upplever definitivt det problemet. Det kan väl för all del gå an att dra ihop folk för lite casual entimmes-spel, men ska man få till typ Twilight Imperium eller Arkham Horror krävs minst lika mycket jobb. Och i praktiken blir det också av ungefär lika ofta (dvs rätt sällan).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,104
När man köpt regelböcker för 1000:-, äventyr och andra böcker för 2400:- och minisar och terräng för 3000:-?
Jag undrar om man kan använda det för att slippa det kymiga med att be sina kompisar om betalt för själva jobbet? Typ ”Jag spelleder det här om ni slänger in pengar så att jag kan köpa prylarna”. Funkar litet sämre om man redan gjort det, förstås…
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
5e har en rätt nätt regelmotor, men också en miljard artförmågor, klassförmågor, knep och trollformler. Även om man kör bara PHB och DMG. Det är mycket mer komplex än Western (III i alla fall, men fyran är väl typ samma?).
Nu har jag inte kört så mycket 5E, men som SL behöver man väl inte vara så insatt i förmågor och trollformler? MM beskriver ju redan färdiga monster, så där räcker det med att följa instruktionerna för dem, och i övrigt är det väl snarare spelarna som behöver kunna sina rollpersoners förmågor, och det är ändå inte någon större mängd av det som man har valt.

Själva grunden i reglerna i sig tyckte jag inte var så omfattande jämfört med andra spel. Problemet är att förmågor etc skapar undantag, men då får spelarna hålla koll på sina egna undantag medan spelledaren håller koll på monstren som är aktuella för striden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,516
Brist? Nej, nej, nej det finns ingen brist! Vad som finns är hur många fiskar i havet som helst för oss spelledare! Man kan välja och vraka bland spelare ju! Man kan till och med skapa nya spelare! Vi är den snyggaste personen i baren och alla vill ha oss! ”Buu huu, spelarna vill att man ska vara lika bra som både Matt Mercer, Brandon Sanderson och Danielle Steel!”. Och det kanske de vill! Men eftersom det finns en massa spelare och få spelledare kommer de inte få spela med någon om de inte vill kräla i min Dungeon medan jag ignorerar deras backstory!

Du behöver inte ens vara en bra spelledare för att behöva börja välja bort spelare! Känner du att killen du släppte in i gruppen har kassa åsikter? Kasta ut honom! Tycker du spelarna är tråkiga? Lägg ner gruppen och starta en ny! Du kan få nya spelare! De är folket med problemet. Snart hittar du de bästa spelarna för dig och sedan är du lycklig i alla dina dagar.

Jag hade känt mig skyldig om det var att vi upprätthöll någon sorts illusion om att spelledande är svårt eller tråkigt. Men det enda vi gör är att säga till folk att det är lätt och kul! Ibland läser jag vad folk skriver om vad de spelleder och tänker ”Vem hade stått ut med att spela i den här jävla skit kampanjen?!”. Men sedan inser jag att de spelarna har inte chansen att spela i en bättre kampanj.

Allting är bra som det är! Om du är en spelare som inte gillar det så får du väll spelleda! Men folk behandlar det allternativet som att jag är Jokern som rekryterar genom att kasta en knäckt biljardkö till dem. Men antingen så är du beredd att spelleda och får spela hur mycket du vill eller så får du ta vad du får!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har inte koll, men har brädspelshobbyn samma problem? Även där måste ju någon dra i det hela, köpa hem spelen, ringa runt till folk för att boka tid och vad det kan vara.
Jag tror det är så enkelt som att det gäller alla hobbies, från bokcirklar, till radiostyrda fordon, sport whatever. Nackdelen med vissa hobbies är att de inte är jämbördiga mellan de olika deltagarna. Och det som kan vara enkelt i tonåren som att umgås en helg, blir knepigt när folk studerar i andra städer, skaffar familj och sånt. I mitt gäng är ju rollspelen de vi som grupp samlas kring, men vi umgås även som kompisar i övrigt, går på bio, har tv/film-stunder. Trots det blir det svårt om man ska göra saker utanför standardtiderna, och om inte någon är drivande skulle det vara mycket kul som skulle gå mistes om.

Anekdotiskt verkar det vara i brädspelshobbyn att någon i ens spelgrupp är mer engagerad och ordnar allt, köper spelen osv,
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,633
Location
Uppsala
Jag har inte koll, men har brädspelshobbyn samma problem? Även där måste ju någon dra i det hela, köpa hem spelen, ringa runt till folk för att boka tid och vad det kan vara.
Helt anekdotiskt så är brädspelande grupper mycket vanligare än grupper som låtsas vara alver. Men det är nog ofta snarlikt, just att en person är den som driver.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
Jag som ibland törstar efter brädspel upplever definitivt det problemet. Det kan väl för all del gå an att dra ihop folk för lite casual entimmes-spel, men ska man få till typ Twilight Imperium eller Arkham Horror krävs minst lika mycket jobb. Och i praktiken blir det också av ungefär lika ofta (dvs rätt sällan).
Det där låter iofs som det omvända, alltså spelarbrist. Hade brädspelen haft spelledarbrist så hade det väl snarare varit så att många gärna vill spela brädspel, men inte gör det för att ingen orkar dra ihop det. Eller det kanske är samma sak? :gremsmirk:

För egen del spelar jag inte brädspel, men för rollspel är det definitivt spelarbrist. Eller, inte brist på spelare, men brist på spelmöjligheter. För några år sedan kunde spelgruppen beta av en kampanj på fem-tio speltillfällen per halvår, men nu är det svårt att få ihop till något annat än ett fåtal enkvällare per säsong. Just nu tittar vi på att försöka planera in en helgkampanj, alltså spela 5-6 sessioner en och samma helg. Får se om det går att få ihop.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Jag har svårt att se någon relativ brist i Sverige - ibland hittar folk så klart inte grupper men det handlar oftast om en generell brist snarare än att det finns en massa sugna men ingen som vill vara SL. Men det är så klart anekdotiskt utifrån Facebook-flöden.

Men kanske odlar Sverige genom sin starka spelmakarkultur fler SL?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
men ska man få till typ Twilight Imperium eller Arkham Horror krävs minst lika mycket jobb. Och i praktiken blir det också av ungefär lika ofta (dvs rätt sällan).
Ja håller med. Nu prioriterar jag i stort sett alltid rollspel först (eftersom poolen av spelare för mig är samma människor) men det krävs helt klart samma investering. Sen är det kanske lite lättare över tid eftersom man inte behöver spela med samma människor nästa gång, men i stunden kräver det lika mycket insats.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Nu har jag inte kört så mycket 5E, men som SL behöver man väl inte vara så insatt i förmågor och trollformler? MM beskriver ju redan färdiga monster, så där räcker det med att följa instruktionerna för dem, och i övrigt är det väl snarare spelarna som behöver kunna sina rollpersoners förmågor, och det är ändå inte någon större mängd av det som man har valt.

Själva grunden i reglerna i sig tyckte jag inte var så omfattande jämfört med andra spel. Problemet är att förmågor etc skapar undantag, men då får spelarna hålla koll på sina egna undantag medan spelledaren håller koll på monstren som är aktuella för striden.
Jag är i princip för principen att spelarna får hålla reda på sina egna förmågor (även om jag är ett kontrollfreak). Jag körde tom med det i en kampanj. Det gick sådär, eftersom spelare är ett släkte som läser slarvigt, impressionistiskt, utan förståelse för 5e-subtilare poänger, och med en märklig tendens att tolka saker till sin egen fördel. Vilket t ex ledde till Bigbys-Hand-gate. Jag vill alltså påstå att spelet är för komplext (och illa skrivet, sättet vanliga ord används som regeltermer med mycket exakta betydelser utan att det framgår i texten att det är regeltermer är förrädiskt) för många spelare.

Om det blir någon mer 5e/1DnD-kampanj, så kommer jag försöka ha större kontroll.

För att bidra till den större diskussionen: Matt Mercer har många strängar på sin lyra, och han är väldigt bra på reglerna. Så har man honom som förebild får man rätt höga krav på sig själv. Och söker man runt på nätet om vilka DMs roller är, hittar man nog rätt många listor där "behärska reglerna" står med. Så jag tror att 5e kan uppfattas som rätt överväldigande för en presumtiv spelledare. Mycket, mycket mer än exempelvis DoD82, Mutant eller BECMI, som alla är långt enklare (och pedagogiskt skrivna).
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
Det stora problemet med 5e skulle jag säga ligger i vilka tilläggsregler som används och hur tilläggsreglerna interagerar med varandra. Kör du helt utan tilläggsregler och dylikt så är ju 5e inte överdrivet komplext,
Nu är det här utanför tråden, men det är ofta jag ser saker som "D&D är inte komplext, bara slå 1d20 över svårighetsgrad och det är allt", men D&D5 kände jag var komplext dels i hur vagt reglerna var skrivna, men också alla sorters möjliga förmågor bara på level 1 för en rouge.

Class Features

As a rogue, you have the following class features.

Hit Points

Hit Dice: 1d8 per rogue level
Hit Points at 1st Level: 8 + your Constitution modifier
Hit Points at Higher Levels: 1d8 (or 5) + your Constitution modifier per rogue level after 1st

Proficiencies

Armor: Light armor
Weapons: Simple weapons, hand crossbows, longswords, rapiers, shortswords
Tools: Thieves’ tools
Saving Throws: Dexterity, Intelligence
Skills: Choose four from Acrobatics, Athletics, Deception, Insight, Intimidation, Investigation, Perception, Performance, Persuasion, Sleight of Hand, and Stealth

Equipment

You start with the following equipment, in addition to the equipment granted by your background:
  • (a) a rapier or (b) a shortsword
  • (a) a shortbow and quiver of 20 arrows or (b) a shortsword
  • (a) a burglar’s pack, (b) a dungeoneer’s pack, or (c) an explorer’s pack
  • Leather armor, two daggers, and thieves’ tools
Expertise
At 1st level, choose two of your skill proficiencies, or one of your skill proficiencies and your proficiency with thieves’ tools. Your proficiency bonus is doubled for any ability check you make that uses either of the chosen proficiencies.

At 6th level, you can choose two more of your proficiencies (in skills or with thieves’ tools) to gain this benefit.

Sneak Attack
Beginning at 1st level, you know how to strike subtly and exploit a foe’s distraction. Once per turn, you can deal an extra 1d6 damage to one creature you hit with an attack if you have advantage on the attack roll. The attack must use a finesse or a ranged weapon.

You don’t need advantage on the attack roll if another enemy of the target is within 5 feet of it, that enemy isn’t incapacitated, and you don’t have disadvantage on the attack roll.

The amount of the extra damage increases as you gain levels in this class, as shown in the Sneak Attack column of the Rogue table.

Thieves’ Cant
During your rogue training you learned thieves’ cant, a secret mix of dialect, jargon, and code that allows you to hide messages in seemingly normal conversation. Only another creature that knows thieves’ cant understands such messages. It takes four times longer to convey such a message than it does to speak the same idea plainly.

In addition, you understand a set of secret signs and symbols used to convey short, simple messages, such as whether an area is dangerous or the territory of a thieves’ guild, whether loot is nearby, or whether the people in an area are easy marks or will provide a safe house for thieves on the run.

Rätt mycket att hålla reda på, även för en level 1-karaktär. Lägg sedan till 19 skills, 6 attributes, resilence, 6 saving throws, inspiration, proficiency, race features. Jag tycker D&D5 har gjort en del bra saker, men grunden är väldigt plottrig. Lägg dessutom till att textmassan på förmågorna är ibland massiv med mänger med småregler för varje förmåga (fyran var mycket bättre här). Här nedan är alla förmågor för en level 2-ranger med sammanfattande texter och då är det spells ovanpå det där som också kan ha varierande småregler insprängda i sig.

ranger_2lvl.jpg
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
Det gick sådär, eftersom spelare är ett släkte som läser slarvigt, impressionistiskt, utan förståelse för 5e-subtilare poänger, och med en märklig tendens att tolka saker till sin egen fördel.
Ja, det låter som en bra grej att spelarna tar hand om det och även om spelarna inte vill fuska kommer de (som kan och anstränger sig) ändå läsa saker fel. Fel som kan rubba dynamiken.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
för ett antal år sedan så fanns det en youtuber (tror hen försvann ifrån youtube efter en rad kontroverser) som försörjde sig och sin familj (fru och ett barn) som professionell DM (bland annat) hen hade också patreon och skrev cumstom adventures och DnD material för folk och hade youtube revenue , du kunde även betala hen för att få one on one samtal där hen gav dig sl-tips och hjälpte dig med att skriva din kampanj/äventyr eller där du kunde be hen om hjälp att tolka regler, eller att hen kunde göra en bra DnD character build åt dig osv.

Jag tror hen sa i nått youtubeklipp att hen tjänade ungefär 1600-1800 dollar i månaden på att spelleda (det var inkomst endast ifrån spelledandet).

uppenbart fanns det tydligen då en sådan brist på DM's att folk var beredda att punga ut ett par hundra dollar för att bli spelleda i 4-timmar online på roll20.

Det skall även tilläggas då jag sett hens actual play videos att hens äventyr och spelledande inte var nått exceptionellt utan vem som helst av oss här inne hade nog kunnat knåpa ihop minst lika bra om inte bättre äventyr och hens spelledande var inget att skriva hem om


Det fanns iaf förr en recensionstråd och diskussionstråd om hen på reddit ( vet inte om den fortfarande existerar ) och det var ganska mycket negativ kritik men ändå så lyckades hen under ett antal år locka till sig fler och fler betalande spelare .

Så om att folk kan vara beredda att betala en undermålig sl för att spelleda så kanske det kan vara nån indikation på att det finns en brist av DM's i DnD-sfären
 
Last edited:
Top