Spelledarbrist för D&D?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,500
Location
En mälarö
Jag kan tänka mig att det absolut finns de som upplever det så som Genesis skriver. Men då behöver ju rollspelsbranschen mest bli bättre på att, som du är inne på, sälja in SL-jobbet.

Man har en roll som inte bara skiljer sig från de andra, rollen har mer makt och större möjligheter att hitta på grejer. Man gör ju inte bara "allt som datorn sköter", utan man får också göra allt det som de speldesigners som gjort spelet gjorde – utan att behöva kunna programmera eller rita eller 3D-modellera. "Vill du skapa ditt eget datorrollspel, fast du behöver inte lära dig några av de tråkiga grejerna?" typ.

Hur mycket vänder sig marknadsföringen till nya spelledare?
Visst är det så. Bland rollspelare finns det de som hellre dör än är spelledare, likväl de som tycker att det är det bästa sedan skivat smör och allt däremellan. Och man kan väl anta att fördelningen bland dessa positioner är ungefär likadan i gruppen rollspelare som i gruppen blivande rollspelare. Det jag invände mot var beskrivningen att spelledaren inte är med och spelar utan bara ska serva de andra spelarna som ensamma får vara med om allt kul. Det är lite som att säga att målvakten i fotboll inte är med i laget eftersom hen inte har samma roll som de andra spelarna.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,957
Location
Örebro
Jag funderar på om en del i det hela, vilket kom upp i denna eller en annan tråd, är om det inte är två olika aktiviteter som deltagarna roas av. Den som tar sig ann spelledarrollen kanske föredrar att skapa möten, hinder och problem medan den som är spelare föredrar att lösa problem, interagera med andra spelares rollpersoner och fokusera på själva den enskilda rollpersonens del i helheten.

Väldigt förenklat så att säga. Men just att spelaren och spelledaren har skilda roller tror jag är något som går att se i de flesta spel, som inte är spelledarlösa. Vilket då gör att olika personer söker sig till olika roller beroende på vad de gillar att göra. För spelaren kanske rollspel främst är mötet med en värld och ett mysterium skapat av spelledaren, medan det för spelledaren är skapandet av mysteriet och världen som är det intressanta i aktiviteten. Bara en tanke som förmodligen inte har särskilt mycket bärning då varken spelare eller spelledare är en homogen grupp.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,098
Spelledandet tenderar också att vara mer krävande, och lägstanivån för ansträngning och dedikation är högre (det innebär inte att man inte kan ha det som spelare, bara att man inte måste på samma vis). Det är knappast en tillfällighet att spelledare alltid är överrepresenterade på forum.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,631
Location
Uppsala
5E är extremt preppkrävande och tungrott som spelledare, i jämförelse med typ det mesta. Plus att förväntningarna har trissats upp rejält. Föga förvånande att folk helst undviker att ta på sig den rollen.
Grejen är ju att D&D skulle vinna så sjukligt mycket på en fet generatorbok som kan skapa utmaningar och sen lite tips på hur ni använder er fantasi för att sammanfoga det. En spelledarlös variant av D&D hade kunnat vara en bättre version av samma spel, som helt tar bort pressen vissa upplever kring prestation. Lite butikssystem och andra roliga tabeller, typ. Inte helt olikt klassiska Necromunda men anpassat och lite mer omfattande. Skulle ju även kunna göras settingspecifikt, med en Ravnicabok, en Forgotten Realmsbok, och så vidare, som agerar "scenariomotor" i olika varianter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,758
Location
Göteborg
Onekligen ett fall där svenskan fick till det bättre begreppet. Detta gäller även "SLP" (det är ett otyg att NPC definierar något utifrån vad det *inte* är, och folk som Robin Laws försöker pusha GMPC i stället).
Jag tycker precis tvärtom här. Det är skitjobbigt när man skriver spelledarlösa spel. Att ha en "spelledarperson" utan att ha en spelledare blir jätteförvirrat. Men jag håller med om att "spelledare" är en bra term.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Sen undrar jag om jag börjar hamna ur tiden när D&D 5 räknas som ett komplext spel, snarare än typ medel. Kanske bara är en personlig uppfattning, eller beroende på vad man räknar med.
Jag upplever att skalan har förskjutits jämfört med säg 90-talet. Då var DoD -91 regellätt, ADD 2nd. ed. medium och Eon detaljerat. Nu finns det många lättviktiga spel som t.ex Into the Odd, År noll-spelen tillhör den breda mitten, och bland de detaljerade spelen hittar vi allt från DnD 5E till Western 4.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,227
Jag upplever att skalan har förskjutits jämfört med säg 90-talet. Då var DoD -91 regellätt, ADD 2nd. ed. medium och Eon detaljerat. Nu finns det många lättviktiga spel som t.ex Into the Odd, År noll-spelen tillhör den breda mitten, och bland de detaljerade spelen hittar vi allt från DnD 5E till Western 4.
Fast hur crunchigt är 5E jämfört med säg Westwrn IV? (Jag har ingen aning men tyckte inte tröskeln för Western kändes enorm, om än högre än vad jag gillar.)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,957
Location
Örebro
Fast hur crunchigt är 5E jämfört med säg Westwrn IV? (Jag har ingen aning men tyckte inte tröskeln för Western kändes enorm, om än högre än vad jag gillar.)
Det stora problemet med 5e skulle jag säga ligger i vilka tilläggsregler som används och hur tilläggsreglerna interagerar med varandra. Kör du helt utan tilläggsregler och dylikt så är ju 5e inte överdrivet komplext, samtidigt så tror jag att komplexitet inte är ett hinder i sig om reglerna är tydligt skrivna och det är snarare här 5e brister enligt mig.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Fast hur crunchigt är 5E jämfört med säg Western IV?
Jag har spelat båda spelen för lite för att kunna göra en vettig jämförelse. Måhända går båda spelen också spela i en avskalad form som är mer "mellan" än "hög".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jag har spelat båda spelen för lite för att kunna göra en vettig jämförelse. Måhända går båda spelen också spela i en avskalad form som är mer "mellan" än "hög".
5e har en rätt nätt regelmotor, men också en miljard artförmågor, klassförmågor, knep och trollformler. Även om man kör bara PHB och DMG. Det är mycket mer komplex än Western (III i alla fall, men fyran är väl typ samma?).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,227
5e har en rätt nätt regelmotor, men också en miljard artförmågor, klassförmågor, knep och trollformler. Även om man kör bara PHB och DMG. Det är mycket mer komplex än Western (III i alla fall, men fyran är väl typ samma?).
Ja sådant tenderar ju att göra även rätt enkla system tungrodda.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Min upplevelse är att det finns en klar spelledarbrist.
Redan i början till mitten på 90talet så var jag spelledare så mycket att jag sökte mig till en spelförening främst för att själv få vara spelare mer. Föreningen hade 15 årsgräns och jag hängde där lite redan som 14 åring utan att vara medlem och fick då spela en del. När jag väl fyllt 15 och blivit medlem så ändrades allt snabbt till att vill du spela så får du dra igång och spelleda.
Har haft en del förfrågningar senaste åren på spelare som vill hänga på i våra kampanjer men vi är redan 6 stycken med sl och vi tycker det känns som max om alla ska få vara delaktiga hyfsat mycket samt att det blir trångt platsmässigt runt bordet med fler.

Tror mängden prepp avskräcker många från att vara sl. Tror även många som börjat titta på actual play och kanske sett Matt Mercer eller Chris Perkins känner/tror att ribban är rätt högt lagd vilket kanske blir avskräckande som grön sl.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,011
Det jobbigaste med att vara Sl är ju att få till själva spelmötet. Allt annat är ju en baggis
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,098
Det jobbigaste med att vara Sl är ju att få till själva spelmötet. Allt annat är ju en baggis
Någon här spelleder inte i Glorantha, märker jag! Det är jobbigare att researcha där än för verkligheten - för verkligheten har vi ju Wikipedia...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Vi måste införa en diet. LPHP: low prep, high play. Hissa flaggan för latare spelledare! Och skriv spel åt dem också.
Alla spel jag skriver är grundade i att jag själv är en så lat spelledare. Därför har de tabeller för att generera namn, personer, platser, händelser och hot som jag inte orkar hitta på själv eller bygger på att man spelar färdiga äventyr till andra spel, och de har exempelvis playbooks som förmedlar världen till spelarna så spelledaren slipper göra så mycket av det.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
202
Så någon skriver några åsikter i en artikel och sedan blir det fakta att det är spelledarbrist....
"The shortage has made it difficult for many players to find games, especially ones that are high quality and in-person. On websites like Lex and Reddit, posts of players in the city looking for DMs outnumber the opposite significantly.."
Sen om man går till startplaying så finns massa annonser om villiga spelledare bara man hostar upp 100:- per gång. Samma med Roll20... massor av annonser där man kan spela bara man betalar. Antalet som är gratis är dock inte så många.
När jag testade på D&D 5e för första gången för typ 5-6 år sen så var det inte några betalspel.

Jag är själv lika gärna spelare som spelledare men slutade med att söka efter främlingar på nätet. Det kom så mycket skumt folk... Så förstår de som tar betalt för att få dedikerade spelare. Sen om det är något förknippat med D&D vet jag inte. I och med det är mångas första kontakt med hobbyn så kan det bara vara så att D&D har fler ovana spelare än övriga system.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Vid vilken nivå blir ett system så förberedelsekrävande att det är rimligt att betala sin SL i mer än möjligen godis och pizza?
 
Top