Spelledarbrist för D&D?

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Nu kommer jag in lite från sidan i diskussionen, men det här är en av de jobbigaste sakerna, som DM, i D&D-liknande spel tycker jag.

Att förbereda en "fientlig" magiker, och fundera på
- vilka "bra" spells är inlästa
- vilka "mindre användbara" spells är inlästa
- vilka slots är "oanvändbara" eller redan förbrukade
..
Kan tycka att som spelare är det svårt också. Att vakna upp och veta vilka spells man behöver för dagen. Ska jag slåss idag eller ska vi göra något annat?

Tror aldrig jag sett någon använda punkt 3... ha med en magiker i äventyret som redan har förbrukat spell slots. :)

Magiker är roliga att ha med i encounters. De för med sig en ovisshet över vad de kommer att göra. Andra vet man oftast att de kommer slåss eller skjuta på avstånd. Men magi kan förändra brädet helt. Också svårt att balansera. Kan vara mäktig om de lyckas med sina slag men helt värdelösa om de misslyckas.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Fiende trollkarlar använder Save or Die formler om äventyrarna gör det. MAD fungerar… Tills det helfestligt inte gör det. Bryter folk pakten kan de suga på Blind, Finger of Death och Disintigrate men inget annat.

Fiende trollkarlar i D&D behöver en förbered modul av 3-4 formler som stackar med varandra eller med deras monster kompisar, behöver bara så många formler för strider pågår inte längre än så. Om den går längre har de modulen av formler förbered flera gånger. Alla deras minsta formler är Magic Missile för fuck you, drog du ut på detta så länge sug d4 skada när du redan är nästan död.

De mest farliga modulerna av formler har matte människorna skrivit på nätet, sno dem. Eller bara ta de som ser räliga ut.
 

Nerva

Veteran
Joined
12 Sep 2022
Messages
21
Det lilla jag har sett, får inte mig att vilja spelledare DnD. Framför allt så körs en hel del via nätet, sen coronan inträde. Detta har lett till att grupperna är löstflytande och inte särskilt beständiga. Den personliga kontakten är låg och det har uppståt en kultur av att hänga ut varandra på forum som "worst payer/DM ever"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Det lilla jag har sett, får inte mig att vilja spelledare DnD. Framför allt så körs en hel del via nätet, sen coronan inträde. Detta har lett till att grupperna är löstflytande och inte särskilt beständiga. Den personliga kontakten är låg och det har uppståt en kultur av att hänga ut varandra på forum som "worst payer/DM ever"
Konvertera folk du känner till rollspelare så slipper du deala med skit från metat.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
God45 rekryterar så här:
1) Bli ihop med dem
2) Spelled dem
3) Gör spelledare av dem

Om varje DM gjorde likadant så skulle DM-krisen vara över!
Det är det enda sättet man kan göra det på ju! :p

Look, om man spelleder för någon så kommer de snart gå: ”God45s fucking goblinröst är kass och hans scenarion är typ okej men jag hade kunnat göra det här bättre!”. Sedan börjar de spelleda!

Och jag har aldrig dejtar någon jag inte spelat Vampire med. Att hitta folk man vill dejta/Att hitta folk man vill spela Vampire med är inte ett Venn diagram, det är bara en cirkel.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Det är väl en minoritet som hoppar av skutan, som nämnts tidigare. De flesta bryr sig inte om/känner inte alls till det hela och kommer att fortsätta spela och köpa häftig merch.
 
Last edited:
Top